Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
https://www.graspop.be/nl/nieuws/25e-editie-van-graspop-metal-meeting-uitgesteld-tot-2022/246/


Met veel pijn in het hart moeten we jullie meedelen dat de 25e editie van Graspop Metal Meeting voor een tweede keer wordt uitgesteld. De 25e verjaardag van GMM zal gevierd worden van 16 t.e.m.19 juni 2022.

We hadden niets liever gewild dan metalheads van over de hele wereld te verwelkomen in Dessel in juni, maar dit is helaas niet mogelijk. De veiligheid van onze bezoekers, crew en artiesten stellen we steeds voorop. We kijken ernaar uit om GMM beter en sterker dan ooit terug te brengen in 2022! We doen ons uiterste best om zoveel mogelijk bands van de GMM 2021 line-up over te zetten naar de editie van 2022. De volledige affiche zal later bekendgemaakt worden.

Alle ticketkopers zullen binnenkort een bericht ontvangen van Ticketmaster. Er volgt zo snel mogelijk meer info. Alle gekochte tickets voor GMM 2021 blijven geldig voor GMM 2022. Aan iedereen die zijn ticket van 2020 naar 2021 overzette: BEDANKT! Jullie loyaliteit en steun in deze donkere dagen is voor ons de drijfveer om door te blijven gaan. We komen hier samen doorheen en we hopen dan ook jullie allemaal terug te zien in 2022 om samen de 25e editie van Graspop Metal Meeting te vieren.

We hopen nog steeds dat we jullie deze zomer kunnen laten genieten van de GMM-sfeer. Meer details volgen naarmate het jaar vordert en zodra we meer duidelijkheid hebben over de vorm van dit concept.

Stay metal, stay safe & take care!

GMM
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Eerste naam, op de site van Aerosmith geleakt: 19 juni 2022

volgende waarschijnlijk Iron Maiden, ivm ook de doorschuiving naar Download UK 11 juni 2022, wellicht op donderdag 16 juni Graspop?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Goed bezig Dennis!

Iron Maiden lijkt me wel een zekerheid zo, die slaan Graspop eigenlijk nooit over. We gaan weer terug naar de bill van 2020 op deze manier. Zal Volbeat weer terugschuiven naar Werchter of subben voor IM?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ik ben wel benieuwd hoe jullie naar het volgende kijken:

Graspop geeft in het nieuwsbericht over de verplaatsing aan dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bands mee te nemen naar 2022. Aan de ene kant denk ik, ja logisch. Al die bands hebben hun plekje verdiend op de bill en laat ze vooral spelen. Aan de andere kant denk ik: er zijn in de tussentijd al veel relevante nieuwe releases uitgekomen waarvan oa Gojira, Epica, Nightwish. Arch Enemy en Behemoth komen met nieuwe platen. Die verdienen dan ook op zeker een plekje op het affiche. Ik hoop daarom toch een beetje op een mix van beide en niet te blind acts gaan overzetten.

Maar ook meer persoonlijk, mijn playlisten zijn ook aan vervanging toe! Zit nu al een ruim jaar naar grotendeels dezelfde acts te luisteren en daar komen nu nog eens 15 maanden bij. Natuurlijk luister ik er ook veel naast maar de festivals en concerten die ik in de planning heb zijn altijd de ruggengraat van mijn luistergedrag,
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.200
Ik ben wel benieuwd hoe jullie naar het volgende kijken:

Graspop geeft in het nieuwsbericht over de verplaatsing aan dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bands mee te nemen naar 2022. Aan de ene kant denk ik, ja logisch. Al die bands hebben hun plekje verdiend op de bill en laat ze vooral spelen. Aan de andere kant denk ik: er zijn in de tussentijd al veel relevante nieuwe releases uitgekomen waarvan oa Gojira, Epica, Nightwish. Arch Enemy en Behemoth komen met nieuwe platen. Die verdienen dan ook op zeker een plekje op het affiche. Ik hoop daarom toch een beetje op een mix van beide en niet te blind acts gaan overzetten.

Maar ook meer persoonlijk, mijn playlisten zijn ook aan vervanging toe! Zit nu al een ruim jaar naar grotendeels dezelfde acts te luisteren en daar komen nu nog eens 15 maanden bij. Natuurlijk luister ik er ook veel naast maar de festivals en concerten die ik in de planning heb zijn altijd de ruggengraat van mijn luistergedrag,
Ik zie het zo: pas je luistergedrag dan aan.
Nee, snap wel wat je zegt. Het moet gewoon een combinatie van al geplande acts en iets relevantere acts worden dan alleen het affiche van afgelopen jaar. Epica zou bijvoorbeeld met die release er inderdaad kunnen staan en hetzelfde geldt voor Gojira. Echter komen er voor juni 2022 echt nog zat albums uit, dus zelfs degenen die nu een album gaan uitbrengen (zoals Gojira) komen haast te vroeg met een album om echt heel relevant te zijn. Alles wat na de zomer komt, wordt weer relevant.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Iron Maiden lijkt me wel een zekerheid zo, die slaan Graspop eigenlijk nooit over. We gaan weer terug naar de bill van 2020 op deze manier. Zal Volbeat weer terugschuiven naar Werchter of subben voor IM?
ik denk idd dat ze Graspop niet overslaan, uitgaande dat het nu niet meer relevant is dat ze met dezelfde setlist/show 2019 al deden op Graspop, dat was voor mij de instinker van 2020. Maar daar trap ik niet meer in he ;)
Met exact dezelfde setlist en show 2019 op Graspop doen en dan nog eens 2022, ik zou het met open armen ontvangen... (maar dat is ook persoonlijk LOL)
Volbeat is een aparte, stel SoaD valt weg voor 2022 (wat je eventueel kan aflezen van Download UK) dan vallen ze misschien ook weg voor Rock Werchter en dan zou Volbeat weer kunnen terugschuiven naar Rock Werchter? Maar dat is maar een theorie...

Ik vind wel knap dat ze WEER aangeven dat ze een groot deel van de lineup willen overzetten naar volgend jaar. Al zal dat binnen het genre ook wel makkelijker gaan, de verplaatsing van Hellfest helpt daar ook wel in mee en er volgen na Download nog wel een aantal binnen het genre... Waardoor ik niet verwacht dat de lineup zoals die stond niet al te veel klappen zal moeten opvangen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
Iron Maiden… Kiss… Aerosmith… als of die allemaal 2022 nog halen.

Heb dit vooral met Deep Purple. Ooit gezien op de Lokerse Feesten (2013) en vond dat vooral zanger Ian het heel erg moeilijk heeft met zijn zang. Soms werd het zelfs een beetje pijnlijk om naar te kijken. Volgend jaar is die bijna 77 jaar, als ze op Graspop staan. Wel bakken respect voor de band en de muziek natuurlijk.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.023
Ik weet niet hoe makkelijk het is voor een festival om te bepalen om deels een nieuwe line up er tegenaan te gooien, hoe zou dat zitten met de betaling van bands die al geboekt waren? Ligt er dan natuurlijk aan of Graspop al betaald had en of ze een specifiek soort contract getekend hebben?

Edit: Nou is het ook niet zo dat al die bands ook al extreem oud zijn en elk moment kunnen omvallen. Zou wel heel gek zijn als ineens een hele groep bands tegelijkertijd stopt, omdat ze door leeftijd overlijden :p
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Joslittel wrote:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie naar het volgende kijken:

Graspop geeft in het nieuwsbericht over de verplaatsing aan dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bands mee te nemen naar 2022. Aan de ene kant denk ik, ja logisch. Al die bands hebben hun plekje verdiend op de bill en laat ze vooral spelen. Aan de andere kant denk ik: er zijn in de tussentijd al veel relevante nieuwe releases uitgekomen waarvan oa Gojira, Epica, Nightwish. Arch Enemy en Behemoth komen met nieuwe platen. Die verdienen dan ook op zeker een plekje op het affiche. Ik hoop daarom toch een beetje op een mix van beide en niet te blind acts gaan overzetten.

Maar ook meer persoonlijk, mijn playlisten zijn ook aan vervanging toe! Zit nu al een ruim jaar naar grotendeels dezelfde acts te luisteren en daar komen nu nog eens 15 maanden bij. Natuurlijk luister ik er ook veel naast maar de festivals en concerten die ik in de planning heb zijn altijd de ruggengraat van mijn luistergedrag,

Ik zie het zo: pas je luistergedrag dan aan.
Nee, snap wel wat je zegt. Het moet gewoon een combinatie van al geplande acts en iets relevantere acts worden dan alleen het affiche van afgelopen jaar. Epica zou bijvoorbeeld met die release er inderdaad kunnen staan en hetzelfde geldt voor Gojira. Echter komen er voor juni 2022 echt nog zat albums uit, dus zelfs degenen die nu een album gaan uitbrengen (zoals Gojira) komen haast te vroeg met een album om echt heel relevant te zijn. Alles wat na de zomer komt, wordt weer relevant.
Het probleem is dat je haast iedere band als relevant kunt bestempelen, aangezien ondertussen vrijwel iedereen wel met nieuw materiaal is gekomen, en nog geen kans heeft gehad dit ergens live te presenteren.
Voor mij zijn de bands die komend jaar met een nieuw album komen niet echt meer of minder relevant dan de bands die dat de afgelopen 2 jaar al hebben gedaan. Veel zal inderdaad afhangen van welke afspraken/contracten er zijn tussen festivals en artiesten.
Duidelijk is in ieder geval dat festivals nu nog meer met een luxe-probleem qua aanbod zullen komen te zitten, wat wellicht de diversiteit en concurrentie tussen festivals zal vergroten. Wie pakt bv. uit met welke 'unieke' headliner(s)?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.200
wenteldave wrote:

Joslittel wrote:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie naar het volgende kijken:

Graspop geeft in het nieuwsbericht over de verplaatsing aan dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bands mee te nemen naar 2022. Aan de ene kant denk ik, ja logisch. Al die bands hebben hun plekje verdiend op de bill en laat ze vooral spelen. Aan de andere kant denk ik: er zijn in de tussentijd al veel relevante nieuwe releases uitgekomen waarvan oa Gojira, Epica, Nightwish. Arch Enemy en Behemoth komen met nieuwe platen. Die verdienen dan ook op zeker een plekje op het affiche. Ik hoop daarom toch een beetje op een mix van beide en niet te blind acts gaan overzetten.

Maar ook meer persoonlijk, mijn playlisten zijn ook aan vervanging toe! Zit nu al een ruim jaar naar grotendeels dezelfde acts te luisteren en daar komen nu nog eens 15 maanden bij. Natuurlijk luister ik er ook veel naast maar de festivals en concerten die ik in de planning heb zijn altijd de ruggengraat van mijn luistergedrag,


Ik zie het zo: pas je luistergedrag dan aan.
Nee, snap wel wat je zegt. Het moet gewoon een combinatie van al geplande acts en iets relevantere acts worden dan alleen het affiche van afgelopen jaar. Epica zou bijvoorbeeld met die release er inderdaad kunnen staan en hetzelfde geldt voor Gojira. Echter komen er voor juni 2022 echt nog zat albums uit, dus zelfs degenen die nu een album gaan uitbrengen (zoals Gojira) komen haast te vroeg met een album om echt heel relevant te zijn. Alles wat na de zomer komt, wordt weer relevant.

Het probleem is dat je haast iedere band als relevant kunt bestempelen, aangezien ondertussen vrijwel iedereen wel met nieuw materiaal is gekomen, en nog geen kans heeft gehad dit ergens live te presenteren.
Voor mij zijn de bands die komend jaar met een nieuw album komen niet echt meer of minder relevant dan de bands die dat de afgelopen 2 jaar al hebben gedaan. Veel zal inderdaad afhangen van welke afspraken/contracten er zijn tussen festivals en artiesten.
Duidelijk is in ieder geval dat festivals nu nog meer met een luxe-probleem qua aanbod zullen komen te zitten, wat wellicht de diversiteit en concurrentie tussen festivals zal vergroten. Wie pakt bv. uit met welke ‘unieke’ headliner(s)?
Ik hoop zo dat Graspop, Alcatraz en Durbuy als grote drie in België hier goede afspraken over gaan maken en dat ze elkaar ook wat gunnen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vXhhlYdySqQ[/video]

Only in Finland: een metalband voor kinderen, Hevisaurus! Waar was dit in Nederland toen ik klein was? :lol:
En ook al klinkt en oogt het voor ons volwassenen natuurlijk maar wat kinderachtig en een beetje cringy, stiekem is het toch wel leuk! :)
Zeker als je je bedenkt dat voor hun 100e nummer de complete Finse metalwereld (e.o.) klaar staat om mee te spelen, zoals Marco Hietala (ex-Nightwish), Noora Louhimo (Battle Beast), Tony Kakko (Sonata Arctica), Kai Hansen (Gamma Ray), Anton Kabanen (Beast In Black) en nog veel meer.
Check ook de bepaald niet kinderachtige gitaar-/keyboard-solo-medley van 3:20 tot 6:40!
En zeg nou eerlijk, wie zou er nu niet met (of zonder) zijn kinderen naar toe willen gaan? :wink:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lKImPsjpGjQ[/video]
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.200
<iframe src="https://www.youtube.com/embed/vXhhlYdySqQ" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Only in Finland: een metalband voor kinderen, Hevisaurus! Waar was dit in Nederland toen ik klein was? ?
En ook al klinkt en oogt het voor ons volwassenen natuurlijk maar wat kinderachtig en een beetje cringy, stiekem is het toch wel leuk! ?
Zeker als je je bedenkt dat voor hun 100e nummer de complete Finse metalwereld (e.o.) klaar staat om mee te spelen, zoals Marco Hietala (ex-Nightwish), Noora Louhimo (Battle Beast), Tony Kakko (Sonata Arctica), Kai Hansen (Gamma Ray), Anton Kabanen (Beast In Black) en nog veel meer.
Check ook de bepaald niet kinderachtige gitaar-/keyboard-solo-medley van 3:20 tot 6:40!
En zeg nou eerlijk, wie zou er nu niet met (of zonder) zijn kinderen naar toe willen gaan? ?

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/lKImPsjpGjQ" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Allemaal leuk en aardig, maar dit klinkt gewoon tof. Ik ga even op zoek naar een Finse vrouw. Doei.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Zie op de site van Paradise Lost dat ze zichzelf bevestigen voor de vrijdag van Into The Grave op 10 juni 2022. Schrijf ze dus maar weer op voor Graspop 2022! Ben ik zelf bijzonder blij mee. Hun laatste album is magnifiek en is voor mij één van de toppers van de line-up. Dat wordt genieten met een late spot in de Marque.
 
  • Leuk
Waarderingen: Les Paul

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Mooi moment om een succesvolle rubriek van vorig jaar weer bovenwater te halen. Het overzicht van geruchten voor 2022! Vul gerust aan.

Bevestigd
-

(zeer) waarschijnlijk
Aerosmith (zelfbevestiging, later ingetrokken)
Paradise Lost (week voor GMM zelfbevestiging voor Into the Grave)

Afgevallen
-
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.200
Is het al tijd voor de poster, Set? Zal niet de huidige artiesten gaan opzoeken, aangezien vrijwel niemand hun tour heeft verplaatst. Ben bang dat dit pas echt actief gaat worden richting de zomer.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken