Tips & tricks vervoer / parking concert- en festivallokaties

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
856
Ik geloof dat er nog geen specificatiek topic bestond voor alles wat betreft vervoer en parking naar onze favoriete concert- en festivallokaties.
Bij deze welkom hier voor alle vragen en advies over (openbaar) vervoer, parkings, prijzen, alternatieven, ...

Om maar meteen te starten:
Deze week starten de werken op de Antwerpse ring ter hoogte van het viaduct aan het Sportpaleis.
Veel hinder wordt verwacht en het Sportpaleis (alsook Trix, De Roma, ...) bereiken wordt een uitdaging, zeer zeker uit westelijke richting.

Iemand ervaring met de premetro/tram aan de halte Sportpaleis om zo naar een P&R terug te keren?
Ik neem aan dat die na afloop bomvol zitten?
Kans dat je uiteindelijk niet terug geraakt met het openbaar vervoer doordat alle trams volzet zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.156
1.598
Ik geloof dat er nog geen specificatiek topic bestond voor alles wat betreft vervoer en parking naar onze favoriete concert- en festivallokaties.
Bij deze welkom hier voor alle vragen en advies over (openbaar) vervoer, parkings, prijzen, alternatieven, ...

Om maar meteen te starten:
Deze week starten de werken op de Antwerpse ring ter hoogte van het viaduct aan het Sportpaleis.
Veel hinder wordt verwacht en het Sportpaleis (alsook Trix, De Roma, ...) bereiken wordt een uitdaging, zeer zeker uit westelijke richting.

Iemand ervaring met de premetro/tram aan de halte Sportpaleis om zo naar een P&R terug te keren?
Ik neem aan dat die na afloop bomvol zitten?
Kans dat je uiteindelijk niet terug geraakt met het openbaar vervoer doordat alle trams volzet zijn?

De tramlijn 3 naar Linkeroever zit sowieso ramvol bij een uitverkocht Sportpaleis...maar het valt beter mee na afloop dan wanneer je richting Sportpaleis gaat tijdens het spitsuur tussen 18 en 19u30 wanneer ook de avondcommute die richting uit moet. Tramlijn 5 richting Wijnegem is meestal rustiger. Dan stap je gewoon af in Schijnpoort en wandel je 5 minuutjes.

Bij terugkeer is het ook ontzettend druk, maar de stewards zorgen dat het niet onveilig wordt. Je raakt sowieso ook wel thuis omdat er bij een druk bezocht Sportpaleisconcert ook wel extra trams worden ingezet en de stewards met walkies in verbinding staan. Ze gaan niet plots wanneer er nog vijftig man staat aan te schuiven aan het perron gaan zeggen 'Jammer mensen, dat gaat lopen worden'.

In mijn ervaring is met de tram naar het Sportpaleis gaan via een p+r een stuk zorgelozer dan de ring trotseren en de parkingstress.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
567
533
Ik zet de auto altijd bij Kinepolis en ga vanuit daar een half uurtje lopen of pak de tram. Ideaal te doen, geen gedoe en je bent meteen uit de drukte. Ik ga overigens terug naar Nederland dan via Merksem dus daarom is het voor mij handig.

Parkings Sportpaleis / Lotto zijn wel echt een drama. Altijd een verkeersinfarct daar als er evenementen klaar zijn. Ik zet de auto nooit daar weg.

Linkeroever geen ervaring mee. Ik vind het verhaal dat Parelconfituur behoorlijk aannemelijk en praktisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Voor Sportpaleis neem ik altijd lijn 5 terug aan halte 'Antwerpen Sportpaleis'. Dat is voor alle duidelijkheid niet de halte vlak aan het Sportpaleis zelf (Sport Metro), maar wel iets verderop wandelen. Ik heb daar nog nooit op een overvolle metro gezeten als je snel buiten bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Parkeren in de buurt van RAFC stadion en op de terugweg lopen (klein half uurtje).
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.156
1.598
Voor Sportpaleis neem ik altijd lijn 5 terug aan halte 'Antwerpen Sportpaleis'. Dat is voor alle duidelijkheid niet de halte vlak aan het Sportpaleis zelf (Sport Metro), maar wel iets verderop wandelen. Ik heb daar nog nooit op een overvolle metro gezeten als je snel buiten bent.

Wel belangrijk om op te merken is dat de 5 P+R Linkeroever als eindhalte heeft en dus in tegenstelling tot de 3 niet verder gaat naar Kruibeke. Als je in Melsele op de p+r staat moet je u dus niet mispakken aan lijn 5, of je mag nog 4 km te voet langs niet bepaald de meest gezellige weg ooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
856
De tramlijn 3 naar Linkeroever zit sowieso ramvol bij een uitverkocht Sportpaleis...maar het valt beter mee na afloop dan wanneer je richting Sportpaleis gaat tijdens het spitsuur tussen 18 en 19u30 wanneer ook de avondcommute die richting uit moet. Tramlijn 5 richting Wijnegem is meestal rustiger. Dan stap je gewoon af in Schijnpoort en wandel je 5 minuutjes.
Ik zet de auto altijd bij Kinepolis en ga vanuit daar een half uurtje lopen of pak de tram. Ideaal te doen, geen gedoe en je bent meteen uit de drukte. Ik ga overigens terug naar Nederland dan via Merksem dus daarom is het voor mij handig.

Thx everybody voor het advies!

Normal parkeerde ik ook een heel eind verder op, buiten de 'evenementen blauwe zone', in de omgeving van het Rivierenhof.
Dat is een eindje stappen, maar dat vind ik niet erg. Op de terugweg kan je makkelijk de ring op in Borgerhout en totaal geen file.

Alleen, zoals ik in de eerste post schreef, vrees ik dat het Sportpaleis bereiken op die versmalde rijstroken, tijdens de werkzaamheden, een hele opgave zal worden.
De eerstvolgende wordt Simple Minds op een vrijdagavond, dus dat wordt sowieso de hel om er te geraken.

Parkeren op Linkeroever en dan de tram op richting Wijnegem lijkt mij idd de beste oplossing.
Bedankt, @parelconfituur , om er ook even op te wijzen dat het op de heenreis, tijdens de gebruikelijke avonduittocht, het ook druk kan zijn.
Daar had ik zelfs niet aan gedacht, maar logisch uiteraard...
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
856

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Voor Vorst heb ik altijd de tip om tramhalte Monaco te nemen ipv de halte die de zaal aanraadt, Zaman. Monaco ligt echt om de hoek, 100m eerder op de lijn waardoor je veel minder kans hebt dat de tram al overvol zit.
Onderbenut is ook het treinstation Vorst-Oost. Moet je wel wat geluk hebt dat het einde van het concert mooi uitkomt, want er rijdt maar één trein richting Brussel-Zuid.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.700
Al goeie tips voor het sportpaleis hierboven. Hebben jullie ook goede tips om te verblijven? Ik wil voor Cave woensdagochtend vroeg rijden, de middag wat in de stad rondstruinen (en speciaalbiertjes proeven!?) en na het concert eventueel ook nog wel ergens wat drinken maar dat is niet een must.

Iemand die wel vaker na een optreden in Antwerpen blijft slapen en een goed advies heeft? 😁
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
554
413
Al goeie tips voor het sportpaleis hierboven. Hebben jullie ook goede tips om te verblijven? Ik wil voor Cave woensdagochtend vroeg rijden, de middag wat in de stad rondstruinen (en speciaalbiertjes proeven!?) en na het concert eventueel ook nog wel ergens wat drinken maar dat is niet een must.

Iemand die wel vaker na een optreden in Antwerpen blijft slapen en een goed advies heeft? 😁

Weleens hier verbleven, beviel prima!
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
554
413
207 voor 1 nacht vind ik wel wat aan de prijs voor mij alleen. Toch bedankt!
Aaaah, je gaat alleen! Nee dan is 't wat aan de ruime en dure kant inderdaad. Op booking.com en Airbnb altijd wel prima goedkope dingetjes te vinden.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
682
467
Al goeie tips voor het sportpaleis hierboven. Hebben jullie ook goede tips om te verblijven? Ik wil voor Cave woensdagochtend vroeg rijden, de middag wat in de stad rondstruinen (en speciaalbiertjes proeven!?) en na het concert eventueel ook nog wel ergens wat drinken maar dat is niet een must.

Iemand die wel vaker na een optreden in Antwerpen blijft slapen en een goed advies heeft? 😁
Qua hotels zijn Holiday Inn Express / Hotel Indigo in het centrum aanraders. Direct aan de tramlijn naar het Sportpaleis.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
856
De tramlijn 3 naar Linkeroever zit sowieso ramvol bij een uitverkocht Sportpaleis...maar het valt beter mee na afloop dan wanneer je richting Sportpaleis gaat tijdens het spitsuur tussen 18 en 19u30 wanneer ook de avondcommute die richting uit moet. Tramlijn 5 richting Wijnegem is meestal rustiger. Dan stap je gewoon af in Schijnpoort en wandel je 5 minuutjes.
Gisteren voor het eerst geprobeerd. Tramlijn heenweg inderdaad zeer druk.

Op zich wel oké om zo naar het Sportpaleis te gaan, maar echt wel organisatie 'op z'n Belgisch' van het openbaar vervoer.

Op de terugweg zagen we de ene tram net voor onze neus voorbij rijden.
Volgens de app zou de eerstvolgende een kwartier later zijn. Deze bleek afgeschaft.
Een halfuurtje wachten op de volgende dan maar. Die bleek uiteindelijk 20 minuten vertraging te hebben.
Resultaat natuurlijk dat intussen al heel veel reizigers aan het wachten waren en zo creëer je natuurlijk sardienen in een doosje.

Tram stopte uiteindelijk uitzonderlijk één halte voor de p+r, waarschijnlijk om zijn vertraging voor de volgende rit wat in te halen, tot ongenoegen van velen.
Wij hebben gewoon dat laatste stukje te voet gedaan, dat was echt geen probleem.
Velen bleven echter op die voorlaatste halte nog eens wachten op de volgende tram naar de p+r.
Geen idee hoe lang die daar nog staan wachten hebben...🤭

Tja, kijk, op die manier promoot je natuurlijk niet echt het openbaar vervoer... 🙄
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
567
533
Gisteren voor het eerst geprobeerd. Tramlijn heenweg inderdaad zeer druk.

Op zich wel oké om zo naar het Sportpaleis te gaan, maar echt wel organisatie 'op z'n Belgisch' van het openbaar vervoer.

Op de terugweg zagen we de ene tram net voor onze neus voorbij rijden.
Volgens de app zou de eerstvolgende een kwartier later zijn. Deze bleek afgeschaft.
Een halfuurtje wachten op de volgende dan maar. Die bleek uiteindelijk 20 minuten vertraging te hebben.
Resultaat natuurlijk dat intussen al heel veel reizigers aan het wachten waren en zo creëer je natuurlijk sardienen in een doosje.

Tram stopte uiteindelijk uitzonderlijk één halte voor de p+r, waarschijnlijk om zijn vertraging voor de volgende rit wat in te halen, tot ongenoegen van velen.
Wij hebben gewoon dat laatste stukje te voet gedaan, dat was echt geen probleem.
Velen bleven echter op die voorlaatste halte nog eens wachten op de volgende tram naar de p+r.
Geen idee hoe lang die daar nog staan wachten hebben...🤭

Tja, kijk, op die manier promoot je natuurlijk niet echt het openbaar vervoer... 🙄
P&R Kinepolis heb je dat gedoe allemaal niet. Bij een vol Sportpaleis (of nog erger, vol Sportpaleis + Lotto op één avond) is het verschrikkelijk bij de tramhalte bij het Sportpaleis.

Ik ga altijd lopen naar de auto, is een half uurtje. Veel minder gedoe dan eerst 40 minuten wachten tot je een klamme tram in geraakt.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.608
856
P&R Kinepolis heb je dat gedoe allemaal niet. Bij een vol Sportpaleis (of nog erger, vol Sportpaleis + Lotto op één avond) is het verschrikkelijk bij de tramhalte bij het Sportpaleis.

Ik ga altijd lopen naar de auto, is een half uurtje. Veel minder gedoe dan eerst 40 minuten wachten tot je een klamme tram in geraakt.
Het voordeel als je vanuit Oost- of West-Vlaanderen komt, is wel dat je dan niet de Kennedytunnel door moet, als je naar Linkeroever gaat.
Soms (lees: regelmatig) kan je op drukke avonden (bijvoorbeeld op vrijdag) daar ook enorm veel tijd mee verliezen om er door te komen.
Om dan aan de Kinepolis of zo te geraken...

Maar om maar te zeggen: het principe van hun p+r's buiten de stad is top. Alleen jammer dat de praktische uitvoering klaarblijkelijk wat stroef loopt.
Deze keer toch. Misschien volgende keer beter.

Dan wel jaloers hoe Nederland zulke dingen aanpakt.
Heb de indruk dat daar alles veel strakker verloopt en dat een engagement gelijk staat aan een engagement.
Beloven ze een bus of metro op een bepaald uur, dan staat die er ook.
Of het is misschien mijn indruk... ☺️
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken