Artiesten bio's 2023

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
10.189
4.133
Een nieuw topic!

Maar geen nieuw idee. In 2018 was er een draadje waarin we wat dieper ingingen op de artiesten van de RW-lineup. Omdat we enthousiast zijn over die artiest, omdat je er iemand anders meer over wil vertellen. Of omdat je gewoon zelf eens wil deepdiven de muziek. Zelfontplooiing.

En omdat ik een tijd geleden vertelde dat ik een Puscifer wel interessant vind maar die eigenlijk niet echt ken, wil ik weleens horen van een fan waarom dit een must-see is. Met een verhaaltje, een lijst van beste nummers, niet-te-missen livefragment, etc. Iedereen die wil, kan delen.

Eens zien of er opnieuw interesse is in een topic als het deze. In 2018 was het in ieder geval een feest. Als er genoeg verhaaltjes zijn, houd ik alles bij met links op deze eerste pagina.

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
10.189
4.133
Ik bijt graag de spits af met

Screenshot 2023-01-18 at 17.47.39.jpg

Christine and the Queens

De lineup van Rock Werchter ziet er nu al Franstaliger uit dan normaal. Natuurlijk door Paul van Haver die de eerste dag naar een crescendo bonjourt, maar ook het Franse totaalspektakel dat op de laatste dag de Barn vermoedelijk afsluit. De naam is Christine and the Queens. Maar de naam is tegenwoordig eigenlijk ook Redcar. Of simpelweg Chris. Maar wie is die Chris dan, en waarom moet je hem zeker gaan zien op die zondag?

Wel.

Héloïse Létissier is geboren in Nantes op 1 juni 1988. En eigenlijk ook geboren voor het podium. Letissier leerde op vierjarige leeftijd namelijk al piano spelen. Twee jaar later volgde de dansschool. In het middelbaar kwam daar drama bij, zowel in de liefde als qua studierichting. Hij trok naar Londen om daar ineens erg geïnspireerd te worden door de extravagante drag queen cultuur. Queens die uiteindelijk ‘the Queens’ geworden zijn in zijn artiestennaam. Een naam die na dit Londense avontuurtje het levenslicht zag in Frankrijk, zo rond 2010.

Christine and the Queens bracht in 2011 twee vrij onbekende EP’s uit, Miséricorde en Mac Abbey. Narcissus is Back was in Frankrijk een bescheiden hitje en genoeg om te mogen openen voor onder andere Lykke Li en mede-Fransman Woodkid. De echte hit kwam natuurlijk pas 3 jaar later, nadat het debuutalbum uitkwam. Chaleur Humaine bracht 3 singles Voort: Paradis Perdus (een cover van de franse zanger Christophe and Jean Michel Jarre), het prachtige Saint Claude en de grote hit Christine. Of Titled, zoals het heet op de Engelstalige (en daardoor veel minder goede) versie van het album. Het nummer was overall en Christine and the Queens ook.

Weetje: voor een tweede Christine and the Queens- plaat waren er sessies met Mark Ronson en Damon Albarn. Helaas is dat materiaal in de vuilnisbak belandt. Het goede nieuws: Chris (genoemd naar een nieuw alter ego) is een waardige opvolger waarop -naar mijn bescheiden mening- het beste nummer van CATQ staat: 5 Dols (meteen het enige niet-Franstalige nummer op de Franstalige uitgave). Ook La marcheuse zit goed in elkaar. En Damn, dis-moi werd een hitje die meer naar disco neigt. Ook op het podium evolueerde Chris, met nog veel theatralere shows waarbij dans nog meer central staat.

In 2020 volgde de Covid-EP La Vita Nuova. En eigenlijk haar beste « album » volgens mij. Het titelnummer met Carline Polacheck is geweldig en Nada is ook geen niemendalletje. Ook goed uit deze periode: de samenwerking met Charli XCX die het nummer Gone opleverde. Banger.

Om een nieuwe lag van zijn identeit uit te drukken, gebruikt Chris tegenwoordig een nieuw alter ego, Redcar. Het album: Redcar les adorables étoiles. Maar hoe extravagant de extra dike en volle productie ook klinkt, ik vind dat dit album met momenten te veel naar binnen gekeerde songs heeft. Moeilijke plaat die meer inzet op de trip dan op een hitje scoren. Je Te Vois Enfin en Rien Dire springen er wel wat uit.

Al met al is het afwachten met welke sort show hij op Rock Werchter zal staan. Dat het weer iets conceptueel wordt, lijkt mij wel zeker. Dat het memorabel wordt, ook.

Laatst bewerkt:

Paddy

Subheadliner
16 dec 2014
4.872
1.618
Mijn beurt met de naam waar ik erg naar uitkijk:

The Hu
Wie had ooit verwacht, dat RW een band uit Ulaanbaatar, Mongolië zou boeken?

The Hu maakt traditionele Mongoolse folkmuziek gecombineerd met metal. De zogenoemde 'Hunnu Rock’ gebruikt traditionele Mongoolse instrumenten zoals de Morin Khuur (paardenkopviool), Tovshuur (Mongoolse gitaar), Tumur Khuur (kaakharp), keelzang en de bombastische bas en drums van rock.

Alle bandleden hebben gestudeerd aan het Mongoolse staatsconservatorium. Ze kenden elkaar al jaren maar werden in 2016 bij elkaar gebracht door producer Dashka die traditionele Mongoolse muziek wilde combineren met Westerse rock. In de herfst van 2018 publiceerde de band videoclips van Wolf totem en Yuve yuve yu op YouTube. Beide video's gingen viraal. Laatstgenoemde was aan het eind van het jaar al meer dan 31 miljoen maal bekeken. Beide nummers belandden in de hitlijsten van het Amerikaanse Billboard.
Hun eerste album, the gereg, kwam uit in 2019 en deed het goed in de VS en Europa.

Na het verschijnen van het debuutalbum bracht de band nieuwe versies van hun song uit, aangevuld met Engelse tekst gezongen door gastzangers. Van Wolf totem verscheen een videoclip met Jacoby Shaddix (Papa Roach) De nieuwe versie van Yuve yuve yu werd ondersteund door Danny Case (From Ashes to New). Lzzy Hale (Halestorm) herschreef de tekst van Song of women en nam tevens de zang voor haar rekening.

Op 17 mei 2019 ontving de president van Mongolië de bandleden en de producer om hen te feliciteren met hun succes en hen te bedanken voor het promoten van zijn land.
Op 27 november 2019 ontving de band de Orde van Dzjengis Khan, de hoogste staatsonderscheiding van Mongolië, wegens het bevorderen van de Mongoolse cultuur.

Tijdens hun tour in 2019 deden ze ook Graspop aan.

Hun tweede album, rumble of thunder, kwam uit in september 2022.

Hu! Hu! Hu! Hu! Hu! Hu!

Laatst bewerkt:

Special Monkey

Support act
13 apr 2021
1.206
1.265
Mijn beurt met de naam waar ik erg naar uitkijk:

The Hu
Wie had ooit verwacht, dat RW een band uit Ulaanbaatar, Mongolië zou boeken?

The Hu maakt traditionele Mongoolse folkmuziek gecombineerd met metal. De zogenoemde 'Hunnu Rock’ gebruikt traditionele Mongoolse instrumenten zoals de Morin Khuur (paardenkopviool), Tovshuur (Mongoolse gitaar), Tumur Khuur (kaakharp), keelzang en de bombastische bas en drums van rock.

Alle bandleden hebben gestudeerd aan het Mongoolse staatsconservatorium. Ze kenden elkaar al jaren maar werden in 2016 bij elkaar gebracht door producer Dashka die traditionele Mongoolse muziek wilde combineren met Westerse rock. In de herfst van 2018 publiceerde de band videoclips van Wolf totem en Yuve yuve yu op YouTube. Beide video's gingen viraal. Laatstgenoemde was aan het eind van het jaar al meer dan 31 miljoen maal bekeken. Beide nummers belandden in de hitlijsten van het Amerikaanse Billboard.
Hun eerste album, the gereg, kwam uit in 2019 en deed het goed in de VS en Europa.

Na het verschijnen van het debuutalbum bracht de band nieuwe versies van hun song uit, aangevuld met Engelse tekst gezongen door gastzangers. Van Wolf totem verscheen een videoclip met Jacoby Shaddix (Papa Roach) De nieuwe versie van Yuve yuve yu werd ondersteund door Danny Case (From Ashes to New). Lzzy Hale (Halestorm) herschreef de tekst van Song of women en nam tevens de zang voor haar rekening.

Op 17 mei 2019 ontving de president van Mongolië de bandleden en de producer om hen te feliciteren met hun succes en hen te bedanken voor het promoten van zijn land.
Op 27 november 2019 ontving de band de Orde van Dzjengis Khan, de hoogste staatsonderscheiding van Mongolië, wegens het bevorderen van de Mongoolse cultuur.

Tijdens hun tour in 2019 deden ze ook Graspop aan.

Hun tweede album, rumble of thunder, kwam uit in september 2022.

Hu! Hu! Hu! Hu! Hu! Hu!

Gengis Khan: massaverkrachter, massamoordenaar. Laten we onze hoogste onderscheiding er naar noemen!

Nog een leuk weetje over The Hu: hun muziek komt voor in Star Wars: Jedi Fallen Order. Daarmee zijn ze, bij mijn weten, de eerste en enige "real life" artiesten waarvan in Star Wars muziek wordt afgespeeld.

wenteldave

Headliner
21 apr 2019
9.029
4.536
Nog een leuk weetje over The Hu: hun muziek komt voor in Star Wars: Jedi Fallen Order. Daarmee zijn ze, bij mijn weten, de eerste en enige "real life" artiesten waarvan in Star Wars muziek wordt afgespeeld.
Dat balkje op Spotify tijdens dat nummer verveelt ook niet.

Paddy

Subheadliner
16 dec 2014
4.872
1.618
Gengis Khan: massaverkrachter, massamoordenaar. Laten we onze hoogste onderscheiding er naar noemen!

In Mongolië heeft Gengis Khan een iets andere status dan bij ons. Ze hebben daar ook een gigantisch standbeeld voor hem opgericht.
Tja, wij noemen Alexander ook de Grote. En noemen Caesar zelden vergelijkbaar met Hitler.

Brian

Subheadliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
4.026
3.685
In Mongolië heeft Gengis Khan een iets andere status dan bij ons. Ze hebben daar ook een gigantisch standbeeld voor hem opgericht.
Tja, wij noemen Alexander ook de Grote. En noemen Caesar zelden vergelijkbaar met Hitler.
Dit is een hele interessante discussie omtrent historisch bewustzijn en tijdsbesef. Hoe kijken wij naar historische figuren. Er zijn nu bijvoorbeeld snoepjes die napoleon heten met bijbehorend logo en alles. Als je ziet wat die op zijn kerfstok heeft.

Gebruikers die dit onderwerp bekijken