Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
MJ Lenderman is fantastisch. Heerlijk dat dit soort Indie met een alternatief country randje zo op een festival terecht komt. Heel erg voor de liefhebbers, maar die worden dan ook op de wenken bediend.
En dat is publiek is de 50+ man met vervaagde bands t-shirts uit de jaren 90 als ik de show in Brussel van vorig jaar mag geloven. Heel goede live-act zeker met de geweldige band die hij heeft, een stuk beter live dan zijn nieuw/oude band Wednesday was die mij live 2 keer tegenvielen. Was verbaasd hoe lang de zaal show ook was denk dat hij bij de 2 uur aantikte, hij heeft natuurlijk ook al 4 albums maar nog steeds.

Voor de Charli discussie; ik heb haar ooit nog in een ver verleden met een live band gezien aka een drummer en toetsen man en dat was prima maar kwam er al veel van een bandje ook. De feest set die ze nu heeft voor een aantal albums(laatste keer dat ik haar zag was paradiso 2019 alweer) werkt in mijn ogen eigenlijk perfect en doet ze al zo lang dat het eigenlijk tot perfectie is uitgewerkt. Het heeft misschien geen diepgang en verzuipt op grote festivals podiums in de zon maar het werkt uitstekend als feest muziek wat je eigenlijk ook wilt met Brat. Als je het in een grote tent neerzet zoals de Barn werkt het perfect.

• Leuk
Waarderingen: Brian
Ed Sheeran - Middenvijver

Ik was sceptisch. Ik heb al strontvervelende headlineshows van Ed gezien, die in eentonigheid en meligheid verzandden. Maar gisteren hing er dan toch iets in de lucht. Was het de pfas van de aanpalende 3M-fabriek? Of toch de verdomd straffe show - mede dankzij het 360°-podium, een shitload aan pyro en vuurwerk waar zelfs Rammstein van zou opkijken bij momenten - die dit toch echt een memorabele avond lieten worden? Wie zal het zeggen. Maar in ieder geval het grootste deel van de 2u30 genoten. Fijne sfeer, zoals al gezegd, zeer goede podiumopstelling die de 50.000 mensen toch als een pak minder deed aanvoelen en goede zichtlijnen van overal garandeerde.
Blij dat ik straks nog eens mag gaan zien.

PS: gooi uw afval in de vuilbak, de firma dankt u! ;-)

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Dante
Ik zie haar ook vaak terugkomen in voorspellingslijstjes voor festivals volgend jaar bij bijvoorbeeld Werchter of Pinkpop. Vind jij het headlinerwaardig? Vind een leuk feestjes met veelal autotune en een bandje op de achtergrond nou niet echt veelbelovend.
Ja en nee. Qua vibe kan ze die spot echt wel dragen. Zet haar op de mainstage van Werchter met de 65 min set waarmee ze nu tourt na een Mumford and Sons (of zoiets) en je hebt de show van het weekend. Op Pinkpop zie ik het niet werken tbh. Voor Lowlands was dit perfect geweest.

Vind ik het headliner waardig? Moeilijke vraag. Chappell Roan was gisteren populairder, maar Charli was meer hyped ofzo. Publiek ging bij haar ook meer los. Het is iig goed voor de afwisseling bovenaan de festival posters. Maar ik denk niet dat ze haar show veel langer moet rekken dan de 65 min die ze nu doet. Dus tja. Voor Werchter coheadline waardig.

• Leuk
Waarderingen: luluasas
Ja en nee. Qua vibe kan ze die spot echt wel dragen. Zet haar op de mainstage van Werchter met de 65 min set waarmee ze nu tourt na een Mumford and Sons (of zoiets) en je hebt de show van het weekend. Op Pinkpop zie ik het niet werken tbh. Voor Lowlands was dit perfect geweest.

Vind ik het headliner waardig? Moeilijke vraag. Chappell Roan was gisteren populairder, maar Charli was meer hyped ofzo. Publiek ging bij haar ook meer los. Het is iig goed voor de afwisseling bovenaan de festival posters. Maar ik denk niet dat ze haar show veel langer moet rekken dan de 65 min die ze nu doet. Dus tja. Voor Werchter coheadline waardig.
Zou op Pinkpop volledig doodslaan. Ik denk dat ze bij festivals met een 'jong' publiek, zoals Oya, maar dus ook Lowlands en Pukkelpop, de gedroomde headliner is. Bij Werchter zoals @Brian aangeeft in combinatie met een witte mannen band, want zie haar alleen geen dag dragen.

Øya dag 3.

Wat is Oslo een mooie stad! Echt vakantie waardig.

Begonnen bij Pom Poko op aanraden. Vond de zachte stukken leuk, maar in de hardere stukken geen melodie zitten. Daardoor ook een stuk Cassandra Jenkins gezien wat heel chill was maar soms ook juist het tempo miste.

Kneecap was ik nieuwsgierig naar, maar jemig wat was dat sloom. Zat echt geen tempo in het begin en het geluid was te zacht. Grian Chatten op band is ook jammer als hij even later op het festival speelt. Later werd het beter qua energie, maar ik vind het muzikaal toch te weinig om het lijf hebben.

brenn. is dan zo'n Noorse band die je niet kent maar een hartstikke leuke set neerzet voor een thuispubliek wat er goed opgaat. Daarna was het hoogtepunt in de vorm van Fontaines DC. Dat ze het zo bij de muziek kunnen laten om publieks participatie te krijgen is heel erg knap. Sterke set, headliner waardig eigenlijk. Starbuster is een fenomenale afsluiter met gegarandeerd springend publiek.

Even bij komen en daarna naar Queens of the Stone Age. Sorry voor de fans en Lowlands gangers, maar dit viel erg tegen. Iedereen van de groep waarmee ik was is weggegaan want saai. Ik hield het langste vol. Alles werd in een tempo gespeeld, geen beleving en geen enthousiasme. Ik werd er niet warm van. Zonde, want ik heb ze veel sterker gezien.

Nu op de terugweg van een Øyanatt. Firmafest van brenn. Lachen, maar toch meer voor de Noren dan een verdwaalde Nederlander. Als de Noren die je hebt ontmoet dan ook nog naar huis gaan, heb je er weinig meer te zoeken.

Op naar alweer de laatste dag!

Even bij komen en daarna naar Queens of the Stone Age. Sorry voor de fans en Lowlands gangers, maar dit viel erg tegen. Iedereen van de groep waarmee ik was is weggegaan want saai. Ik hield het langste vol. Alles werd in een tempo gespeeld, geen beleving en geen enthousiasme. Ik werd er niet warm van. Zonde, want ik heb ze veel sterker gezien.
Even een hart onder de riem voor de fans en de Lowlands gangers. Ik heb QOTSA op Way Out West gezien dit weekend en ik vond ze daar heel erg goed. Josh had het zichtbaar naar zijn zin en de rest van de band mijns inziens ook. Blijft natuurlijk subjectief en kan natuurlijk ook dat een off-day hadden op Oya, maar alles behalve saai op WOW! Ik zal, geïnspireerd door Brian, later nog een kort verslagje van WOW schrijven.

Even een hart onder de riem voor de fans en de Lowlands gangers. Ik heb QOTSA op Way Out West gezien dit weekend en ik vond ze daar heel erg goed. Josh had het zichtbaar naar zijn zin en de rest van de band mijns inziens ook. Blijft natuurlijk subjectief en kan natuurlijk ook dat een off-day hadden op Oya, maar alles behalve saai op WOW! Ik zal, geïnspireerd door Brian, later nog een kort verslagje van WOW schrijven.
Haha, gelukkig maar. Kan idd heel goed aan die dag op Øya (die toetsenbord sneltoetsen voor die Ø vergeet ik na dit weekend ook niet meer) of aan mij liggen natuurlijk.

Dag 4 Øya.

Ane Brun heb ik de laatste 15 min van gezien. Ik had iets floky verwacht, maar het was goed synth achtig. Klonk lekker. Door naar Bare Folk die voor een klein halfuurtje precies goed was. Goed moment van de dag, lekker zonnetje, eerste biertje, 8 muzikanten die Noorse folk spelen, helemaal prima.

Van Anna of the North had ik de naam wel eens voorbij zien komen, maar kende ik niet. Erg verrast met een heel leuk popoptreden. Erg energiek, licht verteerbaar en vrolijk. Liedjes misschien niet het meest spannende wat je tegenkomt, maar ik heb er wel van genoten. Even bij landgenoten Arp Frique & The Perpentual Singers gedanst op zo'n discoset die het altijd goed doet op festivals.

Andere koek bij Amenra, waar iedereen waarmee ik ging na 5 min bij weg was gevlucht. Zoals altijd speelden ze weer steengoed. Mk. Gee even later speelde voor een voervolle tent, al kwam dat ook door de enige echte regenbui van het festival. Erg teleurgesteld van weggelopen. HEt lijkt of iemand in een andere kamer muziek staat te maken hoorde ik iemand zeggen, en daar sluit ik me wel bij aan. Kwam totaal niet over.

Daarna naar de headlineshow van Girl in Red. Ik heb een uitgebreide recensie erover geschreven, maar ik zal hier iets ongenuanceerder zijn. Wat was dit fucking fantastisch. Regelrecht de show van het jaar tot nu toe. Wat een oprechte energie, wat een fanatiek publiek, wat een steengoede show waarbij ze extra uitpakte, wat een heerlijke setlist, wat een leuke mensen om de tijd mee door te brengen, wat heb ik gesprongen, gedanst en mee gezongen. Echt, kers op een hele mooie taart.

Yes! Vooral heel benieuwd naar Kite!
Haha, gelukkig maar. Kan idd heel goed aan die dag op Øya (die toetsenbord sneltoetsen voor die Ø vergeet ik na dit weekend ook niet meer) of aan mij liggen natuurlijk.
Moest natuurlijk ook nog met Tøyen, ja, haha. Vergeet de å en æ niet!
Daarna naar de headlineshow van Girl in Red. Ik heb een uitgebreide recensie erover geschreven, maar ik zal hier iets ongenuanceerder zijn. Wat was dit fucking fantastisch. Regelrecht de show van het jaar tot nu toe. Wat een oprechte energie, wat een fanatiek publiek, wat een steengoede show waarbij ze extra uitpakte, wat een heerlijke setlist, wat een leuke mensen om de tijd mee door te brengen, wat heb ik gesprongen, gedanst en mee gezongen. Echt, kers op een hele mooie taart.

Jij probeerde me nog over te halen met raven bij Charli, maar dit was echt een veel betere poging geweest :( Jaloers!

Oya is toch wel eentje op het verlanglijstje. Is het het waard er alleen naartoe te gaan?
Ab-so-luut.

Jij probeerde me nog over te halen met raven bij Charli, maar dit was echt een veel betere poging geweest :( Jaloers!
Had niet verwacht dat het zo goed zou zijn. Het hele weekend werd ik door alle Noren al zo opgehyped voor deze show. Afsluiten in eigen land op een belangrijk festival en dat zo doen. Echt insane.
Oya is toch wel eentje op het verlanglijstje. Is het het waard er alleen naartoe te gaan?
Ja! (Maar daar lees je morgen nog meer over met wat uitgezette argumenten;) )
Jaaaa. Was voor mij ook een kleine relevatie op RW. Voordien al gezien maar nu nog een paar tandjes urgenter.
Ik ook al eerder gezien. 2023 was goed, maar ietwat tam ofzo. Maar nu voelde het echt next level goed.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ik ben ook positief, vooral ook in combinatie met de stad Oslo. Dat had ik bij Way Out West wat minder: ik geloof direct dat Gothenburg een fantastische stad is om in te leven, maar als bezoeker had ik het vrij snel gezien. Hoop ergens deze week ook iets van een verslagje neer te pennen.

• Leuk
Waarderingen: Brian en wenteldave
Way Out West (WOW), 7-9 augustus, Göteborg, Zweden
In hetzelfde weekend als gelijke festivals in Oslo (Øya), Helsinki (Flow) en Kopenhagen (Syd For Solen) een sterk blok om mooie namen naar Scandinavië te halen. De line-ups vertonen dan ook veel gelijkenissen. Voor mij het tweede jaar op rij WOW. Ik houd ervan om nieuwe festivals te ontdekken, maar vind het ook wel weer erg fijn om niet weer alles opnieuw te moeten "uitvinden" bij een nieuw festival. WOW beviel vorig jaar erg goed en aangezien ik toch al eens in Oslo, Helsinki en Kopenhagen geweest ben, nog een keer Göteborg! Waarom het festival mij zo aanspreekt: stadsfestival (geen camping, maar een erg fijn hotel), goed bereikbaar vanuit centrum en erg goed georganiseerd. Erg gemoedelijke stad en voor mij een lekker klimaat (voor mij liever 20 graden en af en toe een bui dan drie dagen 30 graden). Filmprogramma (ik ben groot film liefhebber) met mooie titels in een fijn filmhuis nabij het festival terrein. Alle drie mijn dagen bestonden uit relaxen en de toerist uithangen in de ochtend, rond 14:00 naar de film (Zweedse premiere, categorie Arthouse) en vanaf een uurtje of 5-6 het terrein op.

Dag 1:
Film: Eddington van Ari Aster (4/5). Als je zijn vorige werk kan waarderen is dit zeker weer de moeite waard.
Muziek: gelijk een clash Beth Gibbons vs. Fontaines D.C. en aangezien ik de laatste al meerdere keren live heb gezien was de keuze makkelijk. Beth stelde gelukkig niet teleur. Ze speelde in de enige tent (Linne) op het festival en dat kwam de show wel ten goede. Gewoon erg mooi! Daarna richting hoofdpodium (Flamengo) voor Iggy Pop. Hij ziet er tegenwoordig wel erg fragiel uit en moet zeggen dat ik dat toch wel moeilijk vind om naar te kijken. Maar hij straalt nog zoveel plezier en levenslust uit dat hij nog een Priam show kan neerzetten. Na driekwart toch alvast een goed plaatsje gaan zoeken voor Queens Of The Stone Age. op het tweed podium (Azalea) dat zich recht tegenover het hoofdpodium bevind. Zo kon ik het staartje `Iggy nog goed meekrijgen. Zoals mijn een eerdere post al gezegd vond ik QOTSA erg sterk. Ik had ze nog maar 1x eerder live gezien lang geleden en keek er dus heel erg naar uit, zeker ook omdat ze het jaar ervoor (om bekende redenen) afzegden. Alles behalve teleurstellend!!. Ten slotte Kite, de afsluiter van de dag, waar ik totaal onbekend mee was (en nu nog steeds eigenlijk). Zeer overtuigend! Vind het moeilijk de muziek te omschrijven. Elektronische basis, maar dan wel allemaal live gespeeld door stuk of 10-12 muziekanten die in een stellage (zoals je voor een gebouw ziet waar aan de gevel gewerkt wordt) verspreid stonden over 4-5 verdiepingen die in hokjes verdeeld waren. Alle nummers leunen ook sterk op zeer overtuigende zang van de frontman en de lichtshow was ook zeer in orde. Ze zullen in NL weinig kaarten verkopen vermoed ik, maar zou echt prima op de ONE van BKS passen als een afluister.

Dag 2:
Film: Sentimental Value (4/5), de nieuwe film van Noorse regisseur Joachim Trier.
Muziek: begonnen met eindelijk een keer Kelly Lee Owens live zien en dat viel alles behalve tegen. Heel sterke set! Kom maar door naar BKS als dag afsluiter van de TWO! Daarna Little Simz. Op plaat heeft dit mij nog nooit kunnen pakken, maar live vond ik dit wel erg sterk! Goede band en echt een goede stage presence! Daarna de voor mij zuurste clash van het weekend tussen Khruangbin en MK.gee. Aangezien in A La Sala helemaal grijs heb gedraaid (voor mij de ideale achtergrond muziek als ik aan het lezen of aan het werk ben) moest ik ze gaan zien. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen het saai vinden, maar ik vond het echt heerlijk. Zeker op het tijdstip in de late middag zon. Een van de 6 hoogtepunten van het weekend! Vervolgens naar de tent voor Wet Leg waar het erg druk was. Hele sterke show en publiek ging er helemaal in op, maar voor mij even niet op het juiste moment zo vlak na Khruangbin. Op tijd een mooi plekje gaan opzoeken v oor Charli xcx. Brat ook voor mij AOTY vorig jaar dus keek er erg naat uit dit live te zien! Het was druk en je merkte echt heel sterk de anticipatie van iedereen. Voor mij was het optreden toch wat teleurstellend. Ik behoor toch tot het kamp dat zich er aan stoort dat ze veel niet zingt. En zelfs als haar mond wel beweegt, twijfel ik zwaar of ze wel echt zingt. Verder zwaait ze voornamelijk enorm veel met haar kont. Tja... Het publiek was overigens wel wild. Heb enorm genoten van de mensen om me heen, zoals een groep meiden die alles woord voor woord meezongen en niet meer wisten hoe ze het hadden van geluk! Nummers zijn uiteraard super sterk en heb ook zeker wel gesprongen en gezongen maar voor mij toch net niet.

P.s. helaas stond MJ Lenderman tegelijk met Charli geprogrammeerd, maar ga hem gelukkig al in de THT zien volgende week.

Dag 3:
Film: Materialists (3,5/5), de nieuwe film van Celine Song en in NL al rte zien geweest. Had hem dan ook wel al gezien, maar had toch zin in een tweede sessie...
Muziek: wat mij betreft is de hype REAL. Lola Young. Ik heb best veel naar haar album geluisterd en was dus erg benieuwd naar dit optreden naar wat gemixte berichten over optredens. Maar op WOW overtuigde ze (mij) volledig. Wat een stem! Als de hoogtepunten van de set juist de (voor mij) minder bekende nummers zijn, terwijl de "hitjes" ook allemaal raak waren, dan zegt dat heel wat. Hoogtepunt! Door naar Goat in de tent. Totaal ander genre en wat ze doen doen ze erg goed, maar was kwam voor mij weer niet op het juiste moment. Van een afstandje vanaf een bankje was het prima om even op te laden voor Pet Shop Boys. Wat een hits en wat een nostalgie!! Dit was echt heerlijk! Ik wist niet dat ik zoveel van ze kende. Na 5 nummers dacht ik wat houden ze nog over als ze dit allemaal al gespeeld hebben, maar toen volgde nog de ene na de andere hit! Waanzinnig genoten. Weet niet of dit goed matcht met BKS, maar zou op de ONE daar echt een perfecte afsluiter zijn! Ten slotte van een afstand de eerste 5 nummers van Chappell Roan bekeken. Het is gewoon niet zo aan mij besteed, maar ik zie wel dat het een erg goede show is. Voor de drukte het terrein verlaten. Het was mooi geweest.

Zoals gezegd een goed georganiseerd festival. Desondanks wel veel lange rijen gezien bij de toiletten voor de dames, dat lijkt toch een hardnekkig probleem om echt goed aan te pakken zonder 1 toilet op 5 bezoekers neer te zetten... Eet aanbod is volledig vegetarisch en best prima (al komt het nog niet helemaal in de buurt van DTRH, LL en BKS) en een mooie locatie in het stadspark Slottskogen. Als je iets sterkers wilt dringen dan een biertje moet je een afgesloten area in (Zweedse regelgeving), maar hier zijn er best wat van en die zijn zeer gezellig ingericht. Al met al hebben ze het goed voor elkaar in Göteborg!

Mijn zes hoogtepunten:
1-3: QOTSA, Lola Young en Pet Shop Boys
4-6: Khruangbin, Kelly Lee Owens en Beth Gibbons

Ik ben ook positief, vooral ook in combinatie met de stad Oslo. Dat had ik bij Way Out West wat minder: ik geloof direct dat Gothenburg een fantastische stad is om in te leven, maar als bezoeker had ik het vrij snel gezien. Hoop ergens deze week ook iets van een verslagje neer te pennen.
Hmmm. Misschien volgend jaar dan toch maar een keer voor Oya kiezen... Benieuwd naar je verslag.

Kunnen we volgend jaar niet wat mensen naar Flow en Syd for Solen sturen om het rijtje compleet te maken? Zetten toch ook een sterk programma neer, maar lijkt dat vooral Øya en Way Out West er met de forumleden vandoor gaan ;)

Way Out West (WOW), 7-9 augustus, Göteborg, Zweden
Ten slotte Kite, de afsluiter van de dag, waar ik totaal onbekend mee was (en nu nog steeds eigenlijk). Zeer overtuigend! Vind het moeilijk de muziek te omschrijven. Elektronische basis, maar dan wel allemaal live gespeeld door stuk of 10-12 muziekanten die in een stellage (zoals je voor een gebouw ziet waar aan de gevel gewerkt wordt) verspreid stonden over 4-5 verdiepingen die in hokjes verdeeld waren. Alle nummers leunen ook sterk op zeer overtuigende zang van de frontman en de lichtshow was ook zeer in orde. Ze zullen in NL weinig kaarten verkopen vermoed ik, maar zou echt prima op de ONE van BKS passen als een afluister.
Goed om te lezen dat je hebt genoten! Ook vet dat Anna von Hausswolff nog even om de hoek kwam kijken bij het laatste nummer. Als ik me niet vergis hebben ze zelfs nog nooit in de Benelux gestaan, jammer genoeg. Zou ze graag zien, prachtige band! Zelfde met Kent (hadden dit jaar een reünie, maar dat was blijkbaar eenmalig zes shows in Stockholm) en Mew (al gaat dat laatste al gebeuren, alleen niet in Nederland).

Laatst bewerkt:
Kunnen we volgend jaar niet wat mensen naar Flow en Syd for Solen sturen om het rijtje compleet te maken? Zetten toch ook een sterk programma neer, maar lijkt dat vooral Øya en Way Out West er met de forumleden vandoor gaan ;)
Ik hoorde/las wat mindere berichten over Syd For Solen vorig jaar m.b.t. organisatie/drukte issues na keuze voor nieuwe locatie. Dus eerst maar even afwachten tot ze dat op orde hebben. Flow hoor ik wel hele goede dingen over. Maar voor mij is dat film programma van WOW wel een hele lekker PLUS. Hebben ze dat niet ook bij Øya?

Ik hoorde/las wat mindere berichten over Syd For Solen vorig jaar m.b.t. organisatie/drukte issues na keuze voor nieuwe locatie. Dus eerst maar even afwachten tot ze dat op orde hebben. Flow hoor ik wel hele goede dingen over. Maar voor mij is dat film programma van WOW wel een hele lekker PLUS. Hebben ze dat niet ook bij Øya?
Hmm... balen. Zonder festival is Valbyparken namelijk best een fijne plek en SFS ziet er ook wel uit als een gemodelijk festival.

D'r is wel een filmfestivalletje net voor Øya (dit jaar 31 juli-3 augustus, Øya was 6-9 augustus), waar ze dit jaar films over Honningbarna, Konradsen, Queens of the Stone Age, Sondre Lerche, Kneecap en Cymande hadden, maar zeker niet zo groot als in Göteborg en al helemaal niet tijdens het festival.

• Leuk
Waarderingen: timbo

Goed om te lezen dat je hebt genoten! Ook vet dat Anna von Hausswolff nog even om de hoek kwam kijken bij het laatste nummer. Als ik me niet vergis hebben ze zelfs nog nooit in de Benelux gestaan, jammer genoeg. Zou ze graag zien, prachtige band! Zelfde met Kent (hadden dit jaar een reünie, maar dat was blijkbaar eenmalig zes shows in Stockholm) en Mew (al gaat dat laatste al gebeuren, alleen niet in Nederland).
Syd staat denk ik wel bovenaan mijn lijstje daar in de buurt. Ook goed te doen met reizen.

• Leuk
Waarderingen: timbo en wenteldave

Users who are viewing this thread