Tool

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
De review in Oor matcht wel aardig met mijn eigen mening: https://oor.nl/concerten/genadeloos-tool-neemt-de-tijd-in-de-ziggo-dome/

Pauze van 12 minuten is echt wel extreem lang, zeker in combi met de trage opbouw daarna. Had dan 2 minuten pauze gedaan en daarna de drummer aan het werk gezet.

Heb het idee dat Robert van Gijzel ongeacht wat er op het podium zou gebeuren laaiend enthousiast zou zijn. Oor schrijft gelukkig niet helemaal vanuit die positie. Zelf ben ik geen Tool fanboy en als je er dan met wat meer afstand naar kijkt zie je (vanuit mijn perspectief) vier fantastische muzikanten met de uitstalling van een pak vla die volstrekt statisch op het podium staan en eindeloos wachten tussen nummers die in het begin op zijn zachts gezegd nogal monotoon werden. Toen het echt goed werd volgde er na 45 minuten ineens die bizarre pauze met die holstrontverklonterend suffe drumsolo erna. Ik vond het alles bij elkaar niet meevallen.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Man man man, wat een avond. Echt van het begin tot het einde genoten, de nummers kwamen stuk voor stuk erg goed over op mij. Kan mij totaal niet vinden in de kritieken die hier genoemd worden, zeker niet in het muggenziften over die pauze… Het oudere werk werd scherp gespeeld, de nieuwe nummers waren ook een belevenis. Deze avond ga ik niet snel vergeten. En onwijs veel zin om ze op Werchter dichterbij te gaan meemaken, de 2e ring was toch wat afstandelijk. Maar niettemin echt met volle teugen genoten!

Als je tijdens die 12 minuten naar beneden was gegaan had je zo de zaal ingelopen!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn 'must see'-lijst. De band heeft langzamerhand zo'n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.

Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band... Na zo'n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets... Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).

Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden...
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Dat “ echt grijpen” doet Radiohead bij mij al bijna 20 jaar niet meer. Wat dat betreft had Tool me meteen te pakken.

 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Moest hele concert wel aan Radiohead denken. Ze hebben in hun eigen segment een vergelijkbare houding. Maar Radiohead doet mij echt meer.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395

Als ik thuis zeg dat ik iets niet lekker vind reageert mijn vrouw vaak met "dat is wel lekker". Beetje vergelijkbaar dit. De VK verwoordt niet perfect hoe het concert was, maar wat jouw en Van Gijzel's mening over het concert is. Toch effe iets anders.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.394
1.081
Ach ja, ik kan me voorstellen als Tool een band is die je graag wil zien en je ze voor het eerst ziet, dat je onder de indruk bent. Mijn beleving was afgezien van de 3 nummers voor de pauze dat het erg goed was, maar ik heb ze helaas beter gezien.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Ik kan mij voorstellen dat ze vroeger wat scherper waren. Ik kan me ook voorstellen dat optredens van meer dan 10 jaar terug met een wat nostalgische blik nu beter lijken dan ze, in verhouding tot gisteren, echt waren. Maar inderdaad, voor mij was het de eerste keer en een onvergetelijke live kennismaking.

Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost). Goed, die deden de pauze echt in het midden van een extra lange show ipv voor de toegift, maar je went dan wel aan het idee. De reden dat ik het muggenziften noem is 1) dat ik die pauze echt wel ff lekker vond om de indrukken van daarvoor te verwerken voor we verder gingen, en 2) dat ik alleen maar perfect uitgevoerde muziek heb gehoord met een visueel spektakel van jewelste erbij: flauw om dan een stukje neutraal “niets” je ervaring te laten overschaduwen. Ligt meer aan je eigen concentratievermogen imo: ik zat er na die pauze nog helemaal in, en vond het wel chill om DC een beetje te horen experimenteren daarna.

Nouja, het is allemaal subjectieve ervaring, maar ik heb het idee dat Tool al het mogelijke heeft gedaan om een perfecte show te spelen. Ze zullen zelf die rust ook ff nodig hebben. Laat ze lekker en geniet van wat er wel was.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
558
Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost).

Dat is wel wat anders natuurlijk. Zo heb ik vorig jaar ook King Crimson en Yo La Tengo gezien die dat deden, maar die speelden dan ook 90 minuten voor en 90 na de pauze. Dan kun je halverwege ook wel ff een kwartiertje pauzeren inderdaad. Tool zat voor en zeker na de pauze niet op zo'n setlengte natuurlijk.

Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn ‘must see’-lijst. De band heeft langzamerhand zo’n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.

Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band… Na zo’n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets… Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).

Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden…
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!

Dit!

Ik was oprecht overdonderd door het concert ook. Ken de muziek van Tool nauwelijks en toch hebben ze me erg weten te boeien. Zeker het deel zo rond het middenstuk / einde eerste helft. Maar inderdaad, dan zit er ineens een minuut of 20 a 25 in waarin er echt niets interessants gebeurt. Dat kun je als fan vast wel door de vingers zien, maar de meer casual bezoeker niet. Overigens zou ik dan als fan ook liever hebben gehad dat ze in die tijd nog wat extra oude nummers hadden gespeeld, toch?
 

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
758
684
https://beta.trouw.nl/cultuur-media/na-dertien-jaar-afwezigheid-blijft-tool-onaantastbaar-overeind~b9f00e48/

Nog een 5-sterren review.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Dr. Hannibal wrote:
Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost).

Dat is wel wat anders natuurlijk. Zo heb ik vorig jaar ook King Crimson en Yo La Tengo gezien die dat deden, maar die speelden dan ook 90 minuten voor en 90 na de pauze. Dan kun je halverwege ook wel ff een kwartiertje pauzeren inderdaad. Tool zat voor en zeker na de pauze niet op zo’n setlengte natuurlijk.


Processierups wrote:
Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn ‘must see’-lijst. De band heeft langzamerhand zo’n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.

Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band… Na zo’n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets… Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).

Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden…
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!

Dit!

Ik was oprecht overdonderd door het concert ook. Ken de muziek van Tool nauwelijks en toch hebben ze me erg weten te boeien. Zeker het deel zo rond het middenstuk / einde eerste helft. Maar inderdaad, dan zit er ineens een minuut of 20 a 25 in waarin er echt niets interessants gebeurt. Dat kun je als fan vast wel door de vingers zien, maar de meer casual bezoeker niet. Overigens zou ik dan als fan ook liever hebben gehad dat ze in die tijd nog wat extra oude nummers hadden gespeeld, toch?

Wat ze bij Trouw ook zeggen: allemaal spijkers op heel laag water. En dat die andere concerten met pauze anders in elkaar zaten zeg ik zelf ook vlak na dat stuk wat je quote, dus gefeliciteerd met je argument. Het gaat mij erom dat je dan leert de spanningsboog vast te houden over zo’n langere periode, iets waar veel forumleden duidelijk moeite mee hebben.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Wat ze bij Trouw ook zeggen: allemaal spijkers op heel laag water. En dat die andere concerten met pauze anders in elkaar zaten zeg ik zelf ook vlak na dat stuk wat je quote, dus gefeliciteerd met je argument. Het gaat mij erom dat je dan leert de spanningsboog vast te houden over zo’n langere periode, iets waar veel forumleden duidelijk moeite mee hebben.[/quote]

Ja, Pa. Volgend jaar doe ik écht beter mijn best bij natuurkunde.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Overigens is een drumsolo echt altijd een no go voor mij. In treurigheid wordt dat uitsluitend overtroffen door een trompetsolo van Flea. Denk dat ik dan nog liever een nummertje van Christine & the Queens zie. Zo erg dus.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Black Lies wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Misschien val ik wat minder over die pauze omdat ik recent naar meer grote concerten met een flinke pauze tussendoor ben geweest (Roger Waters, Steven Wilson, Ghost).


Dat is wel wat anders natuurlijk. Zo heb ik vorig jaar ook King Crimson en Yo La Tengo gezien die dat deden, maar die speelden dan ook 90 minuten voor en 90 na de pauze. Dan kun je halverwege ook wel ff een kwartiertje pauzeren inderdaad. Tool zat voor en zeker na de pauze niet op zo’n setlengte natuurlijk.


Processierups wrote:
Tool dus! Die stonden al heel lang op mijn ‘must see’-lijst. De band heeft langzamerhand zo’n mythische status waardoor verwachtingen alleen maar hoger zijn. En ja, het concert gisteren was inderdaad zeker goed en zeker jaarlijstjesmateriaal, de muziek is geweldig, werd scherp gespeeld en de combinatie van licht, beeld en volume was overdonderend.

Maar echt grijpen (zoals een Radiohead, Sigur Ros, Portishead of iets dichterbij NIN of Porcupine Tree dat al zo vaak deden), niet helemaal. Misschien door de plek waar ik stond, misschien door presentatie van de band… Na zo’n 80 minuten opbouwen dacht ik dat ze me hadden met Forty Six & 2, en toen werd het opgebouwde momentum volledig afgebroken met een lange pauze, een drumsolo en een lang intro. Of zoals OOR aangaf: eigenlijk gebeurde er 25 minuten lang ongeveer niets… Onbegrijpelijk (en zeker geen muggenzifterij).

Als gezegd: het was echt heel goed, maar het had misschien memorabel kunnen worden…
Die beide nieuwe nummers doen wel uitkijken naar meer!!


Dit!

Ik was oprecht overdonderd door het concert ook. Ken de muziek van Tool nauwelijks en toch hebben ze me erg weten te boeien. Zeker het deel zo rond het middenstuk / einde eerste helft. Maar inderdaad, dan zit er ineens een minuut of 20 a 25 in waarin er echt niets interessants gebeurt. Dat kun je als fan vast wel door de vingers zien, maar de meer casual bezoeker niet. Overigens zou ik dan als fan ook liever hebben gehad dat ze in die tijd nog wat extra oude nummers hadden gespeeld, toch?

Het gaat mij erom dat je dan leert de spanningsboog vast te houden over zo’n langere periode, iets waar veel forumleden duidelijk moeite mee hebben.

De spanningsboog was in dit geval niet zo zeer door de pauze zelf maar door de compleet onlogisch plaats in de setlist compleet om zeep.
Waar andere shows dat logisch(er) opbouwen was dat hier niet echt het geval. Ik ben die pauzes ook wel gewend maar vond dit niet passen.

Maar was maar een klein smetje op een perfect concert imo.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Overigens is een drumsolo echt altijd een no go voor mij. In treurigheid wordt dat uitsluitend overtroffen door een trompetsolo van Flea. Denk dat ik dan nog liever een nummertje van Christine & the Queens zie. Zo erg dus.

Agossie. Kut voor je.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken