Wat. Een. Jaar. Een paar van mijn muzikale helden gezien, ruim boven de 80 optredens meegemaakt. De magie van live muziek is dit jaar weer helemaal terug!
Mijn top 10:
1: De Dijk, Zuiderpark Den Haag
Ik had ze nog nooit gezien. Heb ze in het prachtige Zuiderpark in Den Haag mee mogen maken. Na verslingerd te zijn geraakt aan de Dijk in de lockdowns, alle albums geluisterd te hebben, helemaal vooraan gestaan met een glimlach van oor tot oor. Een geweldige show, nog lekker 18 graden buiten. Dit staat voor mij persoonlijk echt op eenzame hoogte. Muziek, show, sfeer, locatie, alles klopte.
2: Queen + Adam Lambert, Sportpaleis, Antwerpen
Ongelofelijk. Elk nummer ken je, geweldig gespeeld en gezongen. Performance was over de top met een productie om je duimen bij af te likken. Legendarisch.
3: The Rolling Stones, Koning Boudewijn Stadion, Brussel
Het was lange mensen dag, ik moest op mn tenen staan om iéts te kunnen zien, het geluid was ruk. Maar dit alles maakte de heren helemaal goed met een fantastisch euvre en een show die Mick Jagger me daar wegzette! Ik hoop dat ik zoveel energie heb als ik 35 ben.
4: The War on Drugs, Sportpaleis, Antwerpen
Na in de lokale platenzaak al wat bandjes te hebben gezien, afgereisd naar Antwerpen voor misschien wel de beste indierockband ter wereld. De opbouw van de nummers is geniaal, de solos lekker lang uitgerekt (Under the Pressure!), de lichtshow ondersteunde de show goed. Een band die geen poespas nodig heeft, de muziek spreekt voor zich.
5: Rammstein, Goffertpark, Nijmegen
Het tegenovergestelde van m'n nummer 4. Helemaal over de top, een stage die op zichzelf al indrukwekkend is en gewoon onwijs sterke tanzmetal. Het werkte ook goed mee dat ik feuerzone kaarten had!
6: IDLES, Rock Werchter
Een uur lang werd het festival even anders genoemd. Random Werchter. Deze band is raar, eigenwijs maar ook wel belachelijk goed. De zanger had iedereen in zijn greep.
7: Michael Kiwanuka, Rock Werchter
Omver geblazen. Pure soul, recht uit het hart. Met tranen in mn ogen gekeken naar de beste soulman die op dit moment in de muziekindustrie actief is.
8: De Staat, 013, Tilburg
Productie op internationaal niveau, goede muziek met een heel erg eigen geluid en Torre is gewoon lekker maf. Hoge verwachtingen, ver overtroffen.
9: Sheila E, 013, Tilburg
Een funklegende. Ik heb hier intens van genoten. Gedragen door het percussie werk van Sheila E samen met haar stage presence en een lach om bij wijze van verliefd op te worden. A Love Bizarre indeed!
10: Sum 41, Rock Werchter
Ik hoef niet uit te leggen waarom voor wie er bij waren. Als je de hele main gaande krijgt om 12:45 ben je gewoon een ijzersterke frontman. Dit met een sterk repertoire en gas erop!
Eervolle vermeldingen voor New Cool Collective, The Last Internationale, Sloper, Splinter, Metallica, Pearl Jam, The Killers, Joost, Kim Wilde, Vandenberg, Airbourne, 21 Pilots, Turnstile, het feest bij Scooter en nog veel meer.
Pearl Jam had ik graag hoger gezet maar helaas had ik door de regen die donderdag dusdanig veel gestaan dat ik gewoon last van m'n rug had toen ik daar in het voorvak stond. Heel goed optreden maar dan geniet je toch wat minder.
Prachtig om te zien dit. Heerlijk diverse lijsten met vele muzikale stijlen. Zo te lezen heeft iedereen een te gek jaar gehad.
Ik dacht dat ik het bont had gemaakt maar dan lees ik dat teunajax de 356 shows aantikt dit jaar en de teller loopt .. dat is gewoon knap.
Ik wens iedereen alvast heel erg fijne feestdagen toe, geniet van de laatste concerten van het jaar en maak van 2023 nét zo een geweldig jaar! Blijf allemaal gezond en geniet vanaf volgende week van de altijd gezellige nostalgische Top 2000.
Next stop: podiumbeest Robbie Williams in het Sportpaleis.