Graspop Metal Meeting 2024

Jeroen

Randprogramma
9 feb 2015
105
102
Ik ga er even van uit dat ik een stuk minder ''insider-knowledge'' heb dan anderen hier, maar waarom zie ik meerdere keren de uitspraken en ideeën dat: Metallica nooit, maar dan ook echt nooit op Graspop staat omdat ze persoonlijk iets tegen GMM in het bijzonder zouden hebben en eigenlijk alleen maar vriendjes met Werchter zouden zijn? Terwijl Metallica wel op Pinkpop, Werchter, Copenhell, Download en Hellfest heeft gestaan?

Of dat Sabaton gewoon ineens een tour gaat opzetten omdat GMM een tekort aan headliners zou hebben? Terwijl er 0 tekenen van leven zijn over een tour, en geen enkel ander festival ze wel aankondigd? Zo zie ik ook heel veel namen die afgelopen jaar al geweest zijn, waarom zou een band 2x achter elkaar komen? Zelfs de grote publiekstrekkers doen dat niet. Beetje het gevoel dat we dan steeds in rondjes lopen.

Hellfest en GMM zijn dit jaar in aparte weekenden. Metallica speelt tijdens Werchter in Polen maar heeft tijdens GMM nog niks. Een losse show voor België in dezelfde week als GMM zou alleen maar kaartverkoop voor GMM nog slechter maken (al helemaal als de headliners niet heel denderend zijn). Daarnaast heeft Rock Werchter dit jaar een uitgebreide keuze. Foo Fighters, Avril Lavigne, Ed Sheeran, Green Day, ze zijn allemaal rond die tijd in de buurt en zijn wat mij betreft allemaal perfect voor Werchter. Dus die hebben naar mijn mening keus zat voor een leuke poster, en die hebben niet een naam als Metallica nodig om uit te verkopen.

Als GMM het moet doen met BMTH, Judas Priest, A7X en nog iets enigszins groots als headliners (en daar lijkt het nu wel heel sterk op) dan ziet dat er totaal niet sterk uit. Zelfs dat duivelsbedrijf Live Nation moet dat zien.
En toch denk ik dat je met die laatste namen wel de spreekwoordelijke spijker op de kop slaat.. Onder het mom van "het is allemaal duurder" etc etc.. Hoeveel festivals daar nu wel niet mee zwaaien, en dan dus de Headliners iets magerder dan de hoop..
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
882
1.738
Of dat Sabaton gewoon ineens een tour gaat opzetten omdat GMM een tekort aan headliners zou hebben? Terwijl er 0 tekenen van leven zijn over een tour, en geen enkel ander festival ze wel aankondigd?
It's rather simple really: Sabaton are known for helping out in last-minute situations (Manowars Hellfest cancellation despite Joakims voice being shot, Aerosmiths Graspop cancellation etc.).

They're also good friends of the festival, so I could see them make an exception for Graspop. Personally, I'd rather see someone else headlining, but I respect the guys from Sabaton for being so cool about situations like these.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
341
716
En toch denk ik dat je met die laatste namen wel de spreekwoordelijke spijker op de kop slaat.. Onder het mom van "het is allemaal duurder" etc etc.. Hoeveel festivals daar nu wel niet mee zwaaien, en dan dus de Headliners iets magerder dan de hoop..
Met magere namen gaat de opkomst ook mager zijn. Er komen links en rechts steeds meer kleinere of middelgrote festivals die voor de helft van de prijs ook de undercard van GMM weten te boeken. En iedereen kan z'n euro maar 1 keer uitgeven.
Ik geloof gerust dat ze op Hellfest komen, maar dat zou zomaar ook hun enige metal festival kunnen zijn, gezien de 'mainstream' festivallen een stuk interessanter zijn.
In 2022 stonden ze op meerdere minder mainstream festivals waaronder Hellfest en Copenhell. Doordat ze hier vaak op Pinkpop of Werchter weggezet worden komt het denk ik zo over, maar ze spelen toch regelmatig nog gewoon op metal festivals. Ik zie Copenhell ook wel een beetje hetzelfde als GMM. Sommige edities van GMM zijn zelfs groter/beter dan Copenhell als ik de lineups snel even vergelijk. Is alleen altijd in hetzelfde weekend dus die zitten elkaar regelmatig dwars.
Ik zie het eerder als improbable in plaats van impossible.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Nou jongens ik heb er even voor gezeten en met wat hulp van een paar forumgenoten is het me gelukt, de line up voor volgend jaar is af.
Paar disclaimers nog:
  • Ik heb bijna alleen maar bands gebruikt die al een tour hebben aangekondigd.
  • Ik heb weinig verstand van marquee bands dus had veel moeite met het bedenken van 4 marquee headliners
  • North stage head was ook bijzonder lastig
  • voor dat er een nieuwe discussie ontstaat, ik wilde EC eigenlijk gewoon bij subs zetten maar ik vond geen andere potentiële north stage headliner
  • Ik hoop zelf nog heel erg dat Lamb of god gaat touren, potentiele north head of sub. hetzelfde voor A perfect circle
  • Beartooth verwacht ik eigenlijk op de mainstage, maar wist niet zo veel jupiler stage headliners
Nou hier is die dan, de vrij armoedige line up van 2024:
South stage headNorth stage headSub southSub north5th bandMarquee headJupiler head
DonderdagBring me the horizonQueens of the stone ageThe OffspringBad OmensCorey TaylorDimmu BorgirSum 41
VrijdagAvenged SevenfoldElectric CallboyAlice CooperSaxonBruce DickinsonEmperorWhile She Sleeps
ZaterdagJudas PriestPWD/Machine Head?AlestormSlash ft. MylesAcceptSaxonBeartooth
ZondagSabatonDeep PurpleDropkick MurphysBabymetalLimp BizkitHeilungBowling for soup
 

BetterDays

Randprogramma
17 jan 2018
170
172
Nou jongens ik heb er even voor gezeten en met wat hulp van een paar forumgenoten is het me gelukt, de line up voor volgend jaar is af.
Paar disclaimers nog:
  • Ik heb bijna alleen maar bands gebruikt die al een tour hebben aangekondigd.
  • Ik heb weinig verstand van marquee bands dus had veel moeite met het bedenken van 4 marquee headliners
  • North stage head was ook bijzonder lastig
  • voor dat er een nieuwe discussie ontstaat, ik wilde EC eigenlijk gewoon bij subs zetten maar ik vond geen andere potentiële north stage headliner
  • Ik hoop zelf nog heel erg dat Lamb of god gaat touren, potentiele north head of sub. hetzelfde voor A perfect circle
  • Beartooth verwacht ik eigenlijk op de mainstage, maar wist niet zo veel jupiler stage headliners
Nou hier is die dan, de vrij armoedige line up van 2024:
South stage headNorth stage headSub southSub north5th bandMarquee headJupiler head
DonderdagBring me the horizonQueens of the stone ageThe OffspringBad OmensCorey TaylorDimmu BorgirSum 41
VrijdagAvenged SevenfoldElectric CallboyAlice CooperSaxonBruce DickinsonEmperorWhile She Sleeps
ZaterdagJudas PriestPWD/Machine Head?AlestormSlash ft. MylesAcceptSaxonBeartooth
ZondagSabatonDeep PurpleDropkick MurphysBabymetalLimp BizkitHeilungBowling for soup
Donderdag ticket in de Pocket als het dit wordt, en dan het weekend naar Pinkpop! Zou perfect uitkomen dit.
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
882
1.738
Nou jongens ik heb er even voor gezeten en met wat hulp van een paar forumgenoten is het me gelukt, de line up voor volgend jaar is af.
Paar disclaimers nog:
  • Ik heb bijna alleen maar bands gebruikt die al een tour hebben aangekondigd.
  • Ik heb weinig verstand van marquee bands dus had veel moeite met het bedenken van 4 marquee headliners
  • North stage head was ook bijzonder lastig
  • voor dat er een nieuwe discussie ontstaat, ik wilde EC eigenlijk gewoon bij subs zetten maar ik vond geen andere potentiële north stage headliner
  • Ik hoop zelf nog heel erg dat Lamb of god gaat touren, potentiele north head of sub. hetzelfde voor A perfect circle
  • Beartooth verwacht ik eigenlijk op de mainstage, maar wist niet zo veel jupiler stage headliners
Nou hier is die dan, de vrij armoedige line up van 2024:
South stage headNorth stage headSub southSub north5th bandMarquee headJupiler head
DonderdagBring me the horizonQueens of the stone ageThe OffspringBad OmensCorey TaylorDimmu BorgirSum 41
VrijdagAvenged SevenfoldElectric CallboyAlice CooperSaxonBruce DickinsonEmperorWhile She Sleeps
ZaterdagJudas PriestPWD/Machine Head?AlestormSlash ft. MylesAcceptSaxonBeartooth
ZondagSabatonDeep PurpleDropkick MurphysBabymetalLimp BizkitHeilungBowling for soup
This looks pretty damn realistic, although I'd add Five Finger Death Punch since they're in Europe the week before.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.696
3.541
Nou jongens ik heb er even voor gezeten en met wat hulp van een paar forumgenoten is het me gelukt, de line up voor volgend jaar is af.
Paar disclaimers nog:
  • Ik heb bijna alleen maar bands gebruikt die al een tour hebben aangekondigd.
  • Ik heb weinig verstand van marquee bands dus had veel moeite met het bedenken van 4 marquee headliners
  • North stage head was ook bijzonder lastig
  • voor dat er een nieuwe discussie ontstaat, ik wilde EC eigenlijk gewoon bij subs zetten maar ik vond geen andere potentiële north stage headliner
  • Ik hoop zelf nog heel erg dat Lamb of god gaat touren, potentiele north head of sub. hetzelfde voor A perfect circle
  • Beartooth verwacht ik eigenlijk op de mainstage, maar wist niet zo veel jupiler stage headliners
Nou hier is die dan, de vrij armoedige line up van 2024:
South stage headNorth stage headSub southSub north5th bandMarquee headJupiler head
DonderdagBring me the horizonQueens of the stone ageThe OffspringBad OmensCorey TaylorDimmu BorgirSum 41
VrijdagAvenged SevenfoldElectric CallboyAlice CooperSaxonBruce DickinsonEmperorWhile She Sleeps
ZaterdagJudas PriestPWD/Machine Head?AlestormSlash ft. MylesAcceptSaxonBeartooth
ZondagSabatonDeep PurpleDropkick MurphysBabymetalLimp BizkitHeilungBowling for soup
Dat zijn voor mij dan maar 3 headliners. Dus moet er een verdomd goeie undercard zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: SulpherSouls

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Met magere namen gaat de opkomst ook mager zijn. Er komen links en rechts steeds meer kleinere of middelgrote festivals die voor de helft van de prijs ook de undercard van GMM weten te boeken. En iedereen kan z'n euro maar 1 keer uitgeven.

Ik vind Judas Priest, BMTH en A7x eigenlijk wel een best sterke bovenkant. Dat klinkt gewoon als een gemiddelde Graspop editie. De vraag is alleen wie de andere headliners dan zijn.

Verder wordt er volgens mij nergens beweerd dat Metallica "iets tegen GMM" heeft, maar hebben ze juist "iets met RW". Gewoon ervan uitgaan dat Metallica niet op Graspop staat, hopen mag altijd en is ook leuk, maar verwacht het niet als Jimmy dat aangeeft. Sabaton daarentegen kan natuurlijk altijd gewoon als een reddende engel tevoorschijn komen
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
This looks pretty damn realistic, although I'd add Five Finger Death Punch since they're in Europe the week before.
Yeah they could fill a sub or north headline spot indeeed, good catch.
Dat zijn voor mij dan maar 3 headliners. Dus moet er een verdomd goeie undercard zijn.
Ja wellicht dat Judas Priest als south stage wat optimistisch is zonder die 50 year anniversary tour
BMTH, Avenged Sevenfold, Sabaton, QOTSA zijn wel alle vier bands die een sporpaleis of ziggodome uitverkopen dus misschien QOTSA en Judas omwisselen
 

KazuyaYuza

Playlistbediener
19 okt 2023
23
22
Nou jongens ik heb er even voor gezeten en met wat hulp van een paar forumgenoten is het me gelukt, de line up voor volgend jaar is af.
Paar disclaimers nog:
  • Ik heb bijna alleen maar bands gebruikt die al een tour hebben aangekondigd.
  • Ik heb weinig verstand van marquee bands dus had veel moeite met het bedenken van 4 marquee headliners
  • North stage head was ook bijzonder lastig
  • voor dat er een nieuwe discussie ontstaat, ik wilde EC eigenlijk gewoon bij subs zetten maar ik vond geen andere potentiële north stage headliner
  • Ik hoop zelf nog heel erg dat Lamb of god gaat touren, potentiele north head of sub. hetzelfde voor A perfect circle
  • Beartooth verwacht ik eigenlijk op de mainstage, maar wist niet zo veel jupiler stage headliners
Nou hier is die dan, de vrij armoedige line up van 2024:
South stage headNorth stage headSub southSub north5th bandMarquee headJupiler head
DonderdagBring me the horizonQueens of the stone ageThe OffspringBad OmensCorey TaylorDimmu BorgirSum 41
VrijdagAvenged SevenfoldElectric CallboyAlice CooperSaxonBruce DickinsonEmperorWhile She Sleeps
ZaterdagJudas PriestPWD/Machine Head?AlestormSlash ft. MylesAcceptSaxonBeartooth
ZondagSabatonDeep PurpleDropkick MurphysBabymetalLimp BizkitHeilungBowling for soup
Sum41 op jupiler? Lijkt mij meer een mainstage tegen uur of 18-19 band.
Maar punk, dus past in principe wel bij die stage.
Staan iig vette namen bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Loek123

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
153
353
400427357_872440370912799_2614719615081407099_n.jpg
 

SweetJesus

Gouden Tip
7 nov 2022
438
653
What I suspect for Graspop, and no, I don't know the exact names, just clues:

What I know for sure:
- no Metallica, there is still talk of a separate (not festival) show in Belgium, it has not yet been finalized and may as well not go ahead, we will know more about it soon. The point with Metallica is really whether they would ever be willing to do GMM themselves... it's not that Herman wouldn't want to make Peter's great wish come true. Despite all the wild stories.
One thing I don't understand. Metallica strictly said:
"There are no plans to add additional headlining shows to the schedule for the next two years; the band may make very limited appearances at special events."

So that means they'll have a special event in Belgium. If special event is not Werchter, Graspop, Classic, Boutique, Pukkelpop etc... then what it is?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
zeal and ardor zou wel een leuke metaldome headliner zijn al gun ik ze ook gewoon een hoge marquee spot voor wat meer volk sinds de tent vorige keer al zo druk was.
mooi vooruizicht, alsook vola voor de metaldome en ankor voor jupiler stage
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
One thing I don't understand. Metallica strictly said:
"There are no plans to add additional headlining shows to the schedule for the next two years; the band may make very limited appearances at special events."

So that means they'll have a special event in Belgium. If special event is not Werchter, Graspop, Classic, Boutique, Pukkelpop etc... then what it is?

Verkooppraatje gewoon? Als ze zeggen dat er niks meer bij komt, kopen mensen misschien eerder hun ticket
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
One thing I don't understand. Metallica strictly said:
"There are no plans to add additional headlining shows to the schedule for the next two years; the band may make very limited appearances at special events."

So that means they'll have a special event in Belgium. If special event is not Werchter, Graspop, Classic, Boutique, Pukkelpop etc... then what it is?
From Metallica's point of view, any event that has Metallica playing is a special event probably :ROFLMAO:
Sum41 op jupiler? Lijkt mij meer een mainstage tegen uur of 18-19 band.
Maar punk, dus past in principe wel bij die stage.
Staan iig vette namen bij.
Yep ik verwacht Sum 41 eigenlijk ook wel op de mainstage, van mij mogen ze zelfs de North Stage headlinen, mooie nachtelijke afsluiter na de echte headliner om nog even een uurtje lekker los te gaan en mee te zingen.
Ik weet dat het geen populaire mening zal zijn, in principe zijn ze ook veel te klein voor die spot, maar toen ik die video zag van Hellfest waar ze ms2 afsloten na ML was ik toch wel jaloers.


EDIT: Als ik dit post komt Idays net met Sum 41 als coheadliners van een dag:ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken