Sharon Van Etten & The Attachment Theory,
23 augustus - Tivoli, Grote zaal
Een goede zangeres met een prima laatste album op zak, dat maakte nieuwsgierig naar Sharon Van Etten. Ik was ook nog nooit in de grote zaal geweest, Angie McMahon als voorprogramma, kortom, ingrediënten voor een mooie avond.
Angie McMahon was net begonnen toen we in een volle zaal afdaalden. Jaren geleden had ik wat van haar geluisterd als opwarmertje van BKS. Vervolgens gemist vanwege het vroege tijdstip, maar de naam was blijven hangen. Muzikaal sluit het mooi aan op de muziek van Sharon Van Etten en wat een ontwapenend optreden gaf Angie. Ze sprak de zaal met veel warmte toe, zong heerlijk, vroeg mensen mee te zingen (en er werd ook flink meegezongen voor een voorprogramma).
Vervolgens Sharon Van Etten en band. Een prima optreden, maar wel een beetje statisch. Bij dit nieuwe project hoort ook een soort gothic-outfit voor de hele band. Ergens leek dat ook een soort masker, waar ze zich achter verschuilden en dat was jammer. Ik zag van te voren het optreden in de studio bij KEXP en daar kwam ze veel relaxter over. De outfit creëerde afstand, en wat ook niet hielp was dat de gitariste achter in de zaal stond en de toetseniste voorin. Die toetseniste gaat natuurlijk nergens heen, en de gitariste kon nu ook niet veel bewegen doordat ze achterin stond.
Daarnaast was het tempo van veel nummers hetzelfde. Pas toen Sharon een langzaam nummer zong en even later het publiek opzocht kwam het optreden een beetje los.
Kortom, prima show, foutloos en strak gespeeld, maar ergens ook wat spontaniteit gemist.
Matt Berninger
31 augustus - Tivoli, Ronda
Een week later mocht ik alweer richting Utrecht voor de show van Matt Berninger. Drie keer gezien met The National, en nu voor het eerst (net als velen) solo. Zijn solowerk vind ik minder dan dat van zijn band, maar het is natuurlijk wel een persoonlijkheid en de kans om die een "kleine" zaal te zien kon ik niet laten schieten, sterker nog: ik mag nog een keer en dat vind ik niet erg.
Ook hier een fijn voorprogramma: Ronboy, onder begeleiding van de band van Matt en even later sloot hij zelf, heel droog aan om hun nieuwe gezamenlijke nummer Disaster te zingen. Ronboy kruipt en rent over het podium en doet kortom van alles waarvan ik had gehoopt dat Sharon het zou doen.
Matt was vanaf de opkomst lekker in vorm. Grote gebaren, het podium over rennen, velen anderen zouden er niet mee wegkomen, maar van Matt neem ik het aan. Ook omdat hij zichzelf niet zo serieus lijkt te nemen en veel credits geeft aan anderen (dit nummer geschreven met de gitarist, dit nummer met Ronboy) en niet op het podium staat als een vedette, terwijl hij natuurlijk wel de ervaring van optredens voor tienduizenden meeneemt.
Een goed opgebouwde setlist en zelfs een nummer wat diezelfde dag geschreven was. Ik hoopte al op dergelijke spontaniteit, want dat zou hij minder snel kunnen doen voor die tienduizenden van The National. Dat hij vervolgens ook twee nummers van The National speelde was ook wel een mooi toetje. Een van mijn favorieten, About Today, en een explosieve Terrible Love. Dat nummer werd overigens ingeluid met een technisch mankement wat er volgens Matt bij hoorde, en waardoor hij even een plaspauze kon doen ("zijn mondharmonica opzoeken" en nog even een snedige opmerking richting Ronboy, die in de begeleidingsband zat). De spontaniteit kwam volgens Matt ook omdat Londen achter de rug was, en ze daar toch wel tegen hadden opgekeken.
Het was niet de tranentrekkende show zoals ik die van The National heb gezien, maar mooi om Matt Berninger in een kleinere setting te zien! En op naar de tweede