Graspop Metal Meeting 2026

:unsure: even naar de genre gekeken tot nu toe (volgens de site) metalcore gaat weer aan de leiding, wat missen we nog?

heavy metal 4x
metalcore 17x
hard rock 10x
thrash 7x
power metal 4x
nu metal 4x
alternative 9x
death metal 9x
hardcore 8x
black metal 7x
punk 5x
gothic 3x, groove 1x, prog. 2x, grunge 1x, post metal 2x, emo 2x kawai metal 1x,stoner 2x

geen doom metal en glam rock
Mooie opsomming en dit verklaart direct mijn gevoel bij de line-up. Al mijn favoriete genres zitten in de opsomming onderaan..

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Mooie opsomming en dit verklaart direct mijn gevoel bij de line-up. Al mijn favoriete genres zitten in de opsomming onderaan..
Alcatraz groeit nog en is duidelijk het festival voor nog zwaardere stijlen. Mij lijkt het logisch dat Graspop zich tussen rw en Alcatraz moet blijven positioneren.. Ze moeten 3x zoveel tickets verkopen per dag als Alcatraz, dat ga je niet halen met meer niche stijlen volgens mij. Maar ze proberen wel steeds van alles wat te hebben

Maar alst net uw smaak is die weinig aanwezig is, is dat uiteraard kut.

Zou op zich ook wel graag een metalcoreband of 4 op 1 dag alcatraz zien staan zodatk er is naartoe kan. Lijkt me daar echt goed in elkaar steken (zeker de aankleding) 😌

Hopelijk zit er nog wat voor u bij de tbc's 🤘

En in vergelijking met rock am ring. Had ik de hyves nog wel willen zien. Prima feelgood/onzin band ergens in het zonlicht

mss sludge ook nog...
Klopt, plus Rock (2x), Industrial Metal (1x) en bij één band (Catch Your Breath) staat geen genre vermeld (volgens Wiki: alternative rock, post-hardcore, hard rock, metalcore).

Nog een paar kleine correcties:
Metalcore 17x 16x
Hard Rock 10x 8x
Death Metal 9x 8x
Gothic 3x 2x
Stoner 2x 4x

Hier het hele overzicht:

1762085181081.png

Opvallend is dat sommige bands nogal vreemd zijn ingedeeld.
Zo zou ik bv. Queensrÿche eerder onder Progressive scharen (een van de 'Big Three' van de Progressive Metal met Dream Theater en Fates Warning), Trivium onder metalcore, Hollywood Undead onder Rap/Nu-Metal, Avatar onder Melodic Death Metal...
Natuurlijk is er ook gewoon veel overlap, en is niet iedere band even makkelijk in te delen.

Grappig is ook dat Periphery als Djent staat aangeduid.
Er is nl. al jaren een debat onder prog metal snobs/nerds (waar ik mezelf ook toe reken 😉 ) of Djent wel een echt genre is i.p.v. alleen maar een bepaalde speelstijl. Dat debat is op een gegeven moment een eigen leven gaan leiden en is zelfs een meme geworden.
Periphery zag daar blijkbaar wel de lol van in en heeft zelf een album uitgebracht met de titel 'Djent is not a genre'.

1762086259659.png

1762086786238.png

Alice Cooper, Def Leppard, Europe, Extreme zijn ook allemaal wel glam rock/metal te noemen.

Doom is er ook nog wel met Faetooth (op website als Sludge aangeduid).
Feitelijk was glamrock of metal meer een compleet plaatje als alleen de muziek. Mötley Crüe speelde bijvoorbeeld behoorlijk hardere rock als een Poison. Persoonlijk zou ik de toenmalige glamrock bands nu ook gewoon onder hardrock plaatsen.
De echte glam style qua kleding en haar zie je inmiddels niet veel meer. Steep Panther heeft het nog, maar daar is het natuurlijk de gimmick.

Derde ontdekking: Sinsaenum!
Blackened death/groove metal, super group met o.a. Frédéric Leclercq (ex-DragonForce, Kreator), Attila Csihar (Mayhem) en ook Joey Jordison (ex-Slipknot) tot zijn dood in 2021.
Voor fans van Behemoth, Baest, Bloodbath.

Vierde 'ontdekking': Primal Fear!
(Eigenlijk niet echt een ontdekking, kende ze al langer, maar nu pas echt serieus aan het beluisteren. 😉)

Oerdegelijke old-school Duitse power metal! :cool:🤘
Geweldige zanger met Ralf Scheepers (nee, geen Nederlander), de originele zanger van Gamma Ray (dat op zijn beurt weer was opgericht door Kai Hansen nadat hij Helloween verliet).
Scheepers, uit het zuiden van Duitsland, verliet Gamma Ray in 1997 omdat hij te ver van de rest van de band (Hamburg) woonde, en omdat hij mogelijk de opvolger zou worden van Rob Halford bij Judas Priest na hun 5 jaar hiatus.
Die eer ging uiteindelijk echter naar Tim 'Ripper' Owens, waarna Scheepers met bassist Mat Sinner Primal Fear oprichtte.

Absolute must-see voor fans van Gamma Ray, Helloween, HammerFall, Judas Priest, Accept, of voor wie gewoon van power metal (waarvan er sowieso immers maar 4 bands op de line-up staan) of klassieke heavy metal in het algemeen houdt!

Vierde 'ontdekking': Primal Fear!
(Eigenlijk niet echt een ontdekking, kende ze al langer, maar nu pas echt serieus aan het beluisteren. 😉)

Oerdegelijke old-school Duitse power metal! :cool:🤘
Geweldige zanger met Ralf Scheepers (nee, geen Nederlander), de originele zanger van Gamma Ray (dat op zijn beurt weer was opgericht door Kai Hansen nadat hij Helloween verliet).
Scheepers, uit het zuiden van Duitsland, verliet Gamma Ray in 1997 omdat hij te ver van de rest van de band (Hamburg) woonde, en omdat hij mogelijk de opvolger zou worden van Rob Halford bij Judas Priest na hun 5 jaar hiatus.
Die eer ging uiteindelijk echter naar Tim 'Ripper' Owens, waarna Scheepers met bassist Mat Sinner Primal Fear oprichtte.

Absolute must-see voor fans van Gamma Ray, Helloween, HammerFall, Judas Priest, Accept, of voor wie gewoon van power metal (waarvan er sowieso immers maar 4 bands op de line-up staan) of klassieke heavy metal in het algemeen houdt!

Inderdaad voor mij een must-see...de nieuwe guitariste van PRIMAL FEAR!!! ;)

• Leuk
Waarderingen: saurus en MetalLimbo
Klopt, plus Rock (2x), Industrial Metal (1x) en bij één band (Catch Your Breath) staat geen genre vermeld (volgens Wiki: alternative rock, post-hardcore, hard rock, metalcore).

Nog een paar kleine correcties:
Metalcore 17x 16x
Hard Rock 10x 8x
Death Metal 9x 8x
Gothic 3x 2x
Stoner 2x 4x

Hier het hele overzicht:

Bekijk bijlage 16732

Opvallend is dat sommige bands nogal vreemd zijn ingedeeld.
Zo zou ik bv. Queensrÿche eerder onder Progressive scharen (een van de 'Big Three' van de Progressive Metal met Dream Theater en Fates Warning), Trivium onder metalcore, Hollywood Undead onder Rap/Nu-Metal, Avatar onder Melodic Death Metal...
Natuurlijk is er ook gewoon veel overlap, en is niet iedere band even makkelijk in te delen.

Grappig is ook dat Periphery als Djent staat aangeduid.
Er is nl. al jaren een debat onder prog metal snobs/nerds (waar ik mezelf ook toe reken 😉 ) of Djent wel een echt genre is i.p.v. alleen maar een bepaalde speelstijl. Dat debat is op een gegeven moment een eigen leven gaan leiden en is zelfs een meme geworden.
Periphery zag daar blijkbaar wel de lol van in en heeft zelf een album uitgebracht met de titel 'Djent is not a genre'.

Bekijk bijlage 16733

Bekijk bijlage 16734
Foreigner is AOR!

• Leuk
Waarderingen: Steph85

Users who are viewing this thread