wenteldave wrote:
Joslittel wrote:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie naar het volgende kijken:
Graspop geeft in het nieuwsbericht over de verplaatsing aan dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bands mee te nemen naar 2022. Aan de ene kant denk ik, ja logisch. Al die bands hebben hun plekje verdiend op de bill en laat ze vooral spelen. Aan de andere kant denk ik: er zijn in de tussentijd al veel relevante nieuwe releases uitgekomen waarvan oa Gojira, Epica, Nightwish. Arch Enemy en Behemoth komen met nieuwe platen. Die verdienen dan ook op zeker een plekje op het affiche. Ik hoop daarom toch een beetje op een mix van beide en niet te blind acts gaan overzetten.
Maar ook meer persoonlijk, mijn playlisten zijn ook aan vervanging toe! Zit nu al een ruim jaar naar grotendeels dezelfde acts te luisteren en daar komen nu nog eens 15 maanden bij. Natuurlijk luister ik er ook veel naast maar de festivals en concerten die ik in de planning heb zijn altijd de ruggengraat van mijn luistergedrag,
Ik zie het zo: pas je luistergedrag dan aan.
Nee, snap wel wat je zegt. Het moet gewoon een combinatie van al geplande acts en iets relevantere acts worden dan alleen het affiche van afgelopen jaar. Epica zou bijvoorbeeld met die release er inderdaad kunnen staan en hetzelfde geldt voor Gojira. Echter komen er voor juni 2022 echt nog zat albums uit, dus zelfs degenen die nu een album gaan uitbrengen (zoals Gojira) komen haast te vroeg met een album om echt heel relevant te zijn. Alles wat na de zomer komt, wordt weer relevant.
Het probleem is dat je haast iedere band als relevant kunt bestempelen, aangezien ondertussen vrijwel iedereen wel met nieuw materiaal is gekomen, en nog geen kans heeft gehad dit ergens live te presenteren.
Voor mij zijn de bands die komend jaar met een nieuw album komen niet echt meer of minder relevant dan de bands die dat de afgelopen 2 jaar al hebben gedaan. Veel zal inderdaad afhangen van welke afspraken/contracten er zijn tussen festivals en artiesten.
Duidelijk is in ieder geval dat festivals nu nog meer met een luxe-probleem qua aanbod zullen komen te zitten, wat wellicht de diversiteit en concurrentie tussen festivals zal vergroten. Wie pakt bv. uit met welke ‘unieke’ headliner(s)?