Best Kept Secret 2023

Je nabeschouwing beginnen met "Voor het negende jaar op rij zakten muziekliefhebbers af naar safaripark De Beekse Bergen..." is toch wel een beetje pijnlijk na twee edities die om welbekende redenen niet doorgingen...

Het leuke aan dansendeberen is dat ze met veel enthousiasme echt heel veel muziek bespreken waar andere media zich vaak te verheven voor lijken te voelen. Minder leuk is dat ze geen eindredactie lijken te hebben en je dus vaak feitelijke onwaarheden, vreemde zinsconstructies en taalfouten krijgt.
 
Wat een fantastisch weekend heb ik gehad met 3 volgepakte dagen heerlijke muziek (niets gezien wat ik slecht vond)! Ik was elke dag al vroeg op het terrein en heb alles van begin tot eind kunnen zien wat op de planning stond. Pendelend tussen de TWO en The Secret het looptempo iets aangepast, genoeg gedronken en ik kon alles van (redelijk) vooraan zien, dansen én zonder probleem volhouden. Hier en daar een korte pauze en lekker gegeten (de paneer burger! de mushroom kebab!)

Mijn top 3 is duidelijk:
1. De Toegift (zo oprecht mooi)
2. Nation of Language
3. The Comet is Coming

Om de top 10 te completeren, in redelijk willekeurige volgorde:
-Black Country, New Road
-Crack Cloud
-Gretel Hänlyn
-Kevin Morby
-Charlotte Adigéry&Bolis Pupul
-Alvvays
-Sylvie Kreusch (ik krijg geen genoeg van haar)

De Muziekgieterij was sws een fantastiche plek om te zijn, ook tussen de optredens. Beetje jammer was wel de soundbleed tijdens De Toegift.

Het enige echt persoonlijk jammere vond ik dat ik, doordat ik Alvvays helemaal wilde zien en door de afstand vanaf The Secret, teveel heb gemist van Christine and the Queens. Dat had ik achteraf beter andersom kunnen doen. Ik vond hem namelijk fantastisch, wat een persoonlijke en pakkende performance (vind even geen betere woorden). Totaal anders dan een paar jaar geleden (lang leve ontwikkeling) en het greep me nu totaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: timbo, yeaghi en Sandow
Alleen de vrijdag en zaterdag geweest ivm concert Bruce op zondag. Beetje balen dat ik Aphex Twin, The Mars Volta, Alvvays en Japanese Breakfast heb moeten missen. Fijn om te lezen dat The Mars Volta goed was, zie ze morgen in Antwerpen.

Eerste keer voor mij dit festival. Weet niet wat het is, de warmte speelde zeker mee aangezien ik weinig zin had in hele krappe tenten te staan of dat teringeind van The Secret naar de One/Two te lopen. Vond de line-up ook niet wauw. Sfeer wel prima. Conclusie: de line-up moet écht goed zijn wil ik er nog eens heen gaan volgend jaar, festival heeft me niet dusdanig gegrepen. Hoewel dat sunset slot met voetjes in het water wel iconisch is.

Top10:
1. Interpol
2. Young Fathers
3. The 1975
4. Black Country, New Road
5. Chemical Brothers
6. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul
7. Psychedelic Porn Crumpets
8. Kevin Morby
9. Personal Trainer
10. Pitou
 
Laatst bewerkt:
Minder leuk is dat ze geen eindredactie lijken te hebben en je dus vaak feitelijke onwaarheden, vreemde zinsconstructies en taalfouten krijgt.
De slecht geconstrueerde zinnen en taalfouten, daar kan ik nog wel overheen lezen (ok, ik verbeter ze in mijn hoofd wel, maar daar heeft niemand last van). Maar dan staat er over de afstand tussen de Secret en de ONE/TWO: "Op een snel tempo deed je er ongeveer vijftien minuten over, wat toch veel te lang is." Zondag deed ik er tussen Surf Curse en Aphex Twin 10 minuten over om van tegen de barriers in de Secret tot aan de een-na-voorste rij bij de ONE te komen, inclusief drinken halen en naar het toilet gaan. En ik ben een out-of-shape ouwe vent, dus dat snelle tempo viel ook wel mee.
 
De slecht geconstrueerde zinnen en taalfouten, daar kan ik nog wel overheen lezen (ok, ik verbeter ze in mijn hoofd wel, maar daar heeft niemand last van). Maar dan staat er over de afstand tussen de Secret en de ONE/TWO: "Op een snel tempo deed je er ongeveer vijftien minuten over, wat toch veel te lang is." Zondag deed ik er tussen Surf Curse en Aphex Twin 10 minuten over om van tegen de barriers in de Secret tot aan de een-na-voorste rij bij de ONE te komen, inclusief drinken halen en naar het toilet gaan. En ik ben een out-of-shape ouwe vent, dus dat snelle tempo viel ook wel mee.
Akkoord, maar de gemiddelde festileaks muziek fanaat maakt die wandeling (TWO) wel tig keer per dag vanwege de grote overlap in genres en stijlen. Denk toch dat mensen optredens laten schieten die ze wel zouden gaan zien als de Secret op de plaats van de oude Three (waar nu de Floor is) zou staan omdat dat een stuk beter aan te lopen was Toch jammer. De Floor ( toen the FOUR) bevond zich toen ongeveer op de plek waar nu, in het bos. de toiltet units waren.
 
Akkoord, maar de gemiddelde festileaks muziek fanaat maakt die wandeling (TWO) wel tig keer per dag vanwege de grote overlap in genres en stijlen. Denk toch dat mensen optredens laten schieten die ze wel zouden gaan zien als de Secret op de plaats van de oude Three (waar nu de Floor is) zou staan omdat dat een stuk beter aan te lopen was Toch jammer. De Floor ( toen the FOUR) bevond zich toen ongeveer op de plek waar nu, in het bos. de toiltet units waren.
Ik ben ook iemand die vooral bands in TWO, Secret en Casbah wil zien en ik vond het allemaal wat overdreven opgeschreven. Sowieso waren er maar heel weinig momenten waarop een set van de Secret direct op een set van ONE, TWO of Casbah aansluit, er zat bijna altijd minstens een kwartier tussen. Ik kom weinig op de Floor, maar vind de locatie wel goed aanvoelen.
 

Kijkt u eens :)
Meteen weer een foute datum. 2023 ipv 2024. 😂
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Jelle, team-0 en Brian
Ik hou het korter dan vorig jaar, maar wil toch wat neerpennen.

1. Julia Jacklin
Wonderschoon gezongen en gespeeld. Mooie nummers ook! Kende haar natuurlijk al wel, maar had niet verwacht dat het zo goed zou zijn. Ze heeft de juiste snaar bij mij geraakt dus ik heb een traantje weg moeten pinken.
2. Young Fathers
Wauw, wauw, wauw, wat was dit indrukwekkend, wat een show! Speelden werkelijk alsof hun leven ervan afhing. Zo veel energie, zo veel overtuiging, zo veel overgave. Echt steengoed! Waarschijnlijk een show die mij langer bij zal blijven dan die van Julia Jacklin, maar toch.
3. The Mars Volta
Poah, nog zo'n geoliede machine die maar doordenderde. Vooraf had ik lichte vrees of dit vergane glorie zou zijn, maar daar bleek niets van waar. Wat kunnen deze gasten spelen zeg. Goede mix ook van allerlei verschillende genres zonder dat het ergens ook maar overvloedig werd.
4. Joey Valence & Brae
Hiphop van het soort dat een lach op je gezicht tovert en je naar de voorste rijen van het publiek toetrekt om mee te feesten en te pitten. Dit was nog dag 1 redelijk vroeg, dus ik had nog genoeg kruid om te verschieten hier. En dat heb ik gedaan ook!
5. Marathon
Ondanks dat ik The Casbah nog steeds 3 keer niks vind, ben ik er wel weer met enige regelmaat geweest dit weekend en dit was het beste wat ik daar gezien heb. Die broeierige post-punk sound kennen we genoeg van soortgelijke bands als Shame, Fountaines DC en noem ze allemaal maar op. Deze band hoort wat betreft in dat rijtje thuis. Dat hebben ze op basis van deze set meer dan verdiend.
En dan van plek 6 tot en met zoveel in volgorde van programmering: Gretel Hänlyn, The Voidz (beter dan The Strokes vorig jaar), Unknown Mortal Orchestra, Caroline Polachek (Jessie Ware is voor mij de Alt-Queen of Pop, maar dit was ook heel goed), The Chemical Brothers (middenstuk was niet superboeiend, maar leuk om een keer gezien te hebben), Kevin Morby, The Cool Greenhouse (Muziekgieterij sessie), Black Country, New Road, Tinariwen (van zonnebril geruild met een random voorbijganger terwijl ik pootje baden was), Lankum, Hammok, Terzij De Horde, Interpol (beste van alle drie de passages), Psychedlic Porn Crumpets, Crack Cloud, Kurt Vile & The Violators, Japanese Breakfast, Oumou Sangaré, Alvvays, Aphex Twin (heb geprobeerd hier nog iets dansbaars van te maken, maar mijn rug en voeten hadden hier toch wat moeite mee zo op het einde van dag 3. Ondanks dat vond ik toch heel vet om een keer mee te maken en zullen die laatste 5 minuten voor altijd een lach op mijn gezicht toveren als ik daaraan terugdenk)
Nog een handje vol andere acts die ik overigens nog steeds voldoende tot goed vond. Zo'n goed jaar was dit.
Een na laatst. Nation of Language
Ik wijt het aan een combinatie van factoren. Allereerst ben ik eigenlijk met tegenzin weer dat hele pokke-eind naar The Secret gelopen. Het was bloedheet in de volle zon terwijl de tent al bomvol stond. Heb nog wel een plek in de schaduw weten te vinden aan de zijkant net buiten de tent, maar vanaf daar kon ik er niet lekker in komen. Uit die synth kwam wat gebliep, die zanger stond raar te dansen en bass hoorde ik wel, maar dit leek niet bij die bassist vandaan te komen, dus wat hij daar deed begreep ik ook niet helemaal. Hier ben ik dus weer ook eerder weggegaan voor Oumou Sangaré al begon De Staat toen ook net in The Casbah, dus ben daar ook nog even blijven plakken. Niets gezien, maar klonk beter dan NoL.
Laatst. The 1975
Het enige optreden dat ik actief beu ben gaan vinden, maar toch een kans heb gegeven, omdat er nagenoeg niets anders geprogrammeerd stond op andere podia.

Gele show van De Staat was de enige van de 3 die ik in zijn volledigheid gezien heb. Eerste twee nummers deden het goed bij mij, laaste nummer ook, maar ik keer op keer moet ik toch weer concluderen dat de eerste twee albums van De Staat toch echt de beste waren. Wel een heel leuk concept dat volgens mij goed heeft uitgepakt en ook prima past op een festival als BKS. Wat betreft dus voor herhaling vatbaar.
Het blijft heel tof om van die orkestprojecten op een festival te zien, maar deze keer was het in de vorm van Sarah Neutkens x Kamarata Zuid niet heel bijzonder. Jammer dat ze zelf weinig meespeelde en als ze dat wel deed speelde ze precies dezelfde noten als het orkest. Toch ben ik er bij een vergelijkbaar project de volgende keer uiteraard weer bij.

Beste editie van alle edities? Ja, denk het toch wel. 3 dagen langs was er een onzettend brede, maar zeer solide programmering met vrijwel niets ertussen wat niet de moeite waar was.

Dan nog wat algemene opmerkingen: de terreinindeleling van voordat Maurits directeur werd vond ik echt een heel stuk beter. Slaat nergens op hoe ver het lopen is naar The Secret en dat hele gebied na de ingang doorkruis je slechts twee keer per dag, bij binnenkomst en bij het aftaaien.
Heel blij met de grotere Secret, wat mij betreft is dit formaat perfect. Nu The Casbah nog. Haal die picnictafels weg aan de rechterzijde en je hebt de ruimte om hem twee keer zo breed en daarmee ook een stuk hoger te maken, waardoor het podium op zijn beurt ook weer verhoogd kan worden.
Programmering op de ONE was matig, maar ik heb me er naast Oscar & The Wolf en The 1975 ook niet echt aan gestoord, omdat er op andere podia telkens een beter alternatief tegenover stond. Er mag voor de ONE best wat scherper geprogrammeerd worden, maar hier hoeft ook weer niet al het budget aan op te gaan. Dat hebben we eerdere edities wel gemerkt dat het eigenlijk de hele dag wachten was op Radiohead bijvoorbeeld en er verder weinig interessants op de planken stond.
En jammer dat het programma van De muziekgieterij dit jaar op hetzelfde tijdstip op gang kwam als de andere podia. Vorig jaar begon het hier een uur eerder waardoor het hier heerlijk wakker worden was met een bakkie in de hand.

Morgen maar weer een kaartje bemachtigen voor volgend jaar!
 
Laatst bewerkt:
Een frustratie die we heel vaak hoorden terugkeren op het terrein, was het systeem met de plastieken bekertjes. In tegenstelling tot vroeger wanneer je herbruikbare bekers kreeg, moest je het nu doen met een plastieken beker dat niet eens herbruikbaar is. Je kreeg een token in ruil voor de beker, maar zo’n fragiele bekertjes zijn heel moeilijk intact bij te houden waardoor je toch al snel eens extra in de portemonnee moest grabbelen als je het kwijt raakte en telkens een euro voor het bekertje moest betalen.
Ik heb letterlijk geen enkele keer bij hoeven te betalen voor mijn bekertje. Snap niet zo goed waar dit vandaan komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd
Wel grappig, aan de ene kant klaagt men over te veel geluid dat lekt vanuit andere podia. Anderzijds wil men de podia dichter bij elkaar hebben.
Tja is ook beetje gezeik om niks: je kan gewoon in 10-15 minuten van de Secret naar een topplek op de One lopen en dan is de One al veel eerder goed te volgen.
Daarnaast zijn er meerdere looproutjes, kom je langs veel eettentjes, barren, een toilet bij de Secret en dat geniaal geplaatste WC eiland tussen de Floor en de One dus zelfs dat zit goed in elkaar. Loop je naar de Two dan kan je door het bos en heb je meteen de mooiste looproute van de grotere festivals in Nederland te pakken.

Ga eens naar DTRH en probeer van de Teddy Wider naar de Halva te lopen dan ben je zo 30 minuten bezig met die horde aan mensen die daar loopt als het een beetje populaire acts zijn.
 
Het leuke aan dansendeberen is dat ze met veel enthousiasme echt heel veel muziek bespreken waar andere media zich vaak te verheven voor lijken te voelen. Minder leuk is dat ze geen eindredactie lijken te hebben en je dus vaak feitelijke onwaarheden, vreemde zinsconstructies en taalfouten krijgt.
Die is er volgensmij wel, maar gezien het hoeveel dat die posten vind ik het niet gek dat er soms wat bij inschiet.
 
Belangrijker punt: 'Een grote naam voor volgend jaar ligt ook al vast, teaset Westerik. ‘Onder het kopje nostalgisch en eigenwijs. En straks weer met iets heel nieuws bij ons.’'

Thoughts?
 
Belangrijker punt: 'Een grote naam voor volgend jaar ligt ook al vast, teaset Westerik. ‘Onder het kopje nostalgisch en eigenwijs. En straks weer met iets heel nieuws bij ons.’'

Thoughts?
Deze discussie is al gaande in het BKS 2024 topic ;)
 
Belangrijker punt: 'Een grote naam voor volgend jaar ligt ook al vast, teaset Westerik. ‘Onder het kopje nostalgisch en eigenwijs. En straks weer met iets heel nieuws bij ons.’'

Thoughts?
Totale gok: Sigur Ros. Nostalgisch want eerste editie stonden ze er ook (en hoogtepunt ligt toch ook wel weer 15 jaar achter ons), eigenwijze muzieksoort, nieuw album komt over een maand uit.
 
Ik heb letterlijk geen enkele keer bij hoeven te betalen voor mijn bekertje. Snap niet zo goed waar dit vandaan komt.
Ja, precies. Als je ze in je kontzak propt en er een half uur op zit worden ze nog steeds aangenomen. Plus, ik heb op vrijdagnacht onderweg van de Floor naar de Secret een stapel achtergelaten bekers gepakt en ingeleverd. Hoefde ik me de rest van het weekend sowieso niet druk te maken of ik mijn lege beker nog wel bij me had.
 

Users who are viewing this thread