KEYYYYY RACEEEE ALLLERRTTTT!!!
Zo, wat een start van de stemweek hebben we achter ons liggen. We zijn over de 3500 stemmen heen en 714 verschillende artiesten hebben daarvan geprofiteerd. De huidige nummers 1, 2 en 3 krijgen al meer dan genoeg stemmen, maar de huidige nummer laatst, de rode lantaarn, kan wel een zetje in de rug gebruiken. Eens even kijken wie er op de laatste plaats staat... Een artiest genaamd Party Cannon. Ik persoonlijk ken het niet, ze stonden niet op een festival waar ik ben geweest, maar een leuk vrolijk logo hebben ze wel. Soort logo a lá het bekende speelgoedwinkel Toys"R"Us. Dat moet heerlijke feestmuziek zijn die in de nachten van Valtifest of Down The Rabbit Hole de beats naar je toe smijten. Eens even luisteren... Watch dit moet verkeerd zijn, nee klopt dit??? Ok dan... laat maar zitten.... Als ik het zo bekijk, is het grappigste nog hoe Party Cannon met zijn logo op festivalposters staat. Alleen daarom verdienen ze al om een zetje in de rug te krijgen. Aanrader om eens op te zoeken. Houdt je weer van de straat.
Over van de straat houden gesproken. Hoe veel nummers kan je in een setlist stoppen. Maar serieus, dit moet een record zijn geweest op onder andere Lowlands. Zelfs de lokale diskjockey draait nog minder halve platen in de plaatstelijke discotheek dan dat Hang Youth er in een uur doorheen knalt. Maar serieus, dit ging zo snel dat diegene die setlist.fm wilde bijhouden tijdens lowlands niet verder kwam dan de eerste 4 nummers. Want diegene was zo lang bezig met de titel: Shell is een prima bedrijf (als ik de wedstrijd mag geloven) dat de set alweer 10 nummers verder was. Dan onthoudt je het natuurlijk niet meer. Gelukkig hebben we ook nog The War On Drugs, waar je tijdens het outro van Under The Pressure de gehele setlist plus lyrics kan schrijven en dan heb je ook nog tijd om naar Barrcelona te vliegen en tijdens het eerste Primavera Sound weekend een biertje te bestellen. Wat ik wil zeggen, denk ik. De lengte van nummers maakt helemaal niks uit voor je score in de Festivalact top 100. Al staat één van deze twee acts wel een stukkie hoger. Dus misschien heeft het toch invloed. Ik weet het eigenlijk niet. N=1.
En dan moeten we het toch even hebben over Sam Fender, die liedjes speelt op zijn Fender. Tenminste, als zijn optredens door kunnen gaan. Van de week kwam aan het licht dat hij mentaal door een zware periode gaat en daardoor zijn Amerikaanse Tour heeft afgezegd. De druk op artiesten om steeds meer en meer te touren de laatste 10 jaar voord de inkomsten, heft zijn tol op dezelfde artiesten. En Sam Fender heeft ook op veel festivals gespeeld. En voor onze festivallijst geldt hetzelfde. Hoe vaker je optreedt op een festival hoe hoger, naar alle waarschijnlijkheid, je komt in de lijst. Dus steek die artiest die niet op veel festivals gestaan hebben een hart onder de riem. Om juist aan te geven dat artiesten zichzelf niet over de kop moeten werken en aan hun mentale gezondheid blijven denken.
Ps. Nog bedankt voor diegene die mij Knauf aanraadde! Werkt super makkelijk. Kind kan de witte was doen!
Greeetz Jesse King