Band introducties Graspop Metal Meeting 2023

BlackRamIndian

Randprogramma
15 dec 2022
121
215
Def Leppard
De afsluiter van het gehele festivalweekend. En wat voor één! Meermaals heb ik al gelezen dat er menig forumgebruiker vroegtijdig naar huis zal gaan wanneer er geen alternatief op een andere stage zal spelen tijdens de show van Def Leppard. Zonde, want van alle oude glitter en glamour op deze editie van Graspop, klinken deze mannen nog het beste van allemaal!

Het derde album was het grote doorbraak album: Pyromania. Drie nummers worden (waarschijnlijk) live gespeeld op Graspop; Foolin', Rock of Ages en het onderstaande Photograph. Vier van de zes leden van destijds zijn nu nog steeds onderdeel van de band. Gitarist Steve Clark is in de jaren 90 overleden.

Een interessant weetje over zowel dit album als het volgende, vierde album (Hysteria) van de band is dat deze diamond gecertificeerd is in Amerika. Daarmee is Def Leppard in feite eigenlijk een van de meest populaire hardrock en/of metalbands ter wereld. Waar Hysteria al in 1998 meer dan twaalf miljoen keer verkocht was met bijbehorende diamond certificatie, haalde Pyromania dit in 2004, nog ruim voordat streams en dergelijke in 2013 worden meegeteld!
Met deze twee diamond albums staat Def Leppard tussen andere giganten uit het hardere segment van de muziekwereld. Ook Guns N' Roses (met Appetite for Destruction) is dit gelukt en staan zoals bekend ook op deze komende editie van Graspop. Verder zie ik in de lijst ook nog verschijnen: Led Zeppelin (4x), Van Halen (2x), AC/DC, Bon Jovi, Linkin Park en Metallica (allen 1x).


Dan dus album Hysteria. Nog beter en nog meer hits dan het vorige album. Hier zullen zes nummers van gespeeld worden: Animal, Armageddon it, Hysteria, Love Bites, Rocket en uiteraard hét nummer van strippers Pour Some Sugar On Me.


De oplettende kijker is het misschien al wel opgevallen: de drummer heeft maar één arm. Ik herhaal het nog maar een keer: de drummer heeft maar één arm. Tussen de twee succesalbums in heeft Rick Allen (de drummer) namelijk een auto ongeluk gehad, waarbij hij zijn linker arm is verloren. Ergens heb ik een keer een interview gelezen/gezien met ik dacht zanger Joe Elliott over dat iedereen had verwacht dat dit voor Rick het einde als drummer van Def Leppard zou betekenen. Maar Rick Allen heeft in de periode na het ongeluk enorm veel getraind en geoefend om het verlies van zijn arm op te vangen door zijn benen meer te gebruiken. Met groot succes uiteraard, want daarna werd Hysteria uitgebracht.

Aldus wikipedia zou Rick Allen tijdens zijn eerste show na het ongeluk het bot uit zijn missende arm hebben gebruikt als drumstick en zou dit hem de bijnaam Shred Flintstone binnen de band hebben opgeleverd. Als dit klopt, is dit best hardcore.

Het daarop volgende album, Adrenalize, was een iets minder groot succes, maar nog steeds 3x platinum in Amerika en in zes landen op nummer 1 in de hitlijsten. Let's Get Rocked wordt nog live gespeeld vandaag de dag:


Daarnaast is er uiteraard ook nog nieuw werk met afgelopen zomer het album Diamond Star Halos. Momenteel staan er drie nummers van dit album op de setlist. Onderstaande video is één van de drie:


Geen idee hoe en wat ze op Graspop de show zullen gaan doen als "grote" afsluiter van het festival, maar als je er dan toch bent, ga niet eerder naar huis. Je bent er toch al en je hebt er al voor betaald. Het is dan ook zonde om eerder naar huis te gaan, terwijl je ook kan luisteren naar een van de betere rollator-rockers. Sluit het festival af met vuurwerk en een geweldig klinkende show van Def Leppard.

Om af te sluiten met een quote van partner: "Ze klinken nog heel goed voor een stel bejaarden."
Thanks @Koekdoos , ik ben ook benieuwd wat ze gaan neerzetten als de afsluiter. Ze klinken idd nog steeds goed, de keren dat ik ze heb gezien werd "Rock of Ages" steevast gespeeld in de encore!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
My Dying Bride
mydyingbride.bandheader_2020_1_.jpg


Doom Metal is deze editie van Graspop niet enorm vertegenwoordigd, maar wat er staat is absoluut de moeite waard. Mijn liefde voor Draconian kennen de vaste meelezers inmiddels wel. Maar met de meest recente worp is er weer een band bij gekomen die je absoluut niet mag missen als je van trage, zware, melancholische metal houdt.

My Dying Bride is een band die inmiddels ook al een behoorlijke staat van dienst heeft. Ze zijn immers ontstaan in 1990 en bracht z’n eerste langspeler uit in 1992. Dus deze Britse grootmacht van de Doom Metal mag met hun ruime 30 jaar ervaring inmiddels een routinier genoemd worden. En in al die jaren zijn ze ook trouw met het uitbrengen van nieuwe muziek, want sinds ‘As the Flower Withers’ in 1992 het licht zag, zijn daar intussen nog eens 13 studioalbums bij gekomen. Met ‘The Ghost of Orion’ uit 2020 als meest recente werk.

Thrash Metal heeft z’n ‘Big-4’; Doom Metal heeft z’n ‘Big-3’. Samen met Anathema en Paradise Lost is My Dying Bride één van deze grote drie Britse Doom Metalbands die begin jaren ’90 aan de weg zijn gaan timmeren en voor veel latere bands in het genre een grote inspiratiebron vormen. En waar Paradise Lost en vooral Anathema door de jaren heen kozen voor wat creatieve uitstapjes naar een wat breder of ander geluid, klinkt het My Dying Bride van nu nog behoorlijk vergelijkbaar met hoe de band in de beginjaren klonk. Goed, de productiekwaliteit is door de jaren heen behoorlijk omhoog geschoten. Maar leadgitarist Andrew Craighan en zanger Aaron Stainthorpe zorgen samen nog steeds voor het karakteristieke geluid van de band, zoals ze dat in de begindagen ook al deden. Als ware het een boom, die door de jaren heen groter en steviger is geworden, maar nog steeds de herkenbare contouren van weleer vertoont.

My Dying Bride is geen band voor de feestbeesten, de moshpitters, de dansers en de klappers. Als dat een voorwaarde is voor je liveband experience, kun je de Marquee tijdens hun set beter links laten liggen. Het is een band voor diegenen die ervan houden zich te laten meeslepen in melancholiek en niet terugdeinzen voor af en toe een unheimlich gevoel. Een concert van My Dying Bride is met je ogen dicht je hoofd laten meedeinen op meeslepende gitaar melodieën. Kijken en luiteren naar hoe frontman Aaron je in woord en gebaar meeneemt in zijn emoties. Voor mij is het meer dan eens een moment van ontroerende reflectie geweest.

Dat ze samen met Graspop een goed huwelijk zijn, blijkt wel uit het feit dat komende keer een jubileumpassage voor de band wordt; namelijk hun 10e keer. Er was zelfs een periode dat ze elke twee jaar op Graspop stonden, daar maakten ze destijds ook opmerkingen als ze er weer stonden. Hun eerste keer Graspop was in 1997. Dat was pas het tweede jaar dat Graspop een metalfestival was en destijds konden de bezoekers slechts één dag genieten van een dagje headbangen. Megadeth was de headliner, My Dying Bride de afsluiter in de Marquee. En als ik me niet vergis, hebben ze sindsdien altijd ergens in de avond in de Marquee gestaan.

Om een idee te geven hoe dat live klinkt, grijp ik toch weer terug op hun live DVD ‘Sinamorata’. Deze stamt al uit 2005 en is destijds opgenomen in Hof Ter Loo in Antwerpen, voor nog maar eens een bevestiging dat de band een rijke en vruchtbare geschiedenis heeft met de Belgische metal industrie. Helaas zijn er sindsdien geen live DVD’s meer verschenen, maar desondanks is het nog steeds representatief voor hoe My Dying Bride live klinkt en wat je qua visuals kunt verwachten. Al laat Aaron tegenwoordig zijn dwangbuis wel thuis. Ik vermoed dat zelfs hij er een beetje claustrofobisch van wordt om telkens in dat pak op te treden. Maar dat doet verder niets af aan het gevoel wat ze ook vandaag nog in hun optredens weten over te brengen.



En als je nog meer wilt luisteren, zijn dit twee van mijn persoonlijke favorieten:


Ik zit de afgelopen dagen nog even terug te lezen. Heel veel fijne introducties, maar ik wil met name deze even uitlichten! Ik was totaal niet bekend met de band, maar wat ik hier lees past erg goed in mijn straatje. Dus daar ga ik zeker meer van luisteren, en als het even kan ook zeker live checken. Na mij fan gemaakt te hebben van Draconian door je enthousiasme, komt hier wellicht een tweede band bij. Lekker bezig Jamel 😁
 

BlackRamIndian

Randprogramma
15 dec 2022
121
215
Ik zit de afgelopen dagen nog even terug te lezen. Heel veel fijne introducties, maar ik wil met name deze even uitlichten! Ik was totaal niet bekend met de band, maar wat ik hier lees past erg goed in mijn straatje. Dus daar ga ik zeker meer van luisteren, en als het even kan ook zeker live checken. Na mij fan gemaakt te hebben van Draconian door je enthousiasme, komt hier wellicht een tweede band bij. Lekker bezig Jamel 😁
....en daar ga je zeker geen spijt van krijgen, aanrader!🤘
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik zit de afgelopen dagen nog even terug te lezen. Heel veel fijne introducties, maar ik wil met name deze even uitlichten! Ik was totaal niet bekend met de band, maar wat ik hier lees past erg goed in mijn straatje. Dus daar ga ik zeker meer van luisteren, en als het even kan ook zeker live checken. Na mij fan gemaakt te hebben van Draconian door je enthousiasme, komt hier wellicht een tweede band bij. Lekker bezig Jamel 😁
Klinkt goed! En je begrijpt dat ik dan straks wel benieuwd ben hoe je het vindt nadat je ze beluisterd en/of live gezien hebt. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Klinkt goed! En je begrijpt dat ik dan straks wel benieuwd ben hoe je het vindt nadat je ze beluisterd en/of live gezien hebt. :D
Dat begrijp ik zeker haha! De eerste indruk is alvast heel goed, ik heb de twee live nummers uit je post geluisterd en nu staat het album Songs of Darkness, Words of Light op. Als ik ze live meepak komt dat zeker terug in de nabeschouwing :)
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik duik gelijk maar goed de My Dying Bride rabbithole in. Had gisteren avond nog even contact met @jamel over de mogelijke setlist. Conclusie, paar live klassiekers die er waarschijnlijk sowieso in zitten (te weten The Cry of Mankind, Like Gods of the Sun en Turn Loose the Swans, aldus Jamel), maar verder weinig over te zeggen. Dus heb ik een playlistje gemaakt, op basis van de nummers die ze hun laatste paar passages op Graspop gespeeld hebben, en de nummers die ze vorig jaar op hun meest recente shows gespeeld hebben. Moet gek gaan als de meeste nummers die ze in juni gaan spelen hier niet bij zitten, lijkt me.

Dus ik dacht, laat ik die gelijk maar hier delen, voor de geïnteresseerde:
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik duik gelijk maar goed de My Dying Bride rabbithole in. Had gisteren avond nog even contact met @jamel over de mogelijke setlist. Conclusie, paar live klassiekers die er waarschijnlijk sowieso in zitten (te weten The Cry of Mankind, Like Gods of the Sun en Turn Loose the Swans, aldus Jamel), maar verder weinig over te zeggen. Dus heb ik een playlistje gemaakt, op basis van de nummers die ze hun laatste paar passages op Graspop gespeeld hebben, en de nummers die ze vorig jaar op hun meest recente shows gespeeld hebben. Moet gek gaan als de meeste nummers die ze in juni gaan spelen hier niet bij zitten, lijkt me.

Dus ik dacht, laat ik die gelijk maar hier delen, voor de geïnteresseerde:
Top!

Ik ben echt benieuwd wat ze gaan spelen, Zoals we gisteravond al concludeerden, is het feit dat ze de afgelopen jaren weinig live hebben gespeeld niet bepaald bevorderlijk om een goeie voorspelling over de setlist te kunnen doen. Ik hoop zelf vanzelfsprekend dat een aantal van mijn favorieten terugkeren op de setlist. Maar zo niet, dan nog wordt het weer een memorabele show. Ik hoop zelf dat ze (deels) overlappen met GnR, als afsluiter van de Marquee. En dan Ghost er nog achteraan als toetje.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Top!

Ik ben echt benieuwd wat ze gaan spelen, Zoals we gisteravond al concludeerden, is het feit dat ze de afgelopen jaren weinig live hebben gespeeld niet bepaald bevorderlijk om een goeie voorspelling over de setlist te kunnen doen. Ik hoop zelf vanzelfsprekend dat een aantal van mijn favorieten terugkeren op de setlist. Maar zo niet, dan nog wordt het weer een memorabele show. Ik hoop zelf dat ze (deels) overlappen met GnR, als afsluiter van de Marquee. En dan Ghost er nog achteraan als toetje.
Ik denk dat het kop of munt wordt tussen Cradle of Filth en My Dying Bride wie die Marquee gaat afsluiten. Ik hoop eerlijk gezegd op My Dying Bride eerst, dan overlapt het waarschijnlijk met het begin van GnR, dus dan kan ik lekker nog wat GnR hitjes pakken achterop het veld en door naar Ghost. Dat klinkt voor mij echt ideaal. Maar goed, die afsluiters positie is ook heel mooi, en zou ik waarschijnlijk ook wel het slot van GnR en de start van Ghost voor willen opgeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik denk dat het kop of munt wordt tussen Cradle of Filth en My Dying Bride wie die Marquee gaat afsluiten. Ik hoop eerlijk gezegd op My Dying Bride eerst, dan overlapt het waarschijnlijk met het begin van GnR, dus dan kan ik lekker nog wat GnR hitjes pakken achterop het veld en door naar Ghost. Dat klinkt voor mij echt ideaal. Maar goed, die afsluiters positie is ook heel mooi, en zou ik waarschijnlijk ook wel het slot van GnR en de start van Ghost voor willen opgeven.
Ik vrees echt voor die (voor)avond op donderdag. Dat kan voor mij echt clashfest worden, met bands als CoF, My Dying Bride, Epica, Haken, Symphony X en Ghost. Hopelijk past het allemaal een beetje in elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik vrees echt voor die (voor)avond op donderdag. Dat kan voor mij echt clashfest worden, met bands als CoF, My Dying Bride, Epica, Haken, Symphony X en Ghost. Hopelijk past het allemaal een beetje in elkaar.
Nadat ik net weer wat fan made clashfinders doorgescrollt heb, kijk ik ook weer met angst en beven uit naar het moment dat het werkelijke blokkenschema bekend gemaakt wordt. Daar moeten bijna wel pijnlijke clashes in gaan staan. Dat wordt dagen lang puzzel gekte op het forum, voorspel ik alvast.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Nadat ik net weer wat fan made clashfinders doorgescrollt heb, kijk ik ook weer met angst en beven uit naar het moment dat het werkelijke blokkenschema bekend gemaakt wordt. Daar moeten bijna wel pijnlijke clashes in gaan staan. Dat wordt dagen lang puzzel gekte op het forum, voorspel ik alvast.
Laat het maar snel gebeuren. Hebben we dat tenminste gehad. ;)
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Voor ik iets ga schrijven over Arch Enemy, is er nog iemand die er liever iets over schrijft/ er samen iets over wil schrijven? Heb ze live namelijk nog niet gezien, wel fan van met name het oudere werk van ze!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Voor ik iets ga schrijven over Arch Enemy, is er nog iemand die er liever iets over schrijft/ er samen iets over wil schrijven? Heb ze live namelijk nog niet gezien, wel fan van met name het oudere werk van ze!
Zullen we een duo review doen? Ik ben namelijk vooral fan van de band sinds Alissa de vocaliste is. Als jij een aftrap geeft met het oude werk, vul ik je daarna aan met het nieuwe.
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: MetalLimbo en RubenJS

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
108
235
Haha als ik me niet moest voorbereiden op een nieuwe baan had ik het met liefde gedaan. Gelukkig genoeg andere MH fans hier :)
Het zal voor mij ook pas voor maandag zijn waarschijnlijk. Dus als er andere liefhebbers zijn vul ik wel aan indien nodig.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Iemand al bezig met Machine Head?
Bij deze het verzoek voor iemand die hier zin in heeft om een stukje te schrijven over deze band, ik wil heel graag meer over ze te weten komen!
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

Gebruikers die dit onderwerp bekijken