Graspop Metal Meeting 2026

Glammetal is gewoon hardrock met make-up en een verwijfd imago.
homeland GIF by Showtime

Opvallend is dat sommige bands nogal vreemd zijn ingedeeld.
Zo zou ik bv. Queensrÿche eerder onder Progressive scharen (een van de 'Big Three' van de Progressive Metal met Dream Theater en Fates Warning), Trivium onder metalcore, Hollywood Undead onder Rap/Nu-Metal, Avatar onder Melodic Death Metal...
Natuurlijk is er ook gewoon veel overlap, en is niet iedere band even makkelijk in te delen.

Ik denk dat het ook wel regelmatig afhankelijk is van persoonlijke smaak als een band onder meerdere genres kan vallen.

Alcatraz groeit nog en is duidelijk het festival voor nog zwaardere stijlen. Mij lijkt het logisch dat Graspop zich tussen rw en Alcatraz moet blijven positioneren.. Ze moeten 3x zoveel tickets verkopen per dag als Alcatraz, dat ga je niet halen met meer niche stijlen volgens mij. Maar ze proberen wel steeds van alles wat te hebben

Maar alst net uw smaak is die weinig aanwezig is, is dat uiteraard kut.

Zou op zich ook wel graag een metalcoreband of 4 op 1 dag alcatraz zien staan zodatk er is naartoe kan. Lijkt me daar echt goed in elkaar steken (zeker de aankleding) 😌

Hopelijk zit er nog wat voor u bij de tbc's 🤘
Wat mij betreft slagen ze. Ik ben 45 en ga na ruim 20 jaar combi RW dit jaar voor het eerst combi naar GMM terwijl ik RW wss compleet links laat liggen. Als ik het zo lees, zou bvb Alcatraz eerder te hard geweest zijn voor mij. Na een eerste vrij grondige analyse zal ik volgend jaar prima aan mijn trekken komen in Dessel.

Grappig is ook dat Periphery als Djent staat aangeduid.
Er is nl. al jaren een debat onder prog metal snobs/nerds (waar ik mezelf ook toe reken 😉 ) of Djent wel een echt genre is i.p.v. alleen maar een bepaalde speelstijl. Dat debat is op een gegeven moment een eigen leven gaan leiden en is zelfs een meme geworden.
Periphery zag daar blijkbaar wel de lol van in en heeft zelf een album uitgebracht met de titel 'Djent is not a genre'.
Geen idee of ik de enige ben, maar tot vrijdag had ik nog nooit in mijn leven van djent gehoord. Ik heb moeten googlen wat dat was, lol.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Als we dan toch zo'n hele waslijst aan subgenres hebben, dan is glammetal dat dus ook. Al vind ik het naast de looks ook nog wel gewoon anders klinken vaak dan gewoon hardrock.
Je hebt er ook veel gradaties tussen zitten he. Glammetal plaats ik bijvoorbeeld in hetzelfde rijtje "subgenres" die muzikaal ergens anders ondergebracht kunnen worden.
Shockrock is ook zo'n genre. De showelementen en het gedrag van de band maakt het shockrock.
Terwijl je Marilyn Manson bijv eerder onder industrial metal zal plaatsen, Alice Cooper onder hardrock en King Diamond onder Heavy Metal.
Als we alle elementen van een act ook nog eens los kunnen indelen, is het einde echt zoek.

Je hebt er ook veel gradaties tussen zitten he. Glammetal plaats ik bijvoorbeeld in hetzelfde rijtje "subgenres" die muzikaal ergens anders ondergebracht kunnen worden.
Shockrock is ook zo'n genre. De showelementen en het gedrag van de band maakt het shockrock.
Terwijl je Marilyn Manson bijv eerder onder industrial metal zal plaatsen, Alice Cooper onder hardrock en King Diamond onder Heavy Metal.
Als we alle elementen van een act ook nog eens los kunnen indelen, is het einde echt zoek.

Ik zie glam metal dan wel echt als een eigen genre. De glammetals die ik luister klinkt wel echt anders dan een hardrock band uit ongeveer dezelfde tijd

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en El_Leipo
Vierde 'ontdekking': Primal Fear!
(Eigenlijk niet echt een ontdekking, kende ze al langer, maar nu pas echt serieus aan het beluisteren. 😉)

Oerdegelijke old-school Duitse power metal! :cool:🤘
Geweldige zanger met Ralf Scheepers (nee, geen Nederlander), de originele zanger van Gamma Ray (dat op zijn beurt weer was opgericht door Kai Hansen nadat hij Helloween verliet).
Scheepers, uit het zuiden van Duitsland, verliet Gamma Ray in 1997 omdat hij te ver van de rest van de band (Hamburg) woonde, en omdat hij mogelijk de opvolger zou worden van Rob Halford bij Judas Priest na hun 5 jaar hiatus.
Die eer ging uiteindelijk echter naar Tim 'Ripper' Owens, waarna Scheepers met bassist Mat Sinner Primal Fear oprichtte.

Absolute must-see voor fans van Gamma Ray, Helloween, HammerFall, Judas Priest, Accept, of voor wie gewoon van power metal (waarvan er sowieso immers maar 4 bands op de line-up staan) of klassieke heavy metal in het algemeen houdt!

Heerlijke band en kerel Ralf ik wil hier wel de bandvoorstelling over schrijven.

• Winning
Waarderingen: MetalLimbo
Exact wat ik al zei over Glamrock. Uiteindelijk gewoon hardrock met een bepaald imago. Waarbij de meeste bands uit die periode het imago dus hebben losgelaten.

• Leuk
Waarderingen: Piet
De ontdekkingen tot nu toe:

Accept: Gewoon echt lekkere rock. Tot nu toe kende ik enkel Kool-Aid. Volgens mij heb ik ze ooit beluisterd omdat ik graag naar Alcatraz 2023 wilde, maar dat is er nooit van gekomen.
Lakeview: Op plaat klinkt het heel lekker, maar ik heb wel negatieve dingen gehoord over hun optredens. Het gaat ook iets te veel over trucks, maar als er niks tegelijkertijd staat ga ik zeker kijken.
Primal Fear: Enkel het nieuwe album geluisterd en gelijk verkocht.

Verder bevalt het nieuwe album van Mammoth heel erg, ik denk dat ze hierdoor wel naar de 'must-see' categorie verhuizen

De ontdekkingen tot nu toe:

Accept: Gewoon echt lekkere rock. Tot nu toe kende ik enkel Kool-Aid. Volgens mij heb ik ze ooit beluisterd omdat ik graag naar Alcatraz 2023 wilde, maar dat is er nooit van gekomen.
Lakeview: Op plaat klinkt het heel lekker, maar ik heb wel negatieve dingen gehoord over hun optredens. Het gaat ook iets te veel over trucks, maar als er niks tegelijkertijd staat ga ik zeker kijken.
Primal Fear: Enkel het nieuwe album geluisterd en gelijk verkocht.

Verder bevalt het nieuwe album van Mammoth heel erg, ik denk dat ze hierdoor wel naar de 'must-see' categorie verhuizen
Accept zeker naartoe gaan! Leveren live eigenlijk altijd wel. Ben ze inmiddels wel een beetje uit het oog verloren, maar ik herinner me nog mijn eerste keer een jaar of tien geleden. Toen stonden ze in een combi met Judas Priest en dat was heel erg lekker. In 2026 staan ze ook voor mij weer op de planning op Graspop.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo en won666
nog 30 namen te gaan (excl. coverbands) ben wel benieuwd naar die donderdag headliner, echt geen idee :unsure:

sub voor volbeat, deep purple of sammy hagar ??
marquee afsluiters of vrij/zat. kreator, kamelot ??

vorig jaar nieuw pakketje op 30 januari.

Users who are viewing this thread