SPOILER ALERT! NIET LEZEN ALS JE GEEN SETLISTS WILT WETEN!
De Europese leg van de 2019 tour is inmiddels ruim van start, tijd om wat setlists te analyseren. Er zitten tot nu toe 3 zaalshows op, die alle drie exact dezelfde setlist lijken te hebben:
Edit this setlist |
More Tool setlists
Allereerst valt mij een nieuw nummer op: CCTrip. Dit blijkt een stukje muzikaal geklooi door Danny Carey te zijn, met drums en synth. Geen idee of het een onderdeel is van een nieuw nummer of gewoon een leuk live dingetje, je kunt er
hier zelf naar luisteren. Het is vrij abstract, verwacht er niet teveel van zou ik zeggen.
Met CCTrip, Descending en Invincible hebben we dus 3 nieuwe stukken in de setlist, waar netjes 3 nummers van zowel Ænema, Lateralus als 10.000 Days aan worden toegevoegd om de boel in balans te houden. Intolerance vertegenwoordigt het album Undertow. Als intro worden de woorden van Bill Hicks aan het begin van Third Eye afgespeeld, over drugs en muziek. Persoonlijk favorietje. En aan het einde wordt ABBA - Dancing Queen afgespeeld, heerlijk. Hebben ze inspiratie opgedaan van Steven Wilson's Permanating?
Hoe dan ook, dit lijkt een vrij vaste setlist te zijn die ik dus ook in de Ziggo Dome verwacht. Verder hebben we nu 2 festival setlists tot onze beschikking, Rock am Ring en Rock im Park. Beide zijn exact identiek, en zien er als volgt uit:
Edit this setlist |
More Tool setlists
Nu lijkt deze setlist flink korter dan die van de zaalshows, maar ik denk dat dat wel meevalt. Allereerst geloof ik niet dat ze alleen Parabola zouden spelen, ik denk dat degene die dit invulde gewoon vergeten is Parabol erbij te vermelden als los nummer. Die twee vormen ook praktisch 1 nummer, kan me niet voorstellen dat ze dat maar half spelen. Verder denk ik dat de intro en outro (Third Eye en Dancing Queen) mogelijk gewoon niet vermeld zijn, alleen de live gespeelde nummers. Wellicht dat iemand die op RaR/RiP was het bovenstaande kan bevestigen ( @joslittel, @rockbeer)?
Waar we wel zeker over kunnen zijn is dat in deze festival setlists Intolerance vervangen wordt door Part Of Me en Vicarious plaatsmaakt voor Sweat, waardoor Undertow uit de setlist verdwijnt maar er dus wel 2 Opiate nummers in komen. CCTrip lijkt ook achterwege te blijven, of wordt deze ook gewoon niet vermeld? @joslittel, @rockbeer?
Dus ja, conclusies. Lateralus (het nummer) wordt nog steeds niet gespeeld, wat ik persoonlijk erg jammer vind, maar je kunt niet alles hebben. Over het algemeen zijn het beide mooie setlists, en het lijkt erop dat Tool redelijk sterk aan deze formule vast zal houden. Ik zie bij hun laatste US tour een vrij vergelijkbaar patroon. Dus ja, het lijkt erop dat we de bovenste lijst kunnen verwachten in de Ziggo Dome, en de onderste op Werchter (met wellicht dus die intro en outro van het bandje, en Parabol (?) er nog bij). Het lijkt allemaal een goed afgewogen mix van oud en nieuw, iets om naar uit te kijken en iets om op terug te kijken. #zinin :-D