Le Guess Who? 2024

residentalien

Gouden Tip
2 mrt 2024
354
502
De 'wereldmuziek' angle heeft er altijd al wel ingezeten maar ze zijn actief bezig geweest met minder 'wit'/minder normale gitaar acts te gaan boeken wat ik alleen kan toejuichen. Het is ook wel echt kleiner geworden; ik heb het gevoel dat er nu ook wat minder zalen gebruik worden en ze veel meer ook leunen op 'gast boekers'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik iedere line-up ook minder ken en persoonlijk vindt ik dat juist meer een positief iets(ook al lukt het me al sinds 2019 niet meer om meer dan een dag mee te pakken).

LGW was 'vroeger' al echt het festival om dingen te ontdekken die nog niet door de grotere indie media/massa opgepakt waren te ontdekken en in die sfeer doen ze dat nu nog meer eigenlijk. In de eerste 3 editie nog gericht op Canada, daarna echt breder. Rond 2018/zeker na Covid kwamen er een hoop meer festivals bij die uit dezelfde hoek vissen kwa 'normalere indie' dus ik snap de omslag ook wel echt om iets unieker neer te zetten.

Voor ontdek shows tjah zoveel om op te noemen. Ik heb ooit nog Dan Friel een geweldige show met een doos electronica zien spelen in de dans studio van de Rasa bijvoorbeeld maar ook heel random Laura Cannel, van die editie van de poster daar boven, een prachtige set in de Kikker zien spelen omdat ik wat tijd moest vullen tijdens bands. Dat is een beetje LGW voor mij, misschien ga je voor 2 'grotere namen' maar de rest vul je met dwalen en je zelf eens aan andere dingen bloodstellen dan je normaal luistert/ziet/doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JosOlvidados

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.892
6.133
De 'wereldmuziek' angle heeft er altijd al wel ingezeten maar ze zijn actief bezig geweest met minder 'wit'/minder normale gitaar acts te gaan boeken wat ik alleen kan toejuichen. Het is ook wel echt kleiner geworden; ik heb het gevoel dat er nu ook wat minder zalen gebruik worden en ze veel meer ook leunen op 'gast boekers'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik iedere line-up ook minder ken en persoonlijk vindt ik dat juist meer een positief iets(ook al lukt het me al sinds 2019 niet meer om meer dan een dag mee te pakken).

LGW was 'vroeger' al echt het festival om dingen te ontdekken die nog niet door de grotere indie media/massa opgepakt waren te ontdekken en in die sfeer doen ze dat nu nog meer eigenlijk. In de eerste 3 editie nog gericht op Canada, daarna echt breder. Rond 2018/zeker na Covid kwamen er een hoop meer festivals bij die uit dezelfde hoek vissen kwa 'normalere indie' dus ik snap de omslag ook wel echt om iets unieker neer te zetten.

Voor ontdek shows tjah zoveel om op te noemen. Ik heb ooit nog Dan Friel een geweldige show met een doos electronica zien spelen in de dans studio van de Rasa bijvoorbeeld maar ook heel random Laura Cannel, van die editie van de poster daar boven, een prachtige set in de Kikker zien spelen omdat ik wat tijd moest vullen tijdens bands. Dat is een beetje LGW voor mij, misschien ga je voor 2 'grotere namen' maar de rest vul je met dwalen en je zelf eens aan andere dingen bloodstellen dan je normaal luistert/ziet/doet.
Nouja het is juist mijn ding dat "wit/minder normale gitaar act" muziek. Bij bepaalde acts krijg ik toch ook wel soms een beetje stereotyperende feelings bij, (wat ik bij bepaalde acts op Lowlands of BKS ook wel heb) ik zeg ook niet perse dat het een slechte ding is hoor. Maar daardoor is het gewoon minder mijn ding geworden. Maar goed ik hou me altijd open voor tips.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

Marin

Dagopener
14 apr 2021
599
470
Leuk om de verschillende ervaringen te horen. Voor mij nu is deze editie juist degene waarvan ik de meeste acts wel al ken vantevoren: mabe frati, zsela, arooj aftab, darkside, kim gordon, Hitech, crystallmess, otay onii, yaya bey, sho madjozi, wu-lu en tucker zimmerman o.a..

HiTech en otay onii zou ik heel erg aanraden, beide afgelopen januari in berghain gezien en zeer goed bevallen.

Verder vind ik tot nu toe militairy genius, GAIKA, sheherazaad, still house plants en demdike stare heel goed klinken en zijn acts als Dina el Wededi en Los Gaiteros voor mij vaak de optredens die heel het weekend goed maken.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.373
3.394
+1 voor otay: onii, geweldige muziek!

Er is een kans dat ik er last-minute een dagje bij ben, dus binnenkort ook maar eens in de line-up duiken.
 

residentalien

Gouden Tip
2 mrt 2024
354
502
Nog steeds jammer dat die otay: onii support gig bij Gold eerder dit jaar in de ekko verviel. Had het graag live gezien.
 
Laatst bewerkt:

residentalien

Gouden Tip
2 mrt 2024
354
502
Nouja het is juist mijn ding dat "wit/minder normale gitaar act" muziek. Bij bepaalde acts krijg ik toch ook wel soms een beetje stereotyperende feelings bij, (wat ik bij bepaalde acts op Lowlands of BKS ook wel heb) ik zeg ook niet perse dat het een slechte ding is hoor. Maar daardoor is het gewoon minder mijn ding geworden. Maar goed ik hou me altijd open voor tips.
Mijn tips staan op de vorige pagina wat ik er uitviste maar voor minder normale gitaar muziek is Couch Slut wel de mega aanrader hier. Wu-Lu vond ik vorig jaar op Zeitgeist verassend sterk ook al was het nogal misplaats op het grote podium toch een goede show. Gaat hier zeker (nog) beter worden, heel toffe orginele mix tussen post-punk, grime en poëize op momenten
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.892
6.133
Mijn tips staan op de vorige pagina wat ik er uitviste maar voor minder normale gitaar muziek is Couch Slut wel de mega aanrader hier. Wu-Lu vond ik vorig jaar op Zeitgeist verassend sterk ook al was het nogal misplaats op het grote podium toch een goede show. Gaat hier zeker (nog) beter worden, heel toffe orginele mix tussen post-punk, grime en poëize op momenten
Couch Slut heb ik vorig jaar op Roadburn nog gezien ;) Was idd tof, maar ook niet dat ik dat nu weer op herhaling moet zien. De rest ga ik eens luisteren thanks.
 
  • Confetti
Waarderingen: residentalien

Novis95

Randprogramma
11 mei 2023
182
563
Begrijp ik het goed dat ik DARKSIDE alleen zou kunnen zien met een vrijdag dagpas? Of weet iemand in welk venue zij gaan staan en of daar dan losse kaartjes voor te krijgen zijn? Ik kom er niet helemaal aan uit op de website.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.872
3.225
Begrijp ik het goed dat ik DARKSIDE alleen zou kunnen zien met een vrijdag dagpas? Of weet iemand in welk venue zij gaan staan en of daar dan losse kaartjes voor te krijgen zijn? Ik kom er niet helemaal aan uit op de website.
Ik gok dat die gewoon in de Ronda staan geprogrammeerd, al is dat nog niet bekend. Dan kan je er zowel met een weekend ticket als dagpas naartoe. Losse kaartjes voor optredens komt volgensmij niet voor
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95

Novis95

Randprogramma
11 mei 2023
182
563
Ik gok dat die gewoon in de Ronda staan geprogrammeerd, al is dat nog niet bekend. Dan kan je er zowel met een weekend ticket als dagpas naartoe. Losse kaartjes voor optredens komt volgensmij niet voor
Daar was ik al bang voor ja. Ik had ergens gehoopt dat ik niet 75+ euro uit hoefde te geven om ze nog eens live te zien. Dan ga ik even kijken of ik het dat waard vind, thanks!
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.872
3.225
En als je het dan zo kijkt zie je toch echt wel die andere weg die is ingeslagen. Even snel kijkje nemen op deze lijst heb je toch best wat 'normale' gitaarbands.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.795
9.748
En als je het dan zo kijkt zie je toch echt wel die andere weg die is ingeslagen. Even snel kijkje nemen op deze lijst heb je toch best wat 'normale' gitaarbands.
Niet alleen gitaarbands zelfs. Wat een prachtnamen had je daar met een Adrian Younge, Digable Planets, Junun, Weyes Blood, Elza Soares, ...
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.872
3.225
Niet alleen gitaarbands zelfs. Wat een prachtnamen had je daar met een Adrian Younge, Digable Planets, Junun, Weyes Blood, Elza Soares, ...
Ja inderdaad. Het is dat ik in 2016 een compleet andere muziekstijl had dan ik nu, waardoor ik niet echt kan balen dat ik er niet bij was, maar dit had ik nu echt fantastisch gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
524
493
Ja, als ik deze line-ups (waar ik wel bij was) zo zie, begrijp ik zelf ook weer wat beter wat ik een paar pagina's terug bedoelde :) jammer voor mij en een paar anderen hier, maar gezien de kaartverkoop blijven er meer dan genoeg anderen die de huidige route wel een vierdagenkaart waard blijven vinden.
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.532
2.676
Ja, als ik deze line-ups (waar ik wel bij was) zo zie, begrijp ik zelf ook weer wat beter wat ik een paar pagina's terug bedoelde :) jammer voor mij en een paar anderen hier, maar gezien de kaartverkoop blijven er meer dan genoeg anderen die de huidige route wel een vierdagenkaart waard blijven vinden.
Het is nu echt een ander festival dan in 2016. Toen was er ook veel wisselwerking tussen LGW? en BKS, maar dat is met de huidige programma's van beide festivals ondenkbaar.
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.532
2.676
Ik gok dat die gewoon in de Ronda staan geprogrammeerd, al is dat nog niet bekend. Dan kan je er zowel met een weekend ticket als dagpas naartoe. Losse kaartjes voor optredens komt volgensmij niet voor
Er zijn alleen losse kaarten voor het programma in WAS en Kabul a gogo. Niet voor Darkside.
En Darkside zal waarschijnlijk wel Ronda worden; de Grote Zaal is op vrijdag niet beschikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95

Marin

Dagopener
14 apr 2021
599
470
maar gezien de kaartverkoop blijven er meer dan genoeg anderen die de huidige route wel een vierdagenkaart waard blijven vinden.
Dat denk ik ook, als ik de line ups vergelijk begrijp ik ook weer waarom ik destijds niet naar LGW? ben gegaan en het nu het festival is waar ik het meest naar uitkijk. Maar ik heb dan weer juist vrij weinig met de meeste gitaarbandjes en wordt veel blijer van alternatieve (wereld)muziek
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs

Gebruikers die dit onderwerp bekijken