Ik ben alleen de zaterdag gegaan. Kameraad had veel pech met vervoer en daarna ook samen nog een aansluiting gemist. Daarom helaas Vuur en Tyr moeten missen.
Op het terrein gekomen onder Dragonforce. De powermetal lag lekker in het gehoor, maar veel afwisseling was er niet. Misplaatste cover van Ring of Fire vond ik zelf, zag de toegevoegde waarde er niet van. Op het eind trouwens wel genoten van mijn middelbare school anthem: Through The Fire and Flames.
Mooi tijd om het terrein te verkennen met dit op de achtergrond dus. En wat was het terrein verandert ten opzichte van 2 jaar geleden. Het hoofdpodium stond een stuk verder naar voren geschoven dan voorheen. 2de kleine buitenpodium was weg en de tent stond op een andere plek. Ook de biergarden had een plekje achteraf gevonden. Als je daar doorliep kwam je in een openlucht theater waar later die dag nog optredens zouden zijn en een Q&A. Metalmarket verder niet heel bijzonder (ik haal eigenlijk nooit van die dingen op festivals). Veel barren, foodtentjes, plek om te zitten, muntenkassa's etc. Eigenlijk was alles ook goed geregeld. Het was gezellig druk, mede door opzet van terrein, maar ook rustig genoeg om niet te hoeven wachten op eten en drinken.
Hierna voor het eerst naar de tentstage geweest voor Igorrr. Vooraf had ik een muziekvideo opgezet en had er met stomgeslagen verbazing naar gekeken. Opera meets deathmetal en een raar soort EDM. Bij opkomst kwamen een DJ en drummer rustig zitten om wat in te starten. Vanuit het niks gingen ze beide door het dolle heen. Toen kwam een magere vrouw het podium opgehuppeld om een opera partij te zingen. Tussendoor kwam een grijs geverfde man er tussendoor grungen. Vage shit, wel grappig voor een kwartiertje. Doorgelopen naar de theaterstage voor Death Alley. Goede nuchtere show. Niks bijzonders, geen gekkigheid. Wel apart om het in een theater te zien, want de muziek nodigt niet uit tot zitten, maar toch doet iedereen omdat die mogelijkheid er is.
Mooi plekje opgezocht voor Avatar zodat we goed overzicht hadden over het podium. Die show klopte van begin tot eind. Mooie over de top opkomst met een van de bandleden als koning. De zanger was een soort nar als verhalenverteller naar het publiek. En dat allemaal in hun circuspakjes. Een echte freakshow zoals ze het zelf zeiden. Ze kregen de sfeer er redelijk goed in. Vooral halverwege tijdens the Eagle has Landed, wat natuurlijk een ontzettend catchy nummer is. Alle nummers deden het trouwens goed bij het publiek. Zowel nieuwe als oude. Vond zelf Smells Like a Freakshow ook een hoogtepuntje.
Vanaf een afstandje naar Baroness gekeken. Dat klonk niet verkeerd maar een goede plek voor Alestorm had prioriteit. Wat een sfeer! Het publiek ging helemaal los. Lage tijd geleden gehad dat ik zoveel mensen heb zien crowdsurfen, of heb moeten opvangen tijdens. Grote moshpit vooraan en iedereen deed lekker mee. Setlist was ook prima met Keelhauled, Alestorm en Mexico in het begin. Tussendoor een grappige metalcover van Hangover en samen met de zanger van Tyr Wolves of the Sea. Het afsluitend drieluik was super met eerst Captain Morgan's Revenge, Drink en (hoogtepunt) Fucked with an Anchor. Tijdens het laatste nummer ging de 2,5 meter hoge badeend crowdsurfen door het publiek heen die het hele optreden als decorstuk stond. Moe, zweterig en onder de blauwe plekken na het optreden. Goede tekenen.
Hierna even lekker wat rustig gegeten met op de achtergrond de blackmetal van Satyricon. Niet mij ding, dus kan er ook geen goed oordeel over geven. Daarna was het tijd voor het omgekeerde van Alestorm, namelijk Opeth. Prog metal, mag je het zo noemen? Luister metal anders. Ik raakte op een gegeven moment een beetje in een trance. Helaas was het voor een groot gedeelte van het publiek minder besteed, want dat besloot om er eens flink doorheen te gaan auwhoeren. Ik weet ook niet of het hele geschikte festival muziek is. Het is niet toegankelijk, maar wel erg goed en mooi. Uurtje gespeeld, 5 nummers, waarvan het heerlijke Deliverance.
Meshuggah is metalcore. Ja, daar heb ik gewoon niks mee. Muziek was alleen rammen en in de grunge zat geen variatie. 3 nummers geprobeerd, maar ik vond het gewoon niks. Dan maar alle munten opgemaakt en kijken of Nightwish me wel kon bekoren. Nou, dat konden ze. Hoewel ik geen nummer kende vond ik het een goede strakke show. Wat kan die Floor Jansen zingen zeg. Loepzuiver, krachtig, schitterend. Mooi veel vuur en vuurwerk, groot scherm achter de band waarop bij elk nummer andere visuals waren en je zag het speelplezier tussen de bandleden. Gaaf om deze band toch een keer gezien te hebben. Had er vooraf geen grote verwachtingen van, maar vond ze verrassend leuk.
Gisteren dus een mooi dagje fortarock gehad. Blijft toch altijd een prettig festival met leuke sfeer, gevarieerde line-up en alles goed geregeld. Top acts waren in volgorde voor mij duidelijk Alestorm, het verrassende Nightwish, Avatar en Opeth.