Black Lies wrote:
Dr. Hannibal wrote:
Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost).
Dat is wel wat anders natuurlijk. Zo heb ik vorig jaar ook King Crimson en Yo La Tengo gezien die dat deden, maar die speelden dan ook 90 minuten voor en 90 na de pauze. Dan kun je halverwege ook wel ff een kwartiertje pauzeren inderdaad. Tool zat voor en zeker na de pauze niet op zo’n setlengte natuurlijk.
Processierups wrote:
Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn ‘must see’-lijst. De band heeft langzamerhand zo’n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.
Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band… Na zo’n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets… Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).
Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden…
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!
Dit!
Ik was oprecht overdonderd door het concert ook. Ken de muziek van Tool nauwelijks en toch hebben ze me erg weten te boeien. Zeker het deel zo rond het middenstuk / einde eerste helft. Maar inderdaad, dan zit er ineens een minuut of 20 a 25 in waarin er echt niets interessants gebeurt. Dat kun je als fan vast wel door de vingers zien, maar de meer casual bezoeker niet. Overigens zou ik dan als fan ook liever hebben gehad dat ze in die tijd nog wat extra oude nummers hadden gespeeld, toch?
Het gaat mij erom dat je dan leert de spanningsboog vast te houden over zo’n langere periode, iets waar veel forumleden duidelijk moeite mee hebben.