Voor mij is het dus heel simpel: de grens ligt waar GMM de grens legt.Ik ben wel benieuwd waar nou eigenlijk de ''grens'' ligt van wat wel/niet kan op een festival als GMM. We horen nu meerdere keren The Prodigy, die toch regelmatig op ''mainstream'' festivals te zien zijn. QOTSA is ook weleens benoemd en eerlijk gezegd, sinds ik ze live in voorprogramma van SOAD heb gezien vind ik ze best passen.
Zit ik even rond te neuzen bij festivals waar bovengenoemde dan in de winterperiode staan, en dan zie ik bijvoorbeeld The Killers naast QOTSA. In het kader van breed programmeren, kan dat? Als ik heel eerlijk ben, we accepteren Foreigner ook al jaren. Nine Inch Nails kon ook blijkbaar.
Angine de Poitrine, is dat acceptabel op een hoge plek in de Dome ofzo?
Indirect hebben wij als bezoekers daar echter natuurlijk wel invloed op, door al dan niet tickets te kopen, al dan niet bij het optreden te (blijven) staan, positieve/negatieve feedback te geven, etc.
Er is een zeer breed grijs gebied tussen beide festivals. Sommige bands zitten meer in het lichtgrijs, andere meer in het donkergrijs.
Wat nog net wel kan of net niet kan is moeilijk te zeggen, dat kan eigenlijk alleen de praktijk uitwijzen.
Maar ik maak me geen zorgen dat GMM ooit te ver gaat in het opzoeken/verleggen van die grens. Ze staan nu eenmaal niet bekend als het meest vernieuwende of avontuurlijke festival.
Bovendien worden ze daarin al van nature in toom gehouden door het bestaan van Werchter/Live Nation.
Zelfs al zouden ze volgend jaar FNM, Blink-182, The Prodigy, Muse, Nickelback, Green Day e.d. allemaal willen (en kunnen) neerzetten, dan steekt Werchter daar wel een stokje voor...