Corona Virus en concerten/festivals

Niemand gaat hier inderdaad zonder kleerscheuren vanaf komen.

Het irritante is, vind ik iig, dat de klant continu gevraagd wordt om solidair te zijn met gigantisch grote bedrijven die het wel als eenrichtingsverkeer (van klant naar bedrijf) zien. Solidair om een coupon te ontvangen met een houdbaarheidsdatum, solidair om meer dan een jaar op je geld te wachten, solidair dat die naam op dat festival waarvoor je je kaartje hebt gekocht misschien niet meer komt…. en dat is allemaal tot op zekere hoogte prima, maar het is jammer dat dat stukje solidariteit en transparantheid vanuit de bedrijven zelf dan ontbreekt. In betere tijden waren ze niet solidair naar klanten (ziek? Pech, geld niet terug. Dingen als Seatwave, spelfoutje op je vliegticket? Bijbetalen! Etc) maar nu ook niet. Een Pinkpop, dat mensen maar tot 15 juni (!!!!) de kans geeft om hun beslissing te maken kan het niet maken om de klanten die 200 euro hebben uitgegeven aan een ticket te vragen om solidair te zijn. Dat moet ook enigszins twee kanten op gaan.
Vijftien juni is inderdaad wel snel. Dan moeten ze zeker tachtig procent van ieder dagprogramma hebben, inclusief headliner, om die mensen die keuze te laten maken. Ik houd m'n hart vast.

En ik vind “ons” in deze normaal ook niet solidair hoor. Ja we kopen ieder jaar weer braaf onze (te) dure kaartjes. Maar dat is onze lust, heeft weinig met solidariteit te maken ;).

Maar even voor de goede orde. Ik speel nu advocaat van de duivel. Ik snap beide kanten van het verhaal. En van het ene festival valt het me meer tegen dan van een ander festival, gezien de normale profilering die men heeft.

En ik vind “ons” in deze normaal ook niet solidair hoor. Ja we kopen ieder jaar weer braaf onze (te) dure kaartjes. Maar dat is onze lust, heeft weinig met solidariteit te maken ;).

Maar even voor de goede orde. Ik speel nu advocaat van de duivel. Ik snap beide kanten van het verhaal. En van het ene festival valt het me meer tegen dan van een ander festival, gezien de normale profilering die men heeft.

De 'solidariteit' is ook wel afhankelijk van de vraag wie je ermee "steunt". Voor mijzelf is het meenemen van de tickets van de festivals van dit jaar naar volgend jaar geen discussie, zeker bij een kleiner festival als Le Guess Who? waarvoor de zekerheid dat een deel van de tickets al verkocht is belangrijk is om de zaak draaiend te houden. Dus natuurlijk gaan die tickets voor BKS en LGW? gewoon mee naar volgend jaar. En ook een voucher bij de concertzaal of schouwburg vind ik een mooie oplossing, want het geeft wat meer zekerheid aan de zaal waar je weer naartoe wil als het straks weer kan. In beide gevallen: het geld ben je toch al kwijt en je hebt een mooi vooruitzicht voor later.

Ik vind hem lastiger worden bij de vouchers voor Mojo of Friendly Fire (en laat staan voor Eventim of Ticketmaster). Natuurlijk begrijp je dat de organisaties achter de festivals en concerten belangrijk zijn voor de hele sector, maar het gevoel dat je al een ticket of voucher klaar hebt liggen voor een festival of dat je bij de concertzaal in je eigen stad terecht kunt is toch echt een andere.

Ik vond de opties die TivoliVredenburg biedt bij annulering bijvoorbeeld wel een nette. In principe krijg je een voucher, maar je hebt ook de optie om het geld terug te vragen of om een deel van het geld direct aan de uitvoerende artiest.

De ene partij zal het vast mooier doen en kunnen dan de ander daar ben ik zeker van. Mojo vergelijken met Le Guess Who is ook niet helemaal fair, bij alle Mojo events zit natuurlijk een enorme administratie achter, vergeet dat niet. Systemen zijn vaak ook niet gebouwd voor zulke grote zaken.

Ik wil Mojo niet verdedigen hoor, maar in deze tijden moeten we soms ook wel klein beetje begrip hebben als het soms wat lastiger gaat dan anders. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Timmetje wrote:

Het irritante is, vind ik iig, dat de klant continu gevraagd wordt om solidair te zijn met gigantisch grote bedrijven. Solidair om een coupon te ontvangen met een houdbaarheidsdatum, solidair om meer dan een jaar op je geld te wachten, solidair dat die naam op dat festival waarvoor je je kaartje hebt gekocht misschien niet meer komt…. en dat is allemaal prima, maar het is jammer dat dat stukje solidariteit en transparantheid vanuit de bedrijven zelf dan mist. In betere tijden waren ze niet solidair naar klanten (ziek? Pech, geld niet terug. Etc) maar nu ook niet. Een Pinkpop, dat mensen maar tot 15 juni (!!!!) de kans geeft om hun beslissing te maken kan het niet maken om de klanten die 200 euro hebben uitgegeven aan een ticket te vragen om solidair te zijn. Dat moet ook enigszins twee kanten op gaan.

Je kan er gewoon een annuleringsverzekering bij nemen hoor, niemand houd je tegen ;). Maar dat is ook een andere discussie. De bedenktijd lijkt idd misschien (te) kort. Maar die info is wel degelijk van belang voor de organisatie hoe ze 2021 aan de slag kunnen.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat niemand hun geld terug zou krijgen.

Die annuleringsverzekering is vaak ook niet meer dan een wassen neus en dekt ook pas bij echt bijzondere omstandigheden helaas.

Goeie campagne! Ga hem ondertekenen.

Timmetje wrote:

Het irritante is, vind ik iig, dat de klant continu gevraagd wordt om solidair te zijn met gigantisch grote bedrijven. Solidair om een coupon te ontvangen met een houdbaarheidsdatum, solidair om meer dan een jaar op je geld te wachten, solidair dat die naam op dat festival waarvoor je je kaartje hebt gekocht misschien niet meer komt…. en dat is allemaal prima, maar het is jammer dat dat stukje solidariteit en transparantheid vanuit de bedrijven zelf dan mist. In betere tijden waren ze niet solidair naar klanten (ziek? Pech, geld niet terug. Etc) maar nu ook niet. Een Pinkpop, dat mensen maar tot 15 juni (!!!!) de kans geeft om hun beslissing te maken kan het niet maken om de klanten die 200 euro hebben uitgegeven aan een ticket te vragen om solidair te zijn. Dat moet ook enigszins twee kanten op gaan.

Je kan er gewoon een annuleringsverzekering bij nemen hoor, niemand houd je tegen ;). Maar dat is ook een andere discussie. De bedenktijd lijkt idd misschien (te) kort. Maar die info is wel degelijk van belang voor de organisatie hoe ze 2021 aan de slag kunnen.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat niemand hun geld terug zou krijgen.

Die annuleringsverzekering is vaak ook niet meer dan een wassen neus en dekt ook pas bij echt bijzondere omstandigheden helaas. Bij de opname voor blindedarmonsteking kreeg ik mijn geld voor het gemiste concert iig niet terug. :-P

De ‘solidariteit’ is ook wel afhankelijk van de vraag wie je ermee “steunt”. Voor mijzelf is het meenemen van de tickets van de festivals van dit jaar naar volgend jaar geen discussie, zeker bij een kleiner festival als Le Guess Who? waarvoor de zekerheid dat een deel van de tickets al verkocht is belangrijk is om de zaak draaiend te houden. Dus natuurlijk gaan die tickets voor BKS en LGW? gewoon mee naar volgend jaar. En ook een voucher bij de concertzaal of schouwburg vind ik een mooie oplossing, want het geeft wat meer zekerheid aan de zaal waar je weer naartoe wil als het straks weer kan. In beide gevallen: het geld ben je toch al kwijt en je hebt een mooi vooruitzicht voor later.

Ik vind hem lastiger worden bij de vouchers voor Mojo of Friendly Fire (en laat staan voor Eventim of Ticketmaster). Natuurlijk begrijp je dat de organisaties achter de festivals en concerten belangrijk zijn voor de hele sector, maar het gevoel dat je al een ticket of voucher klaar hebt liggen voor een festival of dat je bij de concertzaal in je eigen stad terecht kunt is toch echt een andere.

Ik vond de opties die TivoliVredenburg biedt bij annulering bijvoorbeeld wel een nette. In principe krijg je een voucher, maar je hebt ook de optie om het geld terug te vragen of om een deel van het geld direct aan de uitvoerende artiest.

Zo sta ik er ook in. De kleine festivals, zalen, theaters etc daar hoef ik het geld niet van terug. Van de Mojo's en de Eventims tenzij in uitzonderlijke gevallen wel.

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:
https://liefdevoormuziek.nu/

Ik heb het al ondertekend.

Ik ben hier misschien te nuchter voor, maar dan heb je steun betuigd en dan…? Het is hartstikke duidelijk dat ze steun krijgen van alles en iedereen. Waar gaat deze petitie voor zorgen?

Maatschappelijke druk op de politiek om ook voor deze sector iets te betekenen. Ik heb in ieder geval ondertekend.
Maar dat gebeurt toch al? Het is nu ook nog eens logisch om maar met 30-100 man in zo'n zaal te zitten. Zie niet echt wat er kan veranderen, ze hebben tenslotte ook al geld gekregen.

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Ik ben hier misschien te nuchter voor, maar dan heb je steun betuigd en dan…? Het is hartstikke duidelijk dat ze steun krijgen van alles en iedereen. Waar gaat deze petitie voor zorgen?

Maatschappelijke druk op de politiek om ook voor deze sector iets te betekenen. Ik heb in ieder geval ondertekend.

Maar dat gebeurt toch al? Het is nu ook nog eens logisch om maar met 30-100 man in zo’n zaal te zitten. Zie niet echt wat er kan veranderen, ze hebben tenslotte ook al geld gekregen.
Veel te weinig geld gekregen... je moet er ook geen wonderen van verwachten. Maar het is kleine moeite lijkt me als liefhebber.

Maar je moet niet niet hoor ;).

wenteldave wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Maar dat gebeurt toch al? Het is nu ook nog eens logisch om maar met 30-100 man in zo’n zaal te zitten. Zie niet echt wat er kan veranderen, ze hebben tenslotte ook al geld gekregen.

Veel te weinig geld gekregen… je moet er ook geen wonderen van verwachten. Maar het is kleine moeite lijkt me als liefhebber.

Ik vroeg het me dan ook alleen af. Geen zorgen.
Iedere sector vindt dat ze te weinig geld krijgen, dat vooropgesteld. Zo simpel is het nou ook wel. Ieder sector voelt zich tekort gedaan door de overheid, al is dat maar een openingsdatum (voor horeca na Pinksteren), te weinig geld of het aantal mensen dat er mag komen. Het lijkt wel alsof ze het voor bedrijven niet goed kunnen doen, terwijl ze ook blij kunnen zijn met hetgeen dat ze hebben gekregen. Dat geld verricht ook niet per se wonderen. Er gaan geheid bedrijven omvallen, aangezien 'we' niet iedereen kunnen redden. So be it. De cultuursector zit in precies hetzelfde schuitje.

Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Veel te weinig geld gekregen… je moet er ook geen wonderen van verwachten. Maar het is kleine moeite lijkt me als liefhebber.

Iedere sector vindt dat ze te weinig geld krijgen, dat vooropgesteld. Zo simpel is het nou ook wel. Ieder sector voelt zich tekort gedaan door de overheid, al is dat maar een openingsdatum (voor horeca na Pinksteren), te weinig geld of het aantal mensen dat er mag komen. Het lijkt wel alsof ze het voor bedrijven niet goed kunnen doen, terwijl ze ook blij kunnen zijn met hetgeen dat ze hebben gekregen. Dat geld verricht ook niet per se wonderen. Er gaan geheid bedrijven omvallen, aangezien ‘we’ niet iedereen kunnen redden. So be it. De cultuursector zit in precies hetzelfde schuitje.

Dit klopt zeker wat je hier zegt. En omdat iedereen zich tekort gedaan voelt, is iedereen bezig met georganiseerde lobby's voor meer aandacht, eerdere openingsmogelijkheden of meer geld. Sommige sectoren (glastuinbouw) slagen hier beter in dan anderen (sportscholen). Dit ligt aan veel factoren, de mate van organisatie is er zeker eentje van en de ingangen die men heeft in Den-Haag. Dit is in principe altijd zo in het lobby circuit, ook buiten Corona-tijd. In deze ratrace heb je eigenlijk geen andere keuze dan mee te doen, als sector je stem laten horen en laten zien hoe groot de economische waarde van de sector is, hoeveel mensen hiernaar verlangen, hoe goed het is voor de mentale gezondheid van mensen etc. Daarom is het goed dat dit soort zaken opgezet worden zodat de muziek en cultuur sector op het netvlies blijft staan bij de beslissers.

Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Iedere sector vindt dat ze te weinig geld krijgen, dat vooropgesteld. Zo simpel is het nou ook wel. Ieder sector voelt zich tekort gedaan door de overheid, al is dat maar een openingsdatum (voor horeca na Pinksteren), te weinig geld of het aantal mensen dat er mag komen. Het lijkt wel alsof ze het voor bedrijven niet goed kunnen doen, terwijl ze ook blij kunnen zijn met hetgeen dat ze hebben gekregen. Dat geld verricht ook niet per se wonderen. Er gaan geheid bedrijven omvallen, aangezien ‘we’ niet iedereen kunnen redden. So be it. De cultuursector zit in precies hetzelfde schuitje.
O maar daar heb je zeker gelijk in hoor, maar probeer gewoon mijn steentje bij te dragen waar dat mogelijk is.

O maar daar heb je zeker gelijk in hoor, maar probeer gewoon mijn steentje bij te dragen waar dat mogelijk is.
Dit klinkt alsof ik je aan het afkraken ben, wat niet mijn bedoeling is...

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:

Indiaantje89 wrote:

Dit klopt zeker wat je hier zegt. En omdat iedereen zich tekort gedaan voelt, is iedereen bezig met georganiseerde lobby’s voor meer aandacht, eerdere openingsmogelijkheden of meer geld. Sommige sectoren (glastuinbouw) slagen hier beter in dan anderen (sportscholen). Dit ligt aan veel factoren, de mate van organisatie is er zeker eentje van en de ingangen die men heeft in Den-Haag. Dit is in principe altijd zo in het lobby circuit, ook buiten Corona-tijd. In deze ratrace heb je eigenlijk geen andere keuze dan mee te doen, als sector je stem laten horen en laten zien hoe groot de economische waarde van de sector is, hoeveel mensen hiernaar verlangen, hoe goed het is voor de mentale gezondheid van mensen etc. Daarom is het goed dat dit soort zaken opgezet worden zodat de muziek en cultuur sector op het netvlies blijft staan bij de beslissers.
Nja, kan ook aan mij liggen, maar ik vind dat lobbyen sowieso al niks, ongeacht de sector. Tuurlijk is het belangrijk om op het netvlies te blijven staan. Echter denk ik dat dat ook anders kan. Ligt overigens ook zeker aan de minister waar je onder valt. De ene krijgt makkelijker iets voor elkaar dan de andere.

Tsja, maar wie zwijgt stemt toe natuurlijk. Lobby'en lijkt te helpen gezien de huidige beslissingen en overwegingen. Dus je kan wel braaf zwijgen, maar dan sta je wel achter in de rij. Een brutaal mens heeft de halve wereld gaat wel op in deze ;). Kijk maar naar de sportschool branche... men gaat er toch naar kijken.

Op graz wordt dit artikel gedeeld uit FD over het cancellen van LGW?20. Geeft een beeld waar kleinere festivals nu in Coronatijd mee te maken hebben. Voor dit soort festivals helpt het echt als we niet massaal geld terug gaan vragen.

'De festivalgrond dreigt onder ons vandaan te vallen'

Naam: Johan Gijsen (45)
Activiteit: Festivaldirecteur van Le Guess Who?
Plaats: Utrecht
Aanleiding: Gijsen's festival voor tegendraadse muziek slaat vanwege de aanhoudende onzekerheid rond corona een jaar over.
'In een paar weken tijd werd een stevig fundament drijfzand. Artiesten twijfelden of ze nog in het vliegtuig wilde stappen, curatoren trokken zich terug en wij konden geen zekerheid meer geven aan ons bezoek, waarvan de helft uit het buitenland. Alles werd heel snel heel troebel.

In de eerste dagen van corona konden we nog grapjes maken over elleboog-tikken in plaats van handen schudden, nu twijfelt niemand er meer aan hoe terecht de maatregelen zijn.

Drie weken terug hebben we besloten dat het niet meer verantwoord is om door te gaan. Daar moet je rationeel mee omgaan. We hebben afspraken met 75 locaties, honderden bands, boekers en freelancers, die moeten allemaal gebeld worden. Nu dat gedaan is en we officieel bekend maken dat het festival dit jaar niet doorgaat, maakt ratio plaats voor de blues.

Onze sector draait op zzp'ers en seizoensarbeid. Zij zien hun hele zomerseizoen de mist in gaan. Le Guess Who? in november was een van de weinig lichtpuntjes om nog naar uit te zien. Nu gaat er een heel jaar verloren. Ik krijg kippenvel als ik daaraan denk.

Voor ons ligt de focus bij het samenhouden van het kernteam. We hebben vier vaste medewerkers en daarnaast een grote flexibele schil van boekers en producenten. Die hopen we te kunnen behouden voor de volgende editie. Iedereen heeft heel lang iedere strohalm aangegrepen om toch door te kunnen gaan. Er is zelfs gekeken naar het samengaan met andere festivals. Nu moeten we wennen aan een nieuwe realiteit.

Een pandemie laat zich niet verzekeren. Door tijdig te annuleren hebben we de schade kunnen beperken. Hadden we tot na de zomer gewacht, dan was de ramp niet te overzien geweest. Vrijwel iedereen die we spreken heeft begrip voor ons besluit. Zeker de artiesten. Niemand komt met grote rekeningen. We maken een festival voor muziek aan de rafelranden van de industrie. We presenteren het ondervertegenwoordigde. Ik vrees voor veel van deze, vaak kwetsbare, gezelschappen en daardoor een toename van de monocultuur onder de podiumkunsten.

Voor ons is een van grootste risico's het wegvallen van onze internationale focus. We halen bands van over de hele wereld. We vragen ons af hoe bestendig dat internationale karakter de komende jaren zal zijn. Financieel zijn de vooruitzichten niet slecht. We worden goed gesteund door het fonds podiumkunsten, provincie en gemeente Utrecht en hebben al veel kaarten verkocht voor de volgende editie. Wij gaan dit wel overleven. Ik maak me meer zorgen over onze toeleveranciers en de locaties waar we gebruik van maken. Als de festivalgrond onder ons vandaan valt, dan hebben wij ook een probleem.'

Op de site van de consumentenbond is een brief te vinden die gebruikt kan worden als je niet meer dan een jaar op je geld kan/wil wachten.

Daarmee overigens niet zeggende dat je dan je geld ook eerder krijgt, maar wel partijen geven aan deze handelswijze shady te vinden (de branche zelf eigenlijk ook).

In België is er een gelijkaardige regeling. Bij festivals die niet doorgaan krijg je je geld enkel terug met een "gegronde" reden (vakantie, huwelijk, begrafenis...). Je krijgt een voucher die je kan gebruiken binnen de twee jaar voor een editie die naast een andere datum ook een compleet andere line-up kan hebben.

Bij ons wordt hier heel licht overgegaan, ik bespeur bijzonder weinig weerstand in de pers of bij consumentenbonden in vergelijking met Nederland.

Zelf zou ik uiteraard mijn geld niet terugvragen voor kleine onafhankelijke organisatoren, maar niet voor mastodonten als Live Nation / Ticketmaster die de sector al jarenlang kapotmonopoliseren. Solidariteit is geen solidariteit meer als het onder dwang gebeurt. Nu voel ik me meer een bank die een kleine lening uitkeert aan Live Nation dan een consument die waar krijgt voor zijn geld.

Users who are viewing this thread