Graspop Metal Meeting 2026

Denk toch dat het qua sfeer ook kan omslaan als mensen voor de aankleding komen. Denk dat je dan meer bezoekers gaat krijgen "die het eens gezien willen hebben" ten opzichte van zoals het nu is.
Er vraagt niemand om Hellfest of Wacken te willen overstijgen. Maar iets meer dan ''voila, 2 stoffen kruizen, aankleding klaar'' zou leuk zijn.

Ik hoor nu wel bij de doelgroep (zot van metalcore, niet de zangers 😅) maar verwacht toch ook idd wel een doelgroep die anders wrs in een bocht rond het festival zou aan :D
Ik ook hoor, luister voornamelijk punk, metalcore, (post)hardcore en nu-metal. Maar kijk er ook heel erg naar uit om op Graspop juist nieuwe dingen te ontdekken:D

• Geweldig
  • Metal!
Waarderingen: Steph85 en Lars.
Denk toch dat het qua sfeer ook kan omslaan als mensen voor de aankleding komen. Denk dat je dan meer bezoekers gaat krijgen "die het eens gezien willen hebben" ten opzichte van zoals het nu is.
Er zal toch altijd iets moeten spelen dat je graag hoort, toch in ons genre denk ik..

Vb bij TML: edm is veel breder gedragen (en soms muziek zonder punch waar de meeste mee kunnen leven om wat naar te luisteren) Maar je gaat niet naar Graspop zien komen om de aankleding als je haar al permanent rechtkomt van elke "blegh" of ietwat te snelle drum/gitaar. Het 'twijfeldeel' dat nu misschien niet komt want "oh enkel limp bizkit of enkel bad omens daar ga ik niet voor" die zouden dan mss wel weer sneller de overstap maken.

k ben om persoonlijke voorkeur absoluut voorstander van meer beleving, al meermaals laten merken. maar de vraag is natuurlijk vooral of het festival het nodig heeft... of ze nu uitverkopen op 1/11 dit jaar of 17/6 volgend jaar, geen idee niet dat organisatie daar om geeft..

misschien als ze nog kunnen/willen groeien dat dat wel meer een rol beginnen spelen, maar zolang het lukt om uit te verkopen op deze gaan ze mss zelf de nood niet zien om meer te doen.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Er vraagt niemand om Hellfest of Wacken te willen overstijgen. Maar iets meer dan ''voila, 2 stoffen kruizen, aankleding klaar'' zou leuk zijn.

Hoeft van mij ook niet. Geen aankleding vind ik wel onderdeel van de charme van een festival. Tellen dingen als de Belgian Beer Bar en Classic Rock Café niet ook een beetje als aankleding?

Als ze dan echt iets aan aankleding willen doen, gooi dan die Moose Bar weer terug op het terrein. Dat was (op basis van het forum) een groot succes destijds!

Er zal toch altijd iets moeten spelen dat je graag hoort, toch in ons genre denk ik..

Als er geen must see aan het spelen is, ga ik toch vaak gewoon vanop een afstandje toekijken met wat lekkers. Maar ik vermaak me verder dan ook wel prima door eens een keer over de metalmarkt te lopen, signeersessies, de forum-meeting (toch vaak gepland tijdens momenten dat er minimale mustsees voor mensen zijn) etc. Genoeg te doen!

My 2 cents over strategisch programmeren:
De 'doorsnee' metalhead koopt z'n combi wel. Door de gevarieerde line-up vindt die op alle dagen een gezonde mix tussen extreme en wat toegankelijkere metal. Zorg dat je elke dag een 2-tal kleppers per genre hebt en je zit goed voor 3/4e van je combi's. Die mensen kopen sowieso hun ticket en hebben weinig tot geen invloed op je dagtickets en dat laatste restant van de combi's.

Daarvoor probeer je juist af te wijken van de standaard via specialere bookings en 'themadagen'. En als dan zaterdag je themadag voor het jongere publiek is, en toch zondag Electric Callboy hebt en donderdag Limp Bizkit & ADTR, dan heb je volgens mij héél strategisch geboekt. Als zondag de focus ligt op heavy/hardrock, en je hebt dan toch Twisted Sister, Volbeat en Avatar op andere dagen, opnieuw slim.

En dan is er nog een groep mensen die eigenlijk 'sowieso wel een dag' wil komen voor de sfeer, maar nog wat twijfelt. Zorg voor wat bekende namen (niet per se qua muziek, maar wel qua naam) en dan kunnen die puur op basis van hun eigen agenda kiezen.

En als dan Werchter helemaal niets scoort qua gitaarbands (zoals het er nu naar uit ziet), dan verwacht ik een hele goede verkoop.

Hellfest heeft een goede lange termijn visie gehad. Dat park is echt prachtig en de samenwerking met Nantes of die omgeving daar (kunstenaars uit de omgeving) is goed voelbaar. Daar voel jeje gewoon echt welkom (ook in Nantes). Hun manier van camping/parking en die supermarkten er naast, fantastisch. En de supermarkt is niet eens zo hard nodig want het eten is beter en goedkoper op het terrein dan op GMM. Voel mij bij het eten op Graspop toch altijd op allerlei manieren opgelicht. Doet altijd hard af aan de gehele experience.

Grootste nadeel van Hellfest is de drukte. Kunt er je kont niet keren soms. En het is een pokken eind reizen. Ook regelmatig gehad dat je bands in de tent amper kan horen omdat de MainStage er dik bovenuit blaast.

Hoe ik het het beste kan omschrijven is dat ik bij Wacken en Hellfest het gevoel kreeg dat ik daar een bezoeker/gast ben en ik lekker kan doen waar ik zin in heb.
Op Graspop voel ik mij regelmatig consument...
En de veronderstelling Hellfest de lineup op de 2e plaats zouden zetten slaat echt nergens op. Die lineup is eigenlijk elk jaar vele malen beter en daarom kopen mensen ook zonder te weten wat er komt gewoon al een kaartje. Want het zal toch wel goed zijn.

Ik bedoel.. waarom is dat GMM logo bij de ingang ook alweer weggehaald? Voor onderhoud of gewoon omdat de buurt het lastig vond dat mensen daar fotos gingen maken? Toch een wereld van verschil hoe de mensen erover denken.
Ben één keer op Hellfest geweest (tweede weekend in 2022), maar nooit meer.
Wat een logistieke hel was dat, zeg...

Inderdaad veel te druk, lange rijen bij eten, drank, wc (zelfs voor mannen, als vrouw moet je al helemaal een langetermijnplanning maken om naar de wc te gaan).
Nergens een bar te bekennen bij de main stages, dichtstbijzijnde ligt honderden meters naar achteren.
Overal asfalt voor vrijwel alle stages (ook in tenten), doet enorm af aan festivalgevoel (daar veranderen die paar kunstwerkjes en randaankleding ook niet veel aan..).
Als je een locker wil moet je eerst een pokke eind lopen vanaf de ingang en weer terug, bij aankomst en vertrek.
Vanaf het treinstation gaan er alleen 8-persoons shuttle busjes richting festival, die zeer onregelmatig rijden, met soms enorme rijen tot gevolg.
Treinen vanaf Nantes (waar wij in een hotel verbleven) rijden eveneens onregelmatig, met soms meerdere treinen per uur, en dan een uur of twee geen enkele trein, met dus een overvolle, snikhete trein tot gevolg.

Op Wacken ben ik nog nooit geweest, maar daar hoor ik de laatste jaren ook steeds vaker slechte verhalen over, terwijl de line-up daar nou ook al jaren niet bepaald geweldig te noemen is.

Geef mij maar gewoon Graspop, ziet er misschien allemaal wat saaier uit, maar veel beter georganiseerd (en de line-up is m.i. ook beter).

Ik kom ondertussen duidelijk ook naar Graspop en ben nog niet tot in Alcatraz geweest. Dit jaar twijfel ik met maar 2 bands op de line up en eigelijk maar 1 die ik echt wil zien.. puur omdat de aankleding daar ook wat te bieden heeft en ik dat eens wil zien... met die 1.5 band om te zien ga ik nooit een dagticket op Graspop kopen (zelfs niet als ze dezelfde prijs zouden zijn en met het CRC om de rest van de dag te vullen..)

en het is zoals @saurus zegt: Als Graspop zijnde al jaren de beste line-up maar pas uitverkopen weken voor het festival. 2 andere festivals errond verkopen uit zonder eigenlijk iets te moeten bekend maken, dan moet je beginnen kijken waar het verschil zit. Het zal zeker niet het enige zijn maar het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben. TML op kop en duidelijk ook Hellfest/Wacken zijn toch wel duidelijke voorbeelden dat beleving ook goed verkoopt

maar zoals @imac aangeeft is het uiteraard makkelijker als het terrein gekocht is om centen aan randzaken uit te geven.. daarom is een jaar zonder giga naam misschien een mogelijkheid om wat zaken te veranderen (zoals de tenten..) maar ook extra beleving te creeën (nee ik ben niet weer over de metalmoose bezig🥹).

Al maak ik me niet teveel illusies, met deze in de breedte zeer kwalitatieve line up zal er ook dit jaar niet veel meer overschieten 🤷‍♂️
Als ik dan naar mijn eigen comfort kijk heb ik liever een festival dat op een aantal maanden uitverkoopt met een goede line up dan een festival dat in een vingerknip uitverkoopt zonder een line up te kennen.

Hoeft van mij ook niet. Geen aankleding vind ik wel onderdeel van de charme van een festival. Tellen dingen als de Belgian Beer Bar en Classic Rock Café niet ook een beetje als aankleding? Als ze dan echt iets aan aankleding willen doen, gooi dan die Moose Bar weer terug op het terrein.

Zelfs de MM is zelf niet perse watk bedoel al is dat wel een leuke aanvulling zoals het CRC. Echter de BBB vind echt gwn een chiquere drankstand...

maar aankleding is meer dan catering en een cafe op je terrein of moosebar.. het zorgt dat je eigenlijk in een andere wereld terecht komt vanaf je door de ingang gaat :)

1. Wat spreekt er nu meer tot de verbeelding om vb op de plattegrond/terrein te zien staan:.
- main enterance of "The Metal Gates".
- marquee of benamigen als "Altar" of "Temple"

Kost niets meer en draagt bij tot een totaalbeleving. Kies een thema en zorg dat het uitgedragen wordt door de werknemers of en zichtbaar is op belangrijke plaatsten.

2. ook steken ze 4 dagen lang het podium in de fik maar de kruisen worden verlicht met een droog statisch licht. als die zelfs maar wat aan uit gaat zou het al gezelliger zijn. of hoge fakkels (geen idee of dat mag van de brandweer)

3. vorig jaar met behemoth stonden er hekken op de uitkijktoren aan de main, dat op zich is al aankleding die het specialer maakt.. zet dat gwn elk jaar. zo zot moet het allemaal niet zijn..

Ik snap dat sommigen daar echt geen fuck om geven en dat de meeste metalheads eerder down to earth zijn ipv zwevers (als mezelf) maar om van een goed festival een geweldig festival te maken zijn dat de dingen die helpen.

tot zover mijn TED talk..

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joe en El_Leipo
Journey is af te strepen, ondanks dat hun afscheidstour begint in februari in de VS. Loopt helemaal door tot 2 juli inclusief 3 shows tijdens Graspop...

Er wordt nog wel gesproken van een latere aankondiging van een tweede deel, dus hopelijk nog een rondje in 2027 langs de festivals!

Journey is af te strepen, ondanks dat hun afscheidstour begint in februari in de VS. Loopt helemaal door tot 2 juli inclusief 3 shows tijdens Graspop...

Er wordt nog wel gesproken van een latere aankondiging van een tweede deel, dus hopelijk nog een rondje in 2027 langs de festivals!

Ah, had toch wel gehoopt ze nog eens op Graspop te zien 😕 Laten we hopen op deel 2

Hellfest heeft een goede lange termijn visie gehad. Dat park is echt prachtig en de samenwerking met Nantes of die omgeving daar (kunstenaars uit de omgeving) is goed voelbaar. Daar voel jeje gewoon echt welkom (ook in Nantes). Hun manier van camping/parking en die supermarkten er naast, fantastisch. En de supermarkt is niet eens zo hard nodig want het eten is beter en goedkoper op het terrein dan op GMM. Voel mij bij het eten op Graspop toch altijd op allerlei manieren opgelicht. Doet altijd hard af aan de gehele experience.

Grootste nadeel van Hellfest is de drukte. Kunt er je kont niet keren soms. En het is een pokken eind reizen. Ook regelmatig gehad dat je bands in de tent amper kan horen omdat de MainStage er dik bovenuit blaast.

Hoe ik het het beste kan omschrijven is dat ik bij Wacken en Hellfest het gevoel kreeg dat ik daar een bezoeker/gast ben en ik lekker kan doen waar ik zin in heb.
Op Graspop voel ik mij regelmatig consument...
En de veronderstelling Hellfest de lineup op de 2e plaats zouden zetten slaat echt nergens op. Die lineup is eigenlijk elk jaar vele malen beter en daarom kopen mensen ook zonder te weten wat er komt gewoon al een kaartje. Want het zal toch wel goed zijn.

Ik bedoel.. waarom is dat GMM logo bij de ingang ook alweer weggehaald? Voor onderhoud of gewoon omdat de buurt het lastig vond dat mensen daar fotos gingen maken? Toch een wereld van verschil hoe de mensen erover denken.
Goede vraag van dat logo. Dat stond vroeger voor de ingang die toen werd gebruikt maar tegenwoordig is de ingang elders. Maar waarom ze dat logo niet mee verhuisd hebben is ook iets dat ik me afvraag

Maar is het op Hellfest dan echt zoveel erger qua beweegruimte? Ik overweeg in 2027 wel eens naar Hellfest te gaan (als Graspop weer teveel copy paste is), maar ik hoor echt enorme horrorverhalen over beweegruimte op Hellfest

Mayhem is niet groot genoeg om de marquee te headlinen, hetzelfde met cannibal corpse heb die laatste zelfs al in de metaldome weten staan.
Zou Eluveitie of Arch enemy geen goede kanshebber zijn? weet niet wat beide hebben opstaan van festivals.
Kreator op vrijdag zou ook wel fantastisch zijn!
MAYHEM is niet bekend genoeg...???? 😵😵😵 Mijn vertrouwen in de mensheid is dood! 🤣

Ik ken ze niet :D
Zelfs jij kent ze, al is het waarschijnlijk enkel van reputatie. Je zult vast weleens gehoord hebben van de Noorse black metal scene van rond 1990 met de kerkverbrandingen en de moorden. Mayhem wordt algemeen beschouwd als grondlegger van die beweging.

Tegenwoordig is Mayhem echter een schim van zichzelf en zeker geen Marquee headliner.

Zelfs jij kent ze, al is het waarschijnlijk enkel van reputatie. Je zult vast weleens gehoord hebben van de Noorse black metal scene van rond 1990 met de kerkverbrandingen en de moorden. Mayhem wordt algemeen beschouwd als grondlegger van die beweging.

Tegenwoordig is Mayhem echter een schim van zichzelf en zeker geen Marquee headliner.

Ja, ik ben wel op de hoogte van de verhalen uit Noorwegen, maar wie wat heeft gedaan weet ik dan weer niet. Het is dan eerder een "oh, zijn zij dat?" en niet zo zeer "oh, dan ken ik ze wel". De reputatie ken ik dus wel, maar ik had dat niet aan een naam kunnen koppelen. Maar natuurlijk herken ik wel veel namen, al is het 99% gewoon van naam, omdat ze op Graspop hebben gestaan. Laatste keer Mayhem was dan wel weer 2017, dus dat is dan weer iets te ver terug daarvoor.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Het klopt dat de band niet meer op zijn hoogtepunt is, maar het blijft een cultklassieker die niet naar de onderkant van de affiche kan worden verwezen. Wil je blackmetalfans aanspreken, dan is Mayhem nog steeds een veilige keuze. Headliner misschien niet, maar wie weet... een verrassing is altijd mogelijk (hoewel ik het ermee eens ben dat het een zwakke verrassing zou zijn...).

• Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Users who are viewing this thread