Hier als beloofd een wat uitgebreidere impressie.
Ik vond het een fijne editie. Waar ik een half jaar geleden nog wat moeite had om de parels in het programma te vinden bleek het muzikaal uiteindelijk gewoon weer een erg sterk festival te zijn.
Met wel wat dingen anders dan anders, want voor mij was de ONE dit jaar zeker niet de centrale plek van het festival; ik heb er maar 3 volledige optredens gezien. Vooral The Secret was dit jaar de plek waar muzikaal het meest te beleven was. Gelukkig was er geluisterd naar de oproep om daar een grotere tent neer te zetten.
En ook de verdeling over de dagen voelde scheef. De vrijdag was een wat lastige dag om er in te komen, de zaterdagavond was zeer matig, na een paar erg mooie optredens in de middag. Maar de zondag was een BKS-dag zoals je die hoopt, met een heerlijke afwisselende programmering die bijna over de hele dag supersterk is. Hopelijk blijft dat het hart van dit festival voor de komende jaren.
Mijn BKS dan: De vrijdag is wel vaker een wat stugge dag, en dat was het dit keer ook.
Silvana Estrada moest het met een halflege Secret doen en kwam hier niet echt tot haar recht.
Daarna voelde
Personal Trainer veel meer als een echte start van het festival. Band en publiek wilden er een leuk indie-feestje van maken, en dat ging goed. Vorige jaar zag ik ze nog op LGW? en dat was echt een mismatch, maar op BKS doet deze band het geweldig.
MIjn enige bezoekje dit weekend aan de Casbah voor
Glass Beams. Een soort Khruangbin, maar dan allemaal net wat minder aansprekend. Ze schijnen iets te doen met maskers, maar op dat lage podium zie je daar helemaal niets van. Jammer. Daarna een stuk
Charlotte Adigery & Bolis Pupul wat voor mij teveel een herhaling was van de set die zij in november op LGW? speelden.
Unkown Mortal Orchestra is muzikaal niet zo spannend, maar het publiek voorin de TWO ging nog behoorlijk los. Een gezellig uurtje; de nieuwe nummers pasten goed in de set.
The 1975 een paar nummers geprobeerd, maar het was echt geen doen, dus maar op tijd terug naar TWO voor
Caroline Polachek. En hoe goed de nummers in elkaar zitten en hoe goed ze ondanks haar ziekte zong, bij mij wilde dit niet helemaal klikken.
Tot slot the
Chemical Brothers. De lichtshow is echt spectaculair, maar zeker in het laatste half uur werden flarden van nummers wat afgeraffeld. Alle ideeën die ze hadden moesten in een half uur worden gepropt. Tijdens Chemical Beats staan er opeens twee gigantische robots op het podium, die na 1,5 minuut alweer weg zijn. Waarom die moeite doen, want wat voegt het zo toe? Tijdens de set waren er zeker nummers die wel een mooie opbouw hadden (Star Guitar), en de blokjes met No Reason en Hey Boy Hey Girl en het slot met Galvanize en Block Rocking Beats doen het natuurlijk goed op zo’n festivalweide. Maar er had wel meer in gezeten.
In tegenstelling tot de vrijdag had de zaterdag wel een paar mooie hoogtepunten.
Dat begon met een goede set van
Kevin Morby die van mij wel twee keer zo lang had mogen duren. De te korte speeltijden waren dit jaar wel bij meer optredens een probleem.
Daarna
The Cool Greenhouse gezien bij de Muziekgieterij. Een erg leuke set. Dat podium van Muziekgieterij heeft echt een meerwaarde heeft voor het festival. Dat geldt echter niet voor het ernaast gelegen wellness /nietes. Weer zo’n onnodig dj-podiumpje, maar deze is
vervelend vanwege het geluid dat niet alleen bij de Muziekgieterij maar zelfs op TWO duidelijk te horen is. Haal die dj’s weg uit het bos!
Black Country, New Road was prachtig en een hoogtepunt van de zaterdagmiddag, met Turbines, Pigs met daarna de lange ovatie was wel een voorzichtig sleutelmomentje.
En direct daarna door naar
Pitou (erg mooi hoor) en
Lankum in the Secret. Bijzonder hoe Lankum zo’n spanning weet neer te zetten met alleen akoestische instrumenten. Vooraan werd er vooral aandachtig geluisterd, en was er weinig te merken van gepraat, en de muziek kwam daar echt wel binnen. Voor mij zeker een hoogtepunt van het festival, maar kan me voorstellen dat als je midden tussen praters staat dit wat doodvalt.
De eerste helft van de zaterdag bevatte zo meer dan genoeg hoogtepunten. Dat kantelde daarna met een paar nummers
Two Door Cinema Club. Het publiek veerde even op bij dat hitje, maar verder is hun muziek gewoon vreselijk saai. En dan die nietszeggende beelden op de achtergrond…
Ook ik maakte de keuze voor
Alex G, waar Young Fathers waarschijnlijk de betere keuze was geweest. Een nogal grillig optreden met zeker een paar nummers die echt wel goed waren, maar verder vloog het alle kanten op. Als hij zijn korte speeltijd van 3 kwartier wilde compenseren.
Daarna ONE om een bekende reden gemeden, gegeten op tijd door naar TWO.
Interpol deed precies wat je ervan verwacht, leverde een prima setlist af, het was af en toe een tikje rommelig. Het voegde vooral helemaal niets toe aan de eerdere set die ze in 2019 speelde.
Oscar daarna kort gezien, maar al bij dat openingsnummer dat zo van het Eurovisie Songfestival geplukt lijkt te zijn was wel duidelijk dat dit hem niet ging worden.
Al met al een nogal dubbel gevoel bij deze zaterdag…
De zondag deed vervolgens wat je hoopt van een BKS-dag.
De dag begonnen bij
Sarah Neutkens x Kamerata Zuid, of eigenlijk Kamerata Zuid met een heel klein beetje Sarah Neutkens, want ze speelde een kort stuk solo, voegde aan 2 stukken Kamerata (met 1 hand) wat noten toe en zat de rest van de set achter de piano. BKS mikte hier duidelijk op een Joep Beving-momentje. Dat was het uiteindelijk niet, maar het was een fijne manier om de dag te beginnen.
Laatste stukje van
Mich meegepakt (was best leuk) om daarna weer terug naar TWO te gaan voor
Crack Cloud. Heerlijk optreden.
Vervolgens een mooie set
Julia Jacklin. Prachtige indie-liedjes, mooi gespeeld en paste eigenlijk nog best bij het broeierige sfeertje in de TWO.
Kurt Vile was daarna weer een herhaling van 2019, maar waar het toen voelde als de juiste naam op de juiste plek kwam het dit keer helaas veel minder over. Daarna weer door naar The Secret voor de twee optredens die vooraf al stevig omcirkeld stonden in het dagschema. Onderweg was
Bumble B Boy druk bezig om de Muziekgieterij af te breken. Grappig, maar meteen door naar een hete Secret in voor een plekje in het voorste deel van de tent.
Nation of Language deed het geweldig en het publiek ging helemaal mee in de muziek. Geweldige nummers, met een stevige 80’s link, die gemaakt lijken voor BKS. Leuk om een nieuwe bandje het helemaal waar te zien maken. Benieuwd wat we komende jaren nog van ze kunnen verwachten.
Daarna maakte ook
Alvvays de verwachtingen waar met een mooie, misschien wat gehaaste, set indieliedjes. Hoewel ze TWO vast aan hadden gekund voelde the Secret in ieder geval vooraan wel als het perfecte podium voor deze band.
Vooraf had ik niet veel verwachting van
The Mars Volta, maar ik vond hun optreden geweldig. Wat een ongekende muzikale wervelstorm! Die continu lijkt te ontsporen, maar het nergens echt doet. Progrock op BKS? Dat blijkt dus gewoon te kunnen!
Daarna
Aphex Twin. Wat een belevenis, vooral die laatste 10 minuten waren meedogenloos. Eigenlijk ondenkbaar dat dit een hoofdact op een groot festival kan zijn, maar op BKS werkt het.
Uiteindelijk werd het daarmee toch een erg mooie editie. Paar plussen:
+ Mooi dat het ondanks de boekingsproblemen en verhalen vooraf over tegenvallende verkoop er gewoon een goede opkomst was. Dat biedt hoop voor de toekomst.
+ Het festivalterrein blijft prachtig. Nadat de nieuwe indeling vorig jaar wat onwennig was werkte het dit jaar al een stuk beter.
+ Dat komt zeker ook door de nieuwe Secret. Prachtige tent!
+ Dat podium van Muziekgieterij heeft echt meerwaarde, zeker als daar nu meer volwaardige optredens zijn.
+ De zondag liet zien dat er nog altijd alle ruimte is voor wat het festival zo bijzonder maakt: nieuwe bands ontdekken of totaal weggeblazen worden door een Mars Volta of een Aphex Twin
+ Bij de meeste optredens waar ik stond gewoon een fijn festivalpubliek, al is dat ook wel afhankelijk van waar je staat.
+ Het eten blijft geweldig!
En een aantal aandachtspunten
- Teleurstellende programmering op ONE, zeker op de zaterdag. Teveel namen die gewoon niet bij BKS passen.
- De hoeveelheid kleine podia met dj’s beginnen wat uit de klauwen te lopen. Die plek van the Floor is mooi, en daar in de buurt zijn genoeg andere kleine areas. Maar daar mag het bij blijven. Dat wellness-ding in het bos is gewoon vervelend, en doet afbreuk aan een mooi podium als Muziekgieterij. En zelfs op het strand op de camping is er nu een pyjama-party ingericht. Het wordt wel erg veel zo…
- Acts op herhaling, die vooral een set op herhaling doen. Je kunt van alles zeggen over Christine and the Queens, maar ieder optreden op BKS is totaal verschillend. Maar weer Interpol, Kurt Vile, Unknown Mortal Orchestra en vooral dat saaie Two Door Cinema Club, die niets toevoegen aan hun eerdere BKS-shows, zijn gewoon teveel van het goede.
- De Casbah is te klein en te laag. Zet er een paar bands neer als Marathon en Hammok, maar zorg voor die andere namen voor een serieuzer podium. Sommige bands die in de Casbah stonden trokken nu een groter publiek tijdens hun Muziekgieterij-set.
- Een aantal bands hadden echt een te korte speeltijd.
Een prachtig weekend en ik kijk alweer uit naar BKS24!