Rammstein

Iemand ervaring met het Goffertpark in dit soort weersomstandigheden?šŸ˜…

We zouden lekker op tijd gaan, maar om nou de hele dag in de regen gaan staan wachten is ook weer wat overdreven. Even lekker zitten in het gras is ook geen optie nu. Of zijn er ook plekken waar je "normaal" kan zitten of zelfs droog?

Vriend van mij is ziek en moet vanavond overslaan. Als iemand nog 1 kaartje zoekt, dan graag een persoonlijk berichtje.

Het was ondanks de regen erg genieten vandaag!
Het terrein viel niet tegen. Al zal het er morgen wel slechter bij liggen na de vertrekkende massa.

• Leuk
Waarderingen: Paddy

Rammstein laat controverse achter zich in Nijmegen, maar is duidelijk milder geworden​

SVEN RIETKERK

Dreunende gitaren, theater en vuur, heel veel vuur. Rammstein heeft na de controverse van vorig jaar de ejaculerende mannen en schuimspuitende penissen achter zich gelaten en richt zich dinsdagavond in Nijmegen meer dan ooit op de muziek en dat bevalt, ondanks de bekende formule, prima.

In tegenstelling tot vorig jaar in Groningen zijn er dit keer geen ballonnenhartjes of andere steunbetuigingen voor frontman Till Lindemann. De fans lijken de aantijgingen van seksueel overschrijdend gedrag van vorig jaar alweer vergeten. ā€žHet is niet iets waar ik me mee bezighoudā€, zegt een fan die uit het noorden van Noorwegen is afgereisd naar Nijmegen. ā€žIk kom hier voor de show, het spektakel.ā€

Dat lijkt het gevoel te zijn van alle fans die in Nijmegen rondlopen. In de Feuerzone wordt een opgeblazen plastic piemel omhooggehouden en vliegt er zo nu en dan een opgeblazen condoom rond. Voor de eerste toegift gaat een camera door het publiek en verschijnen zelfs een aantal ontblote borsten van een fan op het grote scherm.

Controverse​

Op de vraag of de controverse van vorig jaar een reden is om niet te komen, wordt sarcastisch gereageerd. ā€žWelke controverse?ā€, lachen vier vrouwelijke fans. ā€žEr is niets bewezen, dus voor ons geen reden om niet te gaan.ā€ Wel viel ze op dat vorig jaar de setlist anders was. ā€žToen lagen ze natuurlijk onder een vergrootglas en speelden ze Pussy niet.ā€

Dat nummer wordt nu wel gespeeld, maar Lindemann heeft wel de vorm van het schuimkanon iets aangepast. Geen grote penis keer, maar een stalen constructie. Voor de fans lijkt de vorm weinig uit te maken en het volledige voorste vak wordt voorzien van een dikke laag schuim. Zo lijkt de band toch iets anders om te gaan met de reputatie die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Ook de tekst ā€žDeutschland Deutschland Ć¼ber allenā€ uit Deutschland spreekt de frontman zelf niet uit.

Onbevangen spelen​

Naast Pussy worden grote hits als Engel, Du Hast en Sonne foutloos en met veel energie de modderpoel van het Goffertpark in geslingerd. Toch voelt er iets anders, alsof Rammstein een klein beetje op zijn hoede is. Zeker het begin is niet overtuigend en Lindemann laat veel van de zang over aan het publiek. Het echte onbevangen spelen van de laatste jaren lijkt verdwenen. De routine van jaren optreden zonder voor de band Ć©cht iets nieuws te doen hangt als een donkere wolk boven de band.
Tekst gaat verder onder de foto.

Maar net zoals de regenboog die halverwege de set verschijnt, blijven nummers met bijbehorende attributen als Puppe en Mein Teil indruk maken en laten deze zien waarom Rammstein de laatste jaren zoveel fans heeft verzameld. Vanaf die nummers lijkt de band er zelf ook zin en plezier in te krijgen. De gitarist weet ons even mee te nemen in een grimmige Duitse technobunker door het intro van Deutschland om te bouwen naar een elektronische versie. Ondanks de routine voelt het publiek dat het naar iets bijzonders en unieks kijkt, iets wat geen enkele andere band ter wereld kan neerzetten. Nummers komen hier live op een unieke manier tot leven en krijgen daardoor een extra dimensie, zelfs als de band deze keer muzikaal iets minder weet te overtuigen.

Wachtmuziek​

Eigenlijk zou iedereen minimaal Ć©Ć©n keer in het leven naar een show van Rammstein moeten gaan, zelfs degene die niets met de muziek hebben. Live is de Duitse band meer dan alleen de nummers die het foutloos, strak gespeeld en vanavond ietwat ongeĆÆnteresseerd ten gehore brengt. De hele avond staat in het teken van de band. Van de wachtmuziek die van de band zelf is, het voorprogramma dat hun muziek op piano speelt tot het outro, Nijmegen is even helemaal van Rammstein. Zelfs in deze minder uitbundige versie, is het nog steeds een van de beste liveacts die je nu kunt zien.

• Leuk
Waarderingen: jaydee76 en ChrisV
Genoten gister, eerste keer Rammstein maar de verwachtingen zijn echt overtroffen. Enorm strakke productie en muzikaal gezien ook gewoon ijzersterk. Geluid was ook perfect.

• Leuk
Waarderingen: johanra en jaydee76
Zijn er mensen die gisteren naar Oostende zijn geweest? Hoe lag de wei erbij? Geen modder toestanden?

de stadium tour die begon in 2019 zit erop.
ik had ze reeds 5x gezien sinds 2019 (2019 Brussel, 2022 Oostende & New York, 2023 2x Brussel).
Normaal ging ik nogmaals in Oostende maar de mentale en fysieke kracht ontbrak en werden de fuerzone kaartjes van de hand gedaan.
De feuerzone in Gelsenkirchen werd nog even bijgehouden.

en effectief een week voor de show de knoop doorgehakt en beslist om te gaan. in de aanloop naar die beslissing besloot mijn vriendin alvast niet meer mee te gaan dus werd via de fansale het kaartje doorgegeven aan goede vriend. Dus niet alleen naar Gelsenkirchen.

Volgende vraag was hoe daar geraken. Want mijn auto was net officieel economisch afgeschreven, en ook niet hersteld dus geen optie.
mijn oldtimer geen optie want mag geen LEZ zones in zonder sticker en die had ik niet aangevraagd.

dus met de wagen van mijn vriendin, naar antwerp trein station gereden voor de maat op te pikken, dan terug naar de thuisbasis om de wagen achter te laten, over te stappen in de oldtimer bus, tot het ouderlijk huis te rijden en daar de auto van Ma Reaper op te pikken, de bus achter te laten en door te rijden naar duitsland.

even wat gepuzzel maar uiteindelijk werkte dit perfect en heeft dat wagentje van mijn ma nog eens wat kilometers kunnen doen.

Rit heen lekker vlot, tot aan het stadion, daar was het even aanschuiven om te parkeren. hebben ons uiteindelijk op een goedkopere (lees 20 euro) parking gezet aan een kfc in de buurt. wandeling naar daar ook zeer easy, en duidelijk. niet lang aanschuiven maar we waren wel pas laat aangekomen. 19u ofzo pas geparkeerd dus misschien daarmee.
zeker omdat we zo iets hadden weer Duo Abelard, daar gaan we het echt niet meer voor doen. liever relax aankomen, rustige vrijdag.

binnekomen gauw 2 drankjes + bijhorende bekers fixen.
redelijk vooraan halverwege de feuerzone kunnen staan iets meer stage left maar toch best nog centraal.

uiteraard nog aan de praat geraakt met duitsers en mexicanen. (hoezo niet sociaal aangelegd)

ik ging ervanuit dat de setlist grotendeels weer dezelfde was alsook de show en ging gewoon nog 1x genieten.
het glas heffen op mijn pa bij de intro en huilen bij ZEIT of Adieu. en voor de rest zou ik het gewoon laten over mij komen.
ik hoopte stiekem wel op 1x een song dat ik nog nooit had gehoord ofzo. maar ach we zien het wel

insert de vaste intro. en daar is de eerste wijziging namelijk de medly Ramm 4 ipv Rammlied. leuke intro, werkt altijd wel. leuk dat ze deze keer via de lift naar beneden komen. Wat opvalt is oa de nieuwe hoed voor Flake. en holy shit de bass stond hard.

het feestje gaat direct van start. mooi opvolgen met Links 2 3 4 (en hier valt op hoe luid het duitse volk is). by far de beste beleving deze hele tour qua sfeer en meezingen.
daarna keine lust ipv bestrafe mich en dat vind ik een mindere keuze want keine lust doet me wat minder maar ach kan de sfeer niet drukken. de glimlach staat de hele show op mijn gezicht. Giftig valt ook weg en dus rechtstreeks naar sehnsucht (waarbij de mexicanen naast mij total loco gaan).
en Dan asche zu asche (wat een schijf blijft) die heerlijk overgaat in Mein Herz Brennt (een van mijn altime favo songs).
dan puppe met de babywagen, blijft leuk om te zien.
en dan de iet wat diepere cut met Wiener Blut wat ik een absolute schijf vind (1x gezien live dus zeer blij mee, al was de eerste keer met die baby poppen wel nog imposanter)

dan een even overmant door stilte bij Zeit en nogmaals het glas heffen op mijn pa
.
en dan zitten we al in het middenpunt van de show met 2x Deutschland. waar ik toch wat minder mee heb met het dansje on stage. Al was het nu inclusief bengaals vuur en dus een nieuwe leuke toets. (en dat is het ook, de show is op alle gebied nog wat getweaked en verfijnt, mooi om zien)

het 2de deel van de show is helaas/of niet helaas hoe je het bekijkt exact hetzelfde met oa Sonne, Du Hast, Ich Will, engel (hoe geniaal hard werd dat meegezongen door het publiek) en al de klassiekers.
en dan voel je het einde naderen en zijn de dik 2 uur weer voorbij en lopen de tranen met Adieu over de wangen.

Enorm blij om ze toch nu ook in hun eigen land te kunnen en ik was bang dat het zou tegenvallen maar het loste alle verwachtingen in.
durf zeggen bij far de beste sfeer en 2de beste show dat ik zag van deze stadium tours.
enkel new york staat net nog hoger door de reis en locatie en dergelijke maar daar was de sfeer dan minder.

mooie afsluiter van dit hoofdstuk rammstein en op prive vlak. voelt echt aan als ik sinds 2019 door heel wat fases ben gegaan en de band er als rode draad bij was (van relatiebreuken, overlijdens, tot zelfontplooing, onnozele stuff,...).

• Leuk
Waarderingen: johanra, Joeri en Pommer

Users who are viewing this thread