Ik ben naar … geweest en het was …

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Geen The Smile hier, wel mijn eerste keer The Gaslight Anthem in Tivoli, zowaar samen met @Joslittel (ik zal de volgende keer de administratie beter bijhouden ;) ).

Emily Wolfe was een goed voorprogramma zo je ze zelden ziet. Zin, klein praatje, vooral veel knallen. Drie muzikanten die een half uur een lekkere afwisselende set speelden die er gewoon lekker inging. Een gitaar met 18 snaren om de nek ziet er dan ook nog eens vet uit natuurlijk.

The Gaslight Anthem had ik zelf nog nooit gezien. Dus het volgende wat ik zeg is voor iedereen die ze al vaker heeft gezien vanzelfsprekend maar voor mij niet. Wat stond de zang zacht. Op de drukke momenten kon ik Brian Fallon niet horen, enkel zien zingen. Terwijl hij redelijk bij stem was. Zonde. Leadgitarist was niet helemaal lekker uitgelijnd, want waar wij stonden overstemde die alles. Gelukkig speelde die heel goed, dat scheelt dan weer. Ondanks het gemis van veel persoonlijke favorieten (Handwritten, Here Comes My Man, History Books) wel een goede setlist. Fijne variatie in oud en nieuw. Hoogtepuntje was wel de twee nummers samen met Emily Wolfe. Hier werd het gas ook wat terug genomen en dat kwam de zang ten goede. Verder werd de gemoedstemming van Brian Fallon steeds beter. Steeds meer grapjes en gelachen na mate de show vorderde. In het begin leek hij nog in zijn boosheid te zitten toen de fotografen zich niet aan de max 3 nummers fotograferen hielden.

Al met al leuke avond met een goede band. Was de geluidmix beter geweest, dan was het een steengoede show geweest.
Ah, waar ik stond was de zang prima te horen - maar het was dan weer te druk om te bewegen. Maar wel een lekkere setlist, veel afwisselingen en eindigen met een rijtje hits achter elkaar. Brian Fallon had er inderdaad echt zin in naar het einde toe. Al met al heb ik me vermaakt en mocht er niet echt iets heel deftigs tegen overstaan is het een goeie optie voor op Werchter nog eens te zien.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
The Smile was erg goed. Moet wel zeggen dat ik het in de midden een klein beetje vond inkakken. Maar is daarna weer goed opgepakt. Wel genoten van de show hoor, het zijn gewoon waanzinnige muzikanten bij elkaar. James Holden was ook ok, alleen werd er om mij heen flink doorheen geluld.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
The Smile was erg goed. Moet wel zeggen dat ik het in de midden een klein beetje vond inkakken. Maar is daarna weer goed opgepakt. Wel genoten van de show hoor, het zijn gewoon waanzinnige muzikanten bij elkaar. James Holden was ook ok, alleen werd er om mij heen flink doorheen geluld.
James Holden kreeg idd niet de aandacht die het verdiende maar dat is natuurlijk ook onderdeel van voorprogramma zijn. Vond het erg sterk.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Moet zeggen dat ik nooit had gedacht dat Bending Hectic DIT live monster zou worden toen ik het in augustus hoorde. Publiek ook door de rooie toen de climax werd ingezet. Dat de hele zaal werd verlicht met gsmlampjes in het eerste deel was ook cute.

Persoonlijk favoriet is toch wel Read The Room, dat ook opvallend warm werd onthaald vanaf de eerste noot. Dat nieuwe album zit er duidelijk al goed in. Friend Of A Friend werd rond mij zelfs stukjes meegezongen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Processierups

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
James Holden kreeg idd niet de aandacht die het verdiende maar dat is natuurlijk ook onderdeel van voorprogramma zijn. Vond het erg sterk.
Ik stond vrij ver vooraan en daar was ook bij James Holden iedereen stil. Sowieso een fijn publiek gisteren.

Was wel vrij bizar om daarna op het station en in de trein tussen Hazes-brallende mensen te zitten….
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
79
124
Ik vrees dat ik zelf schuldig was aan het praten door James Holden. Ik was met een goede vriend die ik al lang niet gesproken had en we kwamen pas binnen toen James net begonnen was... Dat gezegd hebbende stonden we wel helemaal achteraan, dus de echte liefhebbers hebben hopelijk geen last van ons gehad. Ik vond het overigens wel erg goed en zeker meerdere momenten aandachtig geluisterd. Bij het begin van The Smile stonden we op dezelfde plek en helaas werd daar wel veel gepraat achter ons. Moest ook wel even inkomen bij de set. Na een paar nummers zijn we ergens anders gaan staan waar we beter zicht hadden. Begon er toen goed in te komen en dat is alleen maar meer geworden. Ik ken de nummers niet bij naam, maar mijn hoogtepunt was het voorlaatste nummer van het toegift, Thom zoog me mee in dat nummer gelijk de Sirenes uit de Griekse mythologie die schepen op de kliffen deden varen door hun prachtige zang!
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.585
585
Ah, waar ik stond was de zang prima te horen - maar het was dan weer te druk om te bewegen. Maar wel een lekkere setlist, veel afwisselingen en eindigen met een rijtje hits achter elkaar. Brian Fallon had er inderdaad echt zin in naar het einde toe. Al met al heb ik me vermaakt en mocht er niet echt iets heel deftigs tegen overstaan is het een goeie optie voor op Werchter nog eens te zien.
Ik vond het vrij routineus/statisch overkomen. Vooral het eerste stuk, ondanks 3 knallers van The 59 Sound. Vanaf Mae werd het een stuk beter.
Het is dat Brian nog wel zin had en dat ze gewoon hele goede songs hebben.
Het was uiteindelijk gewoon goed, maar niet speciaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.524
1.987
Was wel vrij bizar om daarna op het station en in de trein tussen Hazes-brallende mensen te zitten….
Ik hou juist wel van de momenten dat totaal verschillende werelden zo samen komen.
Paar maanden geleden naar de vikingmetal avond geweest bij Heidevolk in de Muziekgieterij, in de kleine zaal. Wat er in de grote zaal te doen was? Een gala van een studievereniging. Die geschrokken gezichtjes toen ze de muziek uit de kleine zaal hoorden komen. Mooi moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: superginger en Koekdoos

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.394
1.081
Gisteravond ook bij The Gaslight Anthem geweest. Was voor mij de eerste keer in Tivoli Ronda. Mooie zaal. Ik verbaas mij over de capaciteit (2000) als ik het goed gelezen heb. Drinken halen vond ik wel wat lang duren.

Voorprogramma vond ik vermakelijk. Heb het wel minder meegemaakt. Niet geforceerd doen en gewoon lekker je nummers spelen. Dank Emily Wolfe!

Dan The Gaslight Anthem. Lang geleden dat ik ze gezien had op LL. Ik denk 2012? Ik kwam er toen niet echt in weet ik nog. Daarom blij op deze herkansing.

Eerste wat mij opviel, wat is Brian Fallon stevig geworden. 🤔 En gedurfd om met een nieuw nummer te starten. Dank voor de toelichting hierboven m.b.t. de fotografen. Ik stond links van de geluidsvrouw in dit geval en snapte zijn opmerking al niet. Verder, wat een heerlijk accent toch met z’n praatjes tussendoor.

Qua muziek was het begin prima en stiekem niet waar ik op gehoopt had. Tot Mae, daarna was het erg goed en alleen maar genieten. Ook van de mensen om mij heen, die genoten ook met volle teugen volgens mij. Zeker ook de 2 nummers met Emily Wolfe waren erg tof. Mijn persoonlijke high lights: The Weatherman en American Slang. Ik miste inderdaad ook History Books en Handwritten. Niet legendarisch, maar erg goed.

Vrijdag nog naar de Pixies in Paradiso en 19 mei weer naar Tivoli (is me goed bevallen) voor Masters of Reality. Nog meer forumgangers die naar één van beide of beide gaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Despacio Soundsystem - Wintercircus Gent

Na die overrompelende show van The Smile - hier ga ik gelukkig nog lang op kunnen teren - zou mijn weekend nog een hoogtepunt hebben: een dj masterclass marathon met de Beste Geluidervaring Ter Wereld.

Nu, de hele 6 uur zouden we nooit uitzitten dus we kwamen rond de vijven, een uurtje later, het prachtige wintercircus binnengewandeld. Wat direct opviel, was het publiek. Het leek wel of iedere creatief directeur, fotograaf, architect en regisseur van Gent en omstreken er zich van receptie gemist heeft. Jammer dat dit qua sfeer veel weg had van een borrel na een vernissage of de Creative Belgium Awards in Knokke. Jammer vooral, omdat dit echt een feest voor muzieknerds zou moeten zijn.

Nuja, de trage opbouw van deze set had wel wat - je hoorde ook de kundigheid van de driekoppige legendes die met de vinylplakken zwaaiden. Veel obscuurs uit we 70’s en 80’s, disco, funk, new wave die goed te Shazammen was. Weinig hitjes en dat hoeft niet. De lichtinstallatie was echt wel indrukwekkend en wanneer de discobal zijn ding deed, voelde je even de euforie door de zaal schieten. Alleen gebeurde dat te weinig. Daarbij stelde ik mij veel de vraag: is dit dan dat ultieme geluid waarmee ze willen pronken? Het was vooral heel LUID, maar of dit nu zo anders klonk dan eender wel ander feestje? Bleef daarbij toch een beetje op mijn honger zitten. En aangezien het aan de bar vaak 30min wachten was, ook op mijn dorst. Het aanwezige volk ademde meer Dark & Stormy cocktails uit dan bier, en dat merkte je aan de bar.

Begrijp me niet verkeerd: het was echt wel eens een ervaring op een unieke locatie met steengoede dj’s. Zalige muziek en op een festival zou dit nog zoveel beter kunnen werken. Maar voor 55 ballen per ticket had ik hier toch meer van verwacht.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Net terug van de tweede dag Despacio en ik vond dat soundsystem de hype wel volledig waard hoor. Echt haarfijn geluid waarin je elk detail en elke kleine crackle in de vinyl hoorde. Veel beter dan dit wordt het niet. Had wel het idee dat het geluid vooral vlak voor zo'n speaker briljant was en het niet per se loonde om helemaal in het midden van de cirkel te gaan staan. Las dat Humo ook wat zat te klagen over het geluid (galm in de koepel) dus wellicht dat gisteren alles nog niet volledig op punt stond? Vandaag alleszins niets van gemerkt.

Lichtproductie was ook heel vet en aan het publiek heb ik me vandaag niet per se gestoord. Sure, er hangt natuurlijk een clubsfeer met mensen die staan te lullen, maar het lijkt me dat de business bro's die er waren voor die technologieconferentie vandaag minder aanwezig waren dan gisteren. Buiten een enkeling eigenlijk niets van gemerkt, sfeer zat op zich wel goed voor zo'n set. Ook fijn dat ze de zaal niet te vol hadden gepropt, meer dan genoeg ruimte om te dansen.

De set zelf was inderdaad traag (natuurlijk het hele concept) en meer een grote waas ipv dat het echt naar iets bouwde, alhoewel het laatste halfuur wel lekker los ging. Niet heel bijzonder maar ik ga altijd heerlijk op van die disco en funk platen. Ook respect voor hun mixing skills en dat ze hun plaatjes gewoon volledig uitdraaien, zoals het hoort.

Beneden had je een complementerend programma waar allerlei artiesten hun ding deden op zo'n extreem zeldzame kast van een synthesizer. Paar toffe dingen gezien als aangenaam rustpunt om het ritme wat te breken, alhoewel het daar beneden met momenten wel eerder aanvoelde als een café dan als een concertzaal door de vele praters. Je haalde daar dan ook veel sneller drank dan boven bij Despacio.

Samengevat: heel cool om eens mee te maken. Muzikaal gewoon oke, maar ben absoluut niet op mijn honger blijven zitten. Zeker niet qua productie en natuurlijk het sublieme geluid.

IMG-20240317-WA0021.jpg
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Vanavond opnieuw genoten van Kids With Buns in een beschamend matig gevulde kleine zaal van het Paard (of Shetland Stage genoemd door voorprogramma Iskander Moon). Met de EP’s waarmee ik ze heb leren kennen en een meer dan degelijk debuutalbum hebben ze toch zeker een dozijn sterke nummers en een enorme gunfactor op het podium. Ik hoop dus ook dat ze de echte doorbraak nog een keer gaan krijgen. Een deftige plek op de Slope van Werchter had ik dit jaar eigenlijk wel verwacht, maar het is ze nog niet gegund.
 

jaydee76

Gouden Tip
30 nov 2018
289
246
Ik ben ook zaterdag naar The Gaslight Anthem geweest en heb er gemengde gevoelens aan overgehouden. Aan de ene kant vond ik het tof om ze eindelijk eens live te zien, en wat hebben ze een boel mooie nummers. Aan de andere kant ben ik het met @DadRock eens dat het allemaal routineus en statisch overkwam en dat we aardig wat van die mooie nummers misten. Tegen het einde schijnt Brian Fallon ook iets gezegd te hebben dat ze er even de vaart ingooiden vanwege het curfew. Band moest om 21:45u klaar zijn vanwege een evenement later die avond. Hierdoor kregen we dus geen Handwritten en Spirit of Jazz. Brian Fallon kwam op mij over als een soort frontman tegen wil en dank. En net als @Marc viel het ook mij op dat 'ie behoorlijk fors is geworden. Hij lijkt precies op Wolfgang Van Halen en dan heb ik het niet over z'n gitaarspel (niet aan het fatshamen hier en geen kwaad woord over Wolfie, maar de gelijkenis is opvallend - ook vanwege de combinatie met baard, lang haar, gitaar en ruimvallend effen zwart shirt). Ook verbaasde het me dat iemand die zulke poëtische teksten en melancholische liedjes schrijft zo weinig te melden had tussen de nummers door: "You happy?"... (lange pauze) "That's good" (weer lange pauze - en door naar het volgende nummer). Raar dat @Brian het zo'n slecht geluid vond, ik vind het in TivoliVredenburg Ronda altijd wel prima en dat was ook dit keer het geval (ik stond dan wel naast de geluidstafel).
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Ik ben ook zaterdag naar The Gaslight Anthem geweest en heb er gemengde gevoelens aan overgehouden. Aan de ene kant vond ik het tof om ze eindelijk eens live te zien, en wat hebben ze een boel mooie nummers. Aan de andere kant ben ik het met @DadRock eens dat het allemaal routineus en statisch overkwam en dat we aardig wat van die mooie nummers misten. Tegen het einde schijnt Brian Fallon ook iets gezegd te hebben dat ze er even de vaart ingooiden vanwege het curfew. Band moest om 21:45u klaar zijn vanwege een evenement later die avond. Hierdoor kregen we dus geen Handwritten en Spirit of Jazz. Brian Fallon kwam op mij over als een soort frontman tegen wil en dank. En net als @Marc viel het ook mij op dat 'ie behoorlijk fors is geworden. Hij lijkt precies op Wolfgang Van Halen en dan heb ik het niet over z'n gitaarspel (niet aan het fatshamen hier en geen kwaad woord over Wolfie, maar de gelijkenis is opvallend - ook vanwege de combinatie met baard, lang haar, gitaar en ruimvallend effen zwart shirt). Ook verbaasde het me dat iemand die zulke poëtische teksten en melancholische liedjes schrijft zo weinig te melden had tussen de nummers door: "You happy?"... (lange pauze) "That's good" (weer lange pauze - en door naar het volgende nummer). Raar dat @Brian het zo'n slecht geluid vond, ik vind het in TivoliVredenburg Ronda altijd wel prima en dat was ook dit keer het geval (ik stond dan wel naast de geluidstafel).
Ik stond naast Brian en waar we vooral last van hadden is dat we de versterkers op het podium erg goed hoorden. En in ons geval de versterker van de leadgitarist die boven het zaalgeluid uitkwam.
 

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
59
54
Gisteravond ook bij The Gaslight Anthem geweest. Was voor mij de eerste keer in Tivoli Ronda. Mooie zaal. Ik verbaas mij over de capaciteit (2000) als ik het goed gelezen heb. Drinken halen vond ik wel wat lang duren.

Voorprogramma vond ik vermakelijk. Heb het wel minder meegemaakt. Niet geforceerd doen en gewoon lekker je nummers spelen. Dank Emily Wolfe!

Dan The Gaslight Anthem. Lang geleden dat ik ze gezien had op LL. Ik denk 2012? Ik kwam er toen niet echt in weet ik nog. Daarom blij op deze herkansing.

Eerste wat mij opviel, wat is Brian Fallon stevig geworden. 🤔 En gedurfd om met een nieuw nummer te starten. Dank voor de toelichting hierboven m.b.t. de fotografen. Ik stond links van de geluidsvrouw in dit geval en snapte zijn opmerking al niet. Verder, wat een heerlijk accent toch met z’n praatjes tussendoor.

Qua muziek was het begin prima en stiekem niet waar ik op gehoopt had. Tot Mae, daarna was het erg goed en alleen maar genieten. Ook van de mensen om mij heen, die genoten ook met volle teugen volgens mij. Zeker ook de 2 nummers met Emily Wolfe waren erg tof. Mijn persoonlijke high lights: The Weatherman en American Slang. Ik miste inderdaad ook History Books en Handwritten. Niet legendarisch, maar erg goed.

Vrijdag nog naar de Pixies in Paradiso en 19 mei weer naar Tivoli (is me goed bevallen) voor Masters of Reality. Nog meer forumgangers die naar één van beide of beide gaan?
Pixies, maar dan donderdag ;-)
 
  • Winning
Waarderingen: @Marc

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
857
Despacio Soundsystem - Wintercircus Gent

Na die overrompelende show van The Smile - hier ga ik gelukkig nog lang op kunnen teren - zou mijn weekend nog een hoogtepunt hebben: een dj masterclass marathon met de Beste Geluidervaring Ter Wereld.

Nu, de hele 6 uur zouden we nooit uitzitten dus we kwamen rond de vijven, een uurtje later, het prachtige wintercircus binnengewandeld. Wat direct opviel, was het publiek. Het leek wel of iedere creatief directeur, fotograaf, architect en regisseur van Gent en omstreken er zich van receptie gemist heeft. Jammer dat dit qua sfeer veel weg had van een borrel na een vernissage of de Creative Belgium Awards in Knokke. Jammer vooral, omdat dit echt een feest voor muzieknerds zou moeten zijn.

Nuja, de trage opbouw van deze set had wel wat - je hoorde ook de kundigheid van de driekoppige legendes die met de vinylplakken zwaaiden. Veel obscuurs uit we 70’s en 80’s, disco, funk, new wave die goed te Shazammen was. Weinig hitjes en dat hoeft niet. De lichtinstallatie was echt wel indrukwekkend en wanneer de discobal zijn ding deed, voelde je even de euforie door de zaal schieten. Alleen gebeurde dat te weinig. Daarbij stelde ik mij veel de vraag: is dit dan dat ultieme geluid waarmee ze willen pronken? Het was vooral heel LUID, maar of dit nu zo anders klonk dan eender wel ander feestje? Bleef daarbij toch een beetje op mijn honger zitten. En aangezien het aan de bar vaak 30min wachten was, ook op mijn dorst. Het aanwezige volk ademde meer Dark & Stormy cocktails uit dan bier, en dat merkte je aan de bar.

Begrijp me niet verkeerd: het was echt wel eens een ervaring op een unieke locatie met steengoede dj’s. Zalige muziek en op een festival zou dit nog zoveel beter kunnen werken. Maar voor 55 ballen per ticket had ik hier toch meer van verwacht.
Deze sluit mooi aan bij jouw review:
 

Jean

Playlistbediener
13 apr 2023
34
36
Ik ben gisteren naar Whispering Sons in de cactus club in Brugge geweest: sterke nummers, strak gemusiceerd, goede stem en aparte performance! Zeer goed dus! Er was meer afwisseling in de sfeer/tempo/genre van de nummers, een verbetering tov vroeger vind ik.
Enige minpuntje vond ik de ietwat kalme/lauwe publieksreactie/interactie. Het viel op dat de WSons een ouder publiek aantrekken (er waren weinig tieners en twintigers in de zaal),
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken