Laten we die discussie alsjeblieft niet nogmaals doen.
Over de popprijs wil ik echter wel ingaan. De criteria: "De winnaar van de Popprijs wordt, in tegenstelling tot andere prijzen, niet gekozen op basis van enkel artistieke creaties, internationaal of nationaal succes, streamingcijfers, een vernieuwende sound, verkoopcijfers of een langdurige carrière. De doorslaggevende factor is dat de jury het werk van de winnaar ziet als belangrijke bijdrage aan de Nederlandse popmuziek."
Heeft goldband een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse? Door jaar specifiek, want het is een jaarlijkse prijs. Ik vind van wel. Nederlandstalige muziek is steeds populairder en populairder. Ze hebben geheerst op de festivals deze zomer, hoogste nieuwe binnenkomer in de top 2000, hele grote hit gehad, veel in het nieuws. Uit de beweging van de nieuwe muziek van de laatste 2/3 jaar in Nederland, zijn zij de grootste act. Froukje (vind ik vele malen leuker ) is bij lange na zo groot niet bij het brede publiek.
De enige andere act dit jaar door hem qua mij betreft had mogen hebben was Son mieux. Maar ik snap goldband als winnaar heel goed.
Btw als mensen dit een vervelende discussie vinden, of niet het juiste topic hiervoor dan hoor ik dat graag. Dan ga ik Brian direct lastigvallen
Mooie onderbouwing, maar juist bij die feiten zet ik mijn vraagtekens.
Ik vind de tijdspanne waarin deze bijdrage geleverd is erg klein en ik vraag me af wat de houdbaarheid daarvan is.
Is het een jaarlijkse prijs. Klopt. In mijn beleving gaat het niet altijd om wat ze dat jaar alleen maar gepresenteerd hebben. Tenminste gezien de voorgaande winnaars, maar nogmaals ik ken de criteria niet waarop getoetst is.
Ik denk niet dat zij de pioniers zijn van de comeback van Nederlandstalige acts / muziek. Één van de velen die dit nu (goed) doen. Alle andere feiten, mooie punten al vraag ik me af of ze weer zo hoog in de top 2000 staan dit jaar (daar discussiëren we vlak voor kerst verder over ). Verder is deze prijs volgens mij niet altijd geweest voor acts die een groot en breed publiek trekken.
Misschien niet de grootste, als je dan kijkt naar Froukje bijvoorbeeld vind ik haar potentieel ook vele malen groter en artistieker voor een langere termijn. Een grote hit gehad, was ook een succes op menig festival, 3 liedjes in de top 2000 en een vrouw in muziek mannen wereld. Hopelijk gaat ze dit nog allemaal overtreffen, maar dat gaat lastig worden. De kans dat zij dan ooit een Popprijs wint is dan wel heel klein geworden.
Misschien maar goed dat ze gewonnen hebben en dat ze stoppen op hun high