Corona Virus en concerten/festivals

Ik ben zelf jurist, niet perse op het gebied van privaatrecht, maar je koopt iets waar duidelijk een datum op staat. Je hebt gewoon recht op je geld terug als dat niet geleverd wordt. Volgens mij kan regelgeving daaromtrent niet veel duidelijker zijn. Het feit dat je geld terug mag en kan vragen, maakt dat je de overeenkomst dus kan ontbinden (waar zou die plicht anders uit voortkomen).

Ik ben zelf wel benieuwd wat een rechter vindt van pas terugbetalen als het de schuldenaar schikt. Lastig om dit te voorspellen daar er geen precedent is, maar ik kan me best voorstellen dat David hier net wat meer wordt beschermd dan Goliath.

Ik ben zelf jurist, niet perse op het gebied van privaatrecht, maar je koopt iets waar duidelijk een datum op staat. Je hebt gewoon recht op je geld terug als dat niet geleverd wordt. Volgens mij kan regelgeving daaromtrent niet veel duidelijker zijn. Het feit dat je geld terug mag en kan vragen, maakt dat je de overeenkomst dus kan ontbinden (waar zou die plicht anders uit voortkomen).

Ik ben zelf wel benieuwd wat een rechter vindt van pas terugbetalen als het de schuldenaar schikt. Lastig om dit te voorspellen daar er geen precedent is, maar ik kan me best voorstellen dat David hier net wat meer wordt beschermd dan Goliath.
Ik heb een eigen bedrijf met een webshop, en we hebben dit soort zaken vrij goed uit laten zoeken destijds met juristen. Wat betreft de datum dat klopt ook niet helemaal, de organisatie is vrij om de datum aan te passen.

Er staat wel een datum op, maar niet bindend volgens mij. Er staat ook in de voorwaarde dat dit aangepast kan worden geloof ik (nu ken ik niet alle Mojo voorwaarden uit mijn hoofd, maar in principe kan je ze daar niet aan vastpinnen). Let maar op hoeveel evenementen "verplaatst" zijn naar 2021, dat is puur juridisch. En het is niet dat ze niet kunnen leveren om dat ze in gebreken gesteld zijn, er is spraken van overmacht. Het is geen normale annulering, en dan rolt de dobbelsteen toch de andere kant op. Het is geen standaard annulering van een evenement.

Je kan het proberen hoor, maar ik denk dat je het echt af gaat leggen tegen Goliath. Het enige wat je het evenement kan verwijten is dat je je geld te laat terug krijgt. Maar ik denk niet dat een rechter daar over gaat oordelen over dit bedrag.

Moreel gezien vind ik het een ander verhaal. Vooral festivals die zich op een bepaalde manier geprofileerd hebben en geen enkele solidariteit tonen, fuck you inderdaad. De eerst stap die je kan/moet zetten is eerst met de organisatie er uit proberen te komen.

En dan komt er nog een juridische kwestie bij of festivals wel als verplaatst kunnen worden beschouwd. Die festivals stonden sowieso ook met een editie in 2021 gepland. In mijn ogen valt er prima iets voor te zeggen dat je ze als geannuleerd kunt beschouwen.

Anyway, ik zou er ook niet de tijd en moeite in willen steken, maar ik denk toch dat David niet zo heel slecht zou staan.

Het idee dat festivals worden "verplaatst" is idd ietwat lachwekkend....

Als een Pinkpop of Werchter volgend jaar met compleet andere headliners komt hebben ze in dit argument helemaal geen poot om op te staan.

Anyway, benieuwd naar die conferentie vanavond. Hoop dat de versoepelingen niet te vroeg komen.

Als een Pinkpop of Werchter volgend jaar met compleet andere headliners komt hebben ze in dit argument helemaal geen poot om op te staan.

Tja, in principe koop je een (combi)ticket voor een festival. Je weet dat daar sowieso altijd namen van kunnen wegvallen of vervangen worden. Kijk naar de Foo Fighters in 2015.

Je ziet dat niet alleen Pinkpop of Rock Werchter, maar zowat élk festival ter wereld het over uitstellen heeft. Dat is natuurlijk niet voor niets.

In een normale situatie is dat zeker zo. Maar een geheel andere lineup of headliners is natuurlijk wel een ander verhaal dan 1 band die niet komt door omstandigheden.

Dat "verzet ipv geannuleerd" is volgens mij vooral verzekeringstechnisch allemaal. Maar ik hoop met je mee dat de meeste affiches gewoon intact blijven. :) Helemaal gezien 2020 best een vet festivaljaar leek te gaan worden!

Je koopt kaarten voor het festival, niet voor een act/acts. Dan moet je naar een los concert gaan.
Dat jij daar niet bij stilstaat, en per sé dié acts wil zien waar je voor komt, is logisch, maar zo werkt het niet.
Ze noemen het niet voor niets een 'vrijdag-ticket', 'weekend-ticket' en niet een 'RHCP-op-Pinkpop-ticket'.
Ik snap de onvrede over het late terugbetalen, maar het is niet zo 'dat je geen waar voor je geld krijgt'.
Jij krijgt gewoon een Pinkpop vrijdagticket, wel voor 2021. Balen als je favoriete acts dan niet komen.
Dat heet pech, dat kun je wel eens hebben. Dit is niemand z'n 'schuld'. Je hebt gewoon een aankoop gedaan, en achteraf heb je dat geld nodig, ja super lullig maar Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood.
'Jij' in mijn bericht is onpersoonlijk gebruikt, en voor geen een gebruiker specifiek bedoeld. Laat ik dat er even bij zeggen.

Je hebt gewoon een aankoop gedaan, en achteraf heb je dat geld nodig, ja super lullig maar Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood.

Ja maar die aankoop wordt dus niet geleverd op de afgesproken datum.
En je zegt wel 'Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood' maar wij als consument worden op dit moment juist verantwoordelijk gehouden voor hun geldnood, omdat ze niet terugbetalen. Ticketmaster en Eventim zijn allebei bedrijven die al jaren hun zakken aan het vullen zijn en de consument stelselmatig uitknijpen m.b.t. ticketprijzen, servicekosten en voorheen zelfs doorverkoopservices waaraan zij ontzettend veel geld overhielden. Je moet echt geen medelijden met dit soort instanties hebben. Ik heb als consument geen enkele moeite met een voucher/ticket bewaren van de club of concertzaal op de hoek die iedere euro moeten omdraaien om rond te komen, maar bedrijven als Ticketmaster die nu zielig gaan doen.. houd toch op.
Mensen die hun brood/huur/studie niet meer kunnen betalen omdat zij hun baan kwijt zijn hebben naar mijn mening nog altijd recht op restitutie, binnen een maand wel te verstaan. Als organisatie zou je alleen al vanuit ethisch standpunt deze groep altijd tegemoet moeten komen.

Je koopt kaarten voor het festival, niet voor een act/acts. Dan moet je naar een los concert gaan.
Dat jij daar niet bij stilstaat, en per sé dié acts wil zien waar je voor komt, is logisch, maar zo werkt het niet.
Ze noemen het niet voor niets een ‘vrijdag-ticket’, ‘weekend-ticket’ en niet een ‘RHCP-op-Pinkpop-ticket’.
Ik snap de onvrede over het late terugbetalen, maar het is niet zo ‘dat je geen waar voor je geld krijgt’.
Jij krijgt gewoon een Pinkpop vrijdagticket, wel voor 2021.
Zou dus ook betekenen dat, als Pinkpop heel het progamma schrapt maar het festival zelf wel door laat gaan, alleen dan dus zonder acts, dat jij daar akkoord mee moet gaan, omdat je betaald hebt voor die dag.
Ja, ik geloof hier niet zo in. Voeg me bij huisjurist Oasis in deze.

[quote quote=402971Als organisatie zou je alleen al vanuit ethisch standpunt deze groep altijd tegemoet moeten komen.[/quote]
Ik betwijfel of die organisaties weten wat 'ethisch' betekent als het niet over hun eigen belang gaat.

Edit: Je is nog steeds onpersoonlijk, gedurende het hele bericht.
RubenFrusciante wrote:
Je hebt gewoon een aankoop gedaan, en achteraf heb je dat geld nodig, ja super lullig maar Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood.

En je zegt wel ‘Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood’ maar wij als consument worden op dit moment juist verantwoordelijk gehouden voor hun geldnood, omdat ze niet terugbetalen. Ticketmaster en Eventim zijn allebei bedrijven die al jaren hun zakken aan het vullen zijn en de consument stelselmatig uitknijpen m.b.t. ticketprijzen, servicekosten en voorheen zelfs doorverkoopservices waaraan zij ontzettend veel geld overhielden. Je moet echt geen medelijden met dit soort instanties hebben. Ik heb als consument geen enkele moeite met een voucher/ticket bewaren van de club of concertzaal op de hoek die iedere euro moeten omdraaien om rond te komen, maar bedrijven als Ticketmaster die nu zielig gaan doen.. houd toch op.
Mensen die hun brood/huur/studie niet meer kunnen betalen omdat zij hun baan kwijt zijn hebben naar mijn mening nog altijd recht op restitutie, binnen een maand wel te verstaan. Als organisatie zou je alleen al vanuit ethisch standpunt deze groep altijd tegemoet moeten komen.
Ja omdat 'jouw geldnood' van een gezin is, en de geldnood van een festival van honderden banen.
Dat jij geen medelijden hebt met die geldkloppers om je hoofd boven water te houden, is jouw goedrecht, maar dat is het voor die organisatie andersom natuurlijk ook. Die hebben jou niet verplicht een ticket te kopen.
Je krijgt alsnog een Pinkpop ticket, weliswaar voor een jaar later.
En je kunt wel zeggen 'je moet geen medelijden hebben met dat soort instanties', maar met een gezin wat jaarlijks 1000 euro te besteden heeft voor Pinkpop tickets heeft, heb ik gezien mijn eigen financiële situatie ook weinig medelijden.
En je laatste argument is moeilijk hard te maken. Wanneer 'kan iemand z'n brood niet meer betalen'? Als hij vervolgens wel een flatscreen tv in huis heeft, afgelopen jaar naar Thailand op vakantie is geweest, of elke week gaat stappen? Is heel kinderachtig dit dat weet ik, maar ik verwacht niet dat er veel gezinnen zijn waarvan de situatie dusdanig slecht is, dat een Pinkpop ticket hun redt of kapot maakt.

RubenFrusciante wrote:
Ze noemen het niet voor niets een ‘vrijdag-ticket’, ‘weekend-ticket’ en niet een ‘RHCP-op-Pinkpop-ticket’.
Ik snap de onvrede over het late terugbetalen, maar het is niet zo ‘dat je geen waar voor je geld krijgt’.

Zou dus ook betekenen dat, als Pinkpop heel het progamma schrapt maar het festival zelf wel door laat gaan, alleen dan dus zonder acts, dat jij daar akkoord mee moet gaan, omdat je betaald hebt voor die dag.
Verschil is dat als je in dat geval een zaak aanspant je hem waarschijnlijk wint, maar in een geval met alleen een ander (kwalitatief vergelijkbaar) programma je hem keihard gaat verliezen.

Als ze de mogelijkheid geven om geld terug te nemen, doet iedereen dat. Je zou wel gek zijn als je dat niet deed, het was niet uitverkocht. Dus dan nu maar zekerheid dat je je geld terug hebt, en later opnieuw kopen.
Ik snap de onvrede allemaal heus wel hoor, maar als iedereen dan z'n ticket terugvraagt gaat elk festival, hoe groot ook, denk ik gewoon failliet, niet raar als je al je inkomsten terug moet geven.
Dat sommigen dat niks kan schelen en aan eigen belang denken, mag ieder zelf bepalen en is volkomen logisch, maar wat geeft die instanties niet het recht om dat ook zo te doen?
Men vergeet dat achter 'die instanties' ook gewoon mensen, gezinnen met zorgen zitten. De top van Live nation en Mojo heb ik weinig medelijden mee nee, maar net als overal is ook daar het geld niet gelijk verdeeld.
Ik wil zeker niet overkomen als een botte boer, maar het blijft gewoon een feit dat iedereen getroffen wordt en dat dit abnormale omstandigheden zijn en je dus wel kan willen dat de voorwaarden hetzelfde blijven zoals die vroeger waren, maar dat simpelweg gewoon niet altijd kan.

RubenFrusciante wrote:

Een festival heeft natuurlijk afhankelijk van omstandigheden het affiche onder voorbehoud. Dus bij wijziging binnen het affiche ligt dat binnen de rechten die een festival heeft.
Daarnaast is ook nog dat een festival nooit zomaar alle acts schrapt om vervolgens niets er tegenover te zetten. Er bestaat ook nog zo iets als een prestigieus oogpunt wat een festival hoog wil houden binnen haar mogelijkheden.
In principe, ja het programma kan gewijzigd worden, dat mag... Of dat leuk is, nee, meestal niet...

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

En je zegt wel ‘Pinkpop is niet verantwoordelijk voor jouw geldnood’ maar wij als consument worden op dit moment juist verantwoordelijk gehouden voor hun geldnood, omdat ze niet terugbetalen. Ticketmaster en Eventim zijn allebei bedrijven die al jaren hun zakken aan het vullen zijn en de consument stelselmatig uitknijpen m.b.t. ticketprijzen, servicekosten en voorheen zelfs doorverkoopservices waaraan zij ontzettend veel geld overhielden. Je moet echt geen medelijden met dit soort instanties hebben. Ik heb als consument geen enkele moeite met een voucher/ticket bewaren van de club of concertzaal op de hoek die iedere euro moeten omdraaien om rond te komen, maar bedrijven als Ticketmaster die nu zielig gaan doen.. houd toch op.

Ja omdat ‘jouw geldnood’ van een gezin is, en de geldnood van een festival van honderden banen.
Dat jij geen medelijden hebt met die geldkloppers om je hoofd boven water te houden, is jouw goedrecht, maar dat is het voor die organisatie andersom natuurlijk ook. Die hebben jou niet verplicht een ticket te kopen.
En je kunt wel zeggen ‘je moet geen medelijden hebben met dat soort instanties’, maar met een gezin wat jaarlijks 1000 euro te besteden heeft voor Pinkpop tickets heeft, heb ik gezien mijn eigen financiële situatie ook weinig medelijden.
En je laatste argument is moeilijk hard te maken. Wanneer ‘kan iemand z’n brood niet meer betalen’? Als hij vervolgens wel een flatscreen tv in huis heeft, afgelopen jaar naar Thailand op vakantie is geweest, of elke week gaat stappen? Is heel kinderachtig dit dat weet ik, maar ik verwacht niet dat er veel gezinnen zijn waarvan de situatie dusdanig slecht is, dat een Pinkpop ticket hun redt of kapot maakt.

De organisatie heeft mij uiteraard niet verplicht een ticket te kopen, maar jij sluit wel een overeenkomst met een vastgestelde datum waarbij uiteindelijk niet geleverd wordt. Zeker in ogenschouw nemend dat deze regeling in strijd is met Europese regelgeving valt dit echt niet goed te praten.

wenteldave wrote:

RubenFrusciante wrote:

Een festival heeft natuurlijk afhankelijk van omstandigheden het affiche onder voorbehoud. Dus bij wijziging binnen het affiche ligt dat binnen de rechten die een festival heeft.
Daarnaast is ook nog dat een festival nooit zomaar alle acts schrapt om vervolgens niets er tegenover te zetten. Er bestaat ook nog zo iets als een prestigieus oogpunt wat een festival hoog wil houden binnen haar mogelijkheden.
In principe, ja het programma kan gewijzigd worden, dat mag… Of dat leuk is, nee, meestal niet…
Ga alleen in op Rubens punt, hè. Over hoe dat overkwam, schreef ik mijn al niet realistische reactie.
Snap jullie standpunt ook, hoor, maar ik ga zelf nog steeds uit van "De klant is koning."

En je kunt wel zeggen ‘je moet geen medelijden hebben met dat soort instanties’, maar met een gezin wat jaarlijks 1000 euro te besteden heeft voor Pinkpop tickets heeft, heb ik gezien mijn eigen financiële situatie ook weinig medelijden.

Maar met het gezin dat een paar jaar heeft gespaard, eindelijk eens zou gaan en nu het geld een jaar kwijt is wel?

Niet alles is zo zwart wit.

Het feit dat mensen een paar weken hebben om te bepalen wat ze willen doen maar wel langer dan een jaar mogen wachten op hun geld is gewoon absurd.

Volgens Smeets is Pinkpop bv niet hard getroffen en is het verzekeringstechnisch allemaal goed geregeld. Dan kan dat geld toch ook wel terug? Waarom moeten ze daar dan een jaar op gaan zitten?

RubenFrusciante wrote:

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

Ja omdat ‘jouw geldnood’ van een gezin is, en de geldnood van een festival van honderden banen.
En je laatste argument is moeilijk hard te maken. Wanneer ‘kan iemand z’n brood niet meer betalen’? Als hij vervolgens wel een flatscreen tv in huis heeft, afgelopen jaar naar Thailand op vakantie is geweest, of elke week gaat stappen? Is heel kinderachtig dit dat weet ik, maar ik verwacht niet dat er veel gezinnen zijn waarvan de situatie dusdanig slecht is, dat een Pinkpop ticket hun redt of kapot maakt.

De organisatie heeft mij uiteraard niet verplicht een ticket te kopen, maar jij sluit wel een overeenkomst met een vastgestelde datum waarbij uiteindelijk niet geleverd wordt. Zeker in ogenschouw nemend dat deze regeling in strijd is met Europese regelgeving.
Mijn kennis over de Europese regelgeving is niet dusdanig groot dat ik hier inhoudelijk op kan reageren.
Het lijkt me wel, dat als je daarin gelijk hebt, deze situatie helemaal niet mogelijk zou kunnen zijn.. maar dat is het wel zoals we zien..
Dus dan zal er toch wel een regeling/verandering van voorwaarden/bijzondere omstandigheid zijn die ervoor zorgt dat dit de oplossing is zoals hij nu is.
Daar kun je het mee oneens zijn, maar mij lijkt het dat, als dit echt verboden zou zijn, niet zo'n beetje elk festival/concert een dergelijke betaalregeling zou treffen. Toch?

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

James wrote:

RubenFrusciante wrote:

De organisatie heeft mij uiteraard niet verplicht een ticket te kopen, maar jij sluit wel een overeenkomst met een vastgestelde datum waarbij uiteindelijk niet geleverd wordt. Zeker in ogenschouw nemend dat deze regeling in strijd is met Europese regelgeving.

Mijn kennis over de Europese regelgeving is niet dusdanig groot dat ik hier inhoudelijk op kan reageren.
Het lijkt me wel, dat als je daarin gelijk hebt, deze situatie helemaal niet mogelijk zou kunnen zijn.. maar dat is het wel zoals we zien..
Dus dan zal er toch wel een regeling/verandering van voorwaarden/bijzondere omstandigheid zijn die ervoor zorgt dat dit de oplossing is zoals hij nu is.
Daar kun je het mee oneens zijn, maar mij lijkt het dat, als dit echt verboden zou zijn, niet zo’n beetje elk festival/concert een dergelijke betaalregeling zou treffen. Toch?

Het hele punt is dat de Europese Commissie de landen die deze regeling steunen (waaronder dus Nederland) op de vingers hebben getikt, maar vooralsnog geen strafprocedure zijn gestart. Het feit dat je ergens mee weg komt betekend natuurlijk niet dat het ook mag.

Maar met het gezin dat een paar jaar heeft gespaard, eindelijk eens zou gaan en nu het geld een jaar kwijt is wel?

Niet alles is zo zwart wit.

Het feit dat mensen een paar weken hebben om te bepalen wat ze willen doen maar wel langer dan een jaar mogen wachten op hun geld is gewoon absurd.

Volgens Smeets is Pinkpop bv niet hard getroffen en is het verzekeringstechnisch allemaal goed geregeld. Dan kan dat gel toch ook wel terug?
Ja maar ook dan noem ik dat, heel jammer, maar gewoon pech. Dikke vette pech.
Daar heeft toch niemand invloed op gehad? Dat is toch gewoon pech? Iedereen krijgt daar mee te maken, heel lullig maar Pinkpop is niet verantwoordelijk voor die pech.
Als dat geld terug zou kunnen, zou dat wel gebeuren, mag ik hopen tenminste..
Ideaal zou zijn als het in de gevallen waar het écht nodig is dat mensen hun geld terug krijgen, die mensen hun geld dan ook terugkrijgen. Dit is alleen niet te realiseren, dan zal iedereen z'n geld terug willen. Want waar leg je dan de grens op 'échte noodzaak'?
Dat het een jaar duurt zal waarschijnlijk zijn omdat dan uit de inkomsten door drank, eten, en alles op het festival zelf alle mensen terug betaald kunnen worden die hun geld terug willen.

Users who are viewing this thread