Def Leppard
De afsluiter van het gehele festivalweekend. En wat voor één! Meermaals heb ik al gelezen dat er menig forumgebruiker vroegtijdig naar huis zal gaan wanneer er geen alternatief op een andere stage zal spelen tijdens de show van Def Leppard. Zonde, want van alle oude glitter en glamour op deze editie van Graspop, klinken deze mannen nog het beste van allemaal!
Het derde album was het grote doorbraak album: Pyromania. Drie nummers worden (waarschijnlijk) live gespeeld op Graspop; Foolin', Rock of Ages en het onderstaande Photograph. Vier van de zes leden van destijds zijn nu nog steeds onderdeel van de band. Gitarist Steve Clark is in de jaren 90 overleden.
Een interessant weetje over zowel dit album als het volgende, vierde album (Hysteria) van de band is dat deze diamond gecertificeerd is in Amerika. Daarmee is Def Leppard in feite eigenlijk een van de meest populaire hardrock en/of metalbands ter wereld. Waar Hysteria al in 1998 meer dan twaalf miljoen keer verkocht was met bijbehorende diamond certificatie, haalde Pyromania dit in 2004, nog ruim voordat streams en dergelijke in 2013 worden meegeteld!
Met deze twee diamond albums staat Def Leppard tussen andere giganten uit het hardere segment van de muziekwereld. Ook Guns N' Roses (met Appetite for Destruction) is dit gelukt en staan zoals bekend ook op deze komende editie van Graspop. Verder zie ik in de lijst ook nog verschijnen: Led Zeppelin (4x), Van Halen (2x), AC/DC, Bon Jovi, Linkin Park en Metallica (allen 1x).
Dan dus album Hysteria. Nog beter en nog meer hits dan het vorige album. Hier zullen zes nummers van gespeeld worden: Animal, Armageddon it, Hysteria, Love Bites, Rocket en uiteraard hét nummer van strippers Pour Some Sugar On Me.
De oplettende kijker is het misschien al wel opgevallen: de drummer heeft maar één arm. Ik herhaal het nog maar een keer: de drummer heeft maar één arm. Tussen de twee succesalbums in heeft Rick Allen (de drummer) namelijk een auto ongeluk gehad, waarbij hij zijn linker arm is verloren. Ergens heb ik een keer een interview gelezen/gezien met ik dacht zanger Joe Elliott over dat iedereen had verwacht dat dit voor Rick het einde als drummer van Def Leppard zou betekenen. Maar Rick Allen heeft in de periode na het ongeluk enorm veel getraind en geoefend om het verlies van zijn arm op te vangen door zijn benen meer te gebruiken. Met groot succes uiteraard, want daarna werd Hysteria uitgebracht.
Aldus wikipedia zou Rick Allen tijdens zijn eerste show na het ongeluk het bot uit zijn missende arm hebben gebruikt als drumstick en zou dit hem de bijnaam
Shred Flintstone binnen de band hebben opgeleverd. Als dit klopt, is dit best hardcore.
Het daarop volgende album, Adrenalize, was een iets minder groot succes, maar nog steeds 3x platinum in Amerika en in zes landen op nummer 1 in de hitlijsten. Let's Get Rocked wordt nog live gespeeld vandaag de dag:
Daarnaast is er uiteraard ook nog nieuw werk met afgelopen zomer het album Diamond Star Halos. Momenteel staan er drie nummers van dit album op de setlist. Onderstaande video is één van de drie:
Geen idee hoe en wat ze op Graspop de show zullen gaan doen als "grote" afsluiter van het festival, maar als je er dan toch bent, ga niet eerder naar huis. Je bent er toch al en je hebt er al voor betaald. Het is dan ook zonde om eerder naar huis te gaan, terwijl je ook kan luisteren naar een van de betere rollator-rockers. Sluit het festival af met vuurwerk en een geweldig klinkende show van Def Leppard.
Om af te sluiten met een quote van partner:
"Ze klinken nog heel goed voor een stel bejaarden."