Arcade Fire

Toen ik alles voor het eerst vluchtig las, schatte ik het ook luchtiger in. Ik dacht: als dit binnen de afspraken van het huwelijk Win en Regine valt, moeten ze dat vooral zelf weten. Dat bepaalde situaties door de verschillende partijen anders worden ervaren is erg vervelend, maar wordt al snel een 'he said, she said' zonder ultieme waarheid. Misschien mede gevoed door het feit dat Arcade Fire zo ongeveer mijn favoriete band aller tijden is, en ik ze echt niet snel wil afschrijven.

Maar toen ging ik het Pitchfork stuk echt aandachtig lezen, en ook verder lezen wat er nog meer allemaal te vinden is over deze situatie. En moest toen snel terugkomen op mijn eerste gedachten. Het verweer van Win is zo achterlijk slecht: een crisis PR manager in dienst nemen en dan aanbieden om Pitchfork in contact te brengen met "vrouwen die wel goede ervaringen met hem hebben", really?! Alsof je allemaal dure sieraden gaat jatten en dan bij arrestatie een bonnetje laat zien dat je net bij de supermarkt wel gewoon je chocoladebroodjes afrekende. Dat statement van Regine is net zo walgelijk, die met "ik weet zeker dat het Win nooit een vrouw kwaad zou doen" ontzettend aan het gaslighten is en geen enkele empathie richting de slachtoffers uit (ook al was het niet Win z'n bedoeling, iets van erkenning voor andermans gevoelens zou sieren - zelfs Win doet dan dát in ieder geval nog wel). Of het punt waarop Win 65 screenshots deelt ter verdediging, maar Pitchfork vervolgens concludeert: zijn claims worden hierdoor helemaal niet bevestigd. Of dat slappe excuus over die miskraam. Come on, man.

Ik twijfel inmiddels niet meer dat hier iets ontzettend mis is, en zit in hetzelfde dilemma als hierboven al eens werd gedeeld. Mijn 'geluk' is dat ik pas kaarten heb voor een show eind november, dus alles nog kan laten bezinken en ook kan aankijken wat de tijd doet. Er zijn nu (en waren, blijkbaar) al zo veel andere - weliswaar niet geverifieerde - verhalen te vinden: komt er nog meer uit de beerput? Op dit moment heb ik 0 zin in die show, omdat ik alleen maar zou kunnen denken aan deze misselijkmakende situatie. Dat ze gisteren in Dublin gewoon die show doen zonder er ook maar een woord aan vuil te maken helpt ook niet mee. Of dat ze op hun Instagram gewoon alle comments hierover doodleuk aan het verwijderen zijn. Alsof er niks aan de hand is. This is it, dus? Hier gaan ze zonder noemenswaardige kleerscheuren mee wegkomen? Business as usual? De oneerlijkheid en machteloosheid doen m'n maag omkeren.

Ik hoop dat het later lukt, maar het nieuws is voor mij nog te vers om de art van de artist te scheiden. Notabene wanneer die art een bepaald ideologisch standpunt inneemt. Notabene wanneer concerten van Arcade Fire meer dan die van anderen om een bepaalde gemeenschappelijke en inclusieve feeling gaan. Notabene wanneer ze recent een heel album hebben uitgebracht en rondgetourd dat een aanklacht is tegen commercialisering en hebzucht, tegen hoe machtige corporaties en figuren maar gewoon hun gang kunnen gaan.

Ik deel even een Reddit post die het wat mij betreft allemaal goed samenvat, en die voor mij ook wat meer de ogen opende. Als je het allemaal goed hebt gelezen, vind ik de opmerking "iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewegen" te makkelijk en te veel kop in het zand steken. Het gaat hier niet om een of andere anonieme beschuldiging ergens in een afgelegen tweet. Het is een maandenlang en gedegen onderzoek van Pitchfork met hoor en wederhoor, en met reacties van de aangeklaagde die alle red flags moeten laten afgaan.

I see a lot of people on this subreddit today talking about the uncertainties of the Pitchfork article. They say it’s “he said, she said”. They say he provided screenshots of messages.

I want to summarize, for those who might have skimmed or not read the article, the mass amounts of evidence and the approach Pitchfork took to writing this article.

  • 5 people come forward with accusations of sexual harassment
  • They all provided screenshots of DM’s and texts
  • Pitchfork interviewed their friends and family
  • Some of those friends and family were there on these “dates” and saw the inappropriate behavior
  • A music journalist quit their job because of Win’s sexual assault
  • One of the women tried to kill herself because of Win’s constant sexual harassment
  • None of these people knew each other before coming forward
  • Many more women stepped forward who had sexual relationships with Win and said that while it was consensual, they didn’t feel like they could say no.
Win did this stuff. Straight up. He is an adult in his thirties. He has no excuse for this kind of behavior. It doesn’t matter if he misread a situation, that is not a good enough excuse for this behavior.

Some other things to consider…

  • All of Win’s responses are going through a crisis PR person who’s entire job is to make people like you feel ultimately ok with the situation
  • Win told Pitchfork that he would put them into contact with past sexual relationships, which is just weird?? I guess this was supposed to be an opportunity for “good references” but that is just a real fucking weird thing to offer.
I get that this is hard. Their music meant so much to so many of us.

But this is disgusting.

If you “don’t know who to believe” ask yourself, what on Earth do these people have to gain? Arcade Fire was one of their favorite bands, just like us. They went to multiple concerts, they had tattoos, they flew to other cities for events.

They quit their jobs, they attempted suicide.

Why would they do this? For clout? These anonymous people are just trying to make a name for themselves? Of course not.

The evidence is overwhelmingly on the side of the women.

This is not He Said, She Said.

This is PR Person Said, She Said, She Said, She Said, They Said, Pitchfork Diligently Reported.
 
Laatst bewerkt:
Het ding is dat deze klachten een soort van wespennest heeft geopend en er mogelijk nog verhalen naar boven kunnen komen. Na een tijdje kijken op Reddit leerde ik dat het vettige gedrag van Win nogal een reputatie heeft in Montréal. Zover dat het er bijna een running joke was...

Ik heb ook tickets voor de band, al sinds de dag van de kaartenverkoop, en twijfel nog altijd of ik ze de 12de wil zien. De kans dat ik ze doorverkocht krijgt is nogal klein. En los daarvan is het een show waar ik ook wel hard naar uitkeek. Bijzonder sterke setlist trouwens, gisteren.
 
Ik heb mijn twee kaartjes net voor 50 eu per stuk verkocht op Ticketmaster. Kan me niet vinden in deze band meer verder.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Joszwa
Mocht er iemand van zijn kaartjes afwillen dan wil ik er misschien wel overnemen hoor. (En ok voor meer dan €5,00). Die setlist zien er wel tof uit hoor.
 
Ik vind het ook een moeilijke om al dan niet te gaan.. mijn gevoel zegt eerder van niet.. Volgens mij zal er toch ook een vreemd sfeertje hangen.. het aantal kaarten die nu al aan relatief lage prijzen om ticketshop staan, tonen toch ook al aan dat veel fans zich niet goed voelen bij de situatie
 
Moeizame start vanavond, na halfuur begonnen ze in hun ritme te raken en kreeg je weer de sterke Arcade Fire. Mooi gevuld sportpaleis ook, moet toch een 15000 man geweest zijn schat ik.
Wel minste show dat ik van hen zag op al die jaren samen met Ahoy in 2018. Maar dan zijn ze meestal nog sterker als de gemiddelde band.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cisseman
Er was, zeker dat eerste half uur maar eigenlijk het hele optreden, iets niet helemaal ok met het geluid vond ik. Desalniettemin wederom een fantastisch optreden!
 
Moeizame start vanavond, na halfuur begonnen ze in hun ritme te raken en kreeg je weer de sterke Arcade Fire. Mooi gevuld sportpaleis ook, moet toch een 15000 man geweest zijn schat ik.
Wel minste show dat ik van hen zag op al die jaren samen met Ahoy in 2018. Maar dan zijn ze meestal nog sterker als de gemiddelde band.
Bovenste ring volledig dicht en op de onderste ring achteraan ook nog heel veel lege plaatsen hoor. + Dat podium in het midden. 15000 man zal toch zeer optimistisch zijn.

Goed optreden, maar vorige waren beter. Voor het eerst het gevoel gehad dat het Butler en zijn vrouw is als groep en de rest van de bandleden als opvulling.
 
  • Leuk
Waarderingen: emmers met glijmiddel
Toen ik alles voor het eerst vluchtig las, schatte ik het ook luchtiger in. Ik dacht: als dit binnen de afspraken van het huwelijk Win en Regine valt, moeten ze dat vooral zelf weten. Dat bepaalde situaties door de verschillende partijen anders worden ervaren is erg vervelend, maar wordt al snel een 'he said, she said' zonder ultieme waarheid. Misschien mede gevoed door het feit dat Arcade Fire zo ongeveer mijn favoriete band aller tijden is, en ik ze echt niet snel wil afschrijven.

Maar toen ging ik het Pitchfork stuk echt aandachtig lezen, en ook verder lezen wat er nog meer allemaal te vinden is over deze situatie. En moest toen snel terugkomen op mijn eerste gedachten. Het verweer van Win is zo achterlijk slecht: een crisis PR manager in dienst nemen en dan aanbieden om Pitchfork in contact te brengen met "vrouwen die wel goede ervaringen met hem hebben", really?! Alsof je allemaal dure sieraden gaat jatten en dan bij arrestatie een bonnetje laat zien dat je net bij de supermarkt wel gewoon je chocoladebroodjes afrekende. Dat statement van Regine is net zo walgelijk, die met "ik weet zeker dat het Win nooit een vrouw kwaad zou doen" ontzettend aan het gaslighten is en geen enkele empathie richting de slachtoffers uit (ook al was het niet Win z'n bedoeling, iets van erkenning voor andermans gevoelens zou sieren - zelfs Win doet dan dát in ieder geval nog wel). Of het punt waarop Win 65 screenshots deelt ter verdediging, maar Pitchfork vervolgens concludeert: zijn claims worden hierdoor helemaal niet bevestigd. Of dat slappe excuus over die miskraam. Come on, man.

Ik twijfel inmiddels niet meer dat hier iets ontzettend mis is, en zit in hetzelfde dilemma als hierboven al eens werd gedeeld. Mijn 'geluk' is dat ik pas kaarten heb voor een show eind november, dus alles nog kan laten bezinken en ook kan aankijken wat de tijd doet. Er zijn nu (en waren, blijkbaar) al zo veel andere - weliswaar niet geverifieerde - verhalen te vinden: komt er nog meer uit de beerput? Op dit moment heb ik 0 zin in die show, omdat ik alleen maar zou kunnen denken aan deze misselijkmakende situatie. Dat ze gisteren in Dublin gewoon die show doen zonder er ook maar een woord aan vuil te maken helpt ook niet mee. Of dat ze op hun Instagram gewoon alle comments hierover doodleuk aan het verwijderen zijn. Alsof er niks aan de hand is. This is it, dus? Hier gaan ze zonder noemenswaardige kleerscheuren mee wegkomen? Business as usual? De oneerlijkheid en machteloosheid doen m'n maag omkeren.

Ik hoop dat het later lukt, maar het nieuws is voor mij nog te vers om de art van de artist te scheiden. Notabene wanneer die art een bepaald ideologisch standpunt inneemt. Notabene wanneer concerten van Arcade Fire meer dan die van anderen om een bepaalde gemeenschappelijke en inclusieve feeling gaan. Notabene wanneer ze recent een heel album hebben uitgebracht en rondgetourd dat een aanklacht is tegen commercialisering en hebzucht, tegen hoe machtige corporaties en figuren maar gewoon hun gang kunnen gaan.

Ik deel even een Reddit post die het wat mij betreft allemaal goed samenvat, en die voor mij ook wat meer de ogen opende. Als je het allemaal goed hebt gelezen, vind ik de opmerking "iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewegen" te makkelijk en te veel kop in het zand steken. Het gaat hier niet om een of andere anonieme beschuldiging ergens in een afgelegen tweet. Het is een maandenlang en gedegen onderzoek van Pitchfork met hoor en wederhoor, en met reacties van de aangeklaagde die alle red flags moeten laten afgaan.
Dit. Ik heb de rationele afweging gemaakt om mijn tickets voor Antwerpen én Amsterdam te verkopen, met succes overigens. Maar meer dan een rationele afweging nog was het eigenlijk een emotionele, ik voel dat ik niet echt deze band nog erg serieus kan nemen en dat ik niet op korte termijn van een concert zou gaan genieten.

De context van een 40-jarige man die al lang genoeg in de business zit om met zijn positie bekend te zijn, de grootste SJW in muziek is en een vrouw en kind thuis heeft zitten en dan zijn positie gebruikt om elke week iemand van half zijn leeftijd op te pikken. Grow the F up man, dan boeit het mij echt niet meer welk detail precies wel of niet waar is. Het is gewoon een slecht verhaal en past niet bij het imago, de beleving van de band wat voor mij een belangrijk onderdeel was van wat de muziek zo goed en magisch maakte.

En dat nog los van de non-reactie van de band like Everything Now was blijkbaar autobiografisch over wat voor sellouts ze zelf zijn geworden 😂
 
Maar heb je echt een probleem mee dat een artiest waar je naar luistert blijkbaar zin heeft om te neuken. Ik zie niet echt in wat daarvan “mijn probleem” zou moeten zijn dat hij niet monogaam blijkt te zijn. Wat mij betreft is dat privézaak.

En je mag wat vinden van de leeftijdsverschil hoor.
Maar het gaat hier wel gewoon over volwassen personen? Wat is het probleem daarvan dan? Ook dat is toch zijn/hun keuze?
 
Na alles wat er is voortgekomen is de bottom-line voor jou 'man wil seks hebben'? Djeezus gast.
 
Ik was er ook bij in Antwerpen en zag in ieder geval een heel vitale band die veel energie uitstraalde. Dat had ik niet zo verwacht. Na een tragere start ook een echt uitzinnig publiek, ook dat verwachtte ik niet per se. Butler merkte het zelfs op (en als het niet goed zegt hij het ook...) waarna hij het zelfs tot crowdsurfen waagde. Het Sportpaleis ging harder op de muziek dan in 2018 vind ik. En dan nog het meest op de nieuwe nummers, zoals Rabbit Hole en The Lightning. Ook dat verwachtte ik niet.

De zanger is een viespeuk maar dit blijft toch een van de sterkste grote livebands wereld. Een oerkracht van een band. Zelfs wanneer de zanger buiten die band een priveleven heeft die ik net per se goedkeur.
 
Ik weet niet wat ik zou doen, mocht ik kaarten hebben. Maar Queens Of The Stone Age gaan we volgend jaar ook allemaal weer heen toch? Ik zie ook dit na een jaar rust weer "overwaaien".
 

Users who are viewing this thread