Graspop Metal Meeting 2026

En nu de vraag, waar ik zelf denk ik al antwoord op weet, is het ooit gebeurd dat een Marquee headliner omlaag geplaatst is?

In de wilde wereld waar zomaar ineens een leuke Marquee headliner zich zou aanbieden voor die zaterdag... zou een organisatie dat durfen? Als ik ook kijk naar de filmpjes van SFU van dit jaar... IK heb nog voor vollere zaaltjes gespeeld dus mag ik volgend jaar ook? :ROFLMAO:

Maar zonder dollen, hoe leeg wil je de Marquee hebben? Overdag kan SFU prima, mensen blijven wel hangen voor de meme of wachtend op wat later nog komt. Maar laat in de avond wil je toch die spreiding hebben? De Metal Dome gaat dan echt overvol zijn (of Jupiler, maar net wat tegelijk staat). Is het ooit eerder gebeurt dat bands de andere kant op geschoven zijn? Of wissel AVATAR en SFU?

Niet dat ik me meteen kan herinneren, maar als ze een band als Evanescence (die toch best nog groot is) omlaag durven plaatsen, kan ik me niet voorstellen dat een marquee headliner een probleem zou zijn.

Meen me wel te herinneren dat er wel eens een podiumwissel geweest is eenmaal de timetable er was, maar vrij zeldzaam.

Alleszins, ik zie niet in waarom ze bv. Avatar zouden wisselen met SFU of wat het nut daarvan is. Avatar is uiteindelijk ook een podiumafsluiter, maakt dan niet veel uit of het Jupiler of Marquee is. Ga gewoon naar de band die je het meest aanspreekt. Voor mij maakt het geen verschil alleszins, ik zal vermoedelijk maar 1 à 2 keer in de marquee staan, zoals gewoonlijk 😅

Wellicht, maar vrienden van me met een weekendticket zijn ietwat wanhopig wat acts van de tenten bij elkaar aan het schrapen om nog een beetje een gevulde dag te krijgen. Ik weet niet of dat nou helemaal de bedoeling zou moeten zijn.
Ik snap je zeker hoor. Sta zelf die zaterdag ook maar 3 keer bij de mains. En dan ook nog vroeg op de dag.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Gewoon een constatering, maar die zaterdag mainstages zijn wel echt bijzonder eendimensionaal geprogrammeerd zeg. Eigenlijk enkel Sepultura en in mindere mate Babymetal en Three Days Grace als vreemde eend in de bijt. We hebben weleens vaker een soort van themadag op één podium gehad, maar beide mainstages zó toegespitst op een bepaalde doelgroep dat heb ik volgens mij nog niet eerder meegemaakt.
Ja is wel extreem inderdaad. Die 4 grote metalcore namen en dan nog de 2 mainstage openers (the pretty wild blijkbaar ook mc, had er nooit van gehoord)

Ze richting die dag idd wel heel hard op een bepaald publiek. Gewoon 1 van de mainstages erop richten lijkt me een betere optie

Wel weer een mooi jupiler stage dagje voor powermetal liefhebbers

Ik vind het echt bijzonder dat een week of anderhalve week geleden mensen dit nog gewoon een supersterke line up vonden

Ja we wachten nog om een paar namen maar het is nu al top en nu wordt er wat gedropt en het is gelijk weer een k** Festival

Ik heb Cradle ook gezien op rockcircus en ik vond ze best lekker
Ik ben blij met de cavalera broertjes want die heb ik nog niet gezien met de Chaos AD set dus kom maar door

En hoor goeie verhalen over de pistols en Bush (good times )
Goh ik denk dat het vooral om de ontgoocheling gaat.

Er was toch wel goede hoop dat Graspop nog iets speciaals zou doen voor de donderdag headliner.

En als je dan nog ziet dat er nog twee marquee headliners en een sub moeten komen. En Graspop dit oplost door de 3 e van de dag (wat een prima sub is) toch door te schuiven en iets kleiners bij te boeken. En dit ook doet voor die marquee spot.
Dan snap ik wel dat hier kritiek op komt, en de mensen zo emotioneel hierop reageren.

Dit terzijde zijn er nog steeds meer dan genoeg bands om me 4 dagen goed te amuseren!

Nieuwe namen zijn wat neutraal bij mij, jammer van The Offspring (was toch echt nog stiekem aan het hopen op vooral Ghost of Gojira).
Op zich The Offspring ook wel nog niet gezien dus das die kunnen we dan ook weer afvinken haha.
Ik verwacht ergens wel die donderdag dat Limp Bizkit gaat afsluiten.

Bedankt voor de voorlopige clashfinders ook trouwens, ookal klopt daar nog niks van geeft dat toch snel een duidelijker beeld van hoe de acts over de dag verspreid zijn :)

Meer dan genoeg te zien weer voor mij om me 4 dagen te amuseren, enkel de zondag blijft traditiegewijs wat achter omdat ik echt niks heb met die classic rock & powermetal.

Soit, nu alweer zin in! Dat is het belangrijkste :D

Ik wil het toch eventjes hebben over de zaterdag. Ik heb zelf namelijk niks met metalcore en moet het normaal meer hebben van hard rock en power metal.

Nu leek mij in eerste opzicht de zaterdag een beetje tegenvallen omdat daar niet echt grote namen in dat genre zaten. Waar er op de andere dagen op de mainstage wel wat te vinden is.

Maar... met de huidige Jupiler bezetting heb ik wel een hele dag gave muziek van bands die ik nog niet echt ken! En ondertussen kijk ik misschien wel het meeste uit naar de zaterdag!

Ik vind het bijzonder opmerkelijk dat, slechts een week of anderhalve week geleden, mensen deze line-up nog als een uitmuntende weergegeven.

Ja, we wachten nog op enkele namen, maar de huidige samenstelling is reeds uitstekend en nu wordt er iets openbaar gemaakt, wat direct weer resulteert in een fenomenaal festival.

Ik heb Cradle eerder gezien op Rockcircus en vond ze bijzonder aangenaam.

Ik ben verheugd over de aanwezigheid van de Cavalera-broertjes, aangezien ik hen nog niet heb mogen aanschouwen met de Chaos AD-set, dus laten we dat maar snel inplannen.

Ook hoor ik lovende verhalen over de Pistols en Bush (goede tijden).
Wanneer ik dit festival vergelijk met andere evenementen, dacht ik: ''oké, geen A, B, C op Graspop zoals bij andere festivals, MAAR dat kan worden gecompenseerd als op zijn minst X of Y op de line-up staat. X of Y kan vrijwel vrij worden ingevuld uit de 30 aangekondigde namen, van Napalm Death of Helloween tot Gojira of Suicidal Tendencies. Naar mijn gevoel was er nog zoveel mogelijk. En nu is er... voor mijn gevoel... niets bijgekomen dat ik hoopte. Dat is teleurstellend.

En een naam zoals Fleddy op de mainstage zetten als één van die blanco namen... kom op, dat is niet smakelijk. Die zou toch al wel bekend moeten zijn? Of moesten die echt nog overgehaald worden om op de fucking mainstage te staan op een festival als GMM? En dan Cavalera terwijl Sepultura ook aanwezig is... ik weet het niet. Het lijkt zo op een bijeengeraapt zooitje.

ASOMVEL is overigens meteen een absolute must-see voor mij. Een soort Motorhead/Lemmy-kopie, maar ik ben er volledig voor in!

Kortom, de line-up had vandaag aanzienlijk veel potentieel. Er lag nog behoorlijk wat in het verschiet met wat fantasie, maar het is eerlijk gezegd teleurstellender dan slecht gebleken wanneer je naast niets heel bijzonders te horen krijgt bij nieuwe aankondigingen en verschuivingen. Want vorige week hadden we hier de discussie dat Mayhem niet groot genoeg zou zijn voor de HL Marquee, terwijl we allemaal kijken naar zaalshows en Spotify-luisteraars, en dan is het uiteindelijk Six Feet Under... Een band met minder dan 100.000 luisteraars en zonder enige hit die de Marquee komt afsluiten. Ik vraag me oprecht af wat daar mis is gegaan.

De basis was goed en de fundering zag er keurig uit. Afwerking hangt met ductape en punaises aan elkaar. Dat is waarom ik en anderen zo zagen nu ;)

Wanneer ik dit festival vergelijk met andere evenementen, dacht ik: ''oké, geen A, B, C op Graspop zoals bij andere festivals, MAAR dat kan worden gecompenseerd als op zijn minst X of Y op de line-up staat. X of Y kan vrijwel vrij worden ingevuld uit de 30 aangekondigde namen, van Napalm Death of Helloween tot Gojira of Suicidal Tendencies. Naar mijn gevoel was er nog zoveel mogelijk. En nu is er... voor mijn gevoel... niets bijgekomen dat ik hoopte. Dat is teleurstellend.

En een naam zoals Fleddy op de mainstage zetten als één van die blanco namen... kom op, dat is niet smakelijk. Die zou toch al wel bekend moeten zijn? Of moesten die echt nog overgehaald worden om op de fucking mainstage te staan op een festival als GMM? En dan Cavalera terwijl Sepultura ook aanwezig is... ik weet het niet. Het lijkt zo op een bijeengeraapt zooitje.

ASOMVEL is overigens meteen een absolute must-see voor mij. Een soort Motorhead/Lemmy-kopie, maar ik ben er volledig voor in!

Kortom, de line-up had vandaag aanzienlijk veel potentieel. Er lag nog behoorlijk wat in het verschiet met wat fantasie, maar het is eerlijk gezegd teleurstellender dan slecht gebleken wanneer je naast niets heel bijzonders te horen krijgt bij nieuwe aankondigingen en verschuivingen. Want vorige week hadden we hier de discussie dat Mayhem niet groot genoeg zou zijn voor de HL Marquee, terwijl we allemaal kijken naar zaalshows en Spotify-luisteraars, en dan is het uiteindelijk Six Feet Under... Een band met minder dan 100.000 luisteraars en zonder enige hit die de Marquee komt afsluiten. Ik vraag me oprecht af wat daar mis is gegaan.

De basis was goed en de fundering zag er keurig uit. Afwerking hangt met ductape en punaises aan elkaar. Dat is waarom ik en anderen zo zagen nu ;)
Ik snap je

Bedankt voor de asomvel tip

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
Ik verwacht ergens wel die donderdag dat Limp Bizkit gaat afsluiten.
Dat lijkt mij inderdaad wel een inkopper nu. Ik had in mijn clashfinder overigens altijd al Limp Bizkit laten afsluiten, ik zie niet in wat ze als headliner van een Main Stage moeten zonder de laatste band te zijn. Maar ja, The Offspring is al helemaal geen headliner-materiaal. Gewoon een generieke pop-punkband die teert op successen van de jaren '90 zonder dat ze een noemenswaardige revelatie hebben doorgemaakt in populariteit. Prima voor een band rond etenstijd op de Main Stage, maar echt niet meer dan dat.

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
Ik wil het toch eventjes hebben over de zaterdag. Ik heb zelf namelijk niks met metalcore en moet het normaal meer hebben van hard rock en power metal.

Nu leek mij in eerste opzicht de zaterdag een beetje tegenvallen omdat daar niet echt grote namen in dat genre zaten. Waar er op de andere dagen op de mainstage wel wat te vinden is.

Maar... met de huidige Jupiler bezetting heb ik wel een hele dag gave muziek van bands die ik nog niet echt ken! En ondertussen kijk ik misschien wel het meeste uit naar de zaterdag!

Zaterdag wordt mijn grote clashdag, vrees ik. Grote fan van power metal, maar er staat die dag ook veel op de main dat ik wil zien. Gelukkig wel een aantal zaken die ik niet (per se) wil zien (Sepultura, Malevolence, Fleddy, P.O.D., Architects), maar vrees vooral dat Sonata Arctica wel met iets goed zou kunnen clashen.

Niet dat ik me direct kan herinneren, maar indien men een band als Evanescence (die toch aanzienlijk populair blijft) durft te degraderen, kan ik me nauwelijks voorstellen dat een marquee headliner een probleem zou vormen.

Ik meen me te herinneren dat er wel eens een podiumwisseling heeft plaatsgevonden nadat de timetable was vastgesteld, maar dit is vrij zeldzaam.

Hoe dan ook, ik begrijp niet waarom men bijvoorbeeld Avatar zou willen vervangen door Six Feet Under, noch wat het nut daarvan zou zijn. Avatar functioneert immers ook als een podiumafsluiter; het maakt dan niet veel uit of dit op de Jupiler of de Marquee gebeurt. Ga gewoon naar de band die je het meest aanspreekt. Voor mij maakt het in ieder geval geen verschil; ik schat in dat ik hooguit 1 à 2 keer in de marquee zal staan, zoals gebruikelijk.
Ik ben niet op de hoogte van de capaciteitscijfers per podium. Voor mij is de Jupiler Stage wel het 'kleinste' podium. Ik weet niet of dit qua capaciteit eveneens het geval is. Persoonlijk vind ik Avatar daar nu niet echt op zijn plaats. Marquee afsluiters zijn vaak van het kaliber AFAS met een behoorlijke headline show. Jupiler afsluiters zijn voor mij van 013 formaat (ofwel 3.000 of 6.000). Nogmaals, het is van belang te benadrukken dat Six Feet Under in de meeste Benelux-locaties nog niet eens in staat is om een gelegenheid met een capaciteit van 500 te vullen. Daar moet toch iets mee gedaan worden, lijkt me? Avatar weet 013 echter wel vol te krijgen. Ze waren zelfs voorprogramma van Iron Maiden en hebben ook al een keer op de mainstage gestaan.

Maar als bijvoorbeeld een Kreator zich zou aanbieden, lijkt mij dat je zelfs in een ergste geval dan maar SFU volledig laat afschrijven (je wint er niks mee namelijk) en dan maar Kreator neemt? En ik zou SFU best wel willen zien, maar als ze volledig vervangen zouden worden voor iets wat veel beter is? Geen problemen mee.

En ik kan ergens zelf niet geloven dat ik Kreator als reddingsengel zit te pitchen, maar ik weet even niks anders. Maar een SFU is gewoon super zwak als Marquee afsluiter. Laat dan Lacuna Coil aflsuiten. Corrosion of Conformity lijkt ook verkeerd te staan, want die passen die dag beter onder Uncle Acid (beetje dezelfde vibe).

Enfin, het lijkt een beetje een bende te zijn her en der. Kan je toch wel nog in schuiven lijkt mij? Ik wil ook nog steeds graag The Haunted pretty please? Heb het merk van Ola (SOLAR) nu meerdere jaren achter elkaar al gezien op festivals tot aan de mainstage, maar nu Ola zelf nog... kan dat aub? Dankuwel.

Ik snap nog steeds he-le-maal niks van het management van Gojira en Sleep Token maar eigenlijk ook Ghost. De kaarten lagen op alle mogelijke manieren perfect geschud voor die drie bands om headliner te zijn op Graspop 2026. En nu alledrie nergens te bekennen.. Hoe kan je het voorprogramma zijn van een andere band voorrang geven?

Maar goed. Als we even verder kijken naar 2027 kan er zomaar een bovenkant staan met Gojira, PwD, Sleep Token en Ghost. En dan weet deze jongen 1 ding zeker en dat is dat hij op de woensdag als een van de eerste voor de poort staat voor een mooi weekend.

Het voordeel van het feit dat je voor t eerst in je leven 4 dagen naar Graspop gaat, is dat je 't line-up gewijs allemaal wel ok vindt. Je hebt geen kader, geen ijkpunt. Na research van de ruim 100 namen zit ik qua interesse ongeveer 60-40 in het voordeel, en al die Werchterjaren was dat eigenlijk altijd een beetje hetzelfde, hetzij in een ander genre natuurlijk. Als softie ben ik nu vooral blij dat ik zaken als Within temptation, Static-X, Alter bridge, Mastodon, Three days grace, Bush, Sabaton, Europe, Breaking Bejamin, Mammoth, ... eindelijk eens live bezig kan zien. Dat was nog op weinig festivals mogelijk geworden. Hoe dan ook, looking forward! Al was 't maar voor de sfeer! ❤️

Het voordeel van het feit dat je voor t eerst in je leven 4 dagen naar Graspop gaat, is dat je 't line-up gewijs allemaal wel ok vindt. Je hebt geen kader, geen ijkpunt. Na research van de ruim 100 namen zit ik qua interesse ongeveer 60-40 in het voordeel, en al die Werchterjaren was dat eigenlijk altijd een beetje hetzelfde, hetzij in een ander genre natuurlijk. Als softie ben ik nu vooral blij dat ik zaken als Within temptation, Static-X, Alter bridge, Mastodon, Three days grace, Bush, Sabaton, Europe, Breaking Bejamin, Mammoth, ... eindelijk eens live bezig kan zien. Dat was nog op weinig festivals mogelijk geworden. Hoe dan ook, looking forward! Al was 't maar voor de sfeer! ❤️

Ik begin een beetje mee te leven met wat je zegt je moet eerlijk zeggen mijn eerste dagen dat ik naar Graspop ging en dan ging ik meestal één dag met een maat van me waar dit ook wel een type band waar ik eerst instantie voor ging maar ik moet eerlijk zeggen door die losse dagen en het uitproberen van anderen is mijn smaak toch aardig uitgebreid en hang ik nu meer naar wat harder ruwer en ruiger.

Mijn tip laat je dadelijk als iedereen zijn toppertje gaat aangeven is verrassen en pak er een paar bij die net even buiten je comfortzone vallen en laat je verrassen

Ik raad je zeker aan om de Jupiler Stage op de zaterdag goed onder de loep te nemen (Vicious Rumours is de enige die ik nog niet ken). Queensrÿche ken je misschien wel van Silent Lucidity (hoog in de top2000), maar van de nieuwe drop Sonata Arctica zou je het album Pariah's Child eens aan kunnen zetten en Feuerschwanz is een persoonlijke favoriet, dus die raad ik je uiteraard ook aan!

Overall, I’m pretty happy with the line-up. The headliners are a little subpar for a Graspop line-up, in my opinion, or rather, the headline lacks that exciting/big stadium filling name, that we’ve almost come to expect from Graspop, yes.

However, just like every year, there’s a ton of interesting stuff during the day, especially on the other stages. Looking at those clashfinders, I’m getting nervous already.

Certainly not my favourite GMM line up, but I made my peace with it and I am sort of looking forward to having a more relaxed weekend for a change. Will give me the opportunity to check out stuff, I’d usually miss.

Laat je niet te veel beïnvloeden door de negativiteit hier, dat komt veelal van mensen die al de grote namen al hebben gezien en vaak meerdere keren

Als ik nog vrijwel niets van deze line up had gezien was ik gewoon heel erg enthousiast nu

Je gaat hoe dan ook een fantastisch weekend beleven in juni :)

Laatst bewerkt:
En Sex Pistols featuring Frank Carter hoorde bij het allermatigste wat ik dit jaar heb gezien, dat hoefde nu ook weer niet opnieuw (duiding: niets mis met Frank, het waren de Pistols die nergens op leken)
Gezien op Jera, was wel leuk om eens gezien te hebben van een afstandje, maar vond het niet heel speciaal. Ik vind Frank Carter altijd tof om live te zien, maar hier kon hij niet zijn eigen ding doen, hij kon zijn energie niet goed genoeg kwijt. Ik hoop gewoon dat dit niet betekend dat de Rattlesnakes er jaren tussenuit zijn.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread