Corona Virus en concerten/festivals

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Timmetje wrote:
En je kunt wel zeggen ‘je moet geen medelijden hebben met dat soort instanties’, maar met een gezin wat jaarlijks 1000 euro te besteden heeft voor Pinkpop tickets heeft, heb ik gezien mijn eigen financiële situatie ook weinig medelijden.


Maar met het gezin dat een paar jaar heeft gespaard, eindelijk eens zou gaan en nu het geld een jaar kwijt is wel?

Niet alles is zo zwart wit.

Het feit dat mensen een paar weken hebben om te bepalen wat ze willen doen maar wel langer dan een jaar mogen wachten op hun geld is gewoon absurd.

Volgens Smeets is Pinkpop bv niet hard getroffen en is het verzekeringstechnisch allemaal goed geregeld. Dan kan dat gel toch ook wel terug?

Ja maar ook dan noem ik dat, heel jammer, maar gewoon pech. Dikke vette pech.
Daar heeft toch niemand invloed op gehad? Dat is toch gewoon pech? Iedereen krijgt daar mee te maken, heel lullig maar Pinkpop is niet verantwoordelijk voor die pech.
Als dat geld terug zou kunnen, zou dat wel gebeuren, mag ik hopen tenminste..
Ideaal zou zijn als het in de gevallen waar het écht nodig is dat mensen hun geld terug krijgen, die mensen hun geld dan ook terugkrijgen. Dit is alleen niet te realiseren, dan zal iedereen z’n geld terug willen. Want waar leg je dan de grens op ‘échte noodzaak’?
Dat het een jaar duurt zal waarschijnlijk zijn omdat dan uit de inkomsten door drank, eten, en alles op het festival zelf alle mensen terug betaald kunnen worden die hun geld terug willen.

Waarom kunnen festivals als DGTL, Catch, Dagcollege etc. wel allemaal overgaan tot directe terugbetaling?
Waar een wil is...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Dit stond gister op 1Limburg:

Zaken goed afgedekt
Volgens Smeets is Pinkpop niet al te zwaar gedupeerd door het afgelasten van de editie 2020 vanwege het coronavirus. "Gelukkig zijn de zaken goed afgedekt. Alle 50 bedrijven die mee zouden doen, hebben beloofd volgend jaar opnieuw mee te doen. En er zijn veel kaarten verkocht, dat is ook verheugend." Tot nu toe heeft nog niemand het geld voor zijn kaartje van dit jaar teruggevraagd. De mail met uitleg hoe je dat geld terug kunt vragen, staat wel min of meer klaar voor verzending.

Snap echt niet dat mensen een jaar moeten wachten en daarbij ook nog eens maar een korte tijd krijgen om hun besluit te nemen. Had ze dan tot einde jaar gegeven met start nieuwe verkoop december oid. Ze komen hun klant 0,0 tegemoet.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Waarom kunnen festivals als DGTL, Catch, Dagcollege etc. wel allemaal overgaan tot directe terugbetaling?
Waar een wil is…
afhankelijk van welke kosten ze maken en hoeveel bezoekers er komen of hoeveel tickets al verkocht zijn. Staat volgens mij niet in verhouding met een uitverkocht Zwarte Cross of Lowlands.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.156
Het hele punt is dat de Europese Commissie de landen die deze regeling steunen (waaronder dus Nederland) op de vingers hebben getikt, maar vooralsnog geen strafprocedure zijn gestart. Het feit dat je ergens mee weg komt betekend natuurlijk niet dat het ook mag.
Ah, oké. Dat was dus toch voor de gehele voucherprocedure en niet alleen voor spotgoedkope vliegreisjes. Dan wordt ie wel interessant, ja. Aan de andere kant, las ook pas dat het Duitse Hof een beslissing van het Europese Hof heeft tegengesproken (ging weliswaar over een heel andere zaak, maar ter illustratie), wat dus ook betekent dat sommige landen zich niet zomaar bij een beslissing van een of andere Europese instelling zullen neerleggen.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
James wrote:
Waarom kunnen festivals als DGTL, Catch, Dagcollege etc. wel allemaal overgaan tot directe terugbetaling?
Waar een wil is…

afhankelijk van welke kosten ze maken en hoeveel bezoekers er komen of hoeveel tickets al verkocht zijn. Staat volgens mij niet in verhouding met een uitverkocht Zwarte Cross of Lowlands.

DGTL trekt gigantisch veel bezoekers en is veel korter op het evenement gecancelled (= meer kosten reeds gemaakt).
Bovendien hebben dit soort organisaties minder diepe zakken dan een bedrijf als MOJO of Friendly Fire, het is gewoon onwelwillend zijn tegenover je klanten.
Biedt gewoon restitutie binnen redelijke termijn (zeg; drie maanden maximaal) aan OF een ticket voor volgend jaar.
Op die manier hoef je niemand teleur te stellen en ik geloof er werkelijk waar niks van dat bovengenoemde bedrijven dan ook maar in de buurt van een faillissement zouden komen.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
James wrote:
Het hele punt is dat de Europese Commissie de landen die deze regeling steunen (waaronder dus Nederland) op de vingers hebben getikt, maar vooralsnog geen strafprocedure zijn gestart. Het feit dat je ergens mee weg komt betekend natuurlijk niet dat het ook mag.

Ah, oké. Dat was dus toch voor de gehele voucherprocedure en niet alleen voor spotgoedkope vliegreisjes. Dan wordt ie wel interessant, ja. Aan de andere kant, las ook pas dat het Duitse Hof een beslissing van het Europese Hof heeft tegengesproken (ging weliswaar over een heel andere zaak, maar ter illustratie), wat dus ook betekent dat sommige landen zich niet zomaar bij een beslissing van een of andere Europese instelling zullen neerleggen.

Ik dacht dat ik in een talkshow een jurist had horen zeggen dat het voor de gehele voucherprocedure gold, maar moet eerlijk bekennen dat ik dit nu niet zo snel kan terugvinden. Misschien omdat ze in dit geval ook aanbieden om je geld terug te geven, al is het pas na 14 maanden, dat de vlieger in deze situatie niet opgaat.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.156
wenteldave wrote:

James wrote:
Het hele punt is dat de Europese Commissie de landen die deze regeling steunen (waaronder dus Nederland) op de vingers hebben getikt, maar vooralsnog geen strafprocedure zijn gestart. Het feit dat je ergens mee weg komt betekend natuurlijk niet dat het ook mag.


Ah, oké. Dat was dus toch voor de gehele voucherprocedure en niet alleen voor spotgoedkope vliegreisjes. Dan wordt ie wel interessant, ja. Aan de andere kant, las ook pas dat het Duitse Hof een beslissing van het Europese Hof heeft tegengesproken (ging weliswaar over een heel andere zaak, maar ter illustratie), wat dus ook betekent dat sommige landen zich niet zomaar bij een beslissing van een of andere Europese instelling zullen neerleggen.

Ik dacht dat ik in een talkshow een jurist had horen zeggen dat het voor de gehele voucherprocedure gold, maar moet eerlijk bekennen dat ik dit nu niet zo snel kan terugvinden. Misschien omdat ze in dit geval ook aanbieden om je geld terug te geven, al is het pas na 14 maanden, dat de vlieger in deze situatie niet opgaat.
'k Zit daar ook in het ongewisse. Had namelijk ook het idee dat er voor de hele procedure gold, maar daarna heb ik in het nieuws alleen maar iets gezien over vliegers. Echter bieden ze bij die reisjes ook 'gewoon' een geld-terugoptie aan, zijt het inderdaad na een jaar. Dat is dus min of meer hetzelfde.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Maar dat Smeets aangeeft dat ze de schade kunnen hebben komy mede door dit soort oplossingen. Ook al is er een festival niet doorgegaan wil niet zeggen dat ze niet veel voorbereidingskosten hebben gemaakt. Het is nu niet dat van Eerdenburg, Jan Smeets en Westerik dit geld wan het verbrassen zijn aan champagne, dure auto’s en hoeren (alhoewel ik Jan niet zeker heb).

Op korte termijn is het even kut dit verlies. Maar het bedrag is niet super groot, wij moeten de klap van € 180,00 makkelijker op kunnen vangen dan dat een bedrijf in 1 klap miljoenen moet uitbetalen. In principe moeten wij als liefhebbers ook solidair zijn naar evenementen toe.

Ik ben denk ook meer dan € 1000,- “kwijt” aan kaarten dit jaar. Maar het is crisis, en het is helaas zullen we met zijn allen dit moeten gaan opvangen. Het is geen goed nieuws show helaas.

 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.156
Op korte termijn is het even kut dit verlies. Maar het bedrag is niet super groot, wij moeten de klap van € 180,00 makkelijker op kunnen vangen dan dat een bedrijf in 1 klap miljoenen moet uitbetalen. In principe moeten wij als liefhebbers ook solidair zijn naar evenementen toe.
Hebben 'wij' relatief gezien niet hetzelfde?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Indiaantje89 wrote:
Op korte termijn is het even kut dit verlies. Maar het bedrag is niet super groot, wij moeten de klap van € 180,00 makkelijker op kunnen vangen dan dat een bedrijf in 1 klap miljoenen moet uitbetalen. In principe moeten wij als liefhebbers ook solidair zijn naar evenementen toe.


Hebben ‘wij’ relatief gezien niet hetzelfde?
Nee? Want het zijn niet je volledige inkomsten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Solidariteit is in dit geval eenrichtingsverkeer helaas….
Nee hoor, zo kunnen ze leveranciers en eigen personeel e.d. ook blijven ondersteunen, het gaat ook om een hele markt en industrie he. Wij zouden voor koningsdag voor een evenement van alles regelen (netwerk gerelateerd), daar hebben ruim 3 maanden voorbereiding ingezeten. Die kosten moeten ook betaald worden.

Ze zijn echt niet bezoekers aan het pesten hoor.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Je snapt wat ik bedoel. De klant wordt vrijwel altijd geacht solidair te zijn maar het is vrijwel altijd eenrichtingsverkeer.

Pinkpop had zo bijvoorbeeld op zijn minst de klant een langere tijd tot nadenken kunnen aanbieden. Of meer duidelijkheid over het overzetten van het programma kunnen verschaffen. Doen ze niet. Ze roepen tegen de media dat ze niet zwaar getroffen zijn maar laten de klant wel een jaar en twee maanden op zijn of haar terugbetaling wachten en geven ze amper ruimte om erover na te denken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Je snapt wat ik bedoel. De klant wordt vrijwel altijd geacht solidair te zijn maar het is vrijwel altijd eenrichtingsverkeer.

Pinkpop had zo bijvoorbeeld op zijn minst de klant een langere tijd tot nadenken kunnen aanbieden. Of meer duidelijkheid over het overzetten van het programma kunnen verschaffen. Doen ze niet. Ze roepen tegen de media dat ze niet zwaar getroffen zijn maar laten de klant wel een jaar en twee maanden op zijn of haar terugbetaling wachten en geven ze amper ruimte om erover na te denken.
In een normale situatie zou ik je gelijk geven, maar het is dikke crisis hè vergeet dat niet. Pinkpop kan mogelijk best een jaartje hebben, maar dan nog doet het zeer hoor. En denk ook aan hun onder leveranciers. Dat ze nooit solidair zijn vind ik te makkelijk. Smeets geeft best veel geld uit aan goede doelen.

We moeten niet denken dat wie hier allemaal zonder kleerscheuren vanaf komen. Solidair zijn is leuk in het sprookjesboekje, maar de economie werkt helaas toch echt iets anders. Geef de sector ook de kans om er bovenop te komen. Jij en ik komen niet heel veel verder in het leven met die honderd euro (of wat voor bedrag ook). Maar een hele sector geef je we meer lucht door niet gelijk miljoenen terug te eisen. Denk dat we dat niet mogen vergeten.

En nogmaals ik heb begrip voor de mensen die het nu hard nodig hebben, maar als het van dat beetje geld moet afhangen... tsja. We moeten ook naar het groter plaatje kijken natuurlijk. En in een bizarre crisis als dit gaat niet iedereen daar zonder kleerscheuren vanaf komen. Dat is de pijnlijke situatie waar we nu ons in bevinden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.156
Mag ik die gift van 'ons,' want dat is het toch wel, later dan ook terugzien in lagere ticketprijzen, consumptieprijzen, etc.? Zeg maar, als dank voor hetgeen wat wij met z'n allen voor de sector hebben gedaan?
Ik acht die kans heel miniem...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Niemand gaat hier inderdaad zonder kleerscheuren vanaf komen.

Het irritante is, vind ik iig, dat de klant continu gevraagd wordt om solidair te zijn met gigantisch grote bedrijven die het wel als eenrichtingsverkeer (van klant naar bedrijf) zien. Solidair om een coupon te ontvangen met een houdbaarheidsdatum, solidair om meer dan een jaar op je geld te wachten, solidair dat die naam op dat festival waarvoor je je kaartje hebt gekocht misschien niet meer komt.... en dat is allemaal tot op zekere hoogte prima, maar het is jammer dat dat stukje solidariteit en transparantheid vanuit de bedrijven zelf dan ontbreekt. In betere tijden waren ze niet solidair naar klanten (ziek? Pech, geld niet terug. Dingen als Seatwave, spelfoutje op je vliegticket? Bijbetalen! Etc) maar nu ook niet. Een Pinkpop, dat mensen maar tot 15 juni (!!!!) de kans geeft om hun beslissing te maken kan het niet maken om de klanten die 200 euro hebben uitgegeven aan een ticket te vragen om solidair te zijn. Dat moet ook enigszins twee kanten op gaan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Mag ik die gift van ‘ons,’ want dat is het toch wel, later dan ook terugzien in lagere ticketprijzen, consumptieprijzen, etc.? Zeg maar, als dank voor hetgeen wat wij met z’n allen voor de sector hebben gedaan?
Ik acht die kans heel miniem…
Ja je mag volgend jaar compleet gratis dankzij je donatie van dit jaar ;). We moeten maar eens afwachten hoe de festival industrie uberhaupt hier uit gaan komen. En ja ze mogen best eens kijken naar wat kosten van de evenementen sector hoor. Maar ook daar hebben wij zelf aan meegeholpen door de eisen steeds hoger te leggen. Je kan het ook met een stuk minder doen, maar dat zal je ook terug zien op het festival. Dat hoeft niet slecht te zijn naar mijn mening. Maar wij zijn ook maar een spil van de industrie.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Niemand gaat hier inderdaad zonder kleerscheuren vanaf komen.

Het irritante is, vind ik iig, dat de klant continu gevraagd wordt om solidair te zijn met gigantisch grote bedrijven. Solidair om een coupon te ontvangen met een houdbaarheidsdatum, solidair om meer dan een jaar op je geld te wachten, solidair dat die naam op dat festival waarvoor je je kaartje hebt gekocht misschien niet meer komt…. en dat is allemaal prima, maar het is jammer dat dat stukje solidariteit en transparantheid vanuit de bedrijven zelf dan mist. In betere tijden waren ze niet solidair naar klanten (ziek? Pech, geld niet terug. Etc) maar nu ook niet. Een Pinkpop, dat mensen maar tot 15 juni (!!!!) de kans geeft om hun beslissing te maken kan het niet maken om de klanten die 200 euro hebben uitgegeven aan een ticket te vragen om solidair te zijn. Dat moet ook enigszins twee kanten op gaan.
Je kan er gewoon een annuleringsverzekering bij nemen hoor, niemand houd je tegen ;). Maar dat is ook een andere discussie. De bedenktijd lijkt idd misschien (te) kort. Maar die info is wel degelijk van belang voor de organisatie hoe ze 2021 aan de slag kunnen.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat niemand hun geld terug zou krijgen.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken