Graspop Metal Meeting 2026

Ik denk ook niet dat ze er nog zouden kunnen staan. Denk niet dat dat past bij het publiek. Tuurlijk zullen er mensen wel blij van worden, maar de meerderheid niet.
Ben al jaren niet meer op Werchter geweest, maar volgens mij zou dat gewoon vol staan, hoor.
Zeker op een rock/metal georiënteerde dag.

Ben al jaren niet meer op Werchter geweest, maar volgens mij zou dat gewoon vol staan, hoor.
Zeker op een rock/metal georiënteerde dag.
ik ben het toch met Koekdoos eens. IM kan natuurlijk in theorie kunnen maar zou de plank wel misslaan in vergelijking tot de rest van de programmatie daar. In 2011 was het ook echt geen succes. Kijk maar naar het huidige programma en het heersende enthousiasme daarover. IM boeken zou echt een andere koers zijn en niet logisch passen in wat RW normaal neerzet. Evenals de oudere rockbands zoals Def Leppard.

Klopt eigenlijk helemaal. Voor mijn gevoel is nu de ''hardste'' band in de headliner lijst BMTH, waar ik dan toch het gevoel bij krijg een verkeerde afslag genomen te hebben. Sabaton is nog redelijk niche, die zou niet zo 1-2-3 op een mainstream festival staan.

Maar de donderdag MainStage had Pinkpop kunnen zijn, vrijdag Bospop, en de andere 2 dagen Rock Werchter. We hebben zoveel overlap met mildere festivals dat voor 2027 geruchten als Bon Jovi of Toto gewoon niet raar meer zouden zijn. Als metalhead baart mij dat zorgen en daarom denk ik oprecht dat (mits een hele goede lineup) komend jaar m'n laatste keer gaat zijn. Ik kan prima leven met Alcatraz z'n ''minder grote'' namen of SoH waar Megadeth en Black Label Society dan headliner zijn. Of Dynamo met Helloween en Lamb Of God.
Dan ga ik voor de echt grote knallende metal headliners als Metallica of SOAD wel een keer naar Rock Werchter. Vind het zelf te absurd voor woorden dat het zo moet, maar ik ben denk ik dan Graspop ontgroeid of Graspop mij.
Ik vind dit wel een beetje te theatraal overkomen.
Jarenlang hebben hardrockbands de affiches bovenaan gedomineerd Aerosmith, Kiss, GNR, Faith No More, Scorpions, Deep Purple, Europe, Def Leppard, Soundgarden, Twisted Sister, Whitesnake, Alice Cooper, Alice in Chains, Lynyrd Skynyrd. Allemaal geen Metal. Ook niks nieuws.
Maar Bon Jovi en Toto...zie ik niet gebeuren.
Ze zouden wellicht niet misstaan in het bovengenoemde rijtje, maar in België zullen ze al snel op werchter boutique o.i.d. geplaatst worden.

Maar het festival is nu van formaat dat het wel populaire/gangbaardere bands moet boeken om elke dag te vullen, te groot is voor teveel obscure shit maar nog altijd kleiner dan RW waardoor je dus altijd naast het net gaat vissen voor hele grote metal acts.
Want dat is nieuws? Rammstein, System Of a Down, Metallica, Linkin Park, Rage Against The Machine, FooFighters, Tool, Pearl Jam,
Queens of The Stone Age.
Ze staan altijd op popfestivals, op 3 uitzonderingen na.
Het succesverhaal van de Benelux festivals is ook gelijk hun zwaktepunt.
Er zijn teveel festivals die uit dezelfde vijver vissen. Hierdoor kan een Hellfest makkelijker een grotere act boeken Metallica, Foofighters, Rammstein. Terwijl die in Belgie en Nederland gewoon op Werchter of Pinkpop belanden.
Als deze festivals voldoende volk trekken met Gorillas, Justin Biber e.d. zouden de bovengenoemde acts wellicht ooit doorschuiven naar GMM. Maar dat lijkt mij nog wat te vroeg.

Laatst bewerkt:
Het blijven natuurlijk wel luxe-problemen. Een hoop muziekfans zien bands nauwelijks tot nooit passeren in hun land, wij zitten te zeuren dat ze eens op de verkeerde hoek van onze postzegel komen spelen. Elders hoopt men band X ooit eens 1 keertje live te zien, wij jammeren als ze hier alwéér staan.

Elke keer als ik weer een verzameling nieuwe bands ontdek, kan ik een jaar of 2 later zeggen dat ik ze allemaal live heb gezien en meestal zelfs meerdere keren.

Gewoon echt een goede band die volgens mij wel op zijn plek staat op die positie.

Voor diegene die er niks van kennen, volgende liedjes vind ik wel toegankelijk om ermee te beginnen:

Revenge of the zombie
The day the dead walked
The enemy inside
No warning shot
Zombie blood curse
Tnx, kan ook gewoon zijn dat die video van mindere kwaliteit is.

maar ik ben denk ik dan Graspop ontgroeid of Graspop mij. Maar het festival is nu van formaat dat het wel populaire/gangbaardere bands moet boeken om elke dag te vullen, te groot is voor teveel obscure shit

Zit je niet gewoon meer in de lijn van @Joslittel en @Jamel? De exacte bewoording weet ik niet meer, maar de strekking was toen dat ze ook potentieel Graspop ontgroeid waren doordat ze meer in die “obscure shit” terecht zijn gekomen en daarmee juist de kleinere festivals langsgaan. Het is dan denk ik ook niet zo zeer dat Graspop echt anders is gaan boeken, maar meer de eigen smaak die naar obscuurder is gegaan, of het te vaak dezelfde obscure namen te hebben gezien?

Uit hun verhalen haal ik toch best wat kleinere festivals waar volgens mij ook veel bands staan die in jouw straatje passen en dan komt vanzelf Graspop wel weer met een frisse line up.

Maar verder blijft Graspop ook wel gewoon de laatste jaren veel “first time” bands boeken, ook voor de Marquee.

ik ben het toch met Koekdoos eens. IM kan natuurlijk in theorie kunnen maar zou de plank wel misslaan in vergelijking tot de rest van de programmatie daar. In 2011 was het ook echt geen succes. Kijk maar naar het huidige programma en het heersende enthousiasme daarover. IM boeken zou echt een andere koers zijn en niet logisch passen in wat RW normaal neerzet. Evenals de oudere rockbands zoals Def Leppard.
Nou ok, daar zullen jullie dan toch vast gelijk in hebben.
Zal wel aan mij liggen dan, blijkbaar is Werchter inmiddels veel meer veranderd dan dat ik dacht.
Het vroegere Werchter- en Pinkpop-publiek was in mijn herinnering toch wel behoorlijk metal-minded.
Als daar toen een Iron Maiden had gestaan, had ik daar 100% zeker gestaan.

Nou ok, daar zullen jullie dan toch vast gelijk in hebben.
Zal wel aan mij liggen dan, blijkbaar is Werchter inmiddels veel meer veranderd dan dat ik dacht.
Het vroegere Werchter- en Pinkpop-publiek was in mijn herinnering toch wel behoorlijk metal-minded.
Als daar toen een Iron Maiden had gestaan, had ik daar 100% zeker gestaan.
Als vaste werchterganger en maidenliefhebber moest ik in 2011 toch concluderen dat het een mismatch was. Terwijl een Metallica, Rammstein of SOAD prima op Werchter past.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Het blijven natuurlijk wel luxe-problemen. Een hoop muziekfans zien bands nauwelijks tot nooit passeren in hun land, wij zitten te zeuren dat ze eens op de verkeerde hoek van onze postzegel komen spelen. Elders hoopt men band X ooit eens 1 keertje live te zien, wij jammeren als ze hier alwéér staan.

Elke keer als ik weer een verzameling nieuwe bands ontdek, kan ik een jaar of 2 later zeggen dat ik ze allemaal live heb gezien en meestal zelfs meerdere keren.
Precies dat!

En daarbij komt dat veel mensen in Nederland en België festival- of concertkaartjes niet kunnen betalen maar dat wel heel graag zouden willen…

Ik tel m’n zegeningen.

Als vaste werchterganger en maidenliefhebber moest ik in 2011 toch concluderen dat het een mismatch was. Terwijl een Metallica, Rammstein of SOAD prima op Werchter past.
Mijn laatste keer Werchter was 2007 ofzo, en toen stonden er ook wel de nodige metal/metalachtige namen (Metallica, Mastodon, Marilyn Manson, QOTSA, Incubus, My Chemical Romance).
Maar er stond ook wel wat 'ouwe lullen rock' met bv. Peter Gabriel, Arno en een Pink Floyd tribute.

Met name op Pinkpop stond er in mijn herinnering vroeger toch altijd een heel legertje ouwe rockers, die smulden van alle hardere bands als RATM en Metallica.
Nu heeft Iron Maiden nooit op Pinkpop gestaan, maar voor mijn gevoel hadden ze er in ieder geval in de jaren dat ik er was zeker niet misstaan.
Maar misschien verschillen Pinkpop en Werchter dan toch meer dan ik zou denken?

Mijn laatste keer Werchter was 2007 ofzo, en toen stonden er ook wel de nodige metal/metalachtige namen (Metallica, Mastodon, Marilyn Manson, QOTSA, Incubus, My Chemical Romance).
Maar er stond ook wel wat 'ouwe lullen rock' met bv. Peter Gabriel, Arno en een Pink Floyd tribute.

Met name op Pinkpop stond er in mijn herinnering vroeger toch altijd een heel legertje ouwe rockers, die smulden van alle hardere bands als RATM en Metallica.
Nu heeft Iron Maiden nooit op Pinkpop gestaan, maar voor mijn gevoel hadden ze er in ieder geval in de jaren dat ik er was zeker niet misstaan.
Maar misschien verschillen Pinkpop en Werchter dan toch meer dan ik zou denken?
Ik denk vooral dat je Werchter van 15-20 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met wat het nu is, terwijl daar vroeger enorm veel nieuwe en oude rock stond lijkt het alsof de oude rockers voornamelijk zijn doorgeschoven naar graspop, en je in de plaats indie, pop, en electronishe genres hebt gekregen op werchter, met nog een handje vol oude rock groepen (denk maar aan the cure, apc dit jaar)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik denk vooral dat je Werchter van 15-20 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met wat het nu is, terwijl daar vroeger enorm veel nieuwe en oude rock stond lijkt het alsof de oude rockers voornamelijk zijn doorgeschoven naar graspop, en je in de plaats indie, pop, en electronishe genres hebt gekregen op werchter, met nog een handje vol oude rock groepen (denk maar aan the cure, apc dit jaar)
Die verschuiving is inderdaad onmiskenbaar, dat heb ik ook wel gemerkt de laatste jaren.
Desondanks staan er ieder jaar nog wel steeds de nodige metalbands op Werchter en Pinkpop, zelfs bands als Amenra en nu dus Blood Incantation.
Dus ook al is een groot deel van de ouwe rockers inmiddels doorgeschoven, lijkt er toch een deel jongere rockers/metalfans voor in de plaats zijn gekomen.

Laatst bewerkt:
Is denk ik vooral een gevolg van hoe sterk muziekconsumptie veranderd is de afgelopen jaren. Vroeger kocht je een plaat, CD of luisterde je naar de radio - vaak 1 specifieke zender. Nu staat zo goed als alle muziek ter wereld meteen klaar in de streaming apps. Je bent minder geneigd om voor zekerheid te kiezen en kan dus makkelijker proeven van andere genres en artiesten. Er bestaat tegenwoordig voor elke mood wel een playlist waarin die verschillende genres ook in terugkomen. Zorgt er gewoon voor dat mensen in het algemeen een veel breder palet hebben met een mix van pop, indie, rock, hiphop, metal, etc. En net die fragmentatie zie je doorheen de jaren steeds meer terug in de affiches van de mainstream festivals (Werchter, Pinkpop, Pukkelpop), waar mensen het niet erg vinden eens een 'uitstapje' te doen naar een voor hen doorgaans exotischer genre.

Inderdaad, ik werk vooral met expats van buiten Europa die 1 a 2 jaar tijdelijk in Brussel werken en zeggen vaak dat dit echt een luxe is, zoveel concerten en concerzalen dichtbij elkaar. Als je in bv Latijns Amerika, Afrika of zelfs Noord Amerika woont heb je al veel minder bands die er touren, en afhankelijk van waar je er woont is het nog veel te ver weg ook. Die zijn inderdaad blij als ze al eens naar een internationale naam kunnen gaan,

Ik had gisteren even geteld voor de concert wrapped topic en zat aan 26 losse concerten dit jaar, samen met veel festivals ga ik niet eens uitrekenen hoeveel shows en bands dat zijn op 1 jaar.

• Leuk
Waarderingen: Black Hammer
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover headliners die na 2 jaar al opnieuw geboekt worden? Het is niks persoonlijk op de bands, maar ik vind 2 jaar echt te snel. BMTH nu al terug als headliner vind ik te snel, moet minstens 2 volle jaren tussen zitten is mijn persoonlijke mening. Dus 2027 (2025 en 2026 er tussen is 2 volle jaren) hadden ze er pas terug mogen staan, vind ik. Voor niet-headliners vind ik het geen probleem als ze er zelfs back to back staan (zoals dit jaar en vorig jaar bv Lagwagon, ook al ben ik geen Lagwagon fan). Voor Machine Head en Judas Priest vond ik het ook te snel, back to back is not done voor headliners vind ik. Ook al ben ik Machine Head fan en zag ik dus uiteraard beide shows, Judas Priest was nu een ander verhaal (want ik wou ook een stuk Pendulum zien) maar daar ben ik ook fan van dus persoonlijk zeker geen problemen mee maar als ik zelf boeker was zou ik het niet willen (al was Machine Head mogelijks een upgrade vanuit Avenged Sevenfo...euh ik bedoel al was Machine Head mogelijks een noodoplossing voor Avenged Sevenfold)

Edit: wel max 5 b2b boekingen per jaar, vind ik

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread