FortaRock 2018 – Nieuws en geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
Even een kleine poll over de indeling van de topics op dit forum, voor geïnteresseerden. De vraag is of we meer festival topics op de homepage willen. Meer info en argumenten voor en tegen hier, de poll hier. Thanks!
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Heeft iemand een idee tot hoe laat Fortarock normaal gesproken duurt (met name de zaterdag)? Ik overweeg een dagkaartje maar moet nog wel met OV thuis kunnen komen. Ze hebben me toch verrast met de zaterdag en dan met name door het gebrek aan overlap met Graspop. Nightwish, Opeth, Alestorm, Satyricon, Dragonforce, Vuur en IGORR allemaal niet op GMM en dan persoonlijke favorieten DOOL, Baroness en Avatar voor de dubbel. Genoeg voer voor een prima dag.

Voorgaande edities om 23 uur afgelopen, dacht ik.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Ok.......tijdschema bekend.
In tegenstelling tot de laatste editie dus weer een tent en nu ook een theater stage.

Vrijdag geen clashes. Toch een mooie dag geworden. IK heb niks met Suffocation maar voor de rest ziet het er goed uit.
Kijk speciaal uit naar Betraying The Martyrs, Death Angel, Body Count, Kreator en toch ook wel Parkway Drive.

Zaterdag staat er een Q&A met Floor Jansen op het programma. Leuk voor de echte fans misschien maar ik ga een wellicht vermakelijke show van Avatar kijken op het hoofdpodium. De programmering daar is prima met behalve Avatar, Vuur, Dragonforce, Alestorm, Opeth en Nightwish.
De dag begint echter voor mij met Mantar in de tent. Verder in de tent de act waar ik het meest naar uitkijk: Baroness dus For I Am King laat ik er graag voor schieten.
De clash Satyricon - Thy Art Is Murder gaat naar Satyricon. Meshuggah of Dool is nog even twijfelen.
Het veel geprezen Igorrr kan mij niet bekoren dus bekijk dan even Death Alley. Niet genoemd heb ik Týr. Niet spannend dus misschien een paar minuten kijken.

Ik zie er weer naar uit.......
 

maxporter

Nieuw lid
24 mei 2018
1
0
Iemand nog goeie tips voor overnachtingen, liefste campingen in de buurt? Las dat de metalbus/eventtrip.eu ook een camping organiseert in Groesbeek. Weet iemand toevallig waar die is (ik wil nl. graag zelf daar naar toe rijden ipv met de bus vanaf centraal). Ook lijkt het erop dat ze je 's avonds niet weer terug brengen naar die camping. Volgens de site:

Wanneer u een campingticket aanschaft geeft dat recht op:

2 nachten verblijf op de camping.
1x vervoer vanaf station Nijmegen centraal naar de camping. op vrijdag of zaterdag
1x vervoer vanaf de camping naar station Nijmegen centraal op zondag.
1x vervoer van de camping naar het Goffertpark op vrijdag.
1x vervoer van de camping naar het Goffertpark op zaterdag.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Op de site van de metalbus staat: “Vanaf de camping rijdt er busvervoer van/naar het Goffertpark. “
Dus ze brengen je ‘s avonds ook weer terug.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Zo, toch besloten zojuist om nog een zaterdagkaartje te scoren. Het programma heeft me toch wel overtuigd. Als je deze looproute kan maken: MAntar - VUUR - TYR - Dragonforce - rust - Avatar - Baroness - Alestorm - Satyricon (maar waarschijnlijk rust) - Opeth - Dool - Nightwish dan heb ik gewoon een hele goede dag. Dus ben er bij en heb er zin in! Belangrijke afweging is ook dat veel van deze namen niet op GMM staan en degene die er wel staan precies tegelijk staan met bands die ik liever wil zien.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Voor wie er al is, of morgen gaat... Have fun!

Laat gerust weten hoe het er is / was!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Ik ben alleen de zaterdag gegaan. Kameraad had veel pech met vervoer en daarna ook samen nog een aansluiting gemist. Daarom helaas Vuur en Tyr moeten missen.

Op het terrein gekomen onder Dragonforce. De powermetal lag lekker in het gehoor, maar veel afwisseling was er niet. Misplaatste cover van Ring of Fire vond ik zelf, zag de toegevoegde waarde er niet van. Op het eind trouwens wel genoten van mijn middelbare school anthem: Through The Fire and Flames.
Mooi tijd om het terrein te verkennen met dit op de achtergrond dus. En wat was het terrein verandert ten opzichte van 2 jaar geleden. Het hoofdpodium stond een stuk verder naar voren geschoven dan voorheen. 2de kleine buitenpodium was weg en de tent stond op een andere plek. Ook de biergarden had een plekje achteraf gevonden. Als je daar doorliep kwam je in een openlucht theater waar later die dag nog optredens zouden zijn en een Q&A. Metalmarket verder niet heel bijzonder (ik haal eigenlijk nooit van die dingen op festivals). Veel barren, foodtentjes, plek om te zitten, muntenkassa's etc. Eigenlijk was alles ook goed geregeld. Het was gezellig druk, mede door opzet van terrein, maar ook rustig genoeg om niet te hoeven wachten op eten en drinken.

Hierna voor het eerst naar de tentstage geweest voor Igorrr. Vooraf had ik een muziekvideo opgezet en had er met stomgeslagen verbazing naar gekeken. Opera meets deathmetal en een raar soort EDM. Bij opkomst kwamen een DJ en drummer rustig zitten om wat in te starten. Vanuit het niks gingen ze beide door het dolle heen. Toen kwam een magere vrouw het podium opgehuppeld om een opera partij te zingen. Tussendoor kwam een grijs geverfde man er tussendoor grungen. Vage shit, wel grappig voor een kwartiertje. Doorgelopen naar de theaterstage voor Death Alley. Goede nuchtere show. Niks bijzonders, geen gekkigheid. Wel apart om het in een theater te zien, want de muziek nodigt niet uit tot zitten, maar toch doet iedereen omdat die mogelijkheid er is.

Mooi plekje opgezocht voor Avatar zodat we goed overzicht hadden over het podium. Die show klopte van begin tot eind. Mooie over de top opkomst met een van de bandleden als koning. De zanger was een soort nar als verhalenverteller naar het publiek. En dat allemaal in hun circuspakjes. Een echte freakshow zoals ze het zelf zeiden. Ze kregen de sfeer er redelijk goed in. Vooral halverwege tijdens the Eagle has Landed, wat natuurlijk een ontzettend catchy nummer is. Alle nummers deden het trouwens goed bij het publiek. Zowel nieuwe als oude. Vond zelf Smells Like a Freakshow ook een hoogtepuntje.

Vanaf een afstandje naar Baroness gekeken. Dat klonk niet verkeerd maar een goede plek voor Alestorm had prioriteit. Wat een sfeer! Het publiek ging helemaal los. Lage tijd geleden gehad dat ik zoveel mensen heb zien crowdsurfen, of heb moeten opvangen tijdens. Grote moshpit vooraan en iedereen deed lekker mee. Setlist was ook prima met Keelhauled, Alestorm en Mexico in het begin. Tussendoor een grappige metalcover van Hangover en samen met de zanger van Tyr Wolves of the Sea. Het afsluitend drieluik was super met eerst Captain Morgan's Revenge, Drink en (hoogtepunt) Fucked with an Anchor. Tijdens het laatste nummer ging de 2,5 meter hoge badeend crowdsurfen door het publiek heen die het hele optreden als decorstuk stond. Moe, zweterig en onder de blauwe plekken na het optreden. Goede tekenen.

Hierna even lekker wat rustig gegeten met op de achtergrond de blackmetal van Satyricon. Niet mij ding, dus kan er ook geen goed oordeel over geven. Daarna was het tijd voor het omgekeerde van Alestorm, namelijk Opeth. Prog metal, mag je het zo noemen? Luister metal anders. Ik raakte op een gegeven moment een beetje in een trance. Helaas was het voor een groot gedeelte van het publiek minder besteed, want dat besloot om er eens flink doorheen te gaan auwhoeren. Ik weet ook niet of het hele geschikte festival muziek is. Het is niet toegankelijk, maar wel erg goed en mooi. Uurtje gespeeld, 5 nummers, waarvan het heerlijke Deliverance.

Meshuggah is metalcore. Ja, daar heb ik gewoon niks mee. Muziek was alleen rammen en in de grunge zat geen variatie. 3 nummers geprobeerd, maar ik vond het gewoon niks. Dan maar alle munten opgemaakt en kijken of Nightwish me wel kon bekoren. Nou, dat konden ze. Hoewel ik geen nummer kende vond ik het een goede strakke show. Wat kan die Floor Jansen zingen zeg. Loepzuiver, krachtig, schitterend. Mooi veel vuur en vuurwerk, groot scherm achter de band waarop bij elk nummer andere visuals waren en je zag het speelplezier tussen de bandleden. Gaaf om deze band toch een keer gezien te hebben. Had er vooraf geen grote verwachtingen van, maar vond ze verrassend leuk.

Gisteren dus een mooi dagje fortarock gehad. Blijft toch altijd een prettig festival met leuke sfeer, gevarieerde line-up en alles goed geregeld. Top acts waren in volgorde voor mij duidelijk Alestorm, het verrassende Nightwish, Avatar en Opeth.
 

Floating

Randprogramma
6 mrt 2014
134
0
Ik heb twee dagen achter de bar gewerkt op Fortarock (openluchttheater en de bar naast de tent). Het is zo'n geweldig festival. Heb ook van veel mensen te horen gekregen dat ze de indeling erg fijn vonden en de sfeer heel goed was. Het was ook niet erg druk, wat juist fijn was aan dit festival. Verder in mijn pauze Alestorm gezien, wat een sfeer, geweldig. Zelfs mensen die niet van deze muziek houden vermaken zich wel met zo'n show. Topfestival!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Leuk om meer verhalen te zien, en ook terecht allemaal positief. Ik ben alleen op zaterdag geweest en het was ook mijn eerste keer FR. Wat een prettige ervaring en verrassing is dit festival. Brian gaat hierboven al uitgebreid op de indeling van het terrein in, maar sluit me daar volledig bij aan. Uitstekende hoeveelheid keuze qua eten (Fortakluif van Praise the Lard was favoriet) en lekkere biertjes. Ook goed dat de wijn eens bij de normale bar te halen was voor mijn vrouw. De tent en mainstage lagen ook heerlijk dicht bij elkaar waardoor je steeds kon oversteken en bijna niets hoefde te missen.

We waren er al lekker vroeg dus wat rondgelopen en de opening van Mantar gezien, prima lompe band en komt veel geluid uit die twee gasten. Daarna VUUR, ben fan van Anneke en de verschillende bands waarin ze heeft gezeten (Gathering en Gentle Storm kwamen ook voorbij) dus dit ging zo voorbij. Daarna Tyr, heerlijke stoere (bijna vrolijke) viking metal. Klonk aanstekelijk en kregen de tent erg goed mee. Bij DragonForce een rustmoment genomen, klonk verder prima maar ook wat gelikt.

Daarna Igorr, ongelofelijk. Wat was dit? Ik hou van dynamische en eclectische muziek, maar dit? Dit waren klanken aan elkaar geplakt die verder niets met elkaar van doen hadden. Stukje opera, stukje EDM, even grunten en afsluiten met een Neophyte hardstyle beat. Nee, dit was niet aan ons besteed. Voordeel hiervan is dat we zonder schuldgevoel een mooie plek voor Avatar konden vinden. Hoogtepunt van de dag. Wat een strakke liveband met een heerlijke show erbij, frontman draagt hier een heel groot aandeel in. Sfeer zat er vanaf het begin gelijk in en is nooit meer weggeweest. Ik ben nu echt fan. Ik verwacht dat deze band met de volgende cd zal doorschieten naar een grote naam op de affiches, niet meer dan terecht naar mijn mening. Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan en je af en toe ook moet eten zijn Baroness en Alestorm er beide een beetje bij in geschoten. Alestorm nog wel lekker meegepakt maar van wat verderaf. Blijft een topband. Ben benieuwd wanneer zij ook opgepakt gaan worden door de major festivals.

Een ander hoogtepunt was voor mij Satyricon. Ik begin black metal steeds meer te waarderen en we waren op pad met echte fans. Wat een beukende, intense en soms bijna dansbare set. Heerlijk, dat uur was zo voorbij. Erg uitgekeken naar Opeth maar deze set viel een beetje in het water. Ze begonnen wat later en waren hier duidelijk narrig over. Het blijkt ook dat het nieuwere complexere werk lastig over te brengen is op een mainstage, dit hoort in een donkere tent. De wat oudere nummers met meer pit hadden meer bereik. Daarna nog even genoten van Meshuggah, blijft een instituut met een bijzonder geluid.

Daarna Nightwish, als er nog mensen zijn die twijfelen aan hun status als headliner dan is die twijfel nu weg. Vanaf het begin een topset met prachtige visuals, veel spelplezier en Floor Jansen is een hele goede frontvrouw. Zelfs de black metal fans die al helemaal klaar met Nightwish waren hebben hun mening moeten herzien, een heerlijk optreden. Het nummer The Greatest show on Earth is voor mij uitgegroeid tot een van de beste nummer die ik ken. De uitvoering werd iets ingekort (origineel is 24 minuten) maar het deed niets af aan de impact, heerlijk staan meezingen.

Ik begreep wel dat de vrijdag beschamend rustig was. Naast dat een vrijdag altijd lastiger verkoopt was dit ook een line-up voor een specifiekere doelgroep. Op basis van deze dag is Fortarock voor mij een blijvertje. Ontspannen sfeer en een mooie gevarieerde line-up.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken