Rock Werchter 2021 – Nieuws & geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Rock Werchter Forum Rock Werchter 2021 – Nieuws & geruchten

25 berichten aan het bekijken - 1,626 tot 1,650 (van in totaal 2,126)
  • Auteur
    Breinaard
    Bijdrager

Editors oké, KOL hoeft voor mij niet, anders misschien Smith and Burrows voor de verandering?
    Niet als headliner, maar elders op een dag of in the Barn.
    Hoop wel dat Liam Gallagher herbevestigd wordt

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 4 weken geleden door Breinaard.

DOA '95'96'97'98'99'00'02 PKP '94'95'02'11'12'13'16 PP '00'01'06'07'18 GP '98'04 RW Since 2003 .. still counting. ♡Nirwana Tuinfeest
    Best??; Slipknot 020 14-12-'99 RHCP PKP '94 NIN RW '18 Machine Head 013 7-10-2019

1+
    Everyknight
    Bijdrager

Kendrick aangekondigd voor de Werchtervrijdag in Ierland. De enige dag waarop het voor mij nog kon voor Werchter, staat hij dus in Ierland. Ik vrees dat we hem stilaan helemaal mogen afschrijven.

Wilt dus zijn tour exact inhalen. En Werchter heeft met Gorillaz al geanticipeerd dus…

Liever Gorillaz, dus ik kan hier wel mee leven. (als het echt een of-of verhaal blijkt te zijn).

0
    Joe
    Bijdrager

Wow. Ik heb het even aangehoord, maar wat vreselijk 😆

²
    Wat is dat zeg.

0
    jimmywe
    Bijdrager

In be4 Kings Of Leon – Editors combi

Dat al zeker niet.

0
    gesp
    Bijdrager

Snap jullie helemaal, vind Bad Bunny meer iets voor Dour, Les Ardentes, Pukkelpop, DTRH en Lowlands. De beste man past daar beter en zou hem daar liever zien optreden. Dat gezegd hebbende zou het wel een supervette boeking voor Rock Werchter zijn.

Het album dat Bad Bunny vandaag uitbracht is volgens hemzelf zijn laatste ooit. Hij zegt hierna pensionado te zijn. Via zijn officiële kanalen is/was een site te zien met copyright op 2032 en daarbij een lijst van zijn laatste tour. Daar staat Werchter (en ook Amsterdam) bij. Zijn album van vandaag heet dan ook El Ultimo Tour Del Mundo, een letterlijke vertaling lijkt me hier niet nodig. Vraag is natuurlijk of het echt zijn laatste album en tour gaat zijn, we hebben in de recente muziekgeschiedenis genoeg afscheidstours en comebacks gezien om zulke uitspraken met een flinke hap zout te nemen.

Bad Bunny zijn bekendheid en populariteit is natuurlijk voor een groot deel hype, dat is nu eenmaal een gevolg van de muziekindustrie van tegenwoordig. Daar kun je niet omheen. Maar als je als majorfestival wel even wacht tot een artiest de kans heeft gekregen om zichzelf te bewijzen en/of een oeuvre op te bouwen, is de kans groot dat je achter het net vist en de betreffende act overal al heeft gestaan. Dan grijpen concurrenten die artiest wel en/of willen ze niet meer op de positie staan die jij als organisator in gedachten hebt. Nieuwe namen aan het muziekfront worden tegenwoordig heel snel heel groot. Dat is dan de spagaat waar je als groot festival in komt te zitten: boek je niets nieuws, kun je net zo goed een classic editie opzetten. Boek je die nieuwe namen wel, heb je een hele groep vaste bezoekers die er nog nooit van gehoord heeft. Of er niet blij mee is.

En om op de discussie over de kaartverkoop van een paar pagina’s terug te treden, die ligt in het verlengde: als vaste festivalgangers afhaken, heb je nieuwe aanwas nodig van jongeren. En die trek je niet met Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam, Pixies, The Strokes, System Of A Down en Placebo aan de bovenkant van het affiche. Wel met meer aandacht voor opkomende artiesten en een beter nachtprogramma (/dansafsluiter op hoofdpodium). Maar dan verlies je weer vaste bezoekers. Het is lastig daar een balans in te vinden.

Was trouwens bij het genoemde optreden van J. Balvin op Pinkpop in 2019, dat sloeg daar vrijwel volledig dood. Stonden vrij weinig mensen, terwijl zo’n show in de Alpha van Lowlands of op het hoofdpodium van DTRH waanzinnig goed zou hebben gewerkt. De show zelf was vermakelijk en behoorlijk goed. Heb zelf geen kennis van Dour of Les Ardentes, maar kan me voorstellen dat zo’n show daar meer op zijn plaats zou zijn dan op het hoofdpodium van Werchter.

Vandaar dat ik zeg dat het alle kanten op kan, afhankelijk wat de organisator van het festival wil. Was bij Rosalia op DTHR, die tent stond overvol. Kan me voorstellen dat Rock Werchter Bad Bunny in the Barn plaatst, net zo goed als ik me kan voorstellen dat Pukkelpop/Les Ardentes/Dour/Lowlands/DTRH hem wel als headliner weg durft te zetten.

R'P: 05 10, PiP: 07 09 10 14 19, RW: 08 09 11 12 13 15, NSJ: 11, DTRH: 16 19, BKS: 17 21, LL: 18 21, ESNS: 18 19 20, LGW :18.

3+
    Everyknight
    Bijdrager

Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik…

2+
    mattman
    Sleutelbeheerder

Volgens de gekende persoon op eFestivals staat er een valabel alternatief voor de System of a Down-fans op Rock Werchter.

Dit kan niet anders dan Metallica zijn denk ik dan. Dat wil meteen ook zeggen dat The Strokes naar een zaalshow verschuiven veronderstel ik…

The Strokes touren toch gewoon?

Dan lijkt het me dat ze die niet gaan mislopen, zeker niet gezien ze daar al jaren achterna zitten en ze ze eindelijk gestrikt hebben. Zou ook ongelofelijk ongepast zijn naar de tickethouders toe. Een SOAD, die gewoonweg niet beschikbaar was, is heel klote maar is ook buiten de organisatie hun wens om. En ik hoop en geloof dat RW SOAD volgend jaar kan aanbieden. Maar opzettelijk een headliner niet herboeken wetende dat mensen daar een ticket voor hebben zou echt not done zijn.

Los daarvan zou ik Metallica een al even gepaste ‘vervanger’ vinden voor SOAD dan Gorillaz voor Kendrick Lamar…

0
    Joslittel
    Bijdrager

Oew dat is interessant nieuws! Wel verrassend omdat zo ongeveer alle rocknamen van die dag verdwenen zijn (in ieder geval The Pretty Reckless en Volbeat naar Graspop, ook Gojira kan niet meer). Daardoor niet verwacht dat er nog een hardere headliner bij zou komen. Andere opties dan Metallica heb ik ook zo snel niet. Of er moet opeens een AC/DC uit de hoge hoed komen.

Rock Werchter 16-17-18 / Graspop 17-18-19-21 / Pukkelpop 13-14-15-17-21 / Rock am Ring 14-19 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Fortarock 18-19 / Bospop 19 / Alcatraz 21

0
    werchter12
    Bijdrager

Zou heel jammer zijn natuurlijk, maar ergens ook wel gemakkelijk. Dan hoef ik Werchter niet eens te overwegen 😅

1+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Mocht het inderdaad Metallica betreffen, dan denk ik niet dat ze The Strokes gaan verschuiven.
    Metallica trekt genoeg mensen in hun eentje, dan lijkt mij de optie van een vijfde dag, na afgelopen festivalloos jaar, wel aannemelijk. Zo’n vijfde dag is alleen rendabel met een naam als Metallica (of Rammstein).
    Ik heb Metallica nog nooit gezien en zou ze graag zien, maar ik hoop wel dat The Strokes blijven, die zijn wel zeldzaam natuurlijk. En mijn broertje heeft een dagkaart voor The Strokes (+Liam Gallagher) gekocht, z’n eerste concert ooit, er zijn slechtere bands om mee te beginnen 😉

Bospop 2016, 2019 // RW 2018, 2019

3+
    Yannick
    Bijdrager

Werchter gaat echt niet PJ, RHCP én Metallica laten headlinen hoor. Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.

1+
    mattman
    Sleutelbeheerder

Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.

Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. 😉 De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).

1+
    Everyknight
    Bijdrager

Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren. 😉 De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).

Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).

1+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Vind het te makkelijk om het daarop te schuiven, natuurlijk die vrijdag was verre van af, maar de dag van Pearl Jam was ook 3x niks en die verkocht beter. En ja Beck, Wilco en Pixies zijn leuk, maar ook zeker geen namen die rickets verschuiven. Als je hetzelfde dagprogramma zou hebben met daarboven Gorillaz óf RHCP óf Pearl Jam óf SOAD óf The Strokes, zal The Strokes het minst verkopen.
    En Liam verkocht Vorst (op een paar plaatsen na misschien) uit, en de Ziggo (18.000 man) in NL was stampesvol. Zie Beck, Pixies of Wilco dat niet meteen doen.

1+
    Everyknight
    Bijdrager

Vind het te makkelijk om het daarop te schuiven, natuurlijk die vrijdag was verre van af, maar de dag van Pearl Jam was ook 3x niks en die verkocht beter. En ja Beck, Wilco en Pixies zijn leuk, maar ook zeker geen namen die rickets verschuiven. Als je hetzelfde dagprogramma zou hebben met daarboven Gorillaz óf RHCP óf Pearl Jam óf SOAD óf The Strokes, zal The Strokes het minst verkopen.
    En Liam verkocht Vorst (op een paar plaatsen na misschien) uit, en de Ziggo (18.000 man) in NL was stampesvol. Zie Beck, Pixies of Wilco dat niet meteen doen.

Gorillaz denk ik 🙂 Maar goed, ik begrijp zeker wel wat je wil zeggen.

En voor de duidelijkheid: ik wil The Strokes er zeer, zeer graag bij! En vele van mijn vrienden ook! Dus van mij mogen ze zeker gewoon op het festival blijven geprogrammeerd staan hoor!

1+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Zou inderdaad tussen die twee gaan ja, punt is dat The Strokes gewoonweg niet de beste ticketverschuivers zijn, en dat hoeft ook niet per sé!
    Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.
    En uiteraard wil ik The Strokes ook enorm graag erbij hebben, daarom gok ik dat ze een vijfde dag met Metallica gaan neerzetten.

0
    mattman
    Sleutelbeheerder

Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).

Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.

0
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.

Wie had Pearl Jam als co-head dan?.. Pixies zijn toch kleiner dan Gallagher?
    Of is Pearl Jam zo groot dat ze geen co-head nodig hebben zoals The Strokes? Mijn punt eigenlijk al de hele tijd.

0
    mattman
    Sleutelbeheerder

Of is Pearl Jam zo groot dat ze geen co-head nodig hebben zoals The Strokes? Mijn punt eigenlijk al de hele tijd.

Pearl Jam is groter ja. Die hebben geen co-head nodig. The Strokes wel. Maar zoals je zegt: de dag van Pearl Jam was best mager op de main.

0
    werchter12
    Bijdrager

PJ zou een Boudewijnstadion kunnen uitverkopen als ze dat willen, denk ik. Maar ik denk dat er op een moment wel PJ-moeheid zal zijn op Werchter hoor en dat ze die dan echt wel eens ergens anders gaan moeten neerzetten. Pixies en Gallagher zijn gewoon beide vrij zwakke subs zonder interessante output de laatste 15 jaar, maar om ze qua verkoop te vergelijken lijkt me moeilijk aangezien Gallagher bijna twee jaar tijd heeft gehad voor zijn Vorst, terwijl Pixies slechts enkele weken/maanden had (en het was ook niet zo slecht gevuld, dacht ik?).

2+
    Yannick
    Bijdrager

Niet elke dag is per se een co-headline constructie; dat was vorig jaar met P!nk en Muse en afgelopen jaar met Pearl Jam niet het geval. Sommige headliners zijn gewoon niet ‘sterk’ genoeg om 60k tickets te doen verschuiven. Althans dat is de illusie die men zich daar blijkbaar vaak wel voorhoud want, de dagen van de twee stadiumacts waren niet uitverkocht. Ik vind persoonlijk dat men dat soort giga-acts niet meer zou moeten boeken; brengt evenwel de dagprogramma compleet uit balans (en ik dacht dat men juist méér combi’s zou willen verkopen?).

3+
    Yannick
    Bijdrager

Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.

Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.

1+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.

Ik zeg ook dat beiden prima werken he. En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij. Maar er zijn zeker uitzonderingen, waaronder dus Metallica (Rammstein, Coldplay).
    Ik denk dat je minimaal één zo’n naam nodig hebt. Een bovenkant volledig bestaande uit co-constructies zonder daartussen een naam formaat Foo Fighters, Pearl Jam, P!nk, ik denk dat dat niet beter gaat verkopen dan de manier waarop ze het nu doen met beide constructies. Ik denk dat een Metallica, Coldplay boeken een garantie voor een uitverkochte dag is. Maar wie weet zit ik ernaast.

Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica 🔥🔥🤘🏼🤘🏼”.

2+
    mattman
    Sleutelbeheerder

Ff wat anders, maar het lijkt erop dat festivals sinds vorige week weer los gaan met bevestigingen. Alsof er ergens een startsein geweest is. Mad Cool, NOS Alive, BST, Electric Picnic, Longitude, Sweden Rocks, Alcatraz hebben alweer nieuwe namen gedeeld. Zie een Opener, Roskilde en ook Rock Werchter ook weer snel (ish) nieuws hervatten.

Of laat ons zeggen: voor het eerst in vele weken kijk ik weer uit naar de vrijdag met een lichte ‘zou het?’ in mijn achterhoofd. 🙂

1+
    Yannick
    Bijdrager

Ik zeg ook dat beiden prima werken he.

Nee, je zegt dat het ene nodig is zodat het andere kan geboekt worden – en dat herhaal je in je post.

En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij.

Mijn mening daarin is dan dat men moet revalueren ‘waarom’ zo’n dag die normaal garant zou uitverkopen dat nu niét doet in plaats van ‘er iets extra bij te zetten’. Je kunt niet blijven teren op dezelfde soort headliners (zie ook de bijna collectieve aversie tov namen als Editors en Kings Of Leon op het forum en ver daarbuiten).

edit: en vandaar dus ook dat argument van Pearl Jam-moeheid. Je mag dan wel spreken vanuit jouw referentiekader dat je een bepaalde band nog nooit hebt gezien. De gemiddelde leeftijd op Rock Werchter is nog steeds 30+ en komt niet meteen voor z’n eerste of tweede editie naar Werchter. Het gros van die mensen komt al jaren, de vraag is hoe hou je die tevreden en vernieuw je tegelijkertijd?

Ik denk dat je minimaal één zo’n naam nodig hebt. Een bovenkant volledig bestaande uit co-constructies zonder daartussen een naam formaat Foo Fighters, Pearl Jam, P!nk, ik denk dat dat niet beter gaat verkopen dan de manier waarop ze het nu doen met beide constructies.

Zou inderdaad wel kunnen ja, misschien gewoon ook al enkel en alleen voor de starpower die je daarmee ook uitstraalt in plaats van twee ‘kleinere’ headliners een dag te laten dragen. Maar ik denk dat er toch ook wel een verschil is tussen een naam als Foo Fighters, Pearl Jam, The Killers, Mumford & Sons en iets als Muse, Coldplay, Rammstein, Metallica.. Die laatste groep speelt namelijk in stadions (vandaar ook m’n probleem met die namen) terwijl dat met iets als die eerste nog niet het geval is. Die eersten blijft – vind ik – nog steeds – een dikke festivalband terwijl die laatste groep die duidelijk beginnen of al ontgroeid zijn. Does that make sense, idk.

0
25 berichten aan het bekijken - 1,626 tot 1,650 (van in totaal 2,126)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.