De line-up is altijd een kwestie van smaak. Er zal altijd wel ergens een naam staan waarvan je had gehoopt dat ze op het festival zouden staan waar jij naartoe ging. We kunnen het nu eenmaal niet allemaal hebben.
Tuurlijk, vandaar ook de m.i. in mijn laatste zin.
Maar ik vind de line-up van GMM de laatste jaren wel structureel beter dan die van Hellfest.
Ok, misschien buiten die bizarre line-up van 2022, maar die was verspreid over 2 weekenden.
Ik ben toen eerst naar GMM geweest, wat samenviel met het eerste weekend van Hellfest, wat veel overlap, maar voor mij een mindere line-up had (waren wel resp. 4 en 3 dagen).
In het tweede weekend stonden een hoop namen die vrijwel nergens anders stonden, wat het dus interessant maakte om eens een keer erheen te gaan.
Hellfest is idd zeer druk, vooral als het naar de avond toegaat. Maar bij het eten gaat het ondanks de drukte best vlot. Bij de ene plaats je je bestelling en betaal je, bij de andere haal je af. Er is daar een team keihard bezig om al dat eten klaar te maken. Bovendien is de keuze zeer groot.
Ja, de keuze is groot (bij GMM overigens ook), maar toen ik er was schoot het niet echt op.
Voor IEDERE eetkraam stond een lange rij, waardoor er op het eetpleintje allerlei kromme rijen kriskras door elkaar stonden, en je je overal doorheen moest persen.
Dat er geen bar is aan de main stage, dat heb je verkeerd voor. Achter de PA zijn er langs beide zijden bars. Maar het kan zijn dat dit voor jouw net te ver is.
Ik sta vrijwel altijd links of rechts vooraan bij optredens, én ik haal graag tussendoor een biertje, dus ja, dat is
net te ver voor mij...

Buitenom richting bar lopen in combinatie met de lange rijen voor de bar betekende dat je pas een kwartier ofzo later terug op je plek vooraan was.
Bij GMM of Alcatraz loop ik bij de main stages even naar links of recht, kan vrijwel direct bestellen, en ben binnen twee minuten weer terug.
De toiletten en de water voorziening kunnen beter. Je kan dat maar op één manier oplossen, en dat is minder volk toelaten. Maar dan bestaat de kans dat het weer duurder wordt.
Liever duurdere tickets (waren overigens al duur zat) dan je hele weekend verpest door veel te veel volk en slechte voorzieningen.
De betonklinkers aan de podia kunnen een nadeel zijn, maar bij slecht weer is dat net een enorm voordeel. Vorig jaar regende het uren aan stuk (o.a. bij Saxon en Metallica), en dan is een moddervrije plaats echt een must.
Er is toen ook veel regen gevallen, dus modder was er sowieso wel overal.
Maar op GMM heb je in plaats van asfalt gewoon witte platen voor de main stages, dus daar sta je ook niet in de modder, plus het geeft meer festivalgevoel dan asfalt.