Klopt eigenlijk helemaal. Voor mijn gevoel is nu de ''hardste'' band in de headliner lijst BMTH, waar ik dan toch het gevoel bij krijg een verkeerde afslag genomen te hebben. Sabaton is nog redelijk niche, die zou niet zo 1-2-3 op een mainstream festival staan.
Maar de donderdag MainStage had Pinkpop kunnen zijn, vrijdag Bospop, en de andere 2 dagen Rock Werchter. We hebben zoveel overlap met mildere festivals dat voor 2027 geruchten als Bon Jovi of Toto gewoon niet raar meer zouden zijn. Als metalhead baart mij dat zorgen en daarom denk ik oprecht dat (mits een hele goede lineup) komend jaar m'n laatste keer gaat zijn. Ik kan prima leven met Alcatraz z'n ''minder grote'' namen of SoH waar Megadeth en Black Label Society dan headliner zijn. Of Dynamo met Helloween en Lamb Of God.
Dan ga ik voor de echt grote knallende metal headliners als Metallica of SOAD wel een keer naar Rock Werchter. Vind het zelf te absurd voor woorden dat het zo moet, maar ik ben denk ik dan Graspop ontgroeid of Graspop mij.
Ik vind dit wel een beetje te theatraal overkomen.
Jarenlang hebben hardrockbands de affiches bovenaan gedomineerd Aerosmith, Kiss, GNR, Faith No More, Scorpions, Deep Purple, Europe, Def Leppard, Soundgarden, Twisted Sister, Whitesnake, Alice Cooper, Alice in Chains, Lynyrd Skynyrd. Allemaal geen Metal. Ook niks nieuws.
Maar Bon Jovi en Toto...zie ik niet gebeuren.
Ze zouden wellicht niet misstaan in het bovengenoemde rijtje, maar in België zullen ze al snel op werchter boutique o.i.d. geplaatst worden.
Maar het festival is nu van formaat dat het wel populaire/gangbaardere bands moet boeken om elke dag te vullen, te groot is voor teveel obscure shit maar nog altijd kleiner dan RW waardoor je dus altijd naast het net gaat vissen voor hele grote metal acts.
Want dat is nieuws? Rammstein, System Of a Down, Metallica, Linkin Park, Rage Against The Machine, FooFighters, Tool, Pearl Jam,
Queens of The Stone Age.
Ze staan altijd op popfestivals, op 3 uitzonderingen na.
Het succesverhaal van de Benelux festivals is ook gelijk hun zwaktepunt.
Er zijn teveel festivals die uit dezelfde vijver vissen. Hierdoor kan een Hellfest makkelijker een grotere act boeken Metallica, Foofighters, Rammstein. Terwijl die in Belgie en Nederland gewoon op Werchter of Pinkpop belanden.
Als deze festivals voldoende volk trekken met Gorillas, Justin Biber e.d. zouden de bovengenoemde acts wellicht ooit doorschuiven naar GMM. Maar dat lijkt mij nog wat te vroeg.