Wat luister je nu?

Zo daar is ie! Verwacht hier stiekem wel veel van;

Thirteen-Senses-A-Strange-Encounter-300x270.jpg

Wat een gaaf album zeg! Ik kan maar 1 nadeel bedenken: Dit album moet je in z'n geheel luisteren dus losse nummers eraf halen voor op m'n mobiel gaat niet leuk klinken. Het nummer In Lunar Light vond ik wat minder, de rest perfect. Goed om te zien hoe zo'n copycatband (het eerste album was letterlijk een Coldplay/Keane kopie) kan uitgroeien tot een prachtige instrumentale band met een eigen geluid. Volgens mij heeft de zanger er ook maar een instrument bij gepakt, anders heeft hij niet zo veel meer te doen.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Zo daar is ie! Verwacht hier stiekem wel veel van;

Thirteen-Senses-A-Strange-Encounter-300x270.jpg

Wat een gaaf album zeg! Ik kan maar 1 nadeel bedenken: Dit album moet je in z’n geheel luisteren dus losse nummers eraf halen voor op m’n mobiel gaat niet leuk klinken. Het nummer In Lunar Light vond ik wat minder, de rest perfect. Goed om te zien hoe zo’n copycatband (het eerste album was letterlijk een Coldplay/Keane kopie) kan uitgroeien tot een prachtige instrumentale band met een eigen geluid. Volgens mij heeft de zanger er ook maar een instrument bij gepakt, anders heeft hij niet zo veel meer te doen.

Hm ik heb even nagedacht en ik denk dat ze nu vooral de kant van Death Cab For Cutie op gaan (en dan de rustigere/instrumentale kant). Tenminste, wat ik van DCFC ken is allemaal vrij rustige muziek en instrumentaal. Thirteen Senses gebruikt alleen geen gitaren, maar klinkt verder ongeveer hetzelfde met dit nieuwe album. Ook wel vergelijkbaar met de meer rustige en instrumentale nummers van Keane denk ik zoals Atlantic.

Nu stop ik wel met dit topic spammen.

Ik zet het net aan. Ik moet zeggen dat het eerste nummer erg relaxed klinkt. Ben benieuwd naar de rest...

Edit: Zo, album geluisterd. Allereerst: beter dan ik verwachtte en beter dan El Camino. Maar: minder dan Brothers en alle voorgangers op Rubber Factory na. Ik miss toch het gitaarwerk op enkele tracks na. Deze tracks zijn dan ook ongeveer mijn favorieten van het album(Weight of Love, Bullet in the Brain, 10 lovers). Productie is verder prima. Mooie klankkleuren enzo, en de voicefilter/stemopname van Brothers lijkt ook ongeveer terug te keren. Textueel redelijk. Wat me erg opviel: veel vrouwengezang tussen een hoop tracks door. Ik weet niet waar dat goed voor is, maar ik vind het niet echt iets toevoegen. Toch een beetje de plaat die met het eerste nummer hoge verwachtingen schept, en ze vervolgens niet helemaal waarmaakt. Ik ga hem nog wel vaker draaien, maar het is geen plaat die ik op vinyl ga kopen. Het heeft enkele catchy songs en stadion-meezingers(met name Fever) dus het zal wel aanslaan bij het grote publiek.

Even genieten van deze eerste week van Mei met 3 goede albums(Black Keys, Swans en The Horrors) en nog een lekkere EP van Savages.

ole-1060_savages_-_fuckers.jpg

Savages dus.

<div class="d4p-bbt-quote-title">PwoperFish wrote:</div>
It’s there

Ik zet het net aan. Ik moet zeggen dat het eerste nummer erg relaxed klinkt. Ben benieuwd naar de rest…

Edit: Zo, album geluisterd. Allereerst: beter dan ik verwachtte en beter dan El Camino. Maar: minder dan Brothers en alle voorgangers op Rubber Factory na.

Wow, smaken verschillen denk ik, maar ik vond Rubber Factory toch hun beste album hoor... En Magic Potion op afstand de minste. Toen was hun oude sound een beetje uitgekauwd. Ben wel erg benieuwd naar Turn Blue.

<div class="d4p-bbt-quote-title">mynoseknows wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>PwoperFish wrote:</div><br>
It’s there

Ik zet het net aan. Ik moet zeggen dat het eerste nummer erg relaxed klinkt. Ben benieuwd naar de rest…

Edit: Zo, album geluisterd. Allereerst: beter dan ik verwachtte en beter dan El Camino. Maar: minder dan Brothers en alle voorgangers op Rubber Factory na.

Wow, smaken verschillen denk ik, maar ik vond Rubber Factory toch hun beste album hoor… En Magic Potion op afstand de minste. Toen was hun oude sound een beetje uitgekauwd. Ben wel erg benieuwd naar Turn Blue.

Smaken verschillen inderdaad ;). Voornaamste reden dat ik dat album het minste vindt(maar zeker niet slecht), is dat ik een 13-nummer album in dat stadium van de black keys eigenlijk te veel vindt. 9 tracks met intro en outro(zoals bij een aantal van hun andere platen) is eigenlijk precies goed. Rubber Factory werd voor mij wat eentonig na een poosje, en als het album dan 'breakt' na 4-5 songs is dat prima, maar na 6 songs leek me toch te hoog gegrepen. Ik wil mijn mening trouwens bijstellen: Turn Blue is na El Camino het minste album(imo). Vooral de eerste track maakte wat te enthousiast.

Smaken verschillen inderdaad ;). Voornaamste reden dat ik dat album het minste vindt(maar zeker niet slecht), is dat ik een 13-nummer album in dat stadium van de black keys eigenlijk te veel vindt. 9 tracks met intro en outro(zoals bij een aantal van hun andere platen) is eigenlijk precies goed. Rubber Factory werd voor mij wat eentonig na een poosje, en als het album dan ‘breakt’ na 4-5 songs is dat prima, maar na 6 songs leek me toch te hoog gegrepen. Ik wil mijn mening trouwens bijstellen: Turn Blue is na El Camino het minste album(imo). Vooral de eerste track maakte wat te enthousiast.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb dat gevoel nog meer bij Brothers, wat ik na Rubber Factory toch hun beste album vind. Die zou echt twee of drie nummer korter kunnen zijn. Ik zie beide albums echter als hun creatieve hoogtepunten tot nu toe en het aantal nummers op die albums geeft wel aan hoeveel inspiratie ze gehad moeten hebben.

Overigens vind ik Rubber Factory nergens eentonig. Van al hun vroege albums staan daar de meest briljante en uiteenlopende riffs en gitaarlijnen op (met The Big Come Up als naaste belager).

Mijn 'Black Keys ranking':
1. Rubber Factory
2. Brothers
3. The Big Come Up
4. Thickfreakness
5. Attack & Release
6. El Camino
7. Magic Potion

Heb Turn Blue nog niet geluisterd, maar gezien de recensies verwacht ik dat ie boven of onder Attack & Release gaat eindigen.

Edit: misschien had dit in een apart Black Keys topic gemoeten... :)

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb dat gevoel nog meer bij Brothers, wat ik na Rubber Factory toch hun beste album vind. Die zou echt twee of drie nummer korter kunnen zijn. Ik zie beide albums echter als hun creatieve hoogtepunten tot nu toe en het aantal nummers op die albums geeft wel aan hoeveel inspiratie ze gehad moeten hebben.

Overigens vind ik Rubber Factory nergens eentonig. Van al hun vroege albums staan daar de meest briljante en uiteenlopende riffs en gitaarlijnen op (met The Big Come Up als naaste belager).

Mijn ‘Black Keys ranking’:<br>
1. Rubber Factory<br>
2. Brothers<br>
3. The Big Come Up<br>
4. Thickfreakness<br>
5. Attack & Release<br>
6. El Camino<br>
7. Magic Potion

Heb Turn Blue nog niet geluisterd, maar gezien de recensies verwacht ik dat ie boven of onder Attack & Release gaat eindigen.

Edit: misschien had dit in een apart Black Keys topic gemoeten…
icon_smile.gif

Haha Black Keys topic is niet nodig denk ik, ik heb wel gezegd wat ik wilde zeggen hier na :p. Eensgelijks: ik snap ook wel wat jij bedoelt, maar bij het eerste album was alles nieuw. Redelijk nieuwe sound(black keys is nogsteeds redelijk uniek). Ik had het gevoel dat ze bij het derde album met nét iets anders moesten komen. Dat deden ze niet echt(in mijn mening). De goeie songs zitten er natuurlijk wel tussen, maar ik heb het idee dat ze met het tweede album nog te onervaren o.i.d. waren om nog een 13-track plaat te lanceren. De opnamekwaliteit/productie is niet heel geweldig of speciaal. Het nieuwe van het eerste album was er niet(bij het eerste album is er vooral het enthousiasme omdat je iets nieuws ontdekt. Dan zijn alle 13 tracks wel interessant). Dan mag het een goed album zijn, maar voor mij is 13 tracks dan toch te veel gevraagd. Dit ligt natuurlijk wel voor een groot deel aan de chronologie. Als rubber factory omgedraaid was met the big come up dan was mijn mening vreemd genoeg waarschijnlijk ook grotendeels omgedraaid. Ik moet zeggen dat ik the black keys wel een aantal jaren na hun eerste plaat ontdekte, omdat ik in 2002 nog te jong was om me zo op muziek te concentreren. Ik kwam echter wel het eerst in aanraking met the big comeup(door een leraar, wordt er toch nog fatsoenlijk muziek gegeven op scholen). Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal gebaseerd op smaak/mening, maar dit is wel een beetje de onderbouwing van wat ik er van vindt. Mijn Black Keys ranking:
1. Brothers
2. the big come up
3. magic potion
4. attack and release
5. thickfreakness
6. Rubber Factory
7. El Camino
8. Turn Blue

El Camino en Turn Blue hebben eigenlijk een gedeelde laatste plaats. El Camino heeft een paar catchy nummers, maar Turn Blue is beter geproduceerd en het enigszins psychedelische vindt ik eigenlijk ook wel interessant. Magic Potion en Attack & Release zijn eigenlijk ook gelijkwaardig voor mij. Allebei toffe platen, komen ook erg overeen. Dat is dus een compleet ander lijstje, maar dat neemt niet weg dat Black Keys een geweldige band/duo is. Jammer dat de set op werchter waarschijnlijk uit Turn Blue + de hitjes bestaat. Ik had graag het een en ander van oudere albums gehoord.

Edit: on topic: The National - High Violet. Wat een geweldige plaat

ty-segall-mikal-cronin-reverse-shark-attack-lp-.jpg

Mikal Cronin(& Ty Segall) - Reverse Shark Attack. Mikal Cronin discografie opstaan, maar de samenwerkingen met Ty Segall zijn toch wel geweldig. Goeie vrienden, maar toch totaal verschillende muziek(en allebei goed). Toffe plaat.

Allebei geweldig en een prachtige album cover haha. Maar zo verschillende muziek maken ze toch niet? Valt wel redelijk in het zelfde genre vind ik, Mikal Cronin is wel wat zachter maar goed.

Jammer genoeg hebben ze Ty's hele Coachella show van youtube af gegooid :( Gelukkig is er nog een mooie KEXP sessie.

https://www.youtube.com/watch?v=rTFrQLha-fo

Allebei geweldig en een prachtige album cover haha. Maar zo verschillende muziek maken ze toch niet? Valt wel redelijk in het zelfde genre vind ik, Mikal Cronin is wel wat zachter maar goed.

Jammer genoeg hebben ze Ty’s hele Coachella show van youtube af gegooid
icon_sad.gif
Gelukkig is er nog een mooie KEXP sessie.

<div style="padding-top: 56.25%;" class="fluid-width-video-wrapper"><iframe id="fitvid540240" src="https://www.youtube.com/embed/rTFrQLha-fo?feature=oembed" allowfullscreen="" frameborder="0"></iframe></div>

De overeenkomsten zijn er zeker wel, maar Mikal Cronin maakt toch wel heel andere muziek. Een van de Singer Songwriters die ik graag beluister, terwijl Ty Segall redelijk harde punk/noiserock maakt. Typische punknummers van 2.5 minuut. Dan is Cronin toch een stuk meer 'poppy'. Ik las pas een interview met Mikal Cronin in een oude OOR. Hij zegt zelf dat de muziek totaal verschillend is qua genre, maar dat de denkwijze bijna gelijk is. In ieder geval duidelijk goeie vrienden :). Als je trouwens leest hoe ze over muziek maken denken: allemaal heel licht en chill enzo. Toch leuk dat je dat ook duidelijk terughoort.

Edit: totaal verschillend misschien niet idd. Dat het allebei geweldige muzikanten zijn staat iig wel vast :)

Ty Segalls nieuwste album (Sleeper) is al wel een stuk rustiger, helaas staat die niet op spotify :p Ze hebben beiden trouwens ook alleen maar goede albums gemaakt.

np
balthazar---rats.jpg

Toch wel de leukste belgische bands vind ik. Met dEUS op korte afstand.

Ah dat scheelt een hoop. Dat zal ik eens gaan luisteren dan(ik kan me namelijk niet herinneren of ik dat al heb gedaan). Wat ik van hem kende was dan ook totaal ander werk, dus vandaar dat ik de vergelijking niet helemaal snapte :p. Eens zien wat ik er van vind.

Wild%20Nothing%20Gemini%20Cover.jpg

Die synths...

M22379.jpg

Nieuwe plaat van Johnossi. Eigenlijk vergeten te luisteren in Maart, dus nu maar eens aangezet. Klinkt niet slecht tot nu toe

Users who are viewing this thread