Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Pelagic, wat een schitterend Fest.
Bruit was 2x briljant en uitzonderlijk mooi. Bijna letterlijk omver geblazen. Zaterdag nog Hemelbestormer, God is an Astronaut en TWDY en zondag nog Pothamus, You, Infinite, Hypno5e en een fantastisch Gösta Berlings Saga. Een heerlijk weekend. Is er iets bekend gemaakt over volgend jaar?

Pelagic, wat een schitterend Fest.
Bruit was 2x briljant en uitzonderlijk mooi. Bijna letterlijk omver geblazen. Zaterdag nog Hemelbestormer, God is an Astronaut en TWDY en zondag nog Pothamus, You, Infinite, Hypno5e en een fantastisch Gösta Berlings Saga. Een heerlijk weekend. Is er iets bekend gemaakt over volgend jaar?
Mooi man! Ik heb ook ongelooflijk genoten van twee keer Bruit, Hypno5e, Hemelbestormer GIAA, Pothamus, you, infinite, GBS en ook nog Ihsahn, The Gorge, Telepathy, Psychonaut en Torzs. Vond met name Bruit echt ongelooflijk in alle opzichten. Ook super vriendelijke, bescheiden gasten en leuk om een praatje mee te maken.

Ik vind Pelagic Fest een uniek event, waar 99% van de bezoekers echt liefhebber van dit specifieke niche genre is en daardoor gedurende de dag ademloos staat te luisteren naar de mooiste muziek. Dutch disease bestaat daar gewoon niet en dat is heerlijk. Artiesten, bezoekers en organisatie lopen gewoon de hele dag door elkaar heen en dat gaat op een heel relaxte manier. En iedereen, artiest en bezoeker, geniet ook onwijs van de venue, waar alles top is geregeld. Ook achter de schermen, zo heeft menig artiest laten weten.

Nog niets bekend over volgend jaar, voor zover ik weet. Hopelijk komt het nog, maar zou me ook niet verbazen als ze een jaartje overslaan.

Dit jaar voor het 2e jaar op rij naar Pelagic Fest in Maastricht geweest, vorig jaar klopte gewoon alles aan dit festival (bands / sfeer / venue).
Je kon je dus vooraf wel afvragen of dit op één of andere manier nog te overtreffen was.

Dit jaar terug gekozen om een hotel te boeken op een paar honderd meter van de Muziekgieterij.
Net als vorig jaar waren er geen clashes tussen bands en was er ook 5 minuten pauze voorzien tussen bands zodat je makkelijk de verplaatsing naar het podium kon maken via toilet en/of bar zonder iets te missen. Ook nog nieuw dit jaar was dat er elke dag een klein uurtje werd voorzien voor een food-break
Net als vorig jaar was het aanbod qua eten enkel vegan maar had je wel wat extra keuzes, maar buiten de muziekgieterij is er natuurlijk nog veel meer aanbod als vegan niet je ding is.

Ook dit jaar weer een poging gedaan om zoveel mogelijk bands te zien en dat is aardig gelukt

zaterdag:

Hemelbestormer (7)

Dit was een goed optreden maar haalde voor mij niet het niveau van de set die ik eerder dit jaar op Dunk! gezien heb. Denk dat dit vooral kwam door het ontbreken van de visuals die toen wel heel erg versterkend werkten.

Bruit ≤ (10)
In deze set speelden ze het nieuwe album The Age Of Ephemerality integraal en hier had ik echt grote verwachtingen van en deze werden nog overtroffen, een unieke muzikale ervaring was dit. Het album op zich is heel sterk maar dit is toch echt muziek waar de live ervaring een extra dimensie geeft. Kijk nu al uit naar de volgende optredens als support voor Alcest & Psychonaut ook benieuwd hoe dit gaat werken op een meer "reguliere" metal show want op Pelagic zat echt wel alles mee met een uitermate aandachtig en stil publiek.

Telepathy (6)
Technische problemen en zo vlak achter Bruit ≤ maken dat deze band een herkansing moet krijgen want vind hun laatste plaat Transmissions wel erg sterk. Die herkansing komt er als snel binnenkort op Desertfest

Psychonaut (8)
Show met toch heel wat emoties waarschijnlijk veroorzaakt door de herinneringen aan vorig jaar toen ze de show op Pelagic moesten cancellen om persoonlijke redenen. De nieuwe nummers vind ik goed werken live, All I Saw as a Huge Monkey en The Fall of Consiousness blijven topnummers. Sananda hebben ze niet gespeeld dat had nog een extra punt opgeleverd ;)

God Is An Astronaut (8)
Mooie set gebouwd rond de laatste plaat Embers, haalden wel niet het niveau van eerder dit jaar in Gent toen ze versterking kregen van Jo Quail.

Lo! (8.5)
Stond eigenlijk niet echt op mijn planning maar kort voor Pelagic dankzij Nikita ontdekt dat één van de gitaristen van de post rock band We Lost The Sea waar ik nogal fan van ben eigenlijk de oprichter is van Lo!. Nu is dit wel een heel andere genre (sludgy post metal/hardcore) maar dit was toch wel een heel erg intense show en de man die verantwoordelijk is voor de belichting verdient hier zeker ook een pluim, ik kan me binnen een maand misschien geen enkele song meer herinneren maar hoe het eruit zag dat ga ik wel onthouden.

This Will Destroy You (9)
Had eerder dit jaar deze bezetting van TWDY al gezien toen speelden ze het self-titled album integraal maar vond ik voorprogramma Nordic Giants eigenlijk indrukwekkender wat waarschijnlijk kwam door de visueel heel aantrekkelijke show van die laatste.
Het visuele aspect is iets dat bij TWDY compleet ontbreekt maar het voordeel op Pelagic was, er geen scherm was dus niemand kon uitpakken met indrukwekkende visuals dus dan spreekt enkel de muziek. Deze keer werd debuutalbum Young Mountains volledig gespeeld aangevuld met wat ander materiaal en één coversong Shine Eternal van You, Infinite. Deze set vond ik een stuk beter werken dan de self titled eerder dit jaar en werd ook ook een stuk intenser gebracht door de band.

Zondag:

Törzs (9)

Al vroeg aanwezig in de Muziekgieterij om deze zeker niet te missen want dit was toch een band waar ik naar uitkeek. De dromerige post-rock die zij brengen gaat er bij mij heel goed in, kijk nu al uit naar een volgende gelegenheid om hen te zien

You, Infinite (6.5)
Dit is dus eigenlijk dezelfde band als TWDY die de vorige dag afsloot vind hun debuutalbum wel prima om te luisteren maar zo live en na een uitschieter als Törzs vond ik het eigenlijk allemaal wat vlak met weinig uitschieters al vond ik het naar het einde toe wel beteren.

The Gorge (7)
Goede show werd zeker ook geholpen doordat dit toch een mooie afwisseling was na alle post rock die we eerder te verwerken kregen.

Pothamus (8.5)
Ik zit blijkbaar met een Pothamus-verslaving want dit is al de 6e keer dat ik hen dit jaar zie en de 4e keer met een integrale Abur show. Opnieuw een goede show die je in trance brengt.

Hypno5e (10)
Van alle bands die ik nog niet gezien had keek ik het meest uit naar deze, paar jaar geleden bijzonder veel geluisterd naar het live album A Distant Dark Source Experience en als je dan nummers daaruit voorbij hoort komen op de manier dat je ze in gedachten hebt. Klonk werkelijk perfect, hoe die drummer die drumpartijen voor elkaar krijgt is ook een mysterie.

Bruit ≤ (Douze Points)

In deze tweede set werd The Machine is burning and now everyone knows it could happen again uit 2021 integraal gespeeld. Deze set had ik in 2022 al gezien op Dunk! Festival en hoewel ik de band op dat moment eigenlijk niet kende was ik daar toen al danig van onder de indruk en is dit album één van mijn favoriete platen ooit geworden. Op de één of andere manier slaagde de band er deze keer echter in om nog meer impact te creëren het leek wel of ze nog meer gevoel in de performance wisten te leggen dan een aantal jaar geleden. Kan mij echt niet herinneren dat ik op Dunk! tot tranen toe bewogen was en dat gebeurde dus wel op Pelagic en ik was zeker niet de enige als ik rond mij keek.

Gösta Berlings Saga (6.5)

Toch een tijdje moeten bekomen van de Bruit≤ performance maar uiteindelijk toch nog een stuk meegepikt van deze show, het klonk wel aardig maar net als Telepathy een dag eerder konden ze het niet winnen van de impact van het eerdere optreden hopelijk. Weet er eigenlijk iemand waarom zij in een Gutalax-achtige outfit op het podium stonden ?

Ihsahn (9)
Als afsluiter kregen we dan ook nog het voorrecht om Ihsahn van heel nabij aan het werk te zien. Vond vooral het Noorse drieluik met als uitschieter Telemark gevolgd door Lend Me the Eyes of Millenia bijzonder sterk.

Conclusie

Voor mij was de editie van dit jaar eigenlijk nog beter dan vorig jaar, de zaterdag kwam aardig in de buurt van vorig jaar maar de zondag vond ik dit jaar echt waanzinnig met als absolute uitschieter het optreden van Bruit≤ daar gaat dit jaar echt niets meer over en komt ook gewoon in mijn lijstje van beste optredens die ik ooit zag. Maar zelfs als je dat optreden wegdenkt blijft die zondag gewoon super sterk.

Speciale vermelding ook voor het publiek zoals @Jamel hierboven al aanhaalde dat was toch ook op topniveau heel het weekend.
Wat ook bijzonder blijft is dat de artiesten op het festival zich gewoon tussen het publiek mengen en heel bereikbaar zijn wat toch wel heel veel bijdraagt aan de beleving, zij staan ook gewoon naast je tijdens een optreden of je ziet Robin van Pelagic/The Ocean proberen een deel van het balkon te demonteren tijdens de Psychonaut show omdat hij er zo in opgaat :oops:

Hopelijk komt er volgend jaar terug een editie maar ik denk dat de ticketverkoop dit jaar toch wat achterbleef tov vorig jaar. Ik zou er dus niet van opkijken dat ze eens een jaartje overslaan, puur egoïstisch gezien hoop ik ook dat ze een sabbatjaar doen want volgend jaar heb ik in het gebruikelijke weekend al een Arctangent avontuur gepland maar tegelijkertijd heeft Pelagic nog wel een groot aantal bands op de roster die ik nog nooit eerder zag en wil zien en het zou dan wel pijnlijk zijn om die volgend jaar in dat weekend op een Pelagic lineup zien te verschijnen.

Wrijf het er nog maar eens goed in wat ik gemist heb op Pelagic Fest... :(

Nee, echt, aan allen dikke merci om jullie ervaring mee te geven. Nooit skip ik nog een Pelagic Fest. (y)

Zonde dat er dit jaar geen volledige stream was.

Gisteren The Waterboys gezien in de Grote zaal van Tivoli Vredenburg. Een band die je niet hoeft uit te leggen dat ze kunnen spelen, muzikaal zat het dik in orde. Alleen… het concert voelde nogal rommelig aan...

Er liepen continu extra muzikanten het podium op en af, en was er een lang eerbetoon aan Dennis Hopper. Mooi bedoeld, maar het zorgde wel voor een taai en wat slepend middenstuk. De energie zakte er daardoor uit.

Ook het geluid hielp niet mee. Tivoli staat m.i. bekend om z’n goede akoestiek, maar dit keer klonk het alsof de band in een aquarium stond te spelen, het geluid klonk dof. Niet gek dus dat het publiek vrij tam bleef. Alleen bij de grote hits kwam er leven in de zaal.

Al met al was het best een redelijke avond. The Waterboys hebben natuurlijk genoeg mooie nummers achter de hand, maar het pakte niet helemaal, dus geen concert dat nog lang zal blijven hangen.

Ik ben benieuwd of anderen die ze in Utrecht, Amsterdam of Groningen hebben gezien hetzelfde gevoel hebben?

Gisteren The Waterboys gezien in de Grote zaal van Tivoli Vredenburg. Een band die je niet hoeft uit te leggen dat ze kunnen spelen, muzikaal zat het dik in orde. Alleen… het concert voelde nogal rommelig aan...

Er liepen continu extra muzikanten het podium op en af, en was er een lang eerbetoon aan Dennis Hopper. Mooi bedoeld, maar het zorgde wel voor een taai en wat slepend middenstuk. De energie zakte er daardoor uit.

Ook het geluid hielp niet mee. Tivoli staat m.i. bekend om z’n goede akoestiek, maar dit keer klonk het alsof de band in een aquarium stond te spelen, het geluid klonk dof. Niet gek dus dat het publiek vrij tam bleef. Alleen bij de grote hits kwam er leven in de zaal.

Al met al was het best een redelijke avond. The Waterboys hebben natuurlijk genoeg mooie nummers achter de hand, maar het pakte niet helemaal, dus geen concert dat nog lang zal blijven hangen.

Ik ben benieuwd of anderen die ze in Utrecht, Amsterdam of Groningen hebben gezien hetzelfde gevoel hebben?
In 2023 in Groningen wel gezien. Eindelijk dacht ik toen. Maar dat gevoel wat je nu hebt had ik ook. Werd bloednerveus van Paul Brown en ze speelden mijn favorieten Don't Bang the Drum (nu wel zag ik) en Trumpets ook nog niet. Mede daardoor besloten om nu niet heen te gaan.

• Leuk
Waarderingen: rricken
Ik zit in de trein terug van The Gathering. Die doen deze week vijf shows in Doornroosje met de Mandylion line-up in het kader van het 30-jarig bestaan van het album. Vandaag was de tweede show, dus misschien dat er Festileakers zijn die de komende dagen aan de beurt zijn, dan kan ik die extra warm maken.

Want het was heel fijn! Heel erg tof om al die nummers toch eens live te kunnen horen, gespeeld door de volledige samenstelling van de band die het heeft geschreven. Genoten van de bekendere nummers als In Motion, Eleanor en Strange Machines. Maar ook van werk van latere albums, waar ik zelf eigenlijk wat minder bekend mee was.

Een set van bijna twee uur, maar het vloog voorbij. En dus zit ik met een voldaan gevoel in de trein terug naar Rotterdam!

Ik zit in de trein terug van The Gathering. Die doen deze week vijf shows in Doornroosje met de Mandylion line-up in het kader van het 30-jarig bestaan van het album. Vandaag was de tweede show, dus misschien dat er Festileakers zijn die de komende dagen aan de beurt zijn, dan kan ik die extra warm maken.

Want het was heel fijn! Heel erg tof om al die nummers toch eens live te kunnen horen, gespeeld door de volledige samenstelling van de band die het heeft geschreven. Genoten van de bekendere nummers als In Motion, Eleanor en Strange Machines. Maar ook van werk van latere albums, waar ik zelf eigenlijk wat minder bekend mee was.

Een set van bijna twee uur, maar het vloog voorbij. En dus zit ik met een voldaan gevoel in de trein terug naar Rotterdam!
Ik was er ook en het was inderdaad een topoptreden bijna 6u onderweg geweest maar het was het waard!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Net bij Matt Berninger geweest in Tivoli. Erg van genoten. Ronboy als voorprogramma (en later begeleidingsband) was wel aardig en leuk dat Matt Berninger een nummer meedeed.

Nummers van het tweede album zijn toch niet allemaal even sterk. Gelukkig werd dit in de set afgewisseld
met nummers van album 1, vooral distant axis en one more second
springen erboven uit. Die laatste ondanks uitgeklede versie tov die prachtige studio opname.

About today en terrible love zijn cadeautjes en een Blue Monday cover wel geinig.

Al met al heel leuk om eens solo te zien.

Net bij Matt Berninger geweest in Tivoli. Erg van genoten. Ronboy als voorprogramma (en later begeleidingsband) was wel aardig en leuk dat Matt Berninger een nummer meedeed.

Nummers van het tweede album zijn toch niet allemaal even sterk. Gelukkig werd dit in de set afgewisseld
springen erboven uit. Die laatste ondanks uitgeklede versie tov die prachtige studio opname.

About today en terrible love zijn cadeautjes en een Blue Monday cover wel geinig.

Sluit me hier helemaal bij aan. Het was leuk om Matt live te zien. Wel een paar nummers van het tweede album die eruit springen, maar kan me wel vinden in de hoogtepunten die jij noemt.

Realiseerde me vooral weer eens hoe goed the National zelf is...

• Leuk
Waarderingen: gretz

Ja dit concert valt in de categorie 'wel leuk', maar heeft mij niet heel erg weten te roeren. Prima om gezien te hebben.

‘Wel leuk, en ‘aardig’, Jullie zijn me niet bepaald aan het ophypen voor vanavond. 😅 Lang naar deze uitgekeken.

Toch opmerkelijk ook, 3 uitverkochte shows in België.
Het was een mooie avond hoor, maar ik denk dat we iets meer verwachten van Matt. We zijn verwend door zijn andere bandje...

• Leuk
Het was een mooie avond hoor, maar ik denk dat we iets meer verwachten van Matt. We zijn verwend door zijn andere bandje...
^ dit ja. Ik vergelijk het met een the National concert, dat dit daar niet aan kan tippen valt natuurlijk ook wel te verwachten.

• Leuk
Zin in! Ja, vergelijken met het hoofdproject is meestal geen goed idee. Van mij mag hij werk van The National (en El Vy) hier ook gewoon achterwege laten.

‘Wel leuk, en ‘aardig’, Jullie zijn me niet bepaald aan het ophypen voor vanavond. 😅 Lang naar deze uitgekeken.

Toch opmerkelijk ook, 3 uitverkochte shows in België.
Hoho, aardig ging over het voorprogramma. Heel leuk over Matt zelf. Tja, het is meer dat ik die tweede plaat wat taaier vind. Had die meer van de eerste gespeeld was het al stukken beter. Degene die hij speelde waren dan wel weer fantastisch.

Je gaat zeker een aardig leuke avond tegemoet ;)

• Leuk

Users who are viewing this thread