Rock Werchter 2025

Wat een mooie editie weer. Veel mooie dingen gezien op de Barn en in KlubC, meer dan voorgaande jaren.
Main-zondag niet ons ding.

1. Linkin Park
2. Underworld ( born slippy live, bucketlist vink )
3. Lola Young ( wat een performance )
4. Fontaines DC
5. Barry can't Swim
6. Goldband
7. Rufus du sol
8. Raye
9. Almost monday
10. Green day

1. Elbow
2. London Grammar
3. Green Day
4. Caribou
5. Iggy Pop
6. The Scratch
7. Corella
8. Amenra
9. Blanco White
10. Wet Leg

Ik hoor iedereen klagen over de douches op MySpace, maar ik heb 1x 5 minuten gewacht en verder kon ik elke keer meteen doorlopen. Was ik zoveel eerder dan de rest dan? Ongeveer tussen 9 en half 10 ben ik elke dag gegaan.

1. Durand Jones
2. RAYE
3. Warhaus
4. Joey Valence & Brae
5. Jacotene
6. Wunderhorse
7. Linkin Park
8. Fontaines DC
9. Simple Minds
10. Amenra

Mijn top:
1. Raye
2. Linkin Park
3. Yungblud
4. Gracie Abrams
5. Foster the people
6. Damiano David
7. Green Day
8. Nothing but Thieves
9. Mark Ambor
10. Matt Hansen
11. Deftones
12. Celeste
13. Rufus du sol
14. Goldband
15. Dasha
16. Simple minds
17. Sigrid
18. Jacotene
19. Fontaines dc
20. Charles
21. David Kushner
22. Finneas
23. Mother mother
24. De la soul
25. Yseult

De enige echte teleurstellingen voor mij waren de la soul en yseult, bij de rest heb ik me goed vermaakt.

Helaas gemist:
Iggy pop
Goose
Purple disco machine
Three sacred souls
Jacob collier
London grammar

Olivia Rodrigo niet gezien omdat ik die 2 weken geleden al gezien heb

Komen die livestreams niet online ? Als ik op die VOD duw komen er enkel interviews.
Nee sinds dit jaar zijn die zijn achteraf niet meer te bekijken, net als bij Graspop.
Ook dit jaar laat Proximus je de hele zomer lang maar liefst vijf festivals volgen.

De eerste "livestream" was op donderdag 19 juni vanuit de Graspop Metal Meeting en eindigde op 22 juni.

Vervolg van het programma: Op dezelfde data, maar in heel verschillende stijlen: Rock Werchter en Les Ardentes van donderdag 3 tot en met zondag 6 juli.

Vanaf donderdag 17 juli
ontmoeten we elkaar 3 dagen lang in het hart van de Francofolies de Spa. En het is Pukkelpop dat het seizoen afsluit van 15 tot 17 augustus.

De "livestream" zal zowel op je TV Box als op de Pickx applicatie toegankelijk zijn. (Zie de tv-gids voor schema's). Je kan ook enkele concerten via VOD bekijken voor Les Ardentes, Les Francofolies en Pukkelpop, zodat de zomer van de festivals nog even blijft nazinderen. ;-)

De Graspop Metal Meeting en Rock Werchter worden enkel live uitgezonden.

Idd echt locals of groepen die er al jaren komen…sommige ook echt minderwaardig doen naar Hollanders helaas..gelukkig ook heel veel toffe zuiderburen gespoken😜
Ik voel me niet aangesproken als Zuiderbuur met grijze haren en een conservatie muzieksmaak.
Deze editie totaal geen last gehad van Dutchen, ik stond ook niet op de MainStage of dicht bij het podium. De zijbeuken in de tenten en de slope zijn ideaal om rustig recht te staan.
In de 33 j RW al heel fijne connecties gehad met onze Noorderburen.
Maar het fenomeen ontkennen heeft ook geen zin.
Tip: drink wat minder melk, hoe groot zijn jullie toch? Niet normaal.
Alvast een warm welkom voor editie 2026 aan al onze Noorderburen.

Rustig op 't werk, dus ik pen mijn verslag hier ook neer. Beginnen met een side note dat ik erop gebrand ben volgend jaar de meeting bij te wonen. Ik ben pas vanaf eind vorig jaar beginnen lurken en actief beginnen posten van begin dit jaar (zowel in het GMM forum als hier) dus voor mijn gevoel was het nu nog wat vroeg, maar volgend jaar komt dat helemaal goed!

Donderdag

Mijn peuter van anderhalf nog gaan afzetten bij de kinderopvang, daarna vrijwel meteen doorgereden met vriendin en volgepakte wagen. Zonder enige vertraging op camping C3 geraakt (die overigens veel kleiner was dan 2 jaar geleden). Toegekomen tijdens While She Sleeps, een band die ik voordien had aangeduid maar voor zoiets moet je eigenlijk midden in de sfeer staan dus meteen doorgegaan naar Mother Mother (***). Klonk tof zonder meer, stond al veel volk. Voornamelijk hun hit Hayloft met cover In Bloom vond ik vet. Daarna Sigrid (***1/2) gevolgd, veel enthousiasme en een heel goede stem. De La Soul (**) was een teleurstelling. De Slope bood soelaas met een sterke set van Lambrini Girls (***1/2). Fontaines D.C. (****, nr.5) leverde het eerste hoogtepunt op een donderdag die getekend werd door veel maar vaak apathisch publiek. De eerste helft van Deftones (***1/2) meegepikt en My Own Summer meegekweeld. Iggy Pop (*****, nr.1) wilde ik deze keer écht niet missen nadat ik hem vorige keer links heb laten liggen. Ik heb genoten van begin tot einde van de levende legende, met The Passenger als eerste kippenvelmoment van deze editie. Linkin Park (****) had ik in 2011 (geniaal) en in 2017 (meh) al gezien. Albums Hybrid Theory en Meteora ken ik van voor naar achter. Ik had schrik voor de stem van Emily maar dat was nergens voor nodig: die zong alles kapot. Jammer van de pauzes tussen de acts, wel.

Donderdag eindigde dus ijzersterk maar ik had wat meer verwacht van het eerste dagdeel.

Vrijdag

Na een verschrikkelijk koude nacht om 13u45 op de weide voor Thee Sacred Souls (****). De toon was meteen gezet voor een fijne dag met veel afwisseling. Jasmine.4.t (**) was maar een voetnoot die ik volgde vanop de slope om wat uit te rusten voor de volgende meevaller: The Backseat Lovers (****, nr. 9) kregen de zaal goed mee en de sfeer was gemoedelijk. Die ga ik zeker nog eens in een zaal zien! Ik kreeg daarna een twijfelende Celeste (***) te zien met band die nog niet goed ingespeeld bleek te zijn. Arsenal (****, nr. 10) zou voor mij het eerste dansfeest van het weekend verzorgen in de vroege avond. Onze beleving werd wel wat verzuurd door de ruzie die we hadden met een 50-jarige vrouw die het niet kon hebben dat ze door ons werd gewezen op het rookverbodsbord dat boven haar hoofd hing toen ze een sigaret wilde opsteken. Simple Minds (****) voor 3/4e al zittend gevolgd en ik zag dat het goed was. Genoten van klassiekers en daarna tijdig doorgegaan naar Fat Dog (*****, nr. 3) voor een waar volksfeest in het stof aan de slope. Ongelofelijk hoe hun vreemde mix van geluid zo binnenkomt en aanzet tot bewegen. Green Day (****, nr. 7) was een geslaagde afsluiter van dag 2. De 'kortere' set van 1u50 heeft daarbij geholpen. Het gelul van Billy Joe Armstrong bleef daardoor beperkt.

Vrijdag heel gebalanceerd en het viel mij op hoeveel geëngageerder het publiek was t.o.v. donderdag.

Zaterdag

Zonder Sam Fender, naar wie ik toch écht wel uitkeek, weinig goesting om vroeg naar de weide te trekken. Lang blijven hangen op de camping dus, en pas om 14u45 toegekomen. Net binnen om 'Another Love' van Tom Odell mee te kwelen. MRCY (***) op de slope was een aangename opener voor wat zou komen: met drieluik Amenra (****, nr. 6), Beth Gibbons (****1/2, nr. 4) en RAYE (*****, nr. 2) zelden zo'n sterke namiddag geweten. Amenra was zalven en slaan (enige pet peeve het geroezemoes in de stille stukken maar dat kan moeilijk anders op een festival), Beth Gibbons magisch (hier ook weer buiten het geroezemoes gerekend, en de vrouw naast mij die maar liefst 4 sigaretten heeft opgesmoord tijdens het concert). De laatste ga ik zeker nog eens in een zaal zien. Dan RAYE... 2 jaar geleden niet gaan kijken omdat ik ze toen kende van een dance/popnummer en dacht dat het weer het zoveelste popzangeresje was. Helemaal fout dus. Deze keer goed ingeluisterd (o.a. een fragment uit Montreux Jazz) en met stip aangeduid. She did not disappoint - Ice Cream Man was het enige slik -en snikmoment voor mij deze editie maar wow. Zo'n optreden dat nog lang nazindert. Daarna snel naar Elbow (****) en de rest van hun set buiten de barn gevolgd. Ik ben er zeker van dat ik deze hoog in mijn top 10 had geplaatst als ik binnen stond (en daarvoor RAYE had moeten missen), Elbow en Rock Werchter is dikke liefde. De rest van de avond de groep gevolgd en nog flarden van Nothing But Thieves (***) en Yungblud (***) meegepikt. Beiden waardige vervangers maar het deed me verder niet heel veel.

Zondag

Dag 4 is op karakter, zeggen we altijd. Ik voelde mij niet erg goed dus de beslissing genomen om al ons gerief in de auto te leggen zodat we op eender welk moment konden beslissen door te rijden. Opgekraamd in de regen en daarna bij vrienden die in Tremelo wonen vertoefd gedurende een groot deel van de middag. Om 15u weer op de weide voor Wunderhorse (****), op voorhand mijn enige must see op zondag. Het intrigeerde mij maar ik wilde meer. 40 minuten is echt niet genoeg en je merkte het aan de druk die erop zat. Pommelien Thijs (****, nr. 8) was een aangename verrassing met een heel goede show. Dat Goose (****) een feestje zou geven, stond op voorhand in de sterren geschreven. Daarna weer heel wat gemist en tijdens Noah Kahan (**1/2) beslist om toch al huiswaarts te gaan. Een heel rustige zondag dus. Thuis nog de livestream gevolgd met naar goede gewoonte een rum cola om af te sluiten. Jammer dat ik de set van 2manydj's heb moeten missen, dat leek me een ware apotheose van een geweldig weekend.

Nog even mijn vorige post herhalen voor de top 10:

1. Iggy Pop
2. RAYE
3. Fat Dog
4. Beth Gibbons
5. Fontaines DC
6. Amenra
7. Green Day
8. Pommelien Thijs
9. The Backseat Lovers
10. Arsenal

Honorable mentions: Simple Minds (maar stuk gezien), Goose, Wunderhorse, Thee Sacred Souls, Elbow (mee gevolgd van buiten de barn), Linkin Park

Wishlist voor volgend jaar

The National, The War On Drugs, The Cure, System of a Down (die kans zit er toch in??!), QOTSA (toch ook weeral 3j geleden tegen dan, als co head deze keer), Sam Fender (in een sub spot), Turnstile (hoe zot zou een barn head spot voor hen zijn?), Alice In Chains. Ik besef dat er ook weer pop headliners zullen bij zitten, maar daar laat ik mij graag door verrassen.

Het beste moment voor mij was tijdens Goose, ik denk dat iedereen wel mee aan het bewegen was binnen en buiten bij Synrise.

1) Beth Gibbons
2) Elbow
3) Green Day
4) 2manydj's
5) While She Sleeps
6) Goose
7) Linkin Park
8) Dasha
9) Wet Leg
10) Lola Young (ondanks het einde vd show)

Eervolle shout: Jacoténe London Grammer en FINNEAS

De teleurstellende zaken waren de karaoke woensdag op de Hive, het ontbreken van Balls & Glory, meer en meer Hollanders die toch maar hun mond niet kunnen houden en meer verwacht van Olivia, Deftones en Jacob Collier.
Slaat nergens op dat je daar de Hollanders de schuld van geeft. Ik heb in verschillende dialecten gepraat door concerten heen gehoord…

Top 10:
1 Linkin Park
2 Rufus du Sol
3 Corella
4 Finneas,
5 Backseat Lovers
6 London Grammar
7 Nothing but Thieves
8 Alles concerten op de Slope
9 yungblud/Blanco White
10 thee Sacred Souls/Damiano David

Judging by some dates I’d be very surprised if SOAD and Benson Boone aren’t 2 big names there next year.

I’d also add to that the likes of Lorde, HAIM, Vampire Weekend, Wolf Alice doing the rounds and taking up high ish spaces

Slaat nergens op dat je daar de Hollanders de schuld van geeft. Ik heb in verschillende dialecten gepraat door concerten heen gehoord…
Ik werd zoals altijd zo verschrikkelijk chagrijnig van de Fransen. Kropen bij elke kleine rij voor, praten overal doorheen, meerdere keren gehad dat er een bankje was waar 2 mensen opzaten en je dan van hen niet bij mocht gaat zitten. Nederlanders zijn ook vaak irritant, ik ben de eerste om dat toe te geven maar ik heb op Werchter jaarlijks meer last van de onderburen uit Wallonië en Fransen, de arrogantie spat daar echt vanaf.

Alice Mae was dus niet aan het bullshitten toen ze een tijd terug verklaarde dat ze op Rock Werchter zou spelen, het was alleen dus een secret set voor een klein publiek.

Eindelijk in staat om de boel eens even de revue te laten passeren. Ondanks de voor mij vooraf wat minder interessante line up, heb ik me alle dagen kostelijk vermaakt. Persoonlijke favorieten waren Simple Minds, Elbow, Raye, Deftones, Wet Leg, Weezer, Nothing But Thieves en Green Day. Maar overall heb ik niets gezien wat erg tegenviel.

Wat me dit jaar wel opviel was de hectiek en chaos aan de kant van The Barn en Club C etc. Wat een drukte. Af en toe werd je daar gek van alle muziek door elkaar heen. Dat heb ik andere jaren wel minder zo ervaren.

Maar al met al weer een fijne editie. 30 jaar geleden alweer de eerste gehad. Maar de pret is er niet minder op geworden. Op naar de volgende....

• Leuk
Waarderingen: phil, JP5 en musicislife
Weer een gezellig weekend achter de rug met voor mij volgende uitschieters:
1. Green Day: meest bij geamuseerd. Goed dat hun tijd enigszins beperkt was, dat houdt ze scherp. Al kon het ook wel met een Heyootje minder.
2. Iggy Pop: wat een energie op die leeftijd en wat een band.
3. Simple Minds: feest der herkenbaarheid, degelijk gebracht met een fijn publiek.
4. Amenra: minste keer van de drie dat ik ze dit jaar zag, maar dat lag vooral aan het gebabbel rond mij. Bij de harde stukken sneed het als vanouds door merg en been en toch weer het meest louterende optreden van het weekend.
5. Wet Leg: energieke set met een fijne frontvrouw.
6. Gurriers: als de stofwolken en crowdsurfers in het rond vliegen, zijn het feestjes die ik gaarne bijwoon.
7. Fontaines D.C.: oerdegelijk, al ontbreekt er toch vaak een vleugje enthousiasme.
8. Nothing But Thieves: uit dankbaarheid voor de last minute vervanging een plekje in mijn top 10. En ook omdat ze allerminst teleurstelden.
9. Linkin Park: show zakte al te vaak in, maar wat een prestatie van Emily.
10. Weezer: beste saaie band ter wereld las ik ergens, welja.

De teleurstellingen: De La Soul (weet nog altijd niet wat de bedoeling precies was), Warhaus (klonk nog wel ok, maar de présence steekt mij heel hard tegen en daar geraakte ik niet omheen), Yungblud (dit kon ik ‘f’king’ niet aan, niet het repertoire om te headlinen en werd knettergek van zijn gelul tussendoor).

Users who are viewing this thread