Graspop Metal Meeting 2026

Het klopt dat de band niet meer op zijn hoogtepunt is, maar het blijft een cultklassieker die niet naar de onderkant van de affiche kan worden verwezen. Wil je blackmetalfans aanspreken, dan is Mayhem nog steeds een veilige keuze. Headliner misschien niet, maar wie weet... een verrassing is altijd mogelijk (hoewel ik het ermee eens ben dat het een zwakke verrassing zou zijn...).
De enige manier waarop ik Mayhem ooit nog eens als Marquee headliner zie verschijnen is als dat nieuwe album inslaat als een bom. Wat ik zeer betwijfel. Verder baseer ik me op hun laatste twee passages op Alcatraz, waar ze beide keren geen headliner van de Swamp (Alcatraz variant van de Marquee) waren.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Steph85
De enige manier waarop ik Mayhem ooit nog eens als Marquee headliner zie verschijnen is als dat nieuwe album inslaat als een bom. Wat ik zeer betwijfel. Verder baseer ik me op hun laatste twee passages op Alcatraz, waar ze beide keren geen headliner van de Swamp (Alcatraz variant van de Marquee) waren.
Oké, argument geaccepteerd 😅😉

• Metal!
Waarderingen: Jamel
Ben één keer op Hellfest geweest (tweede weekend in 2022), maar nooit meer.
Wat een logistieke hel was dat, zeg...

Inderdaad veel te druk, lange rijen bij eten, drank, wc (zelfs voor mannen, als vrouw moet je al helemaal een langetermijnplanning maken om naar de wc te gaan).
Nergens een bar te bekennen bij de main stages, dichtstbijzijnde ligt honderden meters naar achteren.
Overal asfalt voor vrijwel alle stages (ook in tenten), doet enorm af aan festivalgevoel (daar veranderen die paar kunstwerkjes en randaankleding ook niet veel aan..).
Als je een locker wil moet je eerst een pokke eind lopen vanaf de ingang en weer terug, bij aankomst en vertrek.
Vanaf het treinstation gaan er alleen 8-persoons shuttle busjes richting festival, die zeer onregelmatig rijden, met soms enorme rijen tot gevolg.
Treinen vanaf Nantes (waar wij in een hotel verbleven) rijden eveneens onregelmatig, met soms meerdere treinen per uur, en dan een uur of twee geen enkele trein, met dus een overvolle, snikhete trein tot gevolg.

Op Wacken ben ik nog nooit geweest, maar daar hoor ik de laatste jaren ook steeds vaker slechte verhalen over, terwijl de line-up daar nou ook al jaren niet bepaald geweldig te noemen is.

Geef mij maar gewoon Graspop, ziet er misschien allemaal wat saaier uit, maar veel beter georganiseerd (en de line-up is m.i. ook beter).
De line-up is altijd een kwestie van smaak. Er zal altijd wel ergens een naam staan waarvan je had gehoopt dat ze op het festival zouden staan waar jij naartoe ging. We kunnen het nu eenmaal niet allemaal hebben.

Hellfest is idd zeer druk, vooral als het naar de avond toegaat. Maar bij het eten gaat het ondanks de drukte best vlot. Bij de ene plaats je je bestelling en betaal je, bij de andere haal je af. Er is daar een team keihard bezig om al dat eten klaar te maken. Bovendien is de keuze zeer groot.

Dat er geen bar is aan de main stage, dat heb je verkeerd voor. Achter de PA zijn er langs beide zijden bars. Maar het kan zijn dat dit voor jouw net te ver is. De toiletten en de water voorziening kunnen beter. Je kan dat maar op één manier oplossen, en dat is minder volk toelaten. Maar dan bestaat de kans dat het weer duurder wordt.

De betonklinkers aan de podia kunnen een nadeel zijn, maar bij slecht weer is dat net een enorm voordeel. Vorig jaar regende het uren aan stuk (o.a. bij Saxon en Metallica), en dan is een moddervrije plaats echt een must.

Wat de lockers betreft, daar heb je gelijk. En ik heb geen ervaring met de trein. Wij logeerden in het verleden bij iemand op een kleine 6km van de weide. Vorig jaar een eerste keer met de camper geweest, en bij particulieren kunnen staan. Op 5 minuten fietsen van de ingang. En de fietstas dient als locker (voor een pull of een regenjas).

Ik ga niet meer naar een camping. Ik doe er geen oog dicht. Ik ben intussen op een leeftijd gekomen dat ik me wat meer luxe wil/kan veroorloven.

Maar je zal me niet horen zeggen dat Hellfest beter is dan Graspop. Het is gewoon anders. Ik amuseer me bij beiden evenveel.

En jij vroeg om een occult naam bij de Marquee. Nu weet ik ook weer waarom ik met Mayhem kwam, ik moest iets verzinnen wat jij niet kende.

Er staan 23 namen op de huidige line up waar ik nog nooit van had gehoord en dan zijn er nog wel een minimaal zelfde aantal bands waar ik de muziek niet van ken, gelukkig niet heel moeilijk om iets te verzinnen! (De zaterdag inmiddels ook ingeluisterd en ik vermoed dat ik van Architects voor t eerst een nummer heb geluisterd bijvoorbeeld)

Ben één keer op Hellfest geweest (tweede weekend in 2022), maar nooit meer.
Wat een logistieke hel was dat, zeg...

Inderdaad veel te druk, lange rijen bij eten, drank, wc (zelfs voor mannen, als vrouw moet je al helemaal een langetermijnplanning maken om naar de wc te gaan).
Nergens een bar te bekennen bij de main stages, dichtstbijzijnde ligt honderden meters naar achteren.
Overal asfalt voor vrijwel alle stages (ook in tenten), doet enorm af aan festivalgevoel (daar veranderen die paar kunstwerkjes en randaankleding ook niet veel aan..).
Als je een locker wil moet je eerst een pokke eind lopen vanaf de ingang en weer terug, bij aankomst en vertrek.
Vanaf het treinstation gaan er alleen 8-persoons shuttle busjes richting festival, die zeer onregelmatig rijden, met soms enorme rijen tot gevolg.
Treinen vanaf Nantes (waar wij in een hotel verbleven) rijden eveneens onregelmatig, met soms meerdere treinen per uur, en dan een uur of twee geen enkele trein, met dus een overvolle, snikhete trein tot gevolg.

Op Wacken ben ik nog nooit geweest, maar daar hoor ik de laatste jaren ook steeds vaker slechte verhalen over, terwijl de line-up daar nou ook al jaren niet bepaald geweldig te noemen is.

Geef mij maar gewoon Graspop, ziet er misschien allemaal wat saaier uit, maar veel beter georganiseerd (en de line-up is m.i. ook beter).
Wacken was dit jaar dramatisch met de modder. In mijn eerste keer Wacken in 2007 was er ook modder, maar toen deed de organisatie er alles aan om het veld begaanbaar te houden met stro en houtsnippers. Het festival is nu zo groot geworden dat ze gewoon schijt hebben aan de bezoekers en die aan hun lot overlaten. Voor mij nooit meer Wacken, wat een waardeloze organisatie.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Wacken was dit jaar dramatisch met de modder. In mijn eerste keer Wacken in 2007 was er ook modder, maar toen deed de organisatie er alles aan om het veld begaanbaar te houden met stro en houtsnippers. Het festival is nu zo groot geworden dat ze gewoon schijt hebben aan de bezoekers en die aan hun lot overlaten. Voor mij nooit meer Wacken, wat een waardeloze organisatie.
Nu, dat stro hoeft voor mij ook wel niet meer zoals in 2024. Wat een stank was dat. Geef mij maar modder!

• Wow
Waarderingen: Loek123 en nikita
De line-up is altijd een kwestie van smaak. Er zal altijd wel ergens een naam staan waarvan je had gehoopt dat ze op het festival zouden staan waar jij naartoe ging. We kunnen het nu eenmaal niet allemaal hebben.
Tuurlijk, vandaar ook de m.i. in mijn laatste zin. ;)
Maar ik vind de line-up van GMM de laatste jaren wel structureel beter dan die van Hellfest.
Ok, misschien buiten die bizarre line-up van 2022, maar die was verspreid over 2 weekenden.
Ik ben toen eerst naar GMM geweest, wat samenviel met het eerste weekend van Hellfest, wat veel overlap, maar voor mij een mindere line-up had (waren wel resp. 4 en 3 dagen).
In het tweede weekend stonden een hoop namen die vrijwel nergens anders stonden, wat het dus interessant maakte om eens een keer erheen te gaan.

Hellfest is idd zeer druk, vooral als het naar de avond toegaat. Maar bij het eten gaat het ondanks de drukte best vlot. Bij de ene plaats je je bestelling en betaal je, bij de andere haal je af. Er is daar een team keihard bezig om al dat eten klaar te maken. Bovendien is de keuze zeer groot.
Ja, de keuze is groot (bij GMM overigens ook), maar toen ik er was schoot het niet echt op.
Voor IEDERE eetkraam stond een lange rij, waardoor er op het eetpleintje allerlei kromme rijen kriskras door elkaar stonden, en je je overal doorheen moest persen.

Dat er geen bar is aan de main stage, dat heb je verkeerd voor. Achter de PA zijn er langs beide zijden bars. Maar het kan zijn dat dit voor jouw net te ver is.
Ik sta vrijwel altijd links of rechts vooraan bij optredens, én ik haal graag tussendoor een biertje, dus ja, dat is net te ver voor mij... ;)
Buitenom richting bar lopen in combinatie met de lange rijen voor de bar betekende dat je pas een kwartier ofzo later terug op je plek vooraan was.
Bij GMM of Alcatraz loop ik bij de main stages even naar links of recht, kan vrijwel direct bestellen, en ben binnen twee minuten weer terug. 😎

De toiletten en de water voorziening kunnen beter. Je kan dat maar op één manier oplossen, en dat is minder volk toelaten. Maar dan bestaat de kans dat het weer duurder wordt.
Liever duurdere tickets (waren overigens al duur zat) dan je hele weekend verpest door veel te veel volk en slechte voorzieningen.

De betonklinkers aan de podia kunnen een nadeel zijn, maar bij slecht weer is dat net een enorm voordeel. Vorig jaar regende het uren aan stuk (o.a. bij Saxon en Metallica), en dan is een moddervrije plaats echt een must.
Er is toen ook veel regen gevallen, dus modder was er sowieso wel overal.
Maar op GMM heb je in plaats van asfalt gewoon witte platen voor de main stages, dus daar sta je ook niet in de modder, plus het geeft meer festivalgevoel dan asfalt.

Dezelfde verhalen hoor ik inderdaad ook van vaste Wacken-gangers.
En voor de line-up doen ze ook nog maar weinig moeite, de mensen komen toch wel.
Metallica op het grootste metalfestival ter wereld? Forget it..
"Hier, heb je Saltatio Mortis, Doro en In Extremo als headliner!" :ROFLMAO:

Nu, dat stro hoeft voor mij ook wel niet meer zoals in 2024. Wat een stank was dat. Geef mij maar modder!
Dit was modder next level hoor. Geen grap, op de route naar de shuttlebussen moest je oppassen dat je niet tot je knieën wegzakte. En het terrein zelf was gewoon mudmasters. Sinds ik deze editie van modder heb meegemaakt op Wacken, stelde de modder op gmm 2024 echt weinig voor.

Dit was modder next level hoor. Geen grap, op de route naar de shuttlebussen moest je oppassen dat je niet tot je knieën wegzakte. En het terrein zelf was gewoon mudmasters. Sinds ik deze editie van modder heb meegemaakt op Wacken, stelde de modder op gmm 2024 echt weinig voor.
Nog een wacken 2025 strijder!

• Leuk
Waarderingen: Imag
Blues pills leuk om te weten dat ze ook terug in de buurt zijn. Dogma op zich wel leuk maar denk na de pr nachtmerrie dat we die best achterwege laten.

Testament one of the missing Marquee heads?

Crazy Lixx can be first band on the Jupiler Stage at Saturday. I think they fits to this place

• On fire
Waarderingen: Steph85
Geloof me, dat wil je niet. Wacken 2023 was echt verschrikkelijk en ik kreeg shellshock flashbacks toen ik vooraf zag hoe GMM er in 2024 bij lag toen ze de parking stop hadden gezet.

Dat was uiteindelijk echt een top weekend geworden waar de organisatie echt van z'n beste kant had laten zien. Alles was makkelijk begaanbaar en die stro en houtsnippers waren fantastisch en het was meteen genoeg om erger te voorkomen.

Ik heb op Wacken echt bijna staan huilen. Het was op een punt waar ik serieus twijfelde om gewoon 2 volle dagen dan maar te missen omdat het gewoon gevaarlijk werd. Je zakte volledig weg in de modder waar het bijna verdrinkingsgevaar gaf. Met je zatte hoofd door donker modder dat tot je heupen kwam, niet te doen gewoon.

Users who are viewing this thread