<div class="d4p-bbt-quote-title">
PascalBreda wrote:</div>
Iedereen beleeft een festival anders.
Dat denk ik sowieso, want ik kan me in de kritiek van Lateralus gewoon grotendeels niet vinden.
Ik vond het publiek juist erg prettig. Er zijn natuurlijk de zogenaamde rotte appels, maar het overgrote merendeel stond bij artiesten juist aandachtig te luisteren. Natuurlijk, ik heb ook een mafkees bij Damien Rice gemerkt, die met een mijnlamp op zijn voorhoofd over afgelopen weekend stond te schreeuwen. Ja, die mensen zijn er, maar dat waren er maar een paar. ‘Een groot deel’ vind ik erg overdreven. In het geval van de ‘mijnwerker’ ben ik naar de andere kant van de tent gegaan. Geen last meer gehad van wie dan ook.
Tijdens het optreden van Max Richter maakte ik ook iets bijzonders mee. Terwijl een vriendin van me fluisterde dat ze naar de wc ging, werden we er op gewezen wel stil te moeten zijn. Erg prettig dat zoiets wel mogelijk is op een festival.
Ook tijdens Patti Smith was het tijdens de rustige momenten muisstil, wat dat betreft had ik heel erg het idee dat het publiek een goed optreden gewoon heel erg beloonde.
En wat het contact betreft sluit ik me ook aan bij Pascal. Ik was heel erg samen met mijn vriendengroep en absoluut niet gericht op de andere festivalgangers, maar heb toch elke dag gewoon heel erg plezierig contact gehad. Tijdens optredens kon je gewoon iemand vragen of die opzij wilde gaan als je het niet kon zien en niemand deed er ooit moeilijk over. Het was wat dat betreft echt beter publiek dan ik het hele afgelopen jaar bijna in clubs gezien heb. Tijdens alt-J in de HMH werd er meer biergedronken en luidkeels geklaagd over de artiest dan hier en ook tijdens andere kleinere optredens (ik noem een Andrew Jackson Jihad, WAND) had ik veel meer last van de mensen om me heen.
Ik kan niet zeggen hoe BKS is. Misschien is dat nog wel weer beter dan het gemiddelde live-optreden in Nederland en dan snap ik dat dat erg fijn is, daar kan ik niet voor spreken. Voor DTRH op zichzelf, en ik denk dat dat belangrijker is dan het steeds met BKS te vergelijken, was het publiek gewoon een plus.
Wat betreft het ‘teveel te doen': dat kan ik me iets beter voorstellen, ja. Het festivalterrein is erg kleinschalig en alhoewel het overal ruimtelijk is (wat ik echt top vind), was er wel overal iets. En dat heeft soms nadelen, hoor. Zo wilde ik gewoon het tentconcert van Damian Marley meemaken vanaf een grote afstand op het veld op een bankje. Maar voor je het weet komt er een rijdende discotheek aan, die je eraan herinnert: er is maar één manier om van het optreden te genieten en dat is IN de tent te gaan staan. Ik vond dat ook iets teveel af en toe. Een opzet van het festival zal zijn dat er echt op elke hoek van het terrein iets te doen was, en dat had zeker ook voordelen, maar soms wilde je ook enkel even van de zon genieten met een vrolijke noot op de achtergrond.
Daarbij kom ik wel op een ander groot pluspunt van het festival: er waren geen dagtickets en dat betekende dat de camping en het festivalterrein aan elkaar versmolten waren. Als je even de rust zocht, was je wel binnen vijf minuten vanaf het verste punt op het
terrein weer op de camping. En daar was het wel rustig.
Ik merkte ook dat we binnen één dag andere namen voor de podia hadden bedacht, ‘Main’ ‘Teddybeer’ en ‘die-waar-goat-speelt’, want die namen waren echt te ingewikkeld. Na afloop van zijn optreden kondigde Gaslamp killer nog een dj-set aan, maar hij kon zich de naam van het podium ook niet herinneren. Dat staat gewoon een beetje amateuristisch. Niemand heeft er écht last van, maar het komt gewoon knullig over. Thumper (uit Bambi) of bijvoorbeeld The Burrow (hol) had ik al betere namen voor podia gevonden, als je het dan toch per se in konijnenstijl wilde houden.
De tenten zijn een ontwerpkeuze en ik heb daar absoluut geen probleem mee. Veel artiesten komen ook veel beter tot hun recht in een tent: King Gizzard, The War on Drugs, Flying Lotus, om er maar een paar te noemen. Ook van andere festivals kan ik me herinneren vaak het jammer te vinden dat sommige artiesten niet in een tent stonden. Ik heb Nine Inch Nails gezien in de buitenlucht en dat is toch niet hetzelfde als binnen. Dus ik snap de keuze voor een mainstage tent, heel goed zelfs.
Andersom bestaat het natuurlijk ook, dat sommige artiesten buiten veel meer tot hun recht komen. En wat ik dan gek van het festival vind is inderdaad dat ze acts als Jungle by Night ‘s middags in een tent programmeren, of The Cat Empire en zo zijn er nog wel een aantal bands te noemen. Ja, er zaten echt een aantal acts tussen die snakten naar de buitenlucht en dat ben ik wel met je eens. Twee tenten en één openluchtpodium was idealer geweest.
Maar hee, op de podium-indeling viel sowieso wel wat af te dingen. Veel acts stonden gewoon op een te klein podium, waar anderen een te grote hadden gekregen. Goat was echt stampensvol, maar Roosbeef halfleeg. Ik denk dat ze bij de organisatie zelf niet echt wisten waar mensen nou écht voor kwamen van tevoren. Het kan iets te maken hebben met de plotselinge groei van 10.000 naar 15.000.
Het viel me ook op dat de cameramannen een grote aandacht voor mobieltjes hadden. Op het scherm bij de Teddy Widder (het enige scherm op het festival) kwamen echt overmatig vaak mobieltjes in beeld. Ik snapte dat niet helemaal, maar uit ervaring kan ik zeggen dat die beelden niet representatief zijn voor het festival.
Ik vind het jammer dat men hier het festival neerzet al zou het niet voor muziekliefhebbers zijn of ‘mindere muziekliefhebbers’ zijn, want dat is onterecht en ik denk ook dat sommige forumbezoekers zich hierdoor wat tekort voelen gedaan (mogelijk stuit het daarom op toch wel wat minder vriendelijke reacties van sommigen). De line-up vind ik er echt een voor fijnproevers. Roisin Murphy, Leftfield, FKA twigs, Flying Lotus, Goat, Damien Rice, Max Richter is een setje namen dat zo spannend is dat weinig festivals ze (allemaal) zouden durven programmeren en ik ben ook veel mensen tegengekomen die dat zochten in een festival en daarom juist DTRH verkozen.