Le Guess Who? 2024

Erg fijn weekend weer zoals elk jaar, tickets weer binnen voor volgend jaar!
Top 5 van het weekend voor mij:

1: Mabe Fratti
2: Still House Plants
3: Wu-Lu
4: Darkside
5: Kabeaushé

• Leuk
Waarderingen: Processierups
Mijn lijstje

1. Tucker Zimmerman
2. Arooj Aftab
3. Sheherazaad
4. Bedouin Burger
5. Zsela
6. Actress
7. Ill Japonia
8. HiTech
9. Amsterdam Andalusian Orchestra
10. Mabe Fratti

• Leuk
Heel fijn festival gehad, nergens echt te druk geweest en vrijwel alleen maar volledige shows gezien. Publiek opvallend stil, gevoelsmatig nog meer als andere jaren. Mijn top 5:

1. Kahil El'Zabar Ethnic Heritage Ensemble
2. Aja Monet
3. The Messthetics & James Brandon Lewis
4. Darkside
5. Brian Jackson

Het was weer een erg mooi weekend. Mijn top 10:

1. DARKSIDE
2. FYEAR
3. Raphael Rogínski
4. Ex-Easter Island Head
5. Mabe Fratti & Shards
6. Eli Keszler
7. Kim Gordon
8. Water Damage
9. Arooj Aftab (alleen laatste helft; mooi maar niet zo magisch als in 2021)
10. Ibelisse Guardia Ferragutti & Frank Rosaly

Wat verder opviel:
  • LGW? blijft vooral een festival om te ontdekken en echt nieuwe dingen te zien die je op geen ander festival kan zien. Ik heb de bekendere namen echt niet gemist. Een Brian Jackson of Military Genius voelde opeens heel ‘gewoontjes’. Ik zie ze ook niet zo snel terug gaan naar een opzet met meer ‘normale’ indie-namen.
  • Ook overal eigenlijk een heel fijn publiek.
  • De Pieterskerk is een aanwinst en zorgt voor een unieke sfeer bij een aantal optredens. Over Kabul a gogo zag ik veel berichten dat het daar wel erg rustig was.
  • Het blijft jammer dat de zondag geen echt dagprogramma in de stad meer heeft en alleen een late middag/avond-programma in TivoliVredenburg. Ik miste die dag wel dat je de hele dag door de stad kan lopen en in een Kikker of Ekko nog wat kan zien. Tegelijk: het wat rare rustige sfeertje dat afgelopen jaren vaak in TivoliVredenburg was op de zondag heb ik daar nu helemaal niet gehad. Het was gewoon vol in de zalen en in de centrale ruimtes.
Het kaartje voor 2025 is al binnen!

(1a.) Darkside (gezien in Gent op woensdag, om naar Tucker te kunnen gaan, maar beschouw het eigenlijk als onderdeel van het festival haha) (Gent kregen we overigens nog een paar klappers voorgeschoteld als A1!)
1. Kahil El'Zabar Ethnic Heritage Ensemble
2. Tucker Zimmerman
3. Mabe Fratti ft. Shards
4. Blanco Teta
5. The Body & Dis Fig
6. FYEAR
7. Sex Swing
8. Arooj Aftab (vond 2021 ook beter maar wel leuk hoe ze de zaal inpakte)
9. German Bringas (opvallend, zelfde drummer als in de band van Mabe Fratti de volgende dag)
10. Still House Plants

En speciale vermeldingen voor Asa-Chang & Junray, Creative Rebels met Adrian Sherwood, Sheherazaad (al gezien, daarom geskipt, maar was wel goed deze zomer) & Asher Gamedze.

• Leuk
Het was weer een erg mooi weekend. Mijn top 10:

1. DARKSIDE
2. FYEAR
3. Raphael Rogínski
4. Ex-Easter Island Head
5. Mabe Fratti & Shards
6. Eli Keszler
7. Kim Gordon
8. Water Damage
9. Arooj Aftab (alleen laatste helft; mooi maar niet zo magisch als in 2021)
10. Ibelisse Guardia Ferragutti & Frank Rosaly

Wat verder opviel:
  • LGW? blijft vooral een festival om te ontdekken en echt nieuwe dingen te zien die je op geen ander festival kan zien. Ik heb de bekendere namen echt niet gemist. Een Brian Jackson of Military Genius voelde opeens heel ‘gewoontjes’. Ik zie ze ook niet zo snel terug gaan naar een opzet met meer ‘normale’ indie-namen.
  • Ook overal eigenlijk een heel fijn publiek.
  • De Pieterskerk is een aanwinst en zorgt voor een unieke sfeer bij een aantal optredens. Over Kabul a gogo zag ik veel berichten dat het daar wel erg rustig was.
  • Het blijft jammer dat de zondag geen echt dagprogramma in de stad meer heeft en alleen een late middag/avond-programma in TivoliVredenburg. Ik miste die dag wel dat je de hele dag door de stad kan lopen en in een Kikker of Ekko nog wat kan zien. Tegelijk: het wat rare rustige sfeertje dat afgelopen jaren vaak in TivoliVredenburg was op de zondag heb ik daar nu helemaal niet gehad. Het was gewoon vol in de zalen en in de centrale ruimtes.
Het kaartje voor 2025 is al binnen!
In ben het helemaal mee eens dat ze de meer alledaagse indierocknamen achterwege mogen laten! Elias Rønnenfelt en Militairy Genius vielen voor mij in die context wat tegen, terwijl ik denk dat ik er wel van zou genoten hebben in een losse clubshow of op een ander festival. Eenmaal je in een flow zit van het bekijken van unieke en uiteenlopende acts, heb je niet veel behoefte aan de meer alledaagse bands.

Ik was op voorhand ook wat bang voor de zondag die volledig was gefocust op Tivoli. Maar uiteindelijk vond ik het heel goed uitpakken. Na drie drukke dagen had ik geen behoefte meer om me van locatie naar locatie te haasten. Qua drukte vond ik het ook best meevallen die dag. Nergens problemen gehad. Heel het weekend trouwens, maar ik weet na al die jaren ook wel waar je op tijd moet komen.

Ik vind het moeilijk om een top 10 te maken, maar morgen schrijf ik misschien een overzichtje.

• Leuk
In ben het helemaal mee eens dat ze de meer alledaagse indierocknamen achterwege mogen laten! Elias Rønnenfelt en Militairy Genius vielen voor mij in die context wat tegen, terwijl ik denk dat ik er wel van zou genoten hebben in een losse clubshow of op een ander festival. Eenmaal je in een flow zit van het bekijken van unieke en uiteenlopende acts, heb je niet veel behoefte aan de meer alledaagse bands.

Ik was op voorhand ook wat bang voor de zondag die volledig was gefocust op Tivoli. Maar uiteindelijk vond ik het heel goed uitpakken. Na drie drukke dagen had ik geen behoefte meer om me van locatie naar locatie te haasten. Qua drukte vond ik het ook best meevallen die dag. Nergens problemen gehad. Heel het weekend trouwens, maar ik weet na al die jaren ook wel waar je op tijd moet komen.

Ik vind het moeilijk om een top 10 te maken, maar morgen schrijf ik misschien een overzichtje.
Volgens mij was drukte hele weekend goed te doen. De Ronda bij Darkside was natuurlijk vol, maar heb nergens berichten gezien van mensen die er echt niet meer bij konden. Was niet de onprettige drukte die daar een paar jaar geleden bij Goat was bijvoorbeeld.

Ik vond dat dit jaar ook opvallend goed, 1x de kerk niet binnengekomen om 16.00, maar dat was onze eigen schuld. Maar verder eigenlijk amper rijen gezien. Eenmaal bij de Pandora op zondag, maar vaak gingen mensen ook snel weer weg, waardoor er dan weer ruimte ontstaat.

Misschien een beetje vroeg, maar wie zouden jullie hopen als curatoren voor volgend jaar? Ik vond de curatoren dit jaar echt uitmuntend (wat mij betreft toverde Mabe Fratti de meeste pareltjes tevoorschijn). Wat zouden interessante (en realistische) curatoren zijn voor volgend jaar?

Billy Woods?

De afgelopen jaren is steeds een van de artiesten van de vorige line-up curator. Szela of Sherezaad? Aja Monet zou ook mooi zijn.

Totaal nergens op gepasseerd maar ik zou Altin Gun ook graag als curator zien, denk dat hun zich goed zouden kunnen passen aan het festival zoals ze dat op roadburn ook gaan doen.

Verder zou ik Goerdie Greep of Jockstrap ook goed vinden passe

Ik vond dat dit jaar ook opvallend goed, 1x de kerk niet binnengekomen om 16.00, maar dat was onze eigen schuld. Maar verder eigenlijk amper rijen gezien. Eenmaal bij de Pandora op zondag, maar vaak gingen mensen ook snel weer weg, waardoor er dan weer ruimte ontstaat.

Misschien een beetje vroeg, maar wie zouden jullie hopen als curatoren voor volgend jaar? Ik vond de curatoren dit jaar echt uitmuntend (wat mij betreft toverde Mabe Fratti de meeste pareltjes tevoorschijn). Wat zouden interessante (en realistische) curatoren zijn voor volgend jaar?

Billy Woods?
Valentina Magaletti lijkt me wel een interessante curator. Ze is een drummer die in veel uiteenlopende expirementele projecten betrokken is (solowerk, Moin, Holy Tongue, Tomaga, Nidia …). ML Buch, Nala Sinephro en Ichiko Aoba lijken me ook wel geschikt. Voor Ichiko Aoba wordt 2025 een druk jaar met een nieuw album en een wereldtournee. Ik denk dat ze wel veel interessante namen zou kunnen aanbrengen.

Valentina Magaletti lijkt me wel een interessante curator. Ze is een drummer die in veel uiteenlopende expirementele projecten betrokken is (solowerk, Moin, Holy Tongue, Tomaga, Nidia …). ML Buch, Nala Sinephro en Ichiko Aoba lijken me ook wel geschikt. Voor Ichiko Aoba wordt 2025 een druk jaar met een nieuw album en een wereldtournee. Ik denk dat ze wel veel interessante namen zou kunnen aanbrengen.
Ichiko zou ik een fantastisch idee vinden! Dit jaar hadden we natuurlijk al Azië (maar meer de Midden-Oosten/Pakistan/India hoek), dus Ichiko zou meer Japanse (en wellicht Chinese/Zuid-Koreaanse hoek) kunnen pakken.

Users who are viewing this thread