Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
DIIV in het Paard. Was fijn! Blijft toch een van mijn favo bands. Niet uitverkocht maar goed gevuld, lekker de ruimte en fijn publiek. Praktisch dezelfde show als in Tivoli vorig jaar. Frog in Boiling Water blijft (los van een paar uitschieters) toch het album dat me het minste ligt, maar gelukkig kwam er ook weer een hoop ouder werk voorbij. Ik ga ook ontzettend goed op al die verknipte anti-kapitalisme, anti-fossiele industrie, anti-big corp anti-alles home video visuals. Hoop dat die stage diver okay is. Waar 'ie ineens vandaan kwam weet ik niet, en de rest geloof ik ook niet, want dat was een ontzettende rotklap.

Ik zit even naar je setlist.fm te kijken, gewoon 45 keer the National. Bizar hoor
Haha ja, beetje uit de hand gelopen hobby ;) Maar ik geniet ook vooral veel van de reisjes die er aan gekoppeld zijn en alle waardevolle vriendschappen/contacten met andere fans uit de community.

Eefje staat sinds gisteren op 52 (baas boven baas haha)

• Leuk
Waarderingen: Joris
Ik was gister bij Post Malone in de Gelredome. Ten eerste een fantastisch goede show. hij was goed bij stem, setlist was goed en veel vuurwerk helpt altijd mee. voorprogramma (Jelly Roll) ook goed, veel covers waardoor het publiek goed meedeed. maar het publiek is wel hetgeen waarom ik deze post maak.

ik kies meestal bij dit soort grote shows voor zitplaatsen. de reden daarvoor is omdat ik dan niet heel vroeg aanwezig hoef te zijn, ik heb altijd goede plaatsen en ik kan snel wat drinken halen of naar de wc. uit mijn ervaring was het een tijd geleden, zeg 2 a 3 jaar, nog zo dat iedereen op de tribunes gelijk ging staan op het moment dat de lichten uit gingen. ze gingen ook pas weer zitten toen ze in de auto stappen. Ik merk de laatste tijd dat dat verandert.

Iedereen heeft het recht om te doen waar zij zich prettig bij voelen, of dat zitten of staan is. Gister was alleen wel een soort dieptepunt. Het concert begon en iedereen bleef zitten. 1, 2, 3 nummers gingen voorbij en niemand stond. Toen kwam 'Better Now', voor de mensen die het niet kennen, dit is een energiek nummer die ook vrij veel mensen kennen. dus ik besloot om te gaan staan. Ik was oprecht de enige van niet alleen mijn vak maar van heel de zuidtribune die dat deed. na een paar nummers te staan werd ik op mijn rug getikt en werd mij gevraagd of ik kon gaan zitten. dat was een kort antwoord voor mij namelijk 'nee'.

Lang verhaal kort: ik heb het hele concert als enige van de tribune gestaan. nogmaals iedereen heeft het recht om te doen wat ze willen maar ik kan toch niet de enige zijn die een beetje mee wilt bewegen?

Ook merk ik dat bij dit soort grote concerten steeds meer mensen voor mijn gevoel alleen maar aanwezig zijn om aan de buitenwereld te laten zien dat ze er zijn geweest. bijna niemand kent de nummers meer, bijna niemand doet mee of heeft aandacht voor het concert. tot het moment dat er een hit komt natuurlijk, want dan gaan alle mobieltjes de lucht in.

Ik merk gewoon dat het steeds minder is dat iedereen met elkaar van de muziek geniet, maar steeds meer mensen voor zichzelf en voor de buitenwereld naar concerten gaat.

Maar Posty krijgt een 10 :)
Ik vind dit ook een hele lastige en is voor mij de reden om zitplekken zo veel mogelijk te vermijden. Aan de ene kant hebben mensen die een zitplek kopen ook het recht om zittend te kunnen genieten, ik zou het simpelweg uit schaamte niet kunnen om het hele optreden te blijven staan, zeker als ik mensen achter mij heb die mij waarschijnlijk wel kunnen schieten. Maar vind het vanuit jou kan ook weer volkomen terecht dat je gewoon gaat staan.

Tja, er zijn ook genoeg mensen die vanwege medische redenen niet kunnen staan, dan is zo'n zitplek wel gewoon een uitkomst. Als je graag tussen publiek wil staan/zitten dat losgaat moet je een staanplaats kopen...

Ik was gister bij Post Malone in de Gelredome. Ten eerste een fantastisch goede show. hij was goed bij stem, setlist was goed en veel vuurwerk helpt altijd mee. voorprogramma (Jelly Roll) ook goed, veel covers waardoor het publiek goed meedeed. maar het publiek is wel hetgeen waarom ik deze post maak.

ik kies meestal bij dit soort grote shows voor zitplaatsen. de reden daarvoor is omdat ik dan niet heel vroeg aanwezig hoef te zijn, ik heb altijd goede plaatsen en ik kan snel wat drinken halen of naar de wc. uit mijn ervaring was het een tijd geleden, zeg 2 a 3 jaar, nog zo dat iedereen op de tribunes gelijk ging staan op het moment dat de lichten uit gingen. ze gingen ook pas weer zitten toen ze in de auto stappen. Ik merk de laatste tijd dat dat verandert.

Iedereen heeft het recht om te doen waar zij zich prettig bij voelen, of dat zitten of staan is. Gister was alleen wel een soort dieptepunt. Het concert begon en iedereen bleef zitten. 1, 2, 3 nummers gingen voorbij en niemand stond. Toen kwam 'Better Now', voor de mensen die het niet kennen, dit is een energiek nummer die ook vrij veel mensen kennen. dus ik besloot om te gaan staan. Ik was oprecht de enige van niet alleen mijn vak maar van heel de zuidtribune die dat deed. na een paar nummers te staan werd ik op mijn rug getikt en werd mij gevraagd of ik kon gaan zitten. dat was een kort antwoord voor mij namelijk 'nee'.

Lang verhaal kort: ik heb het hele concert als enige van de tribune gestaan. nogmaals iedereen heeft het recht om te doen wat ze willen maar ik kan toch niet de enige zijn die een beetje mee wilt bewegen?

Ook merk ik dat bij dit soort grote concerten steeds meer mensen voor mijn gevoel alleen maar aanwezig zijn om aan de buitenwereld te laten zien dat ze er zijn geweest. bijna niemand kent de nummers meer, bijna niemand doet mee of heeft aandacht voor het concert. tot het moment dat er een hit komt natuurlijk, want dan gaan alle mobieltjes de lucht in.

Ik merk gewoon dat het steeds minder is dat iedereen met elkaar van de muziek geniet, maar steeds meer mensen voor zichzelf en voor de buitenwereld naar concerten gaat.

Maar Posty krijgt een 10 :)
Je hebt ZITplaatsen gekocht. Einde discussie. Als er mensen u aantikken om te vragen om terug te zitten, doe dat dan gewoon. Nu hebben zij misschien 0,0 gezien omdat jij ervoor kiest om u recht te stellen. Dus omdat je rechtstaat geniet je meer van de muziek? Koopt u gewoon een staanplaats de volgende keer, zal veel problemen oplossen.

Mirusi Mergina+Kayo Dot @ De Jack

Moeilijk vermaak voor de donderdag avond. Toen ik binnen kwam moest Mirusi Mergina net beginnen en was er ongeveer 8 man maar langzaam maar zeker tijdens haar set liep de/the jack nog redelijk vol. Leuke set, haar al vaker gezien maar er staan wat nieuwe nummers met haar mix of ambient, glitchy electronics en Industrial die half van tape(de vocalen vooral) en half live met een batterij van apparatuur wordt gespeeld. Hele dans/act erom heen die er eerst nog niet echt was maar toffe act, mag wel wat vaker in Nederland spelen buiten de experimentele zalen.

Kayo Dot dus, 3de keer voor mij en de eerste clubshow in Nederland sinds 2008(!). Je kan veel zeggen over Toby Driver maar hij doet alles met passie en dat was duidelijk te merken aan deze set. Bladmuziek voor de muzikanten die met hun 5-en op het krappe podium van de Jack stonden gepropt met Toby en de drummer op de voorgrond en de rest op de erg kleine verhoging op de achtergrond, leek wel op een jaren 40 jazz orkest. Nieuwe plaat Every Rock, Every Half‐Truth Under Reason is zelfs voor Kayo Dot begrippen nogal grillig en apart maar hoe meer ik hem luister hoe meer ik hem waardeer zeker als ze ook ver weg de meest moeilijke nummers, naast het 20 minuten durende epos dat er op staan, hier op de setlist staan.

Dot is nooit echt van genre grenzen geweest dus dit ging van avant-garde metal, naar fusion jazz, naar bijna neo-klassiek door de viool en dan weer terug naar een soort tribal ambient allemaal geleid door Driver die vaak met zijn 7 snaren bas alles aan elkaar lijmt. Geweldige (technische) band en verassend goed geluid in de Jack voor een band die niet bepaald makkelijk te mixen is. Setlist had daarnaast nog zelfs een nummer van Coyoto een plaat waar ik wel erg veel sentimentele waarde aan hecht. Best nog een volle zaal(+-80 man) voor een niet bepaald gemakkelijke band op de donderdag in Eindhoven en volkomen terecht want het was boeiend voor 1,5 uur lang. Hopelijk laat de volgende club show niet bijna weer 20 jaar op zich wachten.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Eefje de Visser @ OLT Rivierenhof

Afgelopen zondag ben ik naar Eefje de Visser gegaan in OLT Rivierenhof. Ten eerste wat is dat een prachtige locatie. Midden in het park en auto gemakkelijk gratis dichtbij te parkeren. Enige nadeel als je er voor de eerste keer naar toe gaat is het best zoeken waar je heen moet want nergens bordjes of iets dergelijks en op de terugweg zijn er niks van lampen dus heb je echt je zaklamp van je telefoon nodig.

Dan het concert zelf, ik heb eigenlijk maar 1 woord: WAUW!
Dit was zo gaaf, zo bijzonder en prachtig.

Ik vond het al prachtig dat Eefje begon alleen op podium met een akoestische versie van 'Hoor je het hart kloppen'
Daarna kwam de band erbij en werd het nog beter. Ze hadden er overduidelijk zin in en zoals altijd was de performance weer perfect. De choreografie is altijd zo perfect en prachtig. Ook heel leuk was dat na 'Vlammen' bleek dat 1 van de achtergrondzangeressen jarig was en Eefje dus Lang zal ze leven inzette. Leuk om te merken dat het publiek meedeed. Ik heb echt meerdere keren dikke kippenvel gehad.

Mocht je Eefje nog nooit gezien hebben, dikke aanrader om te gaan.

Afgelopen zaterdag een heerlijke dag gehad op Darken the Moon in Mechelen. Het zou zonde zijn als er op dit forum niet de loftrompet gestoken wordt over een paar van de shows daar dus toch nog even verslagje! Alweer editie nummer 17 en de eerste keer dat ik er zelf bij was. Georganiseerd door de Mechelse Doom trots Marche Funebre staat er elk jaar een fijne line-up voor de doom/death liefhebbers. En de locatie maakt het ook helemaal af in een oude kerk. Helaas wel de laatste keer op deze plek begrepen we.

We waren met een mooie groep van het forum met @nikita, @Jamel, @johanra, @Blommie en @Keyos. En ook erg leuk om @thesummoning te leren kennen! Dus sowieso was het al erg gezellig. En het voordeel van een festival met 1 podium is dat je tussendoor de tijd hebt om even buiten te zitten en lekker bij te praten. Nog een tip voor Mechelen: het speciaalbiercafe Den Stille Genieter. Vooraf een paar biertjes gedronken en hier heb je nog echt speciale biertjes voor 4,5 euro.

En dan de muziek! De line-up bestond uit Pilgrimage, Yasru, Ard, Total Death, Marche Funebre, High Parasite en Forgotten Tomb. Pilgrimage (7.5) en Yasru (7) zorgden voor fijne inkommuziek. Met name Yasru was een bijzondere boeking. Een Turkse band met veel Oosterse invloeden in de muziek. Het optreden was een beetje onwennig maar de muziek is wel erg goed.

Maar het absolut hoogtepunt en hoofdreden om te gaan was de show van Ard. Het geesteskind en passieproject van Mark Deeks van Winterfylleth. Angelsaksische koorzang vermengd met prachtige doommelodiën. Een werkelijk unieke sound die mij echt weet te raken. En om het af te maken is Mark Deeks zo'n lieve man. Bij de show in Baroeg al kennis gemaakt en Jamel en ik komen bij de start van het festival met onze Ard shirts binnen lopen, hij ziet ons en steekt gelijk zijn hand op. Hij heet ons welkom en stelt zich voor, geweldig toch! Welkom geheten worden door één van je favo artiesten. En dan moest de show nog komen. De band setup is al indrukwekkend met drie gitaristen, bassist, live toetsenist en drummer. En dan speciaal voor deze ene keer kwam de heldin Jo Quail live de cello stukken meespelen (ze doet deze ook op de albums). Werkelijk prachtig, die cello raakt zoveel dieper als die live is. En er stond al de hele tijd nog een extra microfoon op het podium. Dan start Burden Foretold (één van mijn favo tracks) en dan komt Aaron Stainthorpe (My Dying Bride, High Parasite) het podium op lopen om nog wat extra gewicht aan het koor te geven. Man man, je kon me opvegen. Wat een unieke uitvoering.

Na deze ervaring was het tijd om even te eten en iemand te horen klagen over de hoeveelheid nachos in zijn pokebowl terwijl die zelf kiest voor nachos als basisingrediënt (you know who you are). Marche Funebre viel door de setlistkeuze helaas een beetje tegen. Nog steeds een hele goede band maar veel nieuw materiaal waardoor de vonk niet echt oversloeg. Eigenlijk ook geen nummer gehoord waarop ik hoopte. High Parasite was dan weer wel enorm goed en de vonk sloeg direct over op het publiek. De nieuwe band van Aaron Stainthorpe nadat die My Dying Bride heeft achtergelaten en dit gezelschap maakt een soort gothic/industrial doom zoals Paradise Lost dit deed in de periode van oa One Second. Toegankelijk, up tempo maar ook lekker stevig. Maar dan met een fenomenale vocalist die duidelijk enorm veel plezier stond te hebben. Hele andere man op het podium dan bij My Dying Bride. Ik hoop van harte dat dit project een wat groter publiek weet te vinden want dit zou verdiend zijn!

Laatst bewerkt:
Ja terecht Jos, dat je nog even de loftrompet steekt voor deze prachtige dag!
Ard's set was één van mijn muzikale hoogtepunten van dit jaar. Geweldig optreden.

Na deze ervaring was het tijd om even te eten en iemand te horen klagen over de hoeveelheid nachos in zijn pokebowl terwijl die zelf kiest voor nachos als basisingrediënt (you know who you are).

Man, nog steeds lachen om deze! :LOL: :ROFLMAO:
Die gaat vanavond ook nog wel even terugkomen aan tafel.

Nadat ik 2 jaar terug heb kunnen fotograferen voor Ayreon heb ik ook dit jaar de uitnodiging gekregen vanuit Arjen zelf om beide shows van zondag vast te mogen leggen.
Ja wat moet je hier nog over zeggen. Dit hele project zit zo strak in elkaar. Van de visuals op het enorme scherm, tot de muzikanten die Arjen uitzoekt. Gooi daar nog een groep top vocalisten bij met elk hun eigen geluid en muzikaal heb je geen verveling in 2,5 uur.
Het is niet voor niks dat deze shows altijd direct uitverkopen.
1000122306.jpg

Nadat ik 2 jaar terug heb kunnen fotograferen voor Ayreon heb ik ook dit jaar de uitnodiging gekregen vanuit Arjen zelf om beide shows van zondag vast te mogen leggen.
Ja wat moet je hier nog over zeggen. Dit hele project zit zo strak in elkaar. Van de visuals op het enorme scherm, tot de muzikanten die Arjen uitzoekt. Gooi daar nog een groep top vocalisten bij met elk hun eigen geluid en muzikaal heb je geen verveling in 2,5 uur.
Het is niet voor niks dat deze shows altijd direct uitverkopen.
Bekijk bijlage 15943
Wat gaaf! Voor mij was het de eerste keer en ik was echt onder de indruk van hoe alles samenkwam: de visuals, de muzikanten en de zanglijnen die elkaar aanvulden. Het was een optreden waar je volledig in werd meegezogen en ik heb er van begin tot eind van genoten.

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het zo groots zou zijn. Overal waar je liep zag je cafés vol met bezoekers, mensen in Ayreon-shirtjes, banners en uitingen door de stad en er was volgens mij zelfs een hele camping opgetuigd.

Wat gaaf! Voor mij was het de eerste keer en ik was echt onder de indruk van hoe alles samenkwam: de visuals, de muzikanten en de zanglijnen die elkaar aanvulden. Het was een optreden waar je volledig in werd meegezogen en ik heb er van begin tot eind van genoten.

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het zo groots zou zijn. Overal waar je liep zag je cafés vol met bezoekers, mensen in Ayreon-shirtjes, banners en uitingen door de stad en er was volgens mij zelfs een hele camping opgetuigd.
Klopt de stadcamping die o.a Roadburn ook gebruikt, ze kunnen een stuk van het Stadspark afzetten en gebruiken als camping. De (regio-ish) trein zat ook bomvol met Ayreon fans vrijdag en zaterdag, leuk om te zien en inderdaad het centrum zat bomvol met fans.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Night Verses & DVNE in de Kavka

wat een leuke binnenkomer in het najaar!
Kavka is een zaal voor pakweg 100 man, zalig om deze 2 groepen te zien in zo een kleine zaal!
DVNE nog nooit gezien, ben niet helemaal overtuigd van de zang, maar man wat zit dat muzikaal toch prachtig in elkaar!
Night Verses: eindelijk deze band als hoofdact ergens zien staan na ze te hebben gezien in voorprogramma van Tool en Animal As Leaders. Die mannen zijn zo goed op elkaar ingespeeld en het enthousiasme van de drummer is fenomenaal! Hebben 1u15 gespeeld, maar van mij mochten ze daar nog een nummer of 2 bijgooien! Wel een heerlijk bis nummertje!
Ik zou zeggen ATG boeken die handel! 👌

Die Toten Hosen in de Ancienne Belgique in Brussel.

Goden in de Duitstalige landen die voor de fun gewoon even op Europese tour zijn gegaan om aan wat sightseeing te doen. Ik heb me net als de laatste keer de Brusselse datum dan ook weer niet laten schieten en heb me dat geen moment beklaagd.

Voorprogramma The Red Flags is een Duitse vrouwelijke punkband die eigenlijk wel prima klonk, alleen heb ik het grootste deel gemist doordat de rij aan de AB te lang was.

Tijd voor het hoofdprogramma dan. Ik schat dat 95-98% van het publiek wel uit Duitsland kwam. Geen grote schermen, geen speciale effecten maar gewoon een punkrock show pur sang met hoofdzakelijk hun oudste nummers waardoor het publiek compleet losging. Na de cover van Ennio Moricone (Spiel mir das Lied vom Tod) gingen alle registers open en werd de vloer een slagveld. Hulde aan de vlaggenzwaaiers die op god weet welke manier die vlaggen de AB in hebben weten te krijgen voor Auswärtsspiel. Met een aantal absoluut zeldzame klappers (Was zählt, Seelenterapie (eerste keer sinds 2000), Freitag Der 13., Glückspiraten, Merh davon en persoonlijke favoriet Achterbahn) en de onmisbare klassiekers was het ervaring als geen ander. Ik hoop dat ik toch nog aan tickets zou kunnen geraken voor de stadiontour, maar dat is afwachten tot volgend jaar.

1758114844913.jpeg

Die Toten Hosen in de Ancienne Belgique in Brussel.

Goden in de Duitstalige landen die voor de fun gewoon even op Europese tour zijn gegaan om aan wat sightseeing te doen. Ik heb me net als de laatste keer de Brusselse datum dan ook weer niet laten schieten en heb me dat geen moment beklaagd.

Voorprogramma The Red Flags is een Duitse vrouwelijke punkband die eigenlijk wel prima klonk, alleen heb ik het grootste deel gemist doordat de rij aan de AB te lang was.

Tijd voor het hoofdprogramma dan. Ik schat dat 95-98% van het publiek wel uit Duitsland kwam. Geen grote schermen, geen speciale effecten maar gewoon een punkrock show pur sang met hoofdzakelijk hun oudste nummers waardoor het publiek compleet losging. Na de cover van Ennio Moricone (Spiel mir das Lied vom Tod) gingen alle registers open en werd de vloer een slagveld. Hulde aan de vlaggenzwaaiers die op god weet welke manier die vlaggen de AB in hebben weten te krijgen voor Auswärtsspiel. Met een aantal absoluut zeldzame klappers (Was zählt, Seelenterapie (eerste keer sinds 2000), Freitag Der 13., Glückspiraten, Merh davon en persoonlijke favoriet Achterbahn) en de onmisbare klassiekers was het ervaring als geen ander. Ik hoop dat ik toch nog aan tickets zou kunnen geraken voor de stadiontour, maar dat is afwachten tot volgend jaar.

Bekijk bijlage 16005
Jammer dat ik het gemist heb door revalidatie van een kleine ingreep. Vroeger op school nog Alles aus Liebe moeten zingen en Hier kommt Alex grijsgedraaid. Moet bijzonder geweest zijn om ze in een intieme setting te zien!

• Geweldig
Waarderingen: TMS98

Users who are viewing this thread