Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Cult of Luna, wat een band hè. Weinig acts waar ik mij zo in de muziek kan verliezen als bij hun. De afsluiter was fenomenaal. Eerste keer op Soulcrusher was misschien nog net iets indrukwekkender, maar het was weer zo goed. Ook de show er omheen. Het is niet meer dan wat simpele rook en lichten, maar het werkt en past zo goed bij de muziek. Een van de beste live bands in metal.

Net terug van Cassandra Jenkins in een werkelijk snikhete Ekko 😅 Ze was de sauna-ervaring wel meer dan waard. Het was werkelijk prachtig. Wat een fijn mens. En die stem, ongelooflijk mooi. Ik werd echt totaal gegrepen bij Omakase. Voor mij wel een hoogtepuntje van 2025 tot dusver.
Ik was er ook! Absoluut enorm heet, maar ik was blij dat er (toch wel tot mijn verbazing) nog best wat ruimte om me heen was. Heb er ook van genoten, heerlijk meditatieve show! Benieuwd naar dat massage-album. :)

• Leuk
Waarderingen: Bubba, timbo en AngieH
Ook ik was in de Ekko vanavond. Ik had Cassandra gemist op BKS, maar kan me moeilijk voorstellen dat het daar zo tot zijn recht kwam als in een zaal als Ekko. Met dank aan een zeer stil en aandachtig publiek werd het een ontzettend mooi en intiem optreden. Met Crosshairs als persoonlijk hoogtepunt, meer dan tevreden dat ik erbij was!

Dinsdag naar Gojira in Oberhausen geweest. Turbinenhalle was een nieuwe venue voor me en dat is goed bevallen!
Mooi oud fabrieksgebouw, mooie middelgrote zaal (3500 capaciteit dacht ik) met veel balkon en goed geluid. Ten minste, bij de eerste support, Car Bomb, was het geluid vrij matig, maar aangezien het geluid bij Neckbreakker en Gojira super goed was, zal dat niet aan de zaal hebben gelegen. Misschien speelde het ook mee dat ik na Car Bomb op een andere plek ben gaan staan, rechts vooraan, in plaats van bij de bar aan de linkerkant.
Verder een heerlijke old school venue, waar je met bonnetjes mag betalen en bij de Imbiss schnitzels en currywurst mit pommes kunt kopen.
Car Bomb viel dus door het slechte geluid helaas wat tegen, ook het begin gemist omdat ik dacht dat het om 20:00 uur zou beginnen, maar toen ik binnen kwam rond 19:30 al begonnen bleek te zijn. Toch het grootste deel van de set wel gezien, had er meer van verwacht, jammer.
Dit werd daarna ruimschoots gecompenseerd door de geweldige set van Neckbreakker. Toffe band, toffe sound, erg enthousiast en ondanks de hitte kregen de Denen het publiek al helemaal mee. Wat de hitte betreft, ondanks dat de organisatie waterflesjes uitdeelde aan de eerste rijen heb ik best wel veel mensen oververhit naar de zijkanten zien afstromen, om onwel worden te voorkomen. Dat is helaas niet iedereen gelukt... Neckbreakker zou ik graag nog eens zien met een headlineshow in een klein podium of op een festival.
En toen Gojira. Wat een band is dat toch! Voor hen waarschijnlijk een doordeweekse werkdag tussen Wacken, Bloodstock en andere festivals, maar wat een avond voor de fans! Volgens Joe hebben ze altijd moeite gehad om Duitsland te veroveren, maar daar was niets van te merken. Geen verrassingen in de show of de setlist, alleen maar knallers, geen enkel zwak moment. Superlatieven tekort!

Gisteren naar Sommerloch geweest, de eerste editie van een kleinschalig eendagsfestival van het Belgisch muzieklabel en concertcollectief Meakusma. Een fijn festival op een boerderij in Wallerode, diep in het Duitstalig deel van België. Met twee podia omgeven door natuur - in een schuur en onder een doek tussen de bomen - en met een boeiende, experimentele en avontuurlijke line-up was dit de verplaatsing meer dan waard. Vooral de concerten in de Scheune (schuur) waren de moeite.

Ernst Reijsiger & Hans P. Kjorstadt openden daar met een lang, traag opbouwend, geïmproviseerd nummer op cello en hardingerviool. Nederlander Ernst Reijseger is onder meer bekend van zijn werk voor de soundtracks van verschillende Werner Herzog-documentaires, wat meteen ook iets zegt over zijn vermogen om sfeer en diepte te creëren. Hans P. Kjorstad vulde Reijsegers klankwereld regelmatig aan met onverwachte, avontuurlijke wendingen. Niet het soort muziek waar ik gebruikelijk naar op zoek ga of mee in contact kom, maar het was goed.

Jabu vervolgens klonk als een mix van slowcore-gitaren, Cocteau Twins-achtige droompop en downtempo alternatieve hiphop à la Tirzah, opgenomen in King Tubby's legandarische studio. met echo’s en reverb. Ze sleepten me helemaal mee in hun droomwereld en het leek alsof de tijd stilstond - hetzelfde gevoel als bij mijn allereerste Low-concert, dat nog steeds tot mijn favoriete concerten ooit behoort. Memorabel en magisch. Ze staan binnenkort op Le Guess Who en zijn echt een aanrader. Als ze weer ergens in de buurt spelen, ben ik er sowieso bij.

De Keulse band Violet Heat, voorheen Vomit Heat, speelde hun eerste optreden in de huidige driekoppige bezetting - waarmee binnenkort ook een nieuwe plaat verschijnt. In eerste instantie klonk het als vrij standaard indiepop met een vleugje vroege Stereolab. Maar na een paar nummers kwam er meer variatie: de zangeres/bassiste schitterde met sterke, stuwende baslijnen en warme indiepop-zang, terwijl de gitarist/zanger shoegaze, indierock en janglepop vermengde, ondersteund door strakke drums met een subtiele knipoog naar Neu!'s krautrockmotoriek. Leuk optreden.

Headliner was Good Sad Happy Bad, de groep met op gitaar Mica Levi - ook wel bekend van de soundtracks van Under the Skin, Jackie en The Zone of Interest - en verder Marc Pell (tegenwoordig ook bij Mount Kimbie) op drums, solo-artieste Raisa Khan op toetsen en bas en CJ Calderwood op saxofoon, toetsen en samples. Voorheen gekend als Micachu & the Shapes, die toch een zekere bekendheid genoten in de alternatieve muziekwereld, trok de band veel geïnteresseerden. In een vierpersoonsbezetting met afwiselende leadzang van alle vier en instrumenten die evenwaardig het klankbeeld bepaalden, was dit een perfecte muzikale democratie, zoals er maar zelden een zo goed werkte in een bandcontext.

Twee jaar geleden zag ik Mica Levi nog solo op gitaar in de AB, hetgeen ook indrukwekkend was, maar de combinatie van deze vier even sterk spelende muzikanten tilde dit nog naar een ander niveau. Moeilijk onder een genrenaam te vatten wat er te horen viel. Te grillig om te passen binnen de hedendaagse simplificatie van postpunk. Krautpunk? Art rock? Avant-pop? Hun geluid ontsnapt vooral aan hokjes. Maar dat het goed was, daar leek iedereen het over eens te zijn. Er werd gedanst, er werd gemosht.

Om het met de titel van een nummer van hun plaat van vorig jaar te zeggen: Irresistible.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thisso en Jamel
Ik was ook in Belgie maar op een heel ander iets, avondje (experimentele) black metal in de Nor aka het Dennis Tyfus van Ultra Eczema opgezette kunstwerk/cultuur vrijplaats in het uitpuntje van bewoond Antwerpen naast/op het Middelheim museum terrein. Soort tribune met een bar/wc erin met een plateau ervoor waar bands/kunst kan plaats vinden. Onzettend druk, er zit nog een stukje park in de hekken en alles was vol.
het-kunstwerk-de-nor-van-dennis-tyfus-in-het-middelheimpark

Shewolff komt uit Gent en speelt nogal primitieve (proto-)black metal die meer nijgt naar Hellhamer en Venom dan modern spul. Co-vocals, kekke spandex costuums, goede facepaint. Leuke band
BACHT'N DE VULL MOANE gemist op roadburn dus hier mooi in de revanche. Beetje wisselvallig; de pure black metal nummers zijn tof maar als ze wat meer gaan experimenteren met tempo wordt het wat rommeliger zeker als die typische Microbrute, zeldzaam dat je die nog bij optredens ziet, geluidjes zich er door mengen. Laatste nummer was bijna tegen sisters of mercy aanleunde black metal goth soundscape en die ging er wel goed in.
Derde of vierde keer Invunche , best knap voor een band die amper live speelt en ik ook niet echt vaak opzoek(deze show was ook gedeeltijk omdat ik al in Antwerpen moest zijn). Zijn gigantisch gegroeid sinds die eerste shows. Set in 2 delen, het eerste deel meer leunend op het meer sferische black metal spul en de 2d helft, na een konstuum change van de band van wit naar zwart, vol met de meer punkerige d-beat black metal. Beide kanten onzettend goed en paste zeker in de openlucht met de ene spot verlichting die de Nor op het podium heeft.

MJ Lenderman, wat een mooi optreden net op Noorderzon, ondanks het vele gepraat in het publiek. Ik twijfel zelfs om morgen of overmorgen nog naar zijn optreden in Tolhuistuin te gaan, maar voor degene die gaat: het wordt fantastisch!

• Leuk
Waarderingen: gretz
MJ Lenderman, wat een mooi optreden net op Noorderzon, ondanks het vele gepraat in het publiek. Ik twijfel zelfs om morgen of overmorgen nog naar zijn optreden in Tolhuistuin te gaan, maar voor degene die gaat: het wordt fantastisch!
Ik twijfel nog een beetje, vanwege de naweeën van Lowlands. Last minute ff bepalen..

Goed om te horen! Ik moet mezelf na Lowlands nog even bij elkaar rapen, maar heb toch wel enorm veel zin om hem morgen te zien.

Het voorprogramma van MJ Lenderman & The Wind in Paradiso is misschien nog wel meer de moeite dan MJ Lenderman zelf.
Topaffiche.

Het voorprogramma van MJ Lenderman & The Wind in Paradiso is misschien nog wel meer de moeite dan MJ Lenderman zelf.
Topaffiche.
pfff zeg dat nou niet, ik ga al moeite hebben om me daar op tijd heen te slepen voor MJ lenderman zelf

Ben zojuist door mn knie gegaan, dus de keuze wordt voor mij gemaakt... Mocht iemand nog een ticket willen?

• Verdrietig
Waarderingen: Bob105
Zojuist terug van MJ Lenderman. Had mij klaarblijkelijk zeer slecht voorbereid, want ik hoorde voorprogramma en dacht "dit ken ik" Was het Ryan Davis & The Roadhouse Band. Laatste plaat grijs gedraaid, dus welkome verrassing. Was steengoed, iedereen die morgen gaat: kom op tijd.

Dan MJ Lenderman & the Wind: gewoon steengoed. Vaak in dit genre zijn de muzikanten steengoed en zelfde geldt voor de muziek. Bleek nu weer zo. Geluid is wat voller dan op de plaat. Verder erg leuk dat tweede stem (vrouwelijk) goed meedraaide. Zeer goed concert .
Zeker ook blijven tot de encore!

Let verder op: ik heb na afloop van het concert zeker 20 minuten op de pont moeten wachten vanwege SAIL en de bijbehorende vuurwerkshow. Ga na of dat morgen weer is en houdt er rekening mee in jouw OV planning!

• Leuk
Waarderingen: gretz en Lion
Speciaal naar Noorderzon gefietst voor dit. Ondanks de vertraging die ze opliepen door pech onderweg was het erg goed. Enorm lopen storen aan het gepraat om me heen. Ik had het idee dat ik de enige was die stil was in mijn omgeving. Voor mij stond een groepje waarvan 1 het presteerde om drie kwartier met de rug naar het podium te staan. Ben op het laatst ergens achteraan gaan staan. Daar was het stil.

Papangu gisteren was echt absurd. Het gaat zoveel kanten op maar het voelt nooit geforceerd, zoals sommige prog nog wel eens wilt voelen voor mij. En dan speelt de rest van de band op een moment vrij relaxte muziek terwijl de drummer opeens gekke blastbeats gooit, maar toch past het. Ze hadden ook nog even wat honden speelgoed ofzo gehaald bij een dierenwinkel om die als instrument te gebruiken bij een nummer. Ze kwamen ook heel dankbaar over. Ontzettend goede show.

Mocht je de kans krijgen, ga dat zien!! Ze komen weer met een nieuw album zeiden ze, dus hopelijk ook weer een tour. Roadburn let's go?

Papangu gisteren was echt absurd. Het gaat zoveel kanten op maar het voelt nooit geforceerd, zoals sommige prog nog wel eens wilt voelen voor mij. En dan speelt de rest van de band op een moment vrij relaxte muziek terwijl de drummer opeens gekke blastbeats gooit, maar toch past het. Ze hadden ook nog even wat honden speelgoed ofzo gehaald bij een dierenwinkel om die als instrument te gebruiken bij een nummer. Ze kwamen ook heel dankbaar over. Ontzettend goede show.

Mocht je de kans krijgen, ga dat zien!! Ze komen weer met een nieuw album zeiden ze, dus hopelijk ook weer een tour. Roadburn let's go?
Stikjaloers! Wil ze graag zien, maar voor mij zit er nu toch al gauw een hele reis (en kosten) aan vast, dus dat wordt 'm helaas niet. Hopen dat de volgende keer wel uitkomt. Eerste keer Europa was 't, hè? Mooi dat ze dan zo dankbaar zijn inderdaad.

• Verdrietig
Waarderingen: Fluxion

Hoi ik was hier ook en het was geweldig. @wenteldave eerste keer ja

op dag 2 van Pelagic speelt Bruit weer. Dan denk je: de impact kunnen ze nooit nog een keer hebben. En ja hoor, en nog meer. Mijn god. Wat een unieke sound heeft die band. Hoe zij intensiteit kunnen verbinden met bloedmooie stukken vol hoop, Frustratie, ellende en pure pracht is fenomenaal. Experimenteel maar o zo goed. Echt een unieke band en voorrecht om te zien.

Maar de hele dag was over de breedte veel sterker. Met name Hypno5e was ook overdonderend goed met toegelegd.

Een top 3 zou de bands geen eer aan doen dus een top 5
  1. Bruit
  2. Hypno5e
  3. Ihsahn
  4. The Gorge
  5. Törzs

Users who are viewing this thread