wenteldave wrote:
wenteldave wrote:
Jesper wrote:
wenteldave wrote:
Jesper wrote:
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:
Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).
Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie “credit voucher” beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via “deze link”, welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van “slechts alleen de optie tot een voucher” gegeven wordt. Weet niet of er zo’n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.
Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven… tsja.
Helemaal mee eens. Dat idee had ik sowieso al bij heel het Bewaar Je Ticket-plan van de sector. Het staat op die site misschien wel duidelijk, maar in de praktijk zegt ieder festival of zaal dat je een voucher krijgt en wordt er geen enkel woord gerept over een volledige restitutie. Ik snap inderdaad dat ze moeten overleven, maar ik vind dit niet echt toelaatbaar. (Al wordt het waarschijnlijk wel toegestaan omdat ze die optie dus wel geven, zij het in de kleine lettertjes…).
In de FAQ bij Ticketmaster staat ook al:
“Juridisch gezien behoud je echter het recht op terugbetaling. We willen je verzoeken deze keuze goed te overwegen, en hier alleen om te verzoeken als je echt geen optie ziet om alsnog naar het verplaatste event toe te gaan, of als je echt geen gebruik kan maken van de voucherregeling. In dat geval kan je via dit contactformulier het geld voor je tickets terugvragen.”
Terwijl de voucheroptie van Ticketmaster “via de link in deze mail” (wanneer de optie bij Ticketmaster beschikbaar is) aan te vragen is. Zij gaan dus ook al dezelfde schijn ophouden als Paradiso…
Ja, echt onbegrijpelijk. Het klinkt een beetje alsof je jezelf moet gaan verantwoorden als je wenst geen gebruik te maken van de voucherregeling. Dat is van de zotte en daarom sta ik bijvoorbeeld ook niet achter het Belgische systeem.
Aan schijnvertoningen moet je gewoon niet beginnen als organisatie.
Ben ook best benieuwd naar de reactie van Ticketmaster als je zo’n contactformulier invult. Ik heb zo het vermoeden dat ze het dan zolang mogelijk proberen uit te stellen. “Heb je er wel goed over nagedacht?” “Je steunt de sector ermee zodat je later ook nog naar concerten kan gaan…” Blabla.
Ryanair doet precies hetzelfde, moet je ook direct contact met de klantenservice opnemen als je je geld terug wilt en een voucher kun je digitaal via een link in je mail aanvragen. En dan claimen ze ook nog dat het terugbetalen van bedragen nog maanden kan duren…