Le Guess Who? 2024

Hele mooie eerste dag gehad, echt genoten van Amsterdam Andalusian Orchestra, Ill Japonia, Noura Mint Seymali. Kim gordon en Blackhaine allemaal een halfuurtje van meegepakt, bijzonder om te zien en vooral blij om Kim Gordon te kunnen afstrepen van mijn lijstje maar vond ze niet heel sterk live. Desondanks was het wel mega bijzonder om zo'n cultheld op haar 71 met de energie die ze nog overheeft op het podium te zien staan.

De avond afgesloten met HiTech, al vaker gezien maar opnieuw heel erg van genoten.

• Leuk
Waarderingen: JosOlvidados
Pure magie bij Tucker Zimmerman in de pieterskerk. Tot vanavond eigenlijk nog alleen zon ervaring gehad bij concerten van artiesten als Nick cave, PJ Harvey, The National en toevallig Adrianne Lenker begin dit jaar in het concertgebouw. Dit wordt nog heel lang nagenieten:)

Aangezien het toch zeker tot februari stil gaat zijn nog geen nieuw topic, maar wel nieuws voor de datum van en tickets voor volgend jaar:

While we are diving into the second festival day of LGW24, we wanted to give you a heads up: Le Guess Who? 2025 will take place on 6-9 November.

4-Day Passes will go on sale on Sunday, 10 November, at 1PM CET via leguesswho.com/tickets.

The first batch of tickets will be available for €200.

• Leuk
Waarderingen: teunajax en JosOlvidados
The Messthetics & James Brandon Lewis en Darkside de hoogtepunten van de vrijdag.

Bij The Messthetics & James Brandon Lewis waren het niet oud-leden van Fugazi, maar de gitarist die het meest imponeerde. Fijn optreden. Sowieso veel instrumentale bands en invloeden uit jazz dit jaar, bevalt me uitstekend.

Op het laatste moment besloten toch bij Darkside te kijken nadat Still House Plants me niet direct kon pakken. Ronda was al bijna vol en daardoor geen goede plek, maar toch van op het balkon gegrepen en meegevoerd door de belevenis.

Verder optredens gezien van Asher Gamedze with Another Time Ensemble, Hizbut Jamm, Shards en Water Damage.

Hele mooie eerste twee dagen gehad, eigenlijk alles wel geslaagd. Intens en dansbaar DARKSIDE als hoogtepunt. Ook prachtig optreden van Merope in Pieterskerk, waarbij zangeres Indrė zingend door de kerk bewoog (en een mooi stuk zong recht voor mijn neus ☺️).
  1. DARKSIDE
  2. Merope
  3. afromerm w/ YUIS
  4. Actress
  5. The Body & Dis Fig
  6. Lionmilk
  7. Discovery Zone
  8. The Growth Eternal

Eerste keer een dagje Le Guess Who? gedaan gisteren, en het smaakt zeker naar meer :) Geen echte missers gehad, al vond ik het jammer dat Wadada Leo Smith geen pianist(e) bij zich had, maar zowel trompet als piano zelf deed. Op plaat raakte het precies de juiste snaar, maar live was het het daarom net niet.

Hoogtepunten toch wel echt DARKSIDE en Actress. En het stille en aandachtige publiek. En TivoliVredenburg is wel echt het beste zalencomplex van Nederland, en Ronda is de fijnste zaal imo. Maar, misschien als Utrechter ook wat biased

Zaterdag de minste dag tot nu toe.

Ruim twee uur gekeken naar Bo Ningen die een soundtrack bij filmbeelden speelden. Er zaten passages bij waarbij de beelden de muziek naar een hoger niveau tilde, of andersom. Maar als geheel, zowel wat uitvoering als beleving betreft, een uitdaging. Hoe dan ook wel fascinerende avond.

Eerder op de avond namelijk al geïntrigeerd geraakt in de grote zaal door Lamin Fofana en een combinatie van (Afrikaans) ballet en breakdance.

Verder M. Takara en Carla Boregas en Alex Zhang Hungtai gezien.

Pure magie bij Tucker Zimmerman in de pieterskerk. Tot vanavond eigenlijk nog alleen zon ervaring gehad bij concerten van artiesten als Nick cave, PJ Harvey, The National en toevallig Adrianne Lenker begin dit jaar in het concertgebouw. Dit wordt nog heel lang nagenieten:)
Klinkt als een goede keuze. Ik vind de Pieterskerk een mooie nieuwe locatie. Ik zag daar gisteren Rafael Roginski en dat werkte erg mooi op die plek.

• Leuk
Waarderingen: Marin
Ben gisteren even een dagje naar LGW? geweest. Ik keek vooral uit naar Tropical Fuck Storm, Mabe Fratti en Elias Rønnenfelt. Voor de rest liet ik me verassen.

Mabe Fratti + Shards — Ronda
Voor mij was dit de eerste keer dat ik Mabe Fratti live zag. Fantastische show. De samenwerking met Shards werkte ook goed. Goed begin van de dag.

Ale Hop — Hertz
Door naar de Hertz. Was vooraf nog niet bekend met Ale Hop. De muziek was een beetje noisy, elektronische soundscapes. Visueel erg mooi door het licht. De muziek was wel aardig.

Toen door naar Sheherezaad in de Pandora. Tenminste, m’n hoofd had opgeslagen dat ze in Pandora stond, maar ze stond in Cloud Nine. Toen ik besefte dat ik verkeerd stond, was Cloud Nine vol, dus door naar de Ronda.

Frente Abierto ft. Israel Fernández & Lela Soto — Ronda
Flamenco muziek met een beetje een metalrandje. Klinkt in theorie wel leuk, maar instrumentaal werd de muziek van Frente Abierto nooit interessant. Israel Fernández & Lela Soto konden dan wel weer erg goed zingen.

Myriam Gendron — Pieterskerk
Mooi plekje in de Pieterskerk gescoord. Het concert was wel prettig, maar de muziek kwam nooit helemaal bij mij binnen. Vond het hierdoor wel mooi geweest na 40 minuten.

Elias Rønnenfelt — Pandora
Door naar de frontman van Iceage, fantastische performer vind ik dat. Z’n soloalbum dat een aantal weken geleden uitkwam was ik direct fan van. De nummers van dat album kwamen live ook heerlijk uit de verf. Heel erg genoten van deze show. Tikkeltje beter nog dan Iceage in Ekko eerder dit jaar.

Demdike Stare — Ronda
Even kort gecheckt. Vanaf het tweede nummer klonk het best lekker, maar ben niet lang blijven hangen.

Haossaa — Pandora
Instrumentale noise rock uit Turkije. De band kwam erg sympathiek over. Ze moesten even loskomen, maar vanaf de tweede helft was dit best wel genieten. Publiek ging ook aardig los.

Tropical Fuck Storm — Ronda
Ik ben erg fan van deze band. Ze stelden wederom niet teleur! Mooie afsluiter.

Het was een mooi dagje zo. De must-sees waren allen zeer goed. Daarbuiten geen grote ‘verrassingen’ gehad, maar dat is niet erg. Als het even uitkomt, volgend jaar weer een dagje LGW!

Mooie editie tot zover. Voorlopige hoogtepunten voor mij zijn DARKSIDE, Rafael Roginski, Mabe Fratti en Kim Gordon.

Sherezaad was voor mij het hoogtepunt van dag 3.
De laatste dag, met tickets voor volgend jaar in de pocket, ook begonnen in Cloud Nine met wat een van de hoogtepunten van het weekend gaat zijn; Bedouin Burger; prachtige stem, mooi verhaal en heel dansbaar. Precies het soort acts waarvoor ik graag naar LGW? kom.

Fantastische dag vandaag.

Aja Monet met een voordracht zoals een voordracht hoort te zijn. Uitmuntende, doch subtiele, begeleiding waarbij de muziek de boodschap van hoop en liefde kracht bij wist te zetten, eigenlijk zoals het hoort.

Brian Jackson, de linker- en rechterhand van wijlen Gil-Scott Heron, met een gastcollege over de songs en het leven van deze dichter / muzikant / revolutionaire vrijheidsstrijder. Indrukwekkend hoe deze songs (helaas) na een 30, 40, 50 jaar nog relevant blijken te zijn.

Verder nog Arooj Aftaab en een stukje Ex-Easter Island Head gezien.

Users who are viewing this thread