Hellfest heeft een goede lange termijn visie gehad. Dat park is echt prachtig en de samenwerking met Nantes of die omgeving daar (kunstenaars uit de omgeving) is goed voelbaar. Daar voel jeje gewoon echt welkom (ook in Nantes). Hun manier van camping/parking en die supermarkten er naast, fantastisch. En de supermarkt is niet eens zo hard nodig want het eten is beter en goedkoper op het terrein dan op GMM. Voel mij bij het eten op Graspop toch altijd op allerlei manieren opgelicht. Doet altijd hard af aan de gehele experience.
Grootste nadeel van Hellfest is de drukte. Kunt er je kont niet keren soms. En het is een pokken eind reizen. Ook regelmatig gehad dat je bands in de tent amper kan horen omdat de MainStage er dik bovenuit blaast.
Hoe ik het het beste kan omschrijven is dat ik bij Wacken en Hellfest het gevoel kreeg dat ik daar een bezoeker/gast ben en ik lekker kan doen waar ik zin in heb.
Op Graspop voel ik mij regelmatig consument...
En de veronderstelling Hellfest de lineup op de 2e plaats zouden zetten slaat echt nergens op. Die lineup is eigenlijk elk jaar vele malen beter en daarom kopen mensen ook zonder te weten wat er komt gewoon al een kaartje. Want het zal toch wel goed zijn.
Ik bedoel.. waarom is dat GMM logo bij de ingang ook alweer weggehaald? Voor onderhoud of gewoon omdat de buurt het lastig vond dat mensen daar fotos gingen maken? Toch een wereld van verschil hoe de mensen erover denken.
Ben één keer op Hellfest geweest (tweede weekend in 2022), maar nooit meer.
Wat een logistieke hel was dat, zeg...
Inderdaad veel te druk, lange rijen bij eten, drank, wc (zelfs voor mannen, als vrouw moet je al helemaal een langetermijnplanning maken om naar de wc te gaan).
Nergens een bar te bekennen bij de main stages, dichtstbijzijnde ligt honderden meters naar achteren.
Overal asfalt voor vrijwel alle stages (ook in tenten), doet enorm af aan festivalgevoel (daar veranderen die paar kunstwerkjes en randaankleding ook niet veel aan..).
Als je een locker wil moet je eerst een pokke eind lopen vanaf de ingang en weer terug, bij aankomst en vertrek.
Vanaf het treinstation gaan er alleen 8-persoons shuttle busjes richting festival, die zeer onregelmatig rijden, met soms enorme rijen tot gevolg.
Treinen vanaf Nantes (waar wij in een hotel verbleven) rijden eveneens onregelmatig, met soms meerdere treinen per uur, en dan een uur of twee geen enkele trein, met dus een overvolle, snikhete trein tot gevolg.
Op Wacken ben ik nog nooit geweest, maar daar hoor ik de laatste jaren ook steeds vaker slechte verhalen over, terwijl de line-up daar nou ook al jaren niet bepaald geweldig te noemen is.
Geef mij maar gewoon Graspop, ziet er misschien allemaal wat saaier uit, maar veel beter georganiseerd (en de line-up is m.i. ook beter).