Tool

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Black Lies wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost).


Dat is wel wat anders natuurlijk. Zo heb ik vorig jaar ook King Crimson en Yo La Tengo gezien die dat deden, maar die speelden dan ook 90 minuten voor en 90 na de pauze. Dan kun je halverwege ook wel ff een kwartiertje pauzeren inderdaad. Tool zat voor en zeker na de pauze niet op zo’n setlengte natuurlijk.


Processierups wrote:
Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn ‘must see’-lijst. De band heeft langzamerhand zo’n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.

Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band… Na zo’n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets… Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).

Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden…
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!


Dit!

Ik was oprecht overdonderd door het concert ook. Ken de muziek van Tool nauwelijks en toch hebben ze me erg weten te boeien. Zeker het deel zo rond het middenstuk / einde eerste helft. Maar inderdaad, dan zit er ineens een minuut of 20 a 25 in waarin er echt niets interessants gebeurt. Dat kun je als fan vast wel door de vingers zien, maar de meer casual bezoeker niet. Overigens zou ik dan als fan ook liever hebben gehad dat ze in die tijd nog wat extra oude nummers hadden gespeeld, toch?

Wat ze bij Trouw ook zeggen: allemaal spijkers op heel laag water. En dat die andere concerten met pauze anders in elkaar zaten zeg ik zelf ook vlak na dat stuk wat je quote, dus gefeliciteerd met je argument. Het gaat mij erom dat je dan leert de spanningsboog vast te houden over zo’n langere periode, iets waar veel forumleden duidelijk moeite mee hebben.

Goed.

Jij mag het een 10/10 beste ooit, en ik een 8/10 gewoon erg goed vinden toch? Ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Goed.

Jij mag het een 10/10 beste ooit, en ik een 8/10 gewoon erg goed vinden toch? Ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.

Ja fair enough. Je hebt er alleen jezelf mee om zo te vallen over randzaken als een pauze. En als het je niet pakt, tja, dan niet. Ik vraag me af in hoeverre je dat aan de band kunt wijten, als die gewoon goed hun ding doen. Dat is meer waar ik tegen protesteer :)
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Black Lies wrote:
Goed.

Jij mag het een 10/10 beste ooit, en ik een 8/10 gewoon erg goed vinden toch? Ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.

Ja fair enough. Je hebt er alleen jezelf mee om zo te vallen over randzaken als een pauze. En als het je niet pakt, tja, dan niet. Ik vraag me af in hoeverre je dat aan de band kunt wijten, als die gewoon goed hun ding doen. Dat is meer waar ik tegen protesteer
1f642.svg

Ik denk dat veel mensen, niet alleen Black Lies en ik, er zo over vallen omdat de band in dat opzicht zijn ding juist heel slecht deed. Toen een nogal statitische show eindelijk goed op gang was werd de vaart er weer helemaal uit gehaald met een onzinnig lange pauze en een afschuwelijke drumsolo. Ik vind dat geen randzaak als dat 20 minuten van de 2 uur in beslag neemt. Maar we zijn bijna in een discussie met Mattman over Christine of Dennis over Pinkpop. Ik ben blij dat je een briljante avond hebt gehad en ik ben blij dat ik Tool nu een keer echt gezien heb, ook al heb ik mijn kanttekeningen bij de show.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Dr. Hannibal wrote:

Black Lies wrote:
Goed.

Jij mag het een 10/10 beste ooit, en ik een 8/10 gewoon erg goed vinden toch? Ik hoef je nergens van te overtuigen hoor.


Ja fair enough. Je hebt er alleen jezelf mee om zo te vallen over randzaken als een pauze. En als het je niet pakt, tja, dan niet. Ik vraag me af in hoeverre je dat aan de band kunt wijten, als die gewoon goed hun ding doen. Dat is meer waar ik tegen protesteer
1f642.svg


Ik denk dat veel mensen, niet alleen Black Lies en ik, er zo over vallen omdat de band in dat opzicht zijn ding juist heel slecht deed. Toen een nogal statitische show eindelijk goed op gang was werd de vaart er weer helemaal uit gehaald met een onzinnig lange pauze en een afschuwelijke drumsolo. Ik vind dat geen randzaak als dat 20 minuten van de 2 uur in beslag neemt. Maar we zijn bijna in een discussie met Mattman over Christine of Dennis over Pinkpop. Ik ben blij dat je een briljante avond hebt gehad en ik ben blij dat ik Tool nu een keer echt gezien heb, ook al heb ik mijn kanttekeningen bij de show.

Tja, je gaat mij inderdaad niet overtuigen dat de band het heel slecht deed. Dus in die zin lijk ik misschien op Dennis als het om Pinkpop gaat. Maar ik wil toch ook wel ff zeggen dat ik ontzettend hoge verwachtingen had, en dat ik daardoor ook echt wel rekening hield met een teleurstellende ervaring. Ik was zeker bereid kritisch te zijn als ik daar reden toe zou zien. Maar die reden heb ik simpelweg niet gehad. Jammer voor jullie dat dat wel zo was.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.386
1.067
Zeker geen teleurstelling. Dat is bij Tool onmogelijk denk ik. Ik heb echt enorm genoten van de 3 nummers voor de pauze. Vooral Forty Six & 2 nog vaak geluisterd deze week.

Maar je kan het ook omdraaien, wat nou als ze 2 minuten weg waren geweest van het podium en weer verder gingen in het momentum van voor de pauze. En dat kunnen ze, hoe gaaf was dat geweest? En nog een favoriet nummer er bij wat ze al heel lang niet live gespeeld hebben zoals Sober. Dat maakt een optreden een 10/10. Ik kan leven met 8/10.
Zondag Mark Knopfler en Woensdag The Fever 333 heb er zin in ??
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Zeker geen teleurstelling. Dat is bij Tool onmogelijk denk ik. Ik heb echt enorm genoten van de 3 nummers voor de pauze. Vooral Forty Six & 2 nog vaak geluisterd deze week.

Maar je kan het ook omdraaien, wat nou als ze 2 minuten weg waren geweest van het podium en weer verder gingen in het momentum van voor de pauze. En dat kunnen ze, hoe gaaf was dat geweest? En nog een favoriet nummer er bij wat ze al heel lang niet live gespeeld hebben zoals Sober. Dat maakt een optreden een 10/10. Ik kan leven met 8/10.
Zondag Mark Knopfler en Woensdag The Fever 333 heb er zin in
1f918-1f3fb.svg

Fair enough, je kan altijd meer willen. Maar stel nou dat ze na die 2 minuten niet genoeg rust hadden gehad, en Sober slecht speelden? Of Vicarious, om het even realistisch te houden. Hoeveel kritiek was er dan geweest? En in dat geval terecht, naar mijn mening. Ik ben blij met wat er was (en dan niet alleen die 3 nummers voor de pauze, ze hadden mij al met het openingsriff van Aenima).

Maar goed, veel plezier gewenst bij je anders shows! Even goeie vrienden verder :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Nog een mooie review. Beschrijft misschien een beetje het gevoel wat sommigen hier misten bij het optreden. En geeft ook toe dat het wellicht veroorzaakt wordt door te hoge verwachtingen en teveel vergelijk met vroegah. Nouja, enjoy:

https://nmth.nl/totaaltheater-tool/
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
ik hoop toch op een langere setlist voor rock werchter.

geen lateralus, geen vicarious, geen sober, wist dat ze niet alles gingen spelen maar 1 van deze 3 had ik toch gehoopt.

Wat deze wens betreft: Lateralus en Sober kun je nog steeds vergeten, Vicarious heeft na RaR/RiP echter wel elke keer in de festival setlist gezeten. Dus die kans groeit flink!

Heb er zin in luitjes. Morgen avond of donderdag ochtend op naar het Werchter terrein, vrijdag nacht sta ik alweer voor de tweede keer bij Tool! Fucking vet.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Na Snarky Puppy en een stuk The Cure vanaf de zijkant, nu in het voorvak voor Tool. Laat maar komen die Werchter show!
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Wat was dat!!
The Cure was top en ik vond mijn avond al geslaagd, maar toen begon Tool.
Blown away. Zo strak, zo'n bombastisch geluid zonder in een geluidsmuur te vervallen maar waar elk detail als een draadje uit te halen valt. Die mannen leken allemaal vanuit hun eigen bubbel hun ding te doen waarbij dat miraculeus lijkt samen te passen, zonder compromissen te slaan en zonder solo's maar in het geheel krijgt ieder zijn aandacht. Geweldig gewoon. Geen bis nummers, geen wachttijd, dus datgene wat blijkbaar stoorde in de Nederlandse show was hier gewoon niet aanwezig.

Joe, we moeten dicht bij elkaar gestaan hebben. Eerste vak, rechterkant, ter hoogte van de verticale boxen, rij 10-15 ongeveer. Ik heb trouwens nog nooit iemand zo aantrekkelijk bas weten spelen, ik was helemaal gebiologeerd!

Nu nog meer hyped voor dat album en stiekem toch aan het hopen dat ze volgend jaar terugkomen en ze graspop aandoen. Een Belgische zaalshow zou vast sportpaleis zijn, dus alsjeblieft niet.

 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Was het een beetje druk bij Tool of veel mensen al richting camping?
Deze mannen verdienen toch gewoon om voor een vol veld te spelen.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Was het een beetje druk bij Tool of veel mensen al richting camping?
Deze mannen verdienen toch gewoon om voor een vol veld te spelen.

Ik vond het nog opvallend druk eigenlijk. Minder dan The Cure weliswaar maar Tool kon toch wel op redelijk wat belangstelling rekenen. Wellicht dat er ook nog een deel Robyn was gaan kijken en nog even bleef plakken voor de mainstage.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.390
James wrote:
Was het een beetje druk bij Tool of veel mensen al richting camping?
Deze mannen verdienen toch gewoon om voor een vol veld te spelen.

Ik vond het nog opvallend druk eigenlijk. Minder dan The Cure weliswaar maar Tool kon toch wel op redelijk wat belangstelling rekenen. Wellicht dat er ook nog een deel Robyn was gaan kijken en nog even bleef plakken voor de mainstage.

Ze zijn geëindigd voor ongeveer een 30000 man volgens schattingen. Vergelijkbaar met Radiohead in 2017.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Geweldige review en #1 in de Werchter top 20 van Humo. Die kunnen we weer in ons zak steken :)

https://www.humo.be/rock-werchter/403115/tool-op-rock-werchter-2019-furieus-fanatiek-fantastisch
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Aanstaande vrijdag komt de gehele catalogus van Tool na al die jaren op alle streamingdiensten te staan. Kan je ze ook eens downloaden op Spotify bijvoorbeeld.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
https://twitter.com/loudwire/status/1157382539952164864?s=21
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
https://twitter.com/metalinjection/status/1159155749634891776?s=21

Beetje prijzig, maar twijfel toch ?: https://www.bol.com/nl/p/fear-inoculum/9200000117913664/?Referrer=ADVNLGOO002009-SN4DGA2FX3FES-376399691902&gclid=EAIaIQobChMIv7K5s6_x4wIVRuR3Ch1qrQu5EAAYASAAEgKwpfD_BwE
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken