Ik ben naar … geweest en het was …

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Aan het publiek te horen, zal ik vast wel de enige zijn, maar wat was The Smile matig seg. Wellicht lagen de verwachtingen te hoog na de vorige keer, maar ik vond dit enorm teleurstellend.

En ik probeer Vorst sowieso al te vermijden door de geluidsmix, maar vandaag was die helaas nog een paar trapjes erger dan gewoonlijk.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Aan het publiek te horen, zal ik vast wel de enige zijn, maar wat was The Smile matig seg. Wellicht lagen de verwachtingen te hoog na de vorige keer, maar ik vond dit enorm teleurstellend.

En ik probeer Vorst sowieso al te vermijden door de geluidsmix, maar vandaag was die helaas nog een paar trapjes erger dan gewoonlijk.
Ik vind FN echt één van de slechtste grote zalen in de Benelux. Zelfs Tame Impala in 2016 kwam daar niet goed over.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd en Thisso

elo

Headliner
3 dec 2013
5.011
3.696
Aan het publiek te horen, zal ik vast wel de enige zijn, maar wat was The Smile matig seg. Wellicht lagen de verwachtingen te hoog na de vorige keer, maar ik vond dit enorm teleurstellend.

En ik probeer Vorst sowieso al te vermijden door de geluidsmix, maar vandaag was die helaas nog een paar trapjes erger dan gewoonlijk.
Matig vanwege het geluid of sowieso matig?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Matig vanwege het geluid of sowieso matig?
Voor mij helaas het optreden ook op zich. Maar daar denken anderen wellicht anders over.

Even bezinken en dan schrijf ik morgen wel wat woorden neer.
 

Berninger220

Randprogramma
19 aug 2022
135
166
Ik vond het eerste deel wat minder maar het tweede deel echt geweldig. Allicht komt dit ook wel door mijn eerste echte ervaring met een Radiohead achtige band.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
The Smile was machtig. Beetje rare encore, maar de laatste 5-6 nummers waren echt triple A.
The Smoke voelde aan als een hit, You Will Never Work… was een kopstoot, Under Your Pillows een onverwachte knaller door dat krautstuk, Bending Hectic het overduidelijke hoogtepunt van de set. Alles kapot.
Het publiek was nog beter dan bij vele Radiohead concerten die ik zag. Had nooit gedacht dat dit zo goed zou werken in een volle arena als Vorst. Een arena die voor de rest nog altijd weinig te wensen overlaat qua sfeer inderdaad.

Niets van het slechte geluid meegekregen maar dat hangt nogal af van waar je staat in Vorst…
 
Laatst bewerkt:

elo

Headliner
3 dec 2013
5.011
3.696
Nog meer zin in morgen nu. AFAS geeft settijd van 1,5 uur maar het is wel langer toch?
 

nathanvdk

Randprogramma
18 aug 2022
178
150
Wow, zalige avond, zalig optreden. Geluid viel goed mee voor in Vorst te zijn, publiek was zalig waar ik stond. Hoogtepunten: Skrting on the surface (!!!), The Smoke, Bending Hectic (!!!), Feeling Pulled Apart by Horses (fijne verrassing) & Pana-Vision.

Btw: Was ik de enige die het echt overdreven warm vond (vooraan) in de zaal? Zal wel deels aan mij liggen want ik kon niet stil staan, maar viel me dus wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Ook hier erg blij geworden van hun show!
Dat stuk voor de bis was redelijk indrukwekkend.

Mensen van het geluid waren constant in de weer met tablets in de zaal om het geluid overal ok te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Heerlijk trance avondje gehad in de Mezz tijdens de Black Hole Presents Stardust Odyssey avond.

Afgetrapt met Daniel Wanrooy. Zijn laatste In Search Of Sunrise compilatie vond ik ook ouderwets goed, ging echt de kant op richting de Tiësto mixes van de eerste edities. En dat bracht hij ook in zijn set weer terug. Heerlijk om die chille beats te horen. Missschien voor mij de beste set van de avond gelijk want ik hou van die hele ISOS vibe.

Daarna was het de eer aan Pavel Khvaleev. Van te voren niet echt bekend met zijn werk om eerlijk te zijn. Ik zit niet echt meer in de scene dus deze was me ontgaan. Maar de set was best prima, iets meer de uplifting trance en was wel dansbaarder dan Daniel Wanrooy, maar niet perse beter.

Vervolgens was er een set van Fisherman. Die schroefde de set weer op in de BPM's .Eerlijk gezegd iets minder mijn ding, maar de zaal zelf ontving dit wel goed. Kwam tijdens deze set ook veel oudere bekende tegen, dus ik was niet continu bezig met de muziek tijdens deze set.

De volgende op het podium was Christina Novelli, normaal een vocaal zangeres in de trance scene maar die kan ook wat plaatjes draaien. Zoals verwacht dus veel vocal trance platen van track die zelf gezongen heeft. Doet het altijd goed,, want alles werd luidkeels meegezongen vanuit het publiek (die best tof was). Mixtechnisch was het niet veel bijzonders, maar ok het was prima te doen.

Afsluiter van de avond was Richard Durand. Voor mij ook een van de betere sets van de avond. Ging ook de ISOS kant op waar hij ook veel onderdeel van is geweest. Veel eigen tracks, maar dat is bij Richard Durand nooit verkeerd. Heerlijk om die tracks weer te luisteren die ik 10 jaar geleden veel luisterde. Maar ook buiten het ISOS gebeuren om bouwde hij wel op naar een dansbaardere set dan die van Wanrooy. Maar zeker niet mis.

Leuk om gedaan te hebben, op naar The Smile vanavond.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Uiteraard wil ik de positieve sfeer niet verpesten, mijn ervaring was ook niet alleen maar kommer en kwel, maar toch enkele woorden over The Smile gisterenavond.

Om het maar meteen uit de weg te krijgen: het geluid. Ik stond rechts ongeveer tiende rij enkele meters voor twee rijen speakers, een plek die meestal toch wel goed geluid garandeert. Tijdens het voorprogramma en het begin van de set was er niets aan de hand maar vanaf er wat meer bas in de nummers kwam, werd het een soep. De lage tonen werden een brij en Jonny zijn gitaarlijnen kwamen daar amper doorheen. En ja, wat is Skrting on the Surface zonder dat je die gitaarlijn deftig hoort? De drums waren ook nergens te bespeuren behalve dan de basdrum die je na elke kick drie keer door Vorst hoorde galmen. Yorke had de reverb op zijn stem ook beter achterwege gelaten want de akoestiek zorgde daar al genoeg voor.

Halverwege de set kwam er net iets meer balans in de mix, vooral omdat ze de knop van de midrange blijkbaar plots hadden gevonden, maar dat zorgde er dan weer voor dat bij elke uithaal Thom zijn stem de speakers lekker satureerden. Bij de bisronde ben ik naar achter gelopen en daar klonk het geluid - classic Vorst - compleet anders maar niet per se beter. Drums kon je daar wel horen, maar dan vooral de cymbalen die je oneindig hoorde klengelen in het ijle, alsof ze slecht gecompresseerd van een bandje werden afgespeeld. Ik begrijp dat ik mij als audionerd hier misschien net iets te veel aan stoor, maar als je belangrijke elementen die een song op plaat definiëren gewoon niet kan horen, is het moeilijk om echt van een concert te genieten.

Het optreden zelf zou ik dan eerder beschrijven als 'wel oke'. The Smile op Down The Rabbit Hole is een top 5 optreden ooit voor mij, ik heb achteraf 10min lopen janken, dus de verwachtingen lagen erg hoog. Ik zag toen een groep waanzinnige muzikanten die heel ontspannen was en gecontroleerd uit de bocht durfde vliegen. Gisteren was hun prestatie op zich prima maar oogde het allemaal nogal routineus. Ik voelde de spark niet en ik zag geen bandleden die elkaar op sleeptouw namen. Yorke leek zich wel te amuseren en zong goed, maar ik vond hem vrij gedisconnecteerd van de rest van de band. Hierdoor werd het concert grotendeels gedragen door de kwaliteit van de songs.

Gelukkig staan die songs natuurlijk wel als een huis. Door de beschreven geluidsproblemen kwamen voor mij vooral de rustigere nummers heel goed over. Wall of Eyes was een erg sterke opener en ik heb wel respect voor de relatief low key bisronde. De stevigere nummers vielen dan weer een beetje in het water. Zelfs als ik nu nog een brak filmpje van You Will Never Work... op DTRH terugkijk, zie ik daar een Yorke die vocaal compleet losgaat en vooral drie keer meer energie dan wat ik gisteren zag. Bending Hectic is een moderne klassieker dat terecht een concertafsluiter is geworden en bouwt mooi op naar een climax, maar in plaats van te exploderen, vond ik het gisteren helemaal inzakken. Deels door het geluid maar ook omdat er gewoon geen punch in de performance van dat laatste stukje zat. Ik voelde de extase totaal niet. Verder kwamen er heel wat fijne nummers langs maar uiteindelijk vond ik dat er niet echt een lijn in de setlist zat en miste de spanningsboog een beetje. De onuitgebrachte nummers waren wel veelbelovend.

Ik was met een goeie ingesteldheid naar het concert vertrokken, geen stress, lekker gegeten maar wellicht lagen de verwachtingen na de vorige keer te hoog. Het viel wat tegen, deels door de performance van The Smile zelf maar dat gevoel werd versterkt door het slechte geluid. Publiek was erg enthousiast en had netto een positieve impact maar er liep ook een hoop asociaal volk rond dat elkaar geen centimeter gunde en mensen die begonnen te kibbelen. James Holden zijn set was daarnaast ook nogal slaapverwekkend. En mag ik het ook een beetje lui vinden dat de band nog steeds met dezelfde productie tourt als met het vorige album? Ik weet het, The Smile draait uiteindelijk om de muziek, maar toch...

Niettemin blij dat de anderen het wel naar hun zin hadden en uiteraard ook veel plezier gewenst aan de Nederlanders vanavond! Hopelijk hebben jullie betere ervaringen. Een beschamend slecht concert was dit zeker niet, maar de teleurstelling overheerst toch wel een beetje. Heel erg gemengde gevoelens, maar goed, you can't win them all!
 

Nizjni

Playlistbediener
25 jan 2024
23
37
Oef wat een tweedaagse. Gisteren Fatima Yamaha in Paradiso. Nu een keer niet op een festival setting (of bij DJVT) en dat was te merken. Een zeer vrije set binnen zijn eigen stijl die niet werd gedomineerd door een opbouw naar steeds harder. Het voelt meer synchroon met zijn eigen stijl en zijn eigen plezier was dan ook wel echt goed te merken.

Toch werd het vandaag wel overtroffen door allereerst James Holden. Het laatste album werd mij aangeraden en die heb ik aardig wat gedraaid, maar holy moly het was sterk. Steeds de op- en afbouw in de nummers waardoor het voor mij een sterk geheel was. Ieder blok vertelde zijn eigen verhaaltje en voor mij werkte dat erg goed. Het is dat veel mensen voor The Smile kwamen...

Dan The Smile: hoogtepunt voor mij. Ik vond DTRH als geheel sterker, maar de tweede helft van dit optreden blies mij omver. De eerste helft was sterk, maar zwak geluid. Veel losse piepen en soms een grote mengelmoes. Na het moment voor de bewakers werd het gewoon erg erg sterk. De "hits" stapelde zich op en ook het publiek om mij heen ging er erg in mee. Daar ik de nummers vaag bij naam ken, kan ik geen hoogtepunt noemen, maar obv Setlist fm is Bending Hectic het hoogtepunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid en Processierups

elo

Headliner
3 dec 2013
5.011
3.696
Fenomenale avond bij The Smile. Waar moet ik uberhaupt beginnen?

De tranen bij Teleharmonic, losgaan op You Will Never Work... de totale verbazing bij Bending Hectic (1 van Yorke's beste creaties). Een avond die ik me nog lang ga heugen, dit benaderde bijna de perfectie van Radiohead in 2017 waarvan ik dacht dat ik het nooit meer zou meemaken. Bij het typen springen de tranen weer in m'n ogen, wat kan live muziek toch mooi zijn.

Trouwens, Tom Skinner is een fucking held.
 
12 nov 2016
655
392
Ik was helaas niet bij The Smile (hopelijk wel van de zomer), maar ik zag opnames van hun productie en nu hebben ze wel videoschermen voor ieder bandlid mee die ze niet hadden tijdens de vorige tour.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd

elo

Headliner
3 dec 2013
5.011
3.696
Vroeg wakker, dus daar gaan we. Niet lezen als je geen spoilers over setlist wil.

Al vroeg bij de AFAS, stond er toch al een lange rij met veel jonge mensen vooraan. Mooi om te zien dat ze ook jong publiek (mag ik me zelf daar nog toe rekenen, de 30 naderend?) blijven aanspreken. Eenmaal binnen was de zaal eigenlijk nog aardig leeg, toch gekozen voor lage zitplekken met perfect zicht.

James Holden vond ik eigenlijk best oke? In tegenstelling tot wat ik tot nu toe las. Ja, het zijn soms wat bliepjes en bloepjes maar over de algehele lijn toch wel sterk hoor. Zeker het laatste nummer verraadde iets van de klasse die deze man nog altijd heeft.

The Smile begon er dus iets eerder aan. Wall of Eys was een welkome opener, daarna was het ook voor mij even zoeken naar de juiste balans maar vana Speech Bubbles en al zeker van Skrting on the Surface was ik helemaal om. Vanaf Friend of a Friend was letterlijk élk nummer raak. Wat een classic is dat nummer al, getuige ook de reactie van het publiek. Bending Hectic, wat moet ik erover zeggen? Echt een van de beste stukjes muziek die ik heb gehoord denk ik, die pure stilte, elk tokkeltje van Greenwood haarfijn hoorbaar en dan dat einde. Veel beter wordt het niet. In de toegift maakte vooral Teleharmonic veel indruk, prachtig gebracht.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Helemaal eens met elo en Nizjni. The Smile was waanzinnig goed, met Bendic Hectic en Telharmonic als absolute hoogtepunten. Thom en Johnny in topvorm, en wat vult Tom Skinner daar goed op aan.

Had een mooi plekje behoorlijk ver vooraan met zomaar geen lange mensen voor me; ook heel fijn.

James Holden had ik in november gemist op LGW?; was een prima opener.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Geen The Smile hier, wel mijn eerste keer The Gaslight Anthem in Tivoli, zowaar samen met @Joslittel (ik zal de volgende keer de administratie beter bijhouden ;) ).

Emily Wolfe was een goed voorprogramma zo je ze zelden ziet. Zin, klein praatje, vooral veel knallen. Drie muzikanten die een half uur een lekkere afwisselende set speelden die er gewoon lekker inging. Een gitaar met 18 snaren om de nek ziet er dan ook nog eens vet uit natuurlijk.

The Gaslight Anthem had ik zelf nog nooit gezien. Dus het volgende wat ik zeg is voor iedereen die ze al vaker heeft gezien vanzelfsprekend maar voor mij niet. Wat stond de zang zacht. Op de drukke momenten kon ik Brian Fallon niet horen, enkel zien zingen. Terwijl hij redelijk bij stem was. Zonde. Leadgitarist was niet helemaal lekker uitgelijnd, want waar wij stonden overstemde die alles. Gelukkig speelde die heel goed, dat scheelt dan weer. Ondanks het gemis van veel persoonlijke favorieten (Handwritten, Here Comes My Man, History Books) wel een goede setlist. Fijne variatie in oud en nieuw. Hoogtepuntje was wel de twee nummers samen met Emily Wolfe. Hier werd het gas ook wat terug genomen en dat kwam de zang ten goede. Verder werd de gemoedstemming van Brian Fallon steeds beter. Steeds meer grapjes en gelachen na mate de show vorderde. In het begin leek hij nog in zijn boosheid te zitten toen de fotografen zich niet aan de max 3 nummers fotograferen hielden.

Al met al leuke avond met een goede band. Was de geluidmix beter geweest, dan was het een steengoede show geweest.
 

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken

  • TDZ
  • Raoul