Rustig op 't werk, dus ik pen mijn verslag hier ook neer. Beginnen met een side note dat ik erop gebrand ben volgend jaar de meeting bij te wonen. Ik ben pas vanaf eind vorig jaar beginnen lurken en actief beginnen posten van begin dit jaar (zowel in het GMM forum als hier) dus voor mijn gevoel was het nu nog wat vroeg, maar volgend jaar komt dat helemaal goed!
Donderdag
Mijn peuter van anderhalf nog gaan afzetten bij de kinderopvang, daarna vrijwel meteen doorgereden met vriendin en volgepakte wagen. Zonder enige vertraging op camping C3 geraakt (die overigens veel kleiner was dan 2 jaar geleden). Toegekomen tijdens While She Sleeps, een band die ik voordien had aangeduid maar voor zoiets moet je eigenlijk midden in de sfeer staan dus meteen doorgegaan naar Mother Mother (***). Klonk tof zonder meer, stond al veel volk. Voornamelijk hun hit Hayloft met cover In Bloom vond ik vet. Daarna Sigrid (***1/2) gevolgd, veel enthousiasme en een heel goede stem. De La Soul (**) was een teleurstelling. De Slope bood soelaas met een sterke set van Lambrini Girls (***1/2). Fontaines D.C. (****, nr.5) leverde het eerste hoogtepunt op een donderdag die getekend werd door veel maar vaak apathisch publiek. De eerste helft van Deftones (***1/2) meegepikt en My Own Summer meegekweeld. Iggy Pop (*****, nr.1) wilde ik deze keer écht niet missen nadat ik hem vorige keer links heb laten liggen. Ik heb genoten van begin tot einde van de levende legende, met The Passenger als eerste kippenvelmoment van deze editie. Linkin Park (****) had ik in 2011 (geniaal) en in 2017 (meh) al gezien. Albums Hybrid Theory en Meteora ken ik van voor naar achter. Ik had schrik voor de stem van Emily maar dat was nergens voor nodig: die zong alles kapot. Jammer van de pauzes tussen de acts, wel.
Donderdag eindigde dus ijzersterk maar ik had wat meer verwacht van het eerste dagdeel.
Vrijdag
Na een verschrikkelijk koude nacht om 13u45 op de weide voor Thee Sacred Souls (****). De toon was meteen gezet voor een fijne dag met veel afwisseling. Jasmine.4.t (**) was maar een voetnoot die ik volgde vanop de slope om wat uit te rusten voor de volgende meevaller: The Backseat Lovers (****, nr. 9) kregen de zaal goed mee en de sfeer was gemoedelijk. Die ga ik zeker nog eens in een zaal zien! Ik kreeg daarna een twijfelende Celeste (***) te zien met band die nog niet goed ingespeeld bleek te zijn. Arsenal (****, nr. 10) zou voor mij het eerste dansfeest van het weekend verzorgen in de vroege avond. Onze beleving werd wel wat verzuurd door de ruzie die we hadden met een 50-jarige vrouw die het niet kon hebben dat ze door ons werd gewezen op het rookverbodsbord dat boven haar hoofd hing toen ze een sigaret wilde opsteken. Simple Minds (****) voor 3/4e al zittend gevolgd en ik zag dat het goed was. Genoten van klassiekers en daarna tijdig doorgegaan naar Fat Dog (*****, nr. 3) voor een waar volksfeest in het stof aan de slope. Ongelofelijk hoe hun vreemde mix van geluid zo binnenkomt en aanzet tot bewegen. Green Day (****, nr. 7) was een geslaagde afsluiter van dag 2. De 'kortere' set van 1u50 heeft daarbij geholpen. Het gelul van Billy Joe Armstrong bleef daardoor beperkt.
Vrijdag heel gebalanceerd en het viel mij op hoeveel geëngageerder het publiek was t.o.v. donderdag.
Zaterdag
Zonder Sam Fender, naar wie ik toch écht wel uitkeek, weinig goesting om vroeg naar de weide te trekken. Lang blijven hangen op de camping dus, en pas om 14u45 toegekomen. Net binnen om 'Another Love' van Tom Odell mee te kwelen. MRCY (***) op de slope was een aangename opener voor wat zou komen: met drieluik Amenra (****, nr. 6), Beth Gibbons (****1/2, nr. 4) en RAYE (*****, nr. 2) zelden zo'n sterke namiddag geweten. Amenra was zalven en slaan (enige pet peeve het geroezemoes in de stille stukken maar dat kan moeilijk anders op een festival), Beth Gibbons magisch (hier ook weer buiten het geroezemoes gerekend, en de vrouw naast mij die maar liefst 4 sigaretten heeft opgesmoord tijdens het concert). De laatste ga ik zeker nog eens in een zaal zien. Dan RAYE... 2 jaar geleden niet gaan kijken omdat ik ze toen kende van een dance/popnummer en dacht dat het weer het zoveelste popzangeresje was. Helemaal fout dus. Deze keer goed ingeluisterd (o.a. een fragment uit Montreux Jazz) en met stip aangeduid. She did not disappoint - Ice Cream Man was het enige slik -en snikmoment voor mij deze editie maar wow. Zo'n optreden dat nog lang nazindert. Daarna snel naar Elbow (****) en de rest van hun set buiten de barn gevolgd. Ik ben er zeker van dat ik deze hoog in mijn top 10 had geplaatst als ik binnen stond (en daarvoor RAYE had moeten missen), Elbow en Rock Werchter is dikke liefde. De rest van de avond de groep gevolgd en nog flarden van Nothing But Thieves (***) en Yungblud (***) meegepikt. Beiden waardige vervangers maar het deed me verder niet heel veel.
Zondag
Dag 4 is op karakter, zeggen we altijd. Ik voelde mij niet erg goed dus de beslissing genomen om al ons gerief in de auto te leggen zodat we op eender welk moment konden beslissen door te rijden. Opgekraamd in de regen en daarna bij vrienden die in Tremelo wonen vertoefd gedurende een groot deel van de middag. Om 15u weer op de weide voor Wunderhorse (****), op voorhand mijn enige must see op zondag. Het intrigeerde mij maar ik wilde meer. 40 minuten is echt niet genoeg en je merkte het aan de druk die erop zat. Pommelien Thijs (****, nr. 8) was een aangename verrassing met een heel goede show. Dat Goose (****) een feestje zou geven, stond op voorhand in de sterren geschreven. Daarna weer heel wat gemist en tijdens Noah Kahan (**1/2) beslist om toch al huiswaarts te gaan. Een heel rustige zondag dus. Thuis nog de livestream gevolgd met naar goede gewoonte een rum cola om af te sluiten. Jammer dat ik de set van 2manydj's heb moeten missen, dat leek me een ware apotheose van een geweldig weekend.
Nog even mijn vorige post herhalen voor de top 10:
1. Iggy Pop
2. RAYE
3. Fat Dog
4. Beth Gibbons
5. Fontaines DC
6. Amenra
7. Green Day
8. Pommelien Thijs
9. The Backseat Lovers
10. Arsenal
Honorable mentions: Simple Minds (maar stuk gezien), Goose, Wunderhorse, Thee Sacred Souls, Elbow (mee gevolgd van buiten de barn), Linkin Park
Wishlist voor volgend jaar
The National, The War On Drugs, The Cure, System of a Down (die kans zit er toch in??!), QOTSA (toch ook weeral 3j geleden tegen dan, als co head deze keer), Sam Fender (in een sub spot), Turnstile (hoe zot zou een barn head spot voor hen zijn?), Alice In Chains. Ik besef dat er ook weer pop headliners zullen bij zitten, maar daar laat ik mij graag door verrassen.