DIIV (TivoliVredenburg)
“I have pneumonia”, mompelde de frontman na het eerste nummer. Dat was ook wel een beetje te horen, maar desalniettemin echt een heerlijk concert. Respect dat hij zich er met een paar koppen thee doorheen heeft gebuffeld, en één van de nieuwere tracks zelfs opnieuw is begonnen omdat het even niet zo lekker ging. Fijne shoegaze incl korrelige, dromerige home video visuals, met een paar stekelige rammers om het af te maken. Disorientations als voorprogramma ook verrassend goed. Echt een topavond.
IDLES (AFAS Live)
Pas toen ze daadwerkelijk op het podium van die gigantische hal stonden viel bij mij het kwartje hoe groot ze zijn geworden. Zou ze toch liever in een zweterig achterafzaaltje zien, maar die tijden zijn geweest. Dat maakten ze voor mij ook meer dan waar. Goeie mix van de hardere eerste albums en het wat lomere nieuwe werk. Ik vond de lichtshow ook opvallend strak voor zo’n act. Maar wat die saxofonist daar toch deed… ik heb het niet kunnen ontdekken.
Fatima Yamaha (Melkweg)
Bas heeft een paar ongekende knallers op z’n naam staan (kan je geloven dat What’s a Girl to Do 20 jaar oud is?!), en ik vind z’n vrolijke verschijning altijd ontzettend aanstekelijk, maar helaas was het doorspreken van de week voor de meeste mensen belangrijker. In jaren niet zo’n ongeïnteresseerd publiek gezien. Zonde.