FortaRock 2018 – Nieuws en geruchten

Bodycount zo’n beetje tijdens Fortarock en Pinkpop in Doornroosje en dus niet op een festival.

Mijn bericht aanpassen wil niet lukken, maar BC was dus al aangekondigd voor Forta. Was ik ff vergeten.

Het gaat sowieso niet snel met de namen bij festivals.
Op Graspop Metal Meetin hebben ze ook al lang niks meer laten horen, maar daar staan wel erg veel grote namen dit jaar.
Iron Maiden, Guns 'N Roses, Ozzy, Volbeat, Judas Priest, Ayreon, Avenged Sevenfold, Warlock, Marilyn Manson, A Perfect Circle,
Hollywood Vampires (Alice Cooper, Johnny Depp & Joe Perry), Kreator, Megadeth, Bullet for my Valentine, Rise Against,

Rapcore/Nu-metalbands als Limp Bizkit, P.O.D., Bodycount en Powerflo staan er ook...beetje vreemde ontwikkeling...maar het verbreed het wereldje.
The Bloody Beatroots is helemaal een rare eend in de bijt. Het lijkt dat GMM festivals als Download achterna gaat, waarbij het genre minder rol gaat spelen.

Ik verwacht eigenlijk nog wel wat nieuws deze week als de trend zicht voortzet wat betreft data bekendmakingen.

Met een nieuw album bijna op zak en nog ruime voor Black Metal op het festival verwacht ik Dimmu Borgir nog wel.
Verder is het alweer een tijdje stil. Lijkt niets meer van nieuws te komen deze week. Aangezien ze iedere maand wel iets bekend maakten
verwacht ik dinsdag nieuws.

Met een nieuw album bijna op zak en nog ruime voor Black Metal op het festival verwacht ik Dimmu Borgir nog wel.
Verder is het alweer een tijdje stil. Lijkt niets meer van nieuws te komen deze week. Aangezien ze iedere maand wel iets bekend maakten
verwacht ik dinsdag nieuws.
mag idd wel weer een nieuwtje bij...

Arch enemy gisteravond bij hun show bevestigd voor Fortarock. Er werd geflyerd voor Fortarock en stond Arch Enemy al bij. Helaas nog niet welke dag.

Erg blij met Mantar! Fortarock weet ieder jaar wel zo’n leuke verrassing aan de line-up toe te voegen? Gelukkig vooral weer wat zwaarder geluid aan de programmering toegevoegd.

Toen ik Dool genoemd zag flitste er even een glimpje hoop op Harakiri ft Sky door mijn hoofd omdat die samen touren en bijna een nieuw album presenteren, maar helaas...(blijf duimen draaien)

Zou er nog budget over zijn voor Dimmu Borgir? Of alleen nog wat kleinere NL bands? Affiche zegt immers dat er nog meer komt. Toch al een mooi stel bij elkaar hoor!

Dool op de zaterdag. Al gezien, werd er niet heel warm van maar was ook niet heel verkeerd. Staan ook op de dag van Graspop dat ik ga. Jammer dat Arch Enemy op de vrijdag staat. Eerste band waarvan ik baal dat ze niet op zaterdag staan. Nog 1 naam voor de zaterdag en nog 3 te gaan voor de vrijdag.

via facebook FortaRock

In samenwerking met Verve zijn we een online community gestart waarbij je als speciale FortaRock-Ambassadeur toffe beloningen kunt verdienen. Als officiële ambassadeur verkoop je tickets aan je sociale netwerk (met korting) en zo verdien je punten. Deze punten kun je inruilen tegen te gekke beloningen, zoals een meter bier, een M&G, backstagerondleiding en meer. Met als klapper 2 overnachtingen in het naast het Goffertpark gelegen Sanadome Hotel, incl. 2 VIP-tickets voor FortaRock 2018. Schrijf je in via onderstaande link en geef je FortaRock experience net dat beetje extra!

via facebook FortaRock

In samenwerking met Verve zijn we een online community gestart waarbij je als speciale FortaRock-Ambassadeur toffe beloningen kunt verdienen. Als officiële ambassadeur verkoop je tickets aan je sociale netwerk (met korting) en zo verdien je punten. Deze punten kun je inruilen tegen te gekke beloningen, zoals een meter bier, een M&G, backstagerondleiding en meer. Met als klapper 2 overnachtingen in het naast het Goffertpark gelegen Sanadome Hotel, incl. 2 VIP-tickets voor FortaRock 2018. Schrijf je in via onderstaande link en geef je FortaRock experience net dat beetje extra!

Ik zie een laatste editie van FortaRock naderen. Daar waar in buurlanden moeiteloos dagenlang headbangen normaal is en in heel de wereld Download festivals uit de grond worden gestampt blijft ons land achter en lijkt het enige concept dat hier slaagt een goedkoop festival in de stijl van Into The Grave, Dynamo of FortaRock t/m 2012. Richten op een publiek tot 10.000 man. Erg jammer....

FortaRock zal terug moeten naar de tijd van Brakkenstein wil het overleven. Op deze manier hangt men in niemandsland want er zijn nauwelijks primeurs of bands die niet al elders spelen. Ook de huidige toevoegingen zijn net als de vorige best aardig maar ik spring zeker geen gat in de lucht.

Met de komst van Watain zie ik ook de kansen voor Dimmu Borgir slinken.

Krijg steeds meer het gevoel dat er zomaar binnen enkele jaren een Download Nederland zou kunnen zien, gezien de snelheid waarmee dit festival groeit. Als je kijkt naar Frankrijk heeft Download Parijs een gevoelige slag aan Hellfest uitgedeeld qua line-up, Download wint daar wat mij betreft. In Nederland zijn nog steeds veel rockliefhebbers en de bands spelen allemaal graag in Nederland alleen er is geen goed festival (meer) om dit in de breedte te accommoderen. Dit zou wel het einde van Fortarock zijn en het einde van gitaren op Pinkpop, maar daar wordt al langzaam naar opgebouwd.

Weet iemand echter of Download ook een festival van Mojo is?

Krijg steeds meer het gevoel dat er zomaar binnen enkele jaren een Download Nederland zou kunnen zien, gezien de snelheid waarmee dit festival groeit. Als je kijkt naar Frankrijk heeft Download Parijs een gevoelige slag aan Hellfest uitgedeeld qua line-up, Download wint daar wat mij betreft. In Nederland zijn nog steeds veel rockliefhebbers en de bands spelen allemaal graag in Nederland alleen er is geen goed festival (meer) om dit in de breedte te accommoderen. Dit zou wel het einde van Fortarock zijn en het einde van gitaren op Pinkpop, maar daar wordt al langzaam naar opgebouwd.

Download komt uit de UK en is de opvolger van Monsters Of Rock. Ik zie geen connectie met MOJO; een stront eigenwijze organisator/boeker.

Niet Mojo, maar LiveNation...
Probleem van FortaRock om een Download festival te worden, is het probleem "camping"?
De mogelijkheden van festivalcamping zal beslissend zijn om op Goffertpark te blijven en meerdaags te concurreren met de Graspops, Hellfests, en de Downloads...
Zo in deze opzet, of eendaags, zal de grote van het festival beperkt blijven.
Na deze editie zal moeten blijken of de organisatie tevreden is met het aantal bezoekers.
Zijn ze tevreden, gaan ze volgend jaar waarschijnlijk op zelfde voet organiseren... (ik geloof niet dat de vvk heel slecht verloopt)
Anders... denk ik idd dat het wel eens afgelopen kan zijn met FortaRock.
Dit jaar, aan het aanbod ligt het in ieder geval niet...

Hoezeer ik een Download NL zou toejuichen, verwacht ik dat juist niet, en wel hierom:
Het lijkt erop dat de doelgroep, ten eerste, zeer kieskeurig is als het op metal aankomt. Ten tweede lijkt de doelgroep meer van kleinschalig te houden.

Probleem van FortaRock om een Download festival te worden, is het probleem “camping”?
De mogelijkheden van festivalcamping zal beslissend zijn om op Goffertpark te blijven en meerdaags te concurreren met de Graspops, Hellfests, en de Downloads…
Na deze editie zal moeten blijken of de organisatie tevreden is met het aantal bezoekers.
Zijn ze tevreden, gaan ze volgend jaar waarschijnlijk op zelfde voet organiseren… (ik geloof niet dat de vvk heel slecht verloopt)
Anders… denk ik idd dat het wel eens afgelopen kan zijn met FortaRock.
Dit jaar, aan het aanbod ligt het in ieder geval niet…

Klopt! Een camping doet men zijn uiterste best voor. Zie ook FB. Het lijkt niet te lukken en zal van invloed zijn op de kaartverkoop inderdaad.

Aan het aanbod ligt het zeker niet nee maar wel aan de programmering.
Een band als Judas Priest (oude meuk trekt volk) weer in een zaal plaatsen is niet handig.
Commerciëlere bands als Bullet For My Valentine (nieuwe meuk trekt jong volk) weer in een zaal plaatsen is niet handig.
Zo gaat het al jaren...

DennisvdBr wrote:
Probleem van FortaRock om een Download festival te worden, is het probleem “camping”?
De mogelijkheden van festivalcamping zal beslissend zijn om op Goffertpark te blijven en meerdaags te concurreren met de Graspops, Hellfests, en de Downloads…
Zijn ze tevreden, gaan ze volgend jaar waarschijnlijk op zelfde voet organiseren… (ik geloof niet dat de vvk heel slecht verloopt)
Anders… denk ik idd dat het wel eens afgelopen kan zijn met FortaRock.
Dit jaar, aan het aanbod ligt het in ieder geval niet…

Klopt! Een camping doet men zijn uiterste best voor. Zie ook FB. Het lijkt niet te lukken en zal van invloed zijn op de kaartverkoop inderdaad.

Aan het aanbod ligt het zeker niet nee maar wel aan de programmering.
Een band als Judas Priest (oude meuk trekt volk) weer in een zaal plaatsen is niet handig.
Commerciëlere bands als Bullet For My Valentine (nieuwe meuk trekt jong volk) weer in een zaal plaatsen is niet handig.
Zo gaat het al jaren…

Joslittel wrote:

Hoezeer ik een Download NL zou toejuichen, verwacht ik dat juist niet, en wel hierom:
Het lijkt erop dat de doelgroep, ten eerste, zeer kieskeurig is als het op metal aankomt. Ten tweede lijkt de doelgroep meer van kleinschalig te houden.

FortaRock (MOJO) programmeert kleinschalig juist om die doelgroep te creëren of in stand te houden en probeert het aantal bezoekers op te krikken met grotere namen uit de commerciële scene. Lees: Nightwish. Men hikt dus constant op twee gedachten en dat is waar het mis gaat.

Users who are viewing this thread