Alcatraz Open Air 2025

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
HeroBild_1180x600_LineUp_14.08.2024_1722950711.png
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
Van dit lijstje verwacht ik Tarja & Marko, The Halo Effect, Hanabie, Counterparts, Benighted, Unleashed en Between the Buried and Me sowieso ook wel op Alcatraz. Lijkt me dat die internationale bands een hele Europese festivaltour in augustus gaan doen en zeker van de Noord-Amerikaanse bands verwacht ik niet dat ze tijdens Graspop al in Europa zullen zijn.

Bands als Rivers of Nihil, Gaerea en Cult of Luna zijn ook grote kanshebber voor Alcatraz, maar stonden er vrij recentelijk al een keer. Desondanks zou ik het van alle drie niet erg vinden om ze komend jaar weer terug te zien.

Verder staan er heel veel Duitse bands, dus daarvan is het even afwachten of ze enkel in hun thuisland een gig doen, of dat ze ook op andere festivals te zien gaan zijn. Bij een aantal verwacht ik dat zeker wel, maar zou even moeten kijken of er Duitse bands van dat lijstje al bij anderen zijn aangekondigd. Ik hoop zelf op Non Est Deus en Hiraes.

EDIT: Ik vergeet steeds dat vervloekte Lokerse Feesten, waarvan de geruchten dus zijn dat die met Gojira aan de haal gaan. Hopelijk jatten ze dan niet ook nog wat van mijn favorieten van de undercard.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
Veel mooie namen pakken jullie er ook al uit. Combi van Tarja met Marko lijkt me erg tof. Rivers of Nihil erbij maakt me erg blij maar ook Gaerea, Cult of Luna en Angelus Apatrida.

Kortom, dit komt wel goed.
Denk ook zeker wel dat het goed komt, maar ik moet ook wel zeggen dat er naar mijn smaak ook een hoop 'rotzooi' tussen staat op die tot nu toe aangekondigde affiches. De bands waar ik zelf echt heel erg warm voor zou lopen, zijn nog maar op een hand te tellen. Dus ik hoop dat die dan in elk geval op Alcatraz staan en dat er de komende maanden nog wat moois bij gaat komen.
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
234
301
Lokerse Feesten is inderdaad niet van Live Nation 🤯 🫣 , daar ben ik volledig de mist in gegaan. Schaam op mij.
Dan kan ik er niks anders van zeggen dat Gojira de inzet is van eerlijke concurrentie is tussen 2 onafhankelijke festivals.
Mijn degout voor Live Nation is blijkbaar zo groot dat mijn zicht eventjes vertroebeld was 🤣
In pukkelpop is Live Nation wel al ingewerkt. Ik weet niet of zij Gojira zouden boeken... 15 jaar gelden zou dat grote kans zijn nu weet ik het niet. Ik dacht dat Alcatraz samen met paar gelijkaardige kleinere metal festivals van Europa herenigd hadden of was dat eenmalig eens net met covid? Live nation heeft veel macht maar belgie heeft zoveel festivals dat het altijd uit kijken is waar de bands komen en alles kan.
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Ik vind alleen maar vermeldingen dat Live Nation "mee de programmatie bepaalt" bij zowel Pukkelpop als Lokerse Feesten. 'k Weet niet in welke hoedanigheid dan, want tickets bij L.F. gaan via Tickoweb, en L.F. staat niet onder "onze festivals" op de site van Live Nation (Pukkelpop wel)... Misschien via hun management afdeling Front Line, als vertegenwoordigers vd artiesten ?
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Er was de "European Metal Alliance" vlak na het covid jaar. In feite alle volbloed Metal festivals in augustus.
Maar van deze E.M.A. vind je niet veel meer. Ik dacht dat het toen eens herboren was als "United en nog wat", maar ik zou t moeten opzoeken. Het is een goede zaak dat kleinere festivals/promotors/zalen zich beginnen te verenigen tegen het monopolie van Live Nation. Maar als je ziet hoe diepgeworteld die laatste zit... Dat is de Cosa Nostre van de muziekbusiness 😒
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.725
8.638
Even reageren op de vele aankondiging van de diverse Augustus festivals, en wat ik graag nog op Alcatraz zou willen zien staan

The Halo Effect zou ik ook wel willen zien, laatste keer gemist op Graspop
August burns red is één van de weinige metalcore bands die ik vroeger veel luisterde en nooit live heb gezien, ze zouden een keer op Graspop staan maar ging door covid niet door. Zou ik dus graag zien.
Trivium, die ik sinds covid steeds graag weer eens wil zien maar dat lukt steeds niet. Op Graspop 2019 gezien en waren fantastisch. Zou ze graag op graspop/alcatraz zien staan volgend jaar dus.

Overige namen van andere posters die ik graag zou zien: In Extremo, I prevail, Hanabie, Tarja & Marko, Bleed from within, Windrose (de laatste verwacht ik eerder op Graspop)

Dat gezegd hebbende verwacht ik ook niet te veel metalcore op alcatraz uiteraard daar is Graspop/Jera voor. Kijk er ook naar uit om mijn horizon te verbreden met nieuwe prog/black bands etc.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.725
8.638
I Prevail zie ik zelf absoluut niet als headliner op Alcatraz. Die mannen groeien als kool maar Alcatraz is niet echt het festival waar metalcore een natuurlijke habitat heeft. Architects heeft al jaren op de teller en daardoor veel fans, I Prevail is pas recent groot geworden. Laat die eerst maar eens 2 na laatste de mainstage platspelen of om 18 uur op de main van Graspop staan.
ik denk dat je die band wel iets onderschat, stond dit jaar nog in de Afas. Geen idee hoe die show verkocht maar qua zaal waarin ze staan doen ze dus niet onder aan een Architects/ECB.

Heb overigens wel het gevoel dat de verwachtingen van de headliners heel hoog liggen hier vergeleken met de namen die er normaal staan. In principe hebben ze wel vaak een kleinere headliner er tussen zitten als Europe, Kk's priest, Accept. Er staat nu een klepper van formaat als Machine Head, het is toch geen gek idee dat hier een wat kleinere headliner bij komt nog?
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.769
12.428
ik denk dat je die band wel iets onderschat, stond dit jaar nog in de Afas. Geen idee hoe die show verkocht maar qua zaal waarin ze staan doen ze dus niet onder aan een Architects/ECB.

Heb overigens wel het gevoel dat de verwachtingen van de headliners heel hoog liggen hier vergeleken met de namen die er normaal staan. In principe hebben ze wel vaak een kleinere headliner er tussen zitten als Europe, Kk's priest, Accept. Er staat nu een klepper van formaat als Machine Head, het is toch geen gek idee dat hier een wat kleinere headliner bij komt nog?
Thanks! Maar ik onderschat ze niet hoor, weet hoe snel ze gegroeid zijn. Wat ik bedoelde te zeggen: Alcatraz is in de basis een old school metalfestival met vooral de klassieke metalstromingen. Metalcore doet daar pas de laatste jaren zijn intrede en Architects de eerste headliner uit die categorie. Maar die band gaat al zo lang mee dat iedereen wel wat nummers kent en daarmee een veilige keuze is voor die positie. I Prevail zit vooral in de hoek van de jongere metalheads en er zullen er veel op Alcatraz rondlopen die nog nooit van die band gehoord hebben. Daarom vind ik het geen passende headliner. Een Zeal & Ardor past dan veel meer om eens als gokje te programmeren als afsluiter.
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.725
8.638
Thanks! Maar ik onderschat ze niet hoor, weet hoe snel ze gegroeid zijn. Wat ik bedoelde te zeggen: Alcatraz is in de basis een old school metalfestival met vooral de klassieke metalstromingen. Metalcore doet daar pas de laatste jaren zijn intrede en Architects de eerste headliner uit die categorie. Maar die band gaat al zo lang mee dat iedereen wel wat nummers kent en daarmee een veilige keuze is voor die positie. I Prevail zit vooral in de hoek van de jongere metalheads en er zullen er veel op Alcatraz rondlopen die nog nooit van die band gehoord hebben. Daarom vind ik het geen passende headliner. Een Zeal & Ardor past dan veel meer om eens als gokje te programmeren als afsluiter.
Ah zo ja fair enough, iets als Zeal & Ardor zou waarschijnlijk wel beter passen ja. Ben benieuwd waar ze mee komen straks.

Ieder augustus festival lijkt mh, gojira en een derde headliner te hebben die ze allemaal zelf invullen. Als ze ook geen gojira hebben ben ik benieuwd wat ze op die spots neer zetten.

Ook helemaal geen probleem als de andere headliners niet mijn ding zijn, dan kan ik mooi bij jullie aansluiten in de tent stages
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
Dan hoop ik héél erg dat de eerste op alcatraz staat en de tweede op lokerse... 🤞
Inderdaad, zou ik ook heel fijn vinden... Echter stond WT vorig jaar al op Lokerse Feesten, dus zo snel weer terug is ook niet heel logisch.

Anderzijds zou WT als headliner een eventuele clash met Dimmu of Emperor als Swamp afsluiter wel heel veel makkelijker maken dan Gojira. Maar ik wil Gojira gewoon heel graag zien op die Kortrijkse weide.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken